پارس ناز پورتال

چشم خود را با تغذیه تقویت کنیم

چشم خود را با تغذیه تقویت کنیم

چشم خود را با تغذیه تقویت کنیم 

لزوم مراقبت از چشم و رساندن مواد غذایی مورد نیاز آن برای ما حیاتی و واجب است چراکه این عضو بسیار در بدن ما مهم است. سير،ماهي سالمون ،سبزيجات برگ‌دار،شكلات كاكائويي،گياه قره‌قاط،آوو كادو،هويج و سويا از بهترین مواد خوراکی برای تقویت بینایی هستند.

 

ویتامین «A» از ضعف دید شبانه و خشك شدن چشم‌‌ها جلوگیری مي‌‌كند و همچنین پیشرفت بیماری آب مروارید یا تغییرات منطقه ماكولار چشم ناشی از افزایش سن را به تاخیر مي‌‌اندازد. شما مي‌‌توانید ویتامین «A» را از دو نوع منبع غذایی دریافت كنید كه یكی فرآورده‌های میدانی حاوی این ویتامین مثل جگر یا كره حیوانی و دیگر محصولات گیاهی حاوی كاروتن هستند

 

كه این ماده در بدن به ویتامین «A» تبدیل مي‌‌شود.گیاهان حاوی كاروتن معمولا به رنگ زرد یا نارنجی هستند یا برگ سبز رنگ دارند.لوتئین و زئاكسانتین هم برای حفظ سلامت شبكیه چشم بسیار مفید هستند كه بهترین منبع حاوی آن ها، سبزیجات برگ‌دار به رنگ سبز تیره به ویژه «اسفناج» است.

 

این دو ماده هم چنین در سبزی‌‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مثل ذرت یافت مي‌‌شوند.ویتامین «C» هم آنتی‌اكسیدانی است كه برای شبكيه مفید بوده و چشم را تقویت مي‌‌كند.در افراد سیگاری و دیابتی مقدار ویتامین «C» بدن به‌طور متوسط كمتر مي‌‌شود و این افراد باید بیشتر ویتامین C مصرف كنند. برخی از املاح معدنی مثل سلنیوم و روی هم برای سلامت چشم ضروری و سودمند هستند.

 

خشكبار، مخمر و غذاهای دریایی منبع غنی از سلنیوم هستند. سلنیوم به جذب ویتامین «E » كمك مي‌‌كند و به بدن در تولید آنتی‌اكسیدان‌‌ها نیز یاری مي‌‌رساند. عنصر روی هم جذب ویتامین «A» را در بدن افزایش مي‌‌دهد.
روی هم در مغز خشكبار و گندم به میزان قابل توجه دریافت مي‌‌شود.

 

یكی دیگر از مواد غذایی مهم برای سلامت چشم‌‌ها اسیدهای چرب امگا ـ ۳ هستند كه در ماهی آب‌های سرد به وفور یافت مي‌‌شوند و این ماهی حاوی مقادیر زیادی EPA و DHA است كه برای سلامت چشم‌‌ها بسیار سودمند هستند. تغذیه مناسب و غنی و نیز چكاپ و كنترل منظم بهترین راهكارها برای حفظ توانایی و قدرت بینایی چشم‌‌ها تا مدت طولانی است.