پارس ناز پورتال

چه چیزهایی درباره روانشناسی خوشتیپی میدانید

چه چیزهایی درباره روانشناسی خوشتیپی میدانید

چه چیزهایی درباره روانشناسی خوشتیپی میدانید

شاید شما هم دیده باشید که که افرادی در هر موقعیت ترجیح می دهند کت و شلوار بپوشند و اصلا نمیخواهند از لباس های تیره همیشگی خود دل بکنند. این مطمئنا بستگی به روانشناسی خوشتیپی این افراد دارد که لباس های خاصی را دوست دارند. با پارس ناز برای بررسی این موضوع همراه باشید.

 

حتما بعضی از افراد را دیده اید که در هر موقعیتی ترجیح می دهند کت و شلوار بپوشند و اصلا دل شان نمی خواهد از لباس های تیره همیشگی شان دل بکنند. برعکس عده ای هم هستند که قید و بندی در پوشیدن لباس های تمیز و مرتب ندارند و شلخته وار لباس های اسپرت را حتی در موقعیت های رسمی انتخاب می کنند.

 

به هرحال اینکه هر فردی چه لباسی را می پسندد به سلیقه و نظرش بستگی دارد اما انتخاب همیشگی یک نوع پوشش می تواند تا حدودی بخش هایی از شخصیت درونی افراد مختلف را برای تان روشن کند.

 

دکتر سیدآرش تقوی، روانشناس سلامت، افراد را براساس نوع لباس های مورد پسندشان و رفتارها و عادت هایی که در لباس پوشیدن دارند به چند گروه تقسیم و بارزترین ویژگی های آنها را بیان می کند. اگر شما هم دوست دارید باتوجه به لباس پوشیدن، بعضی از ویژگی های شخصیتی خودتان یا اطرافیان تان را تا حدودی بهتر بشناسید با ما همراه شوید.

 

گوشه گیرها؛ ساده و تک رنگ پوش

افراد گوشه گیر به ندرت به برقراری ارتباط با دیگران و داشتن روابط دوستانه علاقه نشان می دهند و فعالیت های انفرادی را به هر چیزی ترجیح می دهند. نسبت به انتقاد یا تحسین دیگران بی تفاوت هستند.

 

گوشه گیری، بی تفاوتی و سردی بهترین کلمات برای توصیف حالات روحی این دسته است. از این رو این گروه سعی می کنند لباس هایی را انتخاب کنند که خیلی به چشم نیایند.تمیز بودن برای این افراد اهمیت زیادی دارد.

 

معمولا تنوع زیادی در لباس پوشیدن شان ندارند و تعداد لباس های شان متعدد نیست مثلا به جای چندین دست کت و شلوار در طرح ها و رنگ های متفاوت یک یا دو مدل ساده کت و شلوار دارند و سعی می کنند لباس هایی با مدل های ساده تک رنگ (رنگ های ملایم و خنثی مایل به تیره مثل کرم، خاکستری، قهوه ای و. . .) را انتخاب کنند.

چه چیزهایی درباره روانشناسی خوشتیپی میدانید

به هیچ وجه لباس هایی که طرح های شلوغ و آرم های خیلی توی چشم دارند مورد پسند گوشه گیرها نیست. لباس های جین، و اسپرت و بسیار ساده معمولا مورد پسند این شخصیت هاست.

 

بدبین ها؛ لباس های کلاسیک دوست دارند

بدبین ها معمولا به هر آنچه در اطراف آنها می گذرد شک دارند. تمایل به لجاجت و بیزاری هم در آنها دیده می شود. لباس های کلاسیک با رنگ های تیره مثل کت و شلوار مشکی مورد پسند این دسته از افراد است. شاید لباس هایی که با پارچه هایی که طرح هایی از نظامی گری دارد دوخته شده را بپسندند.

 

معمولا به بستن دستمال گردن، انداختن شال گردن، گذاشتن کلاه، استفاده از کراوات یا عصا دست گرفتن از این جهت که نمادی از قدرت طلبی، غیرقابل نفوذ بودن و قدرتمند بودن است علاقه مندند.

 

پالتوها و بارانی های بلند که نمادی از قدرت و دیسیپلین است هم مورد علاقه و پسند این گروه از افراد است. این احتمال وجود دارد که این افراد به پوشیدن لباس هایی با لوگوهایی که نمادی از قدرت را نشان می دهد علاقه نشان دهند.

 

ضداجتماعی ها؛ خشن و خارج از مد

این دسته افراد توانایی خوبی برای سازگاری با قوانین و موازین اجتماعی ندارند و به نوعی از آنها سر باز می زنند. دروغگویی و فریبکاری یکی از ویژگی های این افراد است. تحریک پذیر و پرخاشگر هستند همچنین بی احتیاط و بی مسوولیت.

