پارس ناز پورتال

چشم های برآمده و نکات پزشکی

چشم های برآمده و نکات پزشکی

چشم های برآمده و نکات پزشکی 

بسیاری از افراد را می بینیم که دارای چشم های برآمده هستند و این امر همیشه با درشت و زیبا بودن چشم اشتباه گرفت می شود در حالی که فرد بیمار است. برآمده شدن چشم یک نوع بیماری خاص چشمی محسوب می شود اندازه غیرطبیعی حدقه چشم می تواند افراد را مشکوک به ابتلا به بیماری اگزوفتالمی کند

 

این عارضه می تواند ناشی از اختلالات غده تیروئید به وجود آید و در واقع یکی از آسیب های این بیماری به شمار می رود.اختلال در کار غده تیروئید بیماری مرموزی است که شاید بسیاری از افراد گرفتار آن باشند اما آشنایی نداشتن با علائم و درمان دیر هنگام، ممکن است مشکلات بزرگی در پی داشته باشد.

 

تیروئید غده‌ای کوچک در قسمت میانی و جلوی گردن است که با ترشح هورمون، انرژی را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند.وقتی غده تیروئید خوب عمل نکند، می‌تواند بر سلامتی افراد اثر بگذارد و موجب چاقی، لاغری، بیماری‌های قلبی، افسردگی، اضطراب، ریزش مو، ناباروری و کاهش سطح انرژی بدن شود.

 

بیشتر اختلالات تیروئید مانند پرکاری یا کم‌کاری مربوط به بیماری‌های خود ایمنی است. در بیماری خود ایمنی شرایطی ایجاد می‌شود که بدن توانایی خود در تشخیص بین بافت‌های بدن و آنتی ژن‌های غیر خودی را از دست می‌دهد. به همین علت سیستم ایمنی علیه بافت‌های خودی، پادتن می‌سازد و اشتباهاً به آن‌ها حمله می‌کند.

 

اگر غده تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند، دیگر نمی‌تواند هورمون کافی تولید کند و به این حالت کم کاری تیروئید گفته می‌شود؛ اما برعکس آن، یعنی فعالیت بیش از اندازه غده تیروئید و تولید زیاد هورمون، موجب ابتلا به نوع پرکار تیروئید می‌شود.

 

خستگی و فرسودگی، مشکل در تمرکز و فعالیت‌های مغزی، افزایش وزن بدون علت، احساس سرما به ویژه در انتهای دست و پا از علایم تیروئید کم کار است و تیروئید پرکار موجب عصبی شدن، افزایش تعریق، لرزش دست‌ها، اضطراب و اختلال حواس، تپش قلب و کاهش وزن باوجود افزایش اشتها می‌شود.

 

علت جلو آمدن کره چشم
بیماری چشمی اگزوفتالمی هم یکی از مشکلاتی است که در پی اختلال در فعالیت غده تیروئید اتفاق می‌افتد و بیشتر در افراد مبتلا به تیروئید پرکار دیده می‌شود اما در کم کاری تیروئید هم دیده می‌شود.برای شناخت بیشتر از این بیماری و اطلاع از روش‌های درمان آن با دکتر علی صادقی طاری جراح و متخصص بیماری‌های چشم و فوق تخصص جراحی ترمیمی و حدقه گفت‌و‌گو کردیم.

 

اگزوفتالمی حالتی است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری جلوتر می‌آید که وجود غده در حدقه چشم هم می‌تواند علت آن باشد اما یکی از مهمترین علل به‌وجود آورنده اگزوفتالمی، اختلال تیروئید است.
این بیماری یک واکنش ایمنی متقاطع بین غده تیروئید و چشم است.

 

به همین علت نسوج پشت کره چشم ورم می‌کند و جمع شدن گلبول‌های خونی پشت چشم، به تجمع ماده پلی ساکارید منجر می‌شود. سپس عضلات خارج چشمی ضخیم شده و در نهایت موجب ایجاد بافت فیبروز در کاسه چشم می‌شود.

 

این مشکل برای افرادی که ظاهراً تیروئید آن‌ها طبیعی است هم پیش می‌آید که در این صورت باید آزمایش‌های ایمنی انجام دهند. بهترین راه برای تشخیص اگزوفتالمی انجام سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی است.

 

پیشگیری و درمان اگزوفتالمی
اگزوفتالمی کاملاً درمان پذیر است اما برای مداوای این بیماری چشمی، نخست لازم است مراحل درمان بیماری اصلی، یعنی مشکل تیروئید انجام شود. اختلال تیروئید بیماری مزمنی است که باید زیر نظر متخصص غدد کنترل شود.در مرحله نخست ابتلا به اگزوفتالمی، پلک و چشم‌ها قرمز و متورم می‌شود که با سوزش چشم و ریزش اشک همراه است

 

و با تجویز داروهای کورتونی قابل درمان است و چشم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.اگزوفتالمی در مراحل پیشرفته گاه موجب جلو آمدن نامتقارن یکی از چشم‌ها می‌شود و ممکن است به مرور زمان چشم دوم هم درگیر شود.

 

همچنین در اثر این بیماری ممکن است پوشش پلک روی قرنیه کافی نبوده و منجر به خشکی و زخم قرنیه شود و بینایی در خطر قرار گیرد و یا بر اثر فشار عضلات ضخیم شده بر عصب چشم، بینایی در معرض تهدید قرار گیرد. ضمن این‌که افزایش فشار داخل چشم نیز در این بیماران مزید علت می‌شود.

 

بعضی بیماران هم بر اثر ضخیم و فیبروزه شدن عضلات خارج چشمی مبتلا به دوبینی می‌شوند که این مشکلات در بعضی موارد با درمان دارویی و در بیشتر موارد با جراحی برطرف می‌شود.اضطراب و استرس، مصرف سیگار و خستگی، عوارض این بیماری چشمی را تشدید می‌کند

 

و معمولاً به بیماران توصیه می‌کنیم خواب کافی داشته باشند، سیگار نکشند و عوامل تشدید کننده استرس را از زندگی خود حذف کنند. در این مرحله گاه به بیماران پیشنهاد می‌کنیم که به روانپزشک مراجعه کنند. بهتر است افرادی که علایم اگزوفتالمی را در خود مشاهده می‌کنند به چشم پزشکان یا متخصصان کاسه چشم مراجعه کنند.