پارس ناز پورتال

چند نکته مهم درباره دارو دادن به کودکان

چند نکته مهم درباره دارو دادن به کودکان

چند نکته مهم درباره دارو دادن به کودکان 

معمولاً کودکان خوردن انواع داروها مثل قرص و کپسول و شربت ها را دوست ندارند و والدین با سختی زیادی به انها دارو می‌دهند. بهره گیری از انواع دارو و نحوه مصرف آن برای کودکان یکی از معضلاتی هست که سوال هاي زیادی برای مادران ایجاد میکند. نکات ظریف و کلیدی اي در مصرف داروی کودکان وجود دارد که خانواده ها باید از آنها آگاهی داشته باشند. در این مقاله به 20 نکته مهم که باید در مصرف داروی کودکان رعایت شود، اشاره خواهم کرد.

 

1. مصرف هر نوع دارویی برای طفل باید با نظر دکتر معالج باشد. هرگز خوددرمانی نکنید. مصرف بعضی از داروها در دوران کودکی ممنوع هست.

 

2. بعضی از کودکان ممکن هست نسبت به یک داروی ساده واکنش و حساسیت نشان دهند. در این مواقع دستپاچه نشوید و سریع با دکتر معالج تماس بگیرید.

 

3. گذشته از مصرف دارو به دقت به تاریخ ساخت و انقضای آن دقت کنید. بعد از باز کردن در داروهایی مثل شربت حتماً باید تا زمان مشخصی مصرف شود. مانده دارو را دور بیندازید.

 

4. حتماً به دوز دارو دقت کنید. دوز دارو را دکتر مشخص می‌کند.

 

5. به دستورات درج شده روی دارو دقت کنید. بعضی از داروها را حتماً باید در جای خنک و دور از نور آفتاب نگه دارید.

 

6. مقدار مصرف دارو و جذب و دفع آن در کودکان متفاوت تر از بزرگسالان هست. در کودکان، به ویژه در شیرخواران کبد و کلیه ها کاملا تکامل نیافته اند و ممکن هست در جذب و دفع دارو دچار دشوار شوند. به همین علت هست که دوز دارو باید کاملا مطابق با فرمان دکتر به طفل داده شود چون میزان مسمومیت و عوارض دارویی در کودکان اکثر هست. مصرف بعضی از داروها با دقت به سن و وزن طفل محاسبه میشود.

 

7. نخستین دارویی که برای نوزادان تجویز میشود، قطره ویتامین AD هست که مصرف آن تا 2 سالگی هم باید ادامه داشته یابد. این قطره برای کودکان ضروری هست و برای پیش گیری از نرمی استخوان و جلوگیری از کمبود ویتامین D در کودکان تجویز میشود.

 

8. آهن نیز از 6 ماهگی تجویز می‌شود. مادران باید دقت کنند زمان مصرف آهن با شیر خوردن طفل باید دست کم یک ساعت فاصله داشته باشد چون شیر جذب آهن را کمتر می‌کند. گرچه ویتامین D به جذب آهن کمک میکند. مزه آهن تقریباً برای همۀ کودکان ناخوشایند هست. برای کمتر کردن مزه بد آهن و بلعیدن کامل آن بهتر هست آهن را در قسمت انتهایی زبان طفل بریزید.

 

9. داروی دیگری که چندان برای کودکان بهره گیری میشود، داروهای تب بر میباشند. بی ضررترین داروی تب بر و ضددرد استامینوفن هست که به صورت قطره، شربت، شیاف و قرص وجود دارد. دقت کنید کودکان گذشته از 7- 6 سالگی نمیتواند قرص را ببلعند و بهتر هست از شربت، قطره و… بهره گیری شود.

 

10. داروی ضددرد و ضد تب دیگری هم به اسم ایبوبروفن وجود دارد که به صورت شربت و عوارض آن نسبت به استامینوفن اکثر هست. تجویز این دارو گذشته از 6 ماهگی ممنوع هست. مهم‌ترین عارضه ایبوبروفن تاثیر روی دستگاه گوارش هست که در بدترین 9حالت ممکن هست باعث خونریزی گوارشی شود. شربت ایبوبروفن باید بعد از غذا به طفل داده شود.

 

11. مادران دقت کنند نباید به طفل آسپیرین بدهند چون عوارض چندان دارد. دیکلوفناک هم به علت افت فشار خون داروی مناسبی برای کودکان نیست.

 

12. از مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک برای کودکان پرهیز کنید. آنتی بیوتیک فقط باید با حکم دکتر مصرف شود و حتماً باید مقدار پیشنهاد شده و دوره درمان کامل شود، اما اکثر عفونت ها در کودکان ویروسی هست و ظرف چند روز بهبود می‌یابد و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند.

 

13. داروی دیفن هیدرامین نیز در کودکان کمتر از 2 سال تجویز نمی‌شود. این دارو برای سرماخوردگی تجویز میشود.

 

14. معمولاً برای کودکان آنتی هیستامین تجویز نمی‌شود. برترین کار برای کاهش حساسیت ناشی از سرماخوردگی شستشوی بینی، تخلیه مداوم بینی و مصرف مایعات کافی هست. آنتی هیستامین باعث خشک شدن ترشحات و گردهمایی آن در مجاری تنفسی و بالارفتن خطر عفونت می‌شود.

 

15. داروهای ضدسرفه و خلط آور را هم گذشته از 2 سالگی تجویز نمی‌کنند. زمانی که طفل سرفه میکند، علت آن باید مشخص شود. سرفه یک مکانیسم دفاعی هست و دادن دارو باعث میشود این مکانیسم دفاعی به خوبی عمل نکند. برای کاهش سرفه می‌توان از مایعات و بخور بهره گیری کرد.

 

16. گاهی مادران برای سهولت مصرف دارو توسط طفل قرص را به چند تکه قسمت میکنند یا کپسول را باز و با مایع مخلوط میکنند. بعضی از داروها را نمیتوان نصف کرد. معمولاً راهنمایی روی ظرف دارو مبنی بر این که دارو را میتوان نصف کرد یا نه، وجود دارد، ولی نیازی به اینکار نیست و معمولاً اکثر قرص ها به صورت شربت هم وجود دارند. در این مواقع بهتر هست دکتر را از این موضوع که طفل نمی‌تواند دارو مصرف کند، آگاه کرد.

 

17. هرگز به کودکان نگویید این دارو شکلات هست. کودکان حافظه خوبی دارند و در صورتی که به دارو دسترسی پیدا کنند، آن را بعنوان شکلات میخورند که میتواند خیلی خطرناک باشد و مسمومیت دارویی ایجاد کند.

 

18. دارو را همه ي وقت دور از دسترس طفل و در مکانی که سطح بالایی از زمین دارد مثل قفسه هاي بالایی یخچال، کابینت و… نگه دارید.

 

19. برای هر نوع مریضی در طفل، به دنبال مصرف دارو نباشید. شمار زیادی از دشواری های طفل مثل سرماخوردگی، یبوست، اسهال و… با همان درمان هاي خانگی و مراقبتی ساده حل میشوند.

 

20. داروهای گیاهی حتی در بزرگسالان باید با احتیاط مصرف شوند. داروهای گیاهی که از عطاری ها تهیه میشوند، دوز و بروشور دقیقی ندارند. امروزه شمار زیادی از نوجوانان از داروهای گیاهی کاهش وزن یا شربت هاي گیاهی کودکان که تقویت کننده میباشند، بهره گیری میکنند. دقت کنید ممکن هست این داروها ناخالصی هاي شیمیایی داشته باشند و همۀ داروهای گیاهی صد در صد بی خطر نیستند.