 

این افراد دوست دارند با نحوه لباس پوشیدن شان به گونه ای به اجتماع نشان دهند که با آن متضاد و مخالفند و معمولا مانند شخصیت فیلم هایی که نوعی از خشونت، تضاد و جرم و جنایت را نشان می دهند لباس می پوشند.

 

درواقع تلاش می کنند به گونه ای لباس بپوشند که بیانگر نوعی رفتارهای تهدیدآمیز باشد. مثلا اگر پیراهن می پوشند دکمه های یقه را باز می گذارند یا پاشنه کفش شان را می خوابانند. برای اینکه تضادشان را با اجتماع نشان دهند لباس های قدیمی و خارج از مد را می پسندند.

 

یکی دیگر از ویژگی های این افراد این است که برای رسیدن به اهداف شان دیگران را فریب می دهند. در این صورت به ظاهرشان اهمیت زیادی می دهند و نهایت تلاش شان را می کنند تا لباس هایی را انتخاب کنند که بسیار شیک و آراسته به نظر برسند.

 

خودشیفته ها؛ خاص ترین ها و تک ترین ها را انتخاب می کنند

این دسته از افراد خودشان را بسیار ویژه، خاص و مهم می پندارند و چون خود را قوی، فوق العاده شایسته و دانا می دانند انتظار دارند که دیگران تمام نظرات آنها را بپذیرند. تحمل انتقاد را ندارند و در برابر آن خشمگین می شوند. دوست دارند اطرافیان همواره آنها را مورد تحسین و تمجید قرار دهند و آنها را بی عیب، بی نقص، خاص و فوق العاده خطاب کنند.

 

یکی دیگر از ویژگی های این افراد این است که نسبت به دیگران حسادت می ورزند و اکثر مواقع گمان می کنند دیگران به علت ویژگی های خاص و اهمیت زیادی که دارند نسبت به آنها حسادت می کنند.

 

این افراد حق به جانب هستند و به هر قیمتی دوست دارند بهترین ها را برای خود فراهم کنند. آنها تمام تلاش شان را می کنند که تک ترین و خاص ترین لباس را انتخاب کنند. اغلب لباس هایی با برندها و مارک های خاص و گران را انتخاب می کنند. همچنین لباس هایی با جنس های خاص مثل حریر و ابریشم را می پسندند.

 

معمولا از زیورآلات طلا، نقره و اصل استفاده می کنند و کمتر پیش می آید که زیورآلات بدلی بخرند؛ اگر هم استفاده کنند نوع متفاوت و برند خاصی از آن را انتخاب می کنند. افراد خودشیفته در انتخاب لباس تمام تلاش شان را می کنند که تک باشند، به این معنا که نه تنها با دیگران متفاوت باشند بلکه بهترین، خاص ترین و بی نظیرترین ها را داشته باشند.

 

این افراد درباره لباس های شان و اینکه آنها را چگونه، از کجا و با چه قیمتی خریده اند زیاد صحبت می کنند. از اینکه لباس های شان را به دیگران نشان دهند لذت می برند و برای شان بسیار مهم است که دیگران بدانند آنها بهترین، مرغوب ترین، گران ترین، خاص ترین و متفاوت ترین لباس را می پوشند.

 

چون این افراد روی تک بودن حساسیت زیادی دارند و به هیچ وجه دوست ندارند شخص دیگری شبیه لباس آنها را بپوشد. درصورتی که امکانش را داشته باشند به جای اینکه لباس آماده بخرند دوخت لباس را سفارش می دهند.

 

جین پوش ها راحت طلبند

دسته ای از افراد به پوشیدن لباس های جین علاقه زیادی دارند. راحتی و دوام یکی از بارزترین ویژگی های لباس های جین و مظهر لباس اسپرت در همه جای دنیاست. از این رو راحتی برای افرادی که بیشتر لباس های شان جین است در اولویت قرار دارد.

 

اگر افراد میانسال همیشه جین بپوشند نشان دهنده سرزندگی و احساس جوانی است. درواقع آنها جین می پوشند تا هم به خودشان و هم به دیگران القا کنند که هنوز جوانند و احساس سرزندگی می کنند. سرزندگی، نشاط، سبک باری و انعطاف پذیری از ویژگی های مشخص این افراد است.

 

نمایشی ها؛ لباسی می پوشند که خیلی به چشم بیایند

شخصیت های نمایشی تحریک پذیر و هیجانی اند و رفتاری پررنگ و لعاب، نمایشی و برونگرایانه دارند. درواقع لذت می برند از اینکه خودشان را شورانگیز، دراماتیک و پرزرق و برق نشان دهند.

