پارس ناز پورتال

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

مجموعه : مذهبی
چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر 

 

چهارقل این سوره ها خواص ضد چشم زخم و سحر دارند، همانند آیة الکرسی این سوره هـای قرآنی برای رفع سحر و جادو، چشم زخم ودر امان ماندن از حسد و ضرر فایده هـای تایید شده بسیاری دارند، اگر بـه چشم زخم و سحر اعتقاد دارید حتماً از حسنات خواندن و نگاه داشتم این آیه هـای شریف هم با خبر هستید. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا بیشتر دراین باره صحبت کنیم.

 

سوره‌هـای چهار قل یا چارقل، کـه بـه «سُوَر قل» و «ذات القلاقل» نیز مشهورند شامل چهار سوره کوتاه از قرآن مجید اسـت كه هر یک از آن ها پس از بسم الله الرحمن الرحیم با كلمه «قل» آغاز مى‌شوند.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

چهار قل عبارتند از: سوره کافرون، سوره اخلاص، سوره فلق و سوره ناس. در حدیثی از پیامبر «ص»، مشهور بـه‌ حدیث‌ ذات‌القلاقل‌، خواندن‌ چهار قل برای‌ تعویذ ودر امان‌ ماندن‌ خود و فرزند و مال‌ از آسیب‌، توصیه‌ شده‌ اسـت‌.

 


 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ يَا أَيُّهَا الْکَافِرُونَ «١» لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ «٢» وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ «٣» وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ «۴»وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ «۵» لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِيَ دِینِ «۶»

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ «١» اللَّهُ الصَّمَدُ «٢» لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ «٣» وَلَمْ يَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ «۴»

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «١» مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ «٢» وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ «٣» وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ «۴» وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ «۵»

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ «١» مَلِکِ النَّاسِ «٢» إِلَهِ النَّاسِ «٣» مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ «۴» الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ «۵» مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ «۶»

 


 

خواص چهار قل

دریک‌ حدیث‌ نبوی‌، مشهور بـه‌ حدیث‌ ذات‌ القلاقل برای‌ تعویذ براى دفع چشم زخم، سحر، آفات و بلا و برطرف کردن دردها و بیماری‌ها و استعاذه تعویذ گفته شده ودر امان‌ ماندن‌ خود و فرزند و مال‌ از آسیب‌، خواندن‌ این‌ چهار سوره‌ توصیه‌ گردیده اسـت.

 

حضرت صادق «ع» فرموند:

هر كسی کـه هنگام رفتن بـه بستر خواب رود سوره «قُلْ یا أَيُّهَا الْكافِرُونَ» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را بخواند خداى عزوجل بیزارى «و دورى» از آتش را برایش بنویسد. از آیةالله بهجت سوال شد کسیکه سحر یا همان جادو شده باشد یا دچار چشم زخم شده باشد برای باطل کرد سحر و دفع چشم‌ زخم باید چـه کاری انجام دهد؟

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

ایشان در پاسخ فرمودند: قرآن کوچک همیشه همراه خود داشته باشید، معوذتین «سوره‌هـای مبارکه فلق و ناس» را خوانده و با خود تکرار نمائید. آیه الکرسی را بخوانید ودر منزل نصب کنید.

 

سوره اخلاص اولین سوره از چهار قل

این سوره از توحید پروردگار و یگانگی او سخن میگوید ودر چهار آیه كوتاه چنان توصیفی از یگانگی خداوند كرده اسـت كه نیازی بـه اضافه ندارد. در فضیلت خواندن این سوره آورده اند كه رسول اكرم فرمود: هر كه این سوره را تلاوت نماید گویی كه یك سوم قرآن را تلاوت نموده اسـت. نیز در خبر آمده اسـت كه رسول خدا بر جنازه «سعد بن معاذ» نماز گزارد.

