پارس ناز پورتال

چشم انسان و ویژگی های خارق العاده

چشم انسان و ویژگی های خارق العاده

چشم انسان و ویژگی های خارق العاده 

چشم انسان همیشه بحثی چالش برانگیز برای دانشمندان پزشکی بوده است چون واقعا با سیستم پیچیده ای کار می کند و به مهمترین حواس ما تبدیل شده است. چشمان انسان یک ماشین باورنکردنی است. از زمانی که ۱۵۰ سال پیش دوربین اختراع شد تاکنون هیچ دوربینی ساخته نشده است که ویژگی‌های بصری چشم انسان را داشته باشد.

 

 اما چشمان ما چقدر توانایی دارند؟ طبق نتایج مطالعات جدید که توسط ارتباطات طبیعی منتشرشده است، چشمان انسان به حدی قدرتمند است که یک فوتون تابیده‌شده به شبکیه را تشخیص می‌دهد. یک فوتون کوچک‌ترین بخش نور و سایر اشعه‌های الکترومغناطیسی است.

 

حتی پیچیده‌ترین دستگاه‌های ساخت دست انسان نیازمند محیط خنک  و حرارت کنترل‌شده برای دستیابی به همان کار را دارند.تاکنون مطالعات نشان داده‌اند  که بشر توانایی درک پنج تا هفت فوتون را دارد. دانشمندان بر این باورند که چشم انسان قادر است حتی فوتون‌های کمتری را ببیند

 

اما دستگاه استفاده‌شده برای ارسال اشعه به‌اندازه کافی دقیق نیست و باعث شده تحقیقات نتواند تعداد دقیق فوتون آزادشده را بسنجد.تحقیقات اخیر این مساله را با استفاده از تبدیل پارامتری خودبه‌خود(SPDC) حل کرد که یک‌روند پردازش ذرات نوری در یک کریستال مخصوص است و پرتوهای فوتون را به‌صورت جفت ارسال می‌کند.این دو فوتون بین چشم و ردیاب تقسیم می‌شود.

 

اگر ردیاب یک فوتون را تشخیص دهد بنابراین دانشمندان متوجه می‌شوند که چشم نیز آن را دریافت کرده است.حجم نمونه مورداستفاده برای آزمایش کوچک بود. تنها سه مرد در دهه بیست‌سالگی و همگی تقریبا بینایی کامل داشتند در این آزمایش شرکت داده شدند.

 

پس از نشستن در یک اتاق کاملا تاریک برای مدت چهل دقیقه، از آن‌ها خواسته شد سرشان را داخل دستگاه موردنظر قرار داده تا از ارسال اشعه به شبکیه چشم مطمئن شوند.فرد موردنظر در هنگام آمادگی یک دکمه را فشار می‌دهد که دو نشانه صوتی را فعال می‌کند. پس از اتمام از آن‌ها خواسته شد بگویند کدام صدا به همراه یک فوتون ارسال‌شده بود.

 

طبق این مقاله افراد مورد آزمایش قادر بودند ۵۱٫۶ درصد از۳۰۰۰۰ آزمایش فوتون‌های ارسال‌شده را تشخیص  دهند. این رقم ازنظر آماری کافی است تا بدانیم تشخیص آن‌ها شانسی نبوده است.