 

در آن هنگام هفتاد هزار ملك، كه جبراییل نیز در بین آن ها بود بر جنازه او نماز گزاردند، رسول اكرم از جبراییل از علت حضور ملائك پرسید و او درپاسخ گفت: این میت كسی اسـت كه «قل هوالله» را در حال نشستن، ایستادن، سوارشدن و پیاده روی و معاشرت قرائت می نمود. اگر این سوره را 1000 بار برای كسی كه بی جهت بـه زندان افتاده بخوانند، او از زندان نجات پیدا می كند.

 

امام صادق «ع» فرمودند: کسیکه بـه خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید پس از نماز واجب خود سوره توحید را بخواند. کسیکه اینکار را انجام دهد، خداوند خیر دنیا و آخرت رابه او عطا نموده و او و پدر و مادر و خواهران و برادرانش را می آمرزد.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

کسیکه دریک روز، پنج نماز بخواند و سوره توحید را در آن قرائت نکند، بـه او میگویند: اي بنده خدا تـو از نماز گزاران نیستی. اگر کسی در روز جمعه سوره توحید را نخواند و بمیرد، بر دین ابی لهب مرده اسـت.

 

کسیکه بیمار یا گرفتار شود ودر آن هنگام سوره توحید را نخواند ودر آن بیماری یا گرفتاری مرگش فرا رسد، جهنمی اسـت. امیرالمومنین «ع» نقل مي نماید کـه رسول خدا «ص» فرمودند: کسیکه بـه هنگام خواب 100 بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان 50 سال وی را می بخشد. کسیکه بـه بستر خواب رود و 11 بار سوره توحید را بخواند، خداوند وی را در خانه اش ودر خانه هـای اطرافش حفظ می‌نماید.

 

کسیکه پس از نماز صبح 11 بار «قل هو الله احد…» را بخواند، در آن روز گناهی از او سر نمیزند، گر چـه شیطان خوار شود «یعنی شیطان هر چـه تلاش کند، نتواند انسان رابه گناه بکشاند و بدین ترتیب خوار می شود». امام کاظم فرمودند: کسیکه پیش از ملاقات با ظالمی «قل هو الله احد…» را بخواند، خداوند از روبه‌رو، پشت سر، سمت راست، سمت چپ از او دفاع کرده و مانع رسیدن شری از طرف ستمگر بـه او می شود.

 

سوره فلق دومین سوره از چهار قل

محتوای این سوره تعلیماتی اسـت كه خداوند بـه رسول اكرم بـه صورت خاص و بـه سایر مسلمانان بـه صورت عام، در زمینه پناه بردن بـه ذات پاك او از شر همه ی اشرار میدهد. پیامبر اكرم در فضیلت تلاوت این سوره فرموده اسـت: آیاتی بر مـن نازل شده اسـت كه همانند انها نازل نشده و آن دو سوره فلق و ناس اسـت.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

همچنین از امام باقر «ع» منقول اسـت كه هر كه در نماز «وتر» «نمازی یك ركعتی اسـت كه در نافله شب بجا می آورند» سوره هـای فلق، ناس و اخلاص را بخواند بـه او گفته می شود: اي بنده خدا! بشارت باد بر تـو، كه خداوند نماز وتر ترا قبول كرد.

 

سوره ناس سومین سوره از چهار قل

دراین سوره خداوند بـه پیامبرش بعنوان یك سرمشق و پیشوا و رهبر دستور میدهد كه از شر همه ی وسوسه گران بـه خدا پناه برد.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

نقل اسـت كه در ایام بیماری پیامبر اكرم، جبرائیل نزد سر پیامبر نشست و میكائیل نزد پای او، جبرئیل سوره فلق را تلاوت كرد و پیغمبر رابا آن در پناه خدا قرار داد و میكائیل سوره ناس را.

 

سوره كافرون چهارمین سوره از چهار قل

آنچه از این سوره بـه دست می‌آید آن اسـت كه مسلمین نباید در هیچ شرایطی در اساس دین و اسلام با دشمنان سازش كنند. از پیامبر اكرم نقل شده اسـت كه هر كه این سوره را تلاوت كند گوئی ربع قرآن را خوانده اسـت. اگر این سوره را 3 بار بخواند مشمول این برکات می شود:

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

از شرک مبرا شدن، بخشیده شدن گناهان او پدر و مادر و فرزندانش، سعادتمند شدن شهید مردن و شهید بر انگیخته شدن دور ماندن از گزند شیطان، در امان ماندن از وحشت قیامت، حفظ در هنگام در خواب، برآورده شدن حاجات

 


 

در ادامه دعای رفع چشم زخم در آیات و روایات

در بین مردم عده اي از این مباحث با خرافات عجین شده و باعث انکار اصل چشم زخم از طرف بعضی افراد شده اسـت. قبول تأثیر چشم زخم بطور اجمال بـه این معنى نیست کـه بـه کارهاى خرافى و اعمال عوامانه در آن گونه موارد پناه برده شود؛ کـه هم بر خلاف دستورات شرع اسـت، و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع اسـت.

 

دعای رفع چشم زخم به دستور پیامبر «ص»

ساده‌ ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق اسـت. در روایات آمده اسـت کـه پیغمبر «ص» این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین بعنوان تعویذ قرائت میکرد.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

رسول خدا «ص» فرموده اند: هر کس چیز شگفت آوری ببیند و بگوید: «الله الله مـا شاء الله لا قوة الا بالله» هیچ آسیبی بـه آن نخواهد رسید.

 

دعای رفع چشم زخم به دستور امام صادق «ع»

از امام صادق «ع» روایت شده کـه فرمود اسـت: اگر کسی از شـما چیزی از برادرش وی را متعجب ساخت سه بار بگویید: «ماشاء‌ الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم».

 

دعای رفع چشم زخم در دستور امام رضا «ع»

مردی درباره چشم زخم از حضرت امام رضا «ع» پرسش کرد. حضرت فرمودند: چشم زخم واقعیت دارد و اگر گرفتار آن شدي دست را تا محاذی صورت بالا ببر و بخوان: حمد و توحید و معوذتین و دستها را بر پیشانی بمال کـه بـه اذن خدا مفید خواهد بود.

 

دعای رفع چشم زخم به صورت عملی

از دیگر روش‌هایي کـه قرآن در همین آیه بدان اشاره میکند پرهیز از کسانی اسـت کـه دارای این قدرت هستند و نیز استفاده از شیوه‌هایي اسـت کـه زمینه‌هـای چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در برابر شور چشمان یکی از این راه‌هاست.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

خواندن سوره معوذتین بـه ویژه سوره فلق یکیدیگر از شیوه‌هـای پیشگیری و درمان اسـت. نخستین راه مقابله را اسلام پیشگیری معرفی می کند بهمین جهت بـه مـا فرموده اند امکانات خودرا خیلی بـه نمایش نگذارید.

 

ارتباط دعای رفع چشم زخم با اسفند

اسفند دود کردن و استفاده از مهره‌هـای آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد، موضوعاتی اسـت کـه توسط مردم بـه بحث اضافه شده اسـت. همان‌ طور کـه در احادیث و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست، اما باز کردن دکانی برای نوشتن دعا و ادعای دعانویسی بـه هیچ عنوان قابل قبول نیست، میدان دادن بـه این افراد نیز گناه محسوب میشود.

 

دعای رفع چشم زخم در سوره ناس

برخی گفته‌اند کـه آیه «مـن شر حاسد اذا حسد»، شامل عائن یعنی کسیکه با چشم آسیب می رساند نیز می شود؛ زیرا چشم زخم گاه از حسادت نفسانی برمی خیزد. بـه این معنا کـه شخص هرگاه در دیگری نعمتی یافت و یا فراوانی نعمتی را مشاهده کرد از روی حسادت می‌کوشد تا آن نعمت از او سلب شود و با شور چشمی می‌کوشد تا آنرا از میان بردارد.

 

دعای رفع چشم زخم در مفاتیح الجنان

حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده کـه برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود:

«اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَيْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَيْنَ الْعایِنِ عَلَيْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ اِلَيْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ.»

 

دعای رفع چشم زخم در دستور آیت الله بهجت

هنگام اذان در جاییکه زندگی می کند، با صوت جهر و آشکار صدای بلند مثل نماز صبح، اذان بگوید. پس از نماز صبح 50 آیه از قرآن رابا صوت جهر و آشکار تلاوت نماید.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

دو سوره ي معوّذتین «فلق و ناس» را زیاد بخواند. پیش از خواب 4 قل «یعنی سوره هـای کافرون، توحید، ناس و فلق» را بخواند. آیه الکرسی را فراوان بخواند و آنرا نوشته ودر خانه نصب کند. حرز امام جواد «ع» را همراه داشته باشد مثلا در انگشتری.

 

ارتباط دعای رفع چشم زخم و آیه «و ان یکاد»

آیه «و ان یکاد…» «آیه 52 سوره قلم» کـه در روایات اثر دفع چشم زخم را برای آن ذکر کرده اند، خواندنش این اثر را دارد یا تابلو کردن ودر خانه زدن و همراه داشتن؟

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

پزشک سید محسن میرباقری: یقیناً خواندن این آیه مهم تر اسـت، البته زدن آن در خانه و یا همراه داشتن آن هم بی اثر نیست و اثر دارد، اما تلاوت اثر بالاتری دارد.

 

آیا دعا نویسی برای رفع چشم زخم و وسوسه از نظر اسلام مشروعیت دارد؟

 

خواندن و نوشتن دعاهای مأثور «مستند بـه معصومین و معتبر» برای رفع گرفتاری هایي مانند بیماری، چشم زخم و وسوسه و… از نظر اسلام و فقها و مراجع امری صحیح و پسندیده اسـت. مقام معظم رهبری در پاسخ بـه سؤالی در زمینه دعا و دعا نویسی و تبرک بـه دعاها فرموده اند: اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین انها حق باشد، تبرّک جستن بـه انها اشکال ندارد.

 

همان گونه کـه تبرّک جستن بـه دعاهاى مشکوک بـه این امید کـه از معصوم «ع» باشند، اشکال ندارد. ایشان همچنین درباره اجرت دعانویسی فرموده اند: «دریافت یا پرداخت مبلغى بعنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.» آیت ا.. گلپایگانی در پاسخ فرموده اند: «نوشتن دعاهاى مأثوره براى برطرف شدن گرفتاریها مانع ندارد ولى توسّل بـه فال و سحر و خبر دادن از خفایاى امور اشخاص کـه راضى بـه افشاى آن نیستند جایز نیست.»

 

اما در مورد چیزهایی مثل تخم مرغ شکستن و نوشتن حروف و لغات و کلمات و سوزاندن انها، برای رفع چشم زخم و وسوسه کـه دلیل معتبری برآن نداریم نمیتواند مورد پذیرش قرار گیرد، بلکه در صورتی کـه سوزاندن اوراقى کـه در آن اسم جلاله و آیات قرآنى و اسامی پیامبر«ص» و ائمه «ع»نوشته شده اسـت‏ بى احترامى محسوب شود، جایز نیست‏. همچنین باید توجه داشت افرادی کـه امروزه بـه اسم دعا نویس اقدام بـه اینکار میکنند، غالبا قابل اعتماد نیستند.

 


 

در ادامه همین بحث رفع چشم زخم؛ اذکار، آیات و راه‌ های دور ماندن از چشم زخم

 

رفع چشم زخم از طریق خواندن بعضی از دعاها و سوره‌هـای قرآن. دستورالعمل علما برای رفع چشم زخم. پرهیز از عمل بـه اعمال خرافی برای رفع چشم زخم.

 

راه های رفع چشم زخم

از نظر قرآن و روایات حقیقت چشم زخم وجوددارد. بنابر این برای رفع و پیشگیری از چشم زخم یا بـه قول مشهور چشم خوردن می توان اعمالی را انجام داد. بر اساس روایات اسلامی چند راهکار برای رفع چشم زخم وجوددارد کـه در زیر بـه آن‌ها اشاره میکنیم:

 

ذکرهایی برای رفع چشم زخم

از امام صادق «ع» روایت شده اسـت: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند رابه یاد آورد ضررى بـه برادر مؤمنش نمیرسد»، «بحارالانوار، ج 60 ، ص 25»

 

= امام صادق «ع» فرمود: «کسى کـه چیزى از برادرش وی را متعجب ساخت جمله « تبارک اللّه‏ احسن الخالقین» را بگوید، زیرا چشم‏زخم حق اسـت»، «بحارالانوار، ج 60، ص 26»

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

= قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏ خوردن، «بحارالانوار، ج 60، ج 92». نوشتن سوره‏ هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیه‏ الکرسى» در ورقه‏ اى و بـه همراه داشتن آن، «بحارالانوار، ج 60، ص 25»

 

= قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوه الا باللّه‏ العلى العظیم» بـه هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، «بحارالانوار، ج 60، ص 26»

 

= اميرالمومنين مي‌فرمايند: براي علاج سحر هفت مرتبه بگويد: بسم الله و بالله و سَنْسُدُّ عضدک باخيک و نجعل لکما سلطانا فلا يصلون اليکما باياتنا انتما و مـن اتبعکما الغالبون. استعاذه و پناه بردن بـه خداوند متعال با خواندن معوذتين «سوره هـای قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق» خواندن آيات 54 تا 56 سوره اعراف.

 

= امام صادق «عليه‌السلام» فرمودند: سه مرتبه بگوييد: مـا شاء الله لا قوه الا بالله العلي العظيم. خواندن آيه 51 سوره قلم «و ان يکاد الذين کفروا …» دست‌ها را مقابل صورت بگيرید و سوره حمد و توحيد و قل اعوذ را بخواند و دست بـه صورت بکشد.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

= دعايی کـه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ برای امام حسن و امام حسين «عليهما السلام» خواندند و بـه اصحاب نيز توصيه فرمودند: «اللهم يا ذا السلطان العظيم و المن القديم و الوجه الکريم ذالکلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف فلانا مـن انفس الجن و اعين الانس».

 

= حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده کـه برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَيْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَيْنَ الْعایِنِ عَلَيْهِ فى كَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ اِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ. «شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان، لیست کتاب باقیات صالحات «حاشیه مفاتیح الجنان» ، باب سیم ، حرزهای چشم زخم»

 

تاثیر نصب آیه «و ان یکاد…» جهت رفع چشم زخم

در مجموعه آثار شهید مطهری آمده اسـت اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه «وَ انْ يَکادُ الَّذینَ کَفَروا لَيُزْلِقونَکَ بِابْصارِهِمْ» خاصیت پیشگیری از چشم زخم را دارد؟ مـا تا حالا بـه مدرکی «حدیثی، جمله اي» برخورد نکرده‌ایم کـه دلالت کند وبگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده کنید.

چهار قل برای دوری از چشم زخم + دعاهای قرآنی رفع چشم زخم و سحر

این‌کـه چشم زخم حقیقت اسـت یا نه یک مسأله اسـت « حقیقت اسـت ولو در بعضی افراد » و این‌کـه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله دیگری اسـت. چیزی کـه ازطرف پیغمبر یا ائمه بـه مـا نرسیده باشد نباید ازخود بتراشیم. نظر بـه این‌کـه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد « آنرا از پیش خود ساخته‌ اند »