 

توجه طلبی زیاد یکی از بارزترین ویژگی های این دسته افراد است بنابراین به ظاهرشان بیش از حد توجه دارند و لباس هایی را انتخاب می کنند که خیلی به چشم بیاید.

 

این افراد لباس هایی با رنگ بندی تند، شاد و متضاد را می پسندند. اگر هم لباس هایی با مدل های خاص، شلوغ و عجیب و غریب و رنگ های تند و متضاد نپوشند کیف و کفش خیلی متفاوت و خاصی را انتخاب می کنند، شال و روسری یا کراوات و دستمال گردن خیلی مدل دار و عجیب و غریبی را استفاده می کنند یا زیورآلات شلوغ و خاص در ست لباس شان به کار می برند.

 

وابسته ها؛ لباس موردپسند محبوب شان را به تن می کنند

شخصیت های وابسته شخصیت هایی هستند که در حد افراطی به دیگران وابستگی دارند. این افراد به توانایی های خود مطمئن نیستند از این رو مسوولیت های مهم زندگی شان را گردن دیگران می اندازند. توانایی تحمل تنهایی را ندارند.

 

مدام به تایید دیگران نیازمند هستند و معمولا به علت وابستگی زیادی که به دیگران دارند و ترسی که از طرد شدن توسط دیگران به آنها دست می دهد به هیچ وجه توانایی مخالفت با اطرافیان شان را ندارند و به راحتی به دیگران اجازه می دهند که حقوق شان را پایمال کنند.

 

این افراد در لباس پوشیدن هم علاقه و نیاز خودشان را در نظر نمی گیرند و دنبال گرفتن تایید از افرادی هستند که به آنها وابسته اند چون گرفتن تایید از جانب دیگران برای آنها اهمیت زیادی دارد معمولا پیرو مد هستند. به ندرت پیش می آید که تنهایی لباس بخرند و هنگام انتخاب، خرید لباس و ست کردن آن به شدت نظر شخصی که به او وابسته اند برای شان اهمیت دارد.

 

دائم نظر دیگران را راجع به لباس هایی که می پوشند می پرسند. اگر شخصی که به او وابسته اند مدل یا رنگ خاصی را در لباس بپسندد سعی می کنند برای جلب نظر و تایید او بیشتر مواقع لباسی با آن مدل و رنگ را انتخاب کنند.

 

مرزی ها ؛ شلخته و نامرتب لباس می پوشند

شخصیت های مرزی آن دسته افرادی هستند که در بیشتر حوزه های زندگی شان بی ثبات و ناپایدارند. معمولا دچار نوعی احساس مزمن کسالت و بی حوصلگی هستند. نگاه همه یا هیچ یا سیاه و سفید نسبت به همه چیز دارند یعنی همه چیز را یا خوب خوب می دانند یا بد بد.

 

درواقع این افراد نمی توانند هیچ چیز را خاکستری ببینند. شلختگی در لباس یکی از ویژگی های این افراد است. کمد لباس این دسته از افراد معمولا به هم ریخته و آشفته است.

 

علاقه زیادی به افزایش تعداد لباس های شان دارند و در خریدن لباس زیاده روی می کنند. درواقع دچار وسواس لباس خریدن هستند یعنی لباس خریدن نوعی احساس آرامش به آنها می دهد. معمولا خودشان دقیق نمی دانند که چه لباس هایی دارند از این رو با اینکه لباس های زیادی دارند اما برای پوشش و آراستگی ظاهرشان اهمیت چندانی قائل نیستند.

 

معمولا لباس های خوب، زیبا و شیکی را می خرند اما در نوع پوشیدن و ست کردن آنها همیشه نوعی عدم آراستگی و ظرافت، آشفتگی و شلختگی دیده می شود. اغلب لباس های شان اتوکرده نیست و ست های هماهنگ و شکیلی ندارند.

 

وسواسی ها؛ تمیز و آراسته اند

سختگیری، غیرقابل انعطاف بودن و کمال گرایی بیش از حد از ویژگی های بارز شخصیت های وسواسی است. نسبت به وظایف شان تعهد بیش ازحد دارند. اغلب آنها افراد خشکی به نظر می رسند.

 

معمولا اشیای غیرمفید را نمی توانند به راحتی دور بیندازند. در اغلب موارد چون از اشتباه کردن می ترسند در تصمیم گیری دچار مشکل هستند. کمتر به احساسات دیگران توجه می کنند و روی نظرات و عقایدشان پافشاری می کنند.

 

سخت کوش هستند اما چون به جزئیات اهمیت زیادی می دهند،نمی توانند روی اصل موضوع تمرکز کنند از این رو زیاد دیده نمی شود که کاری را به اتمام برسانند و در اغلب موارد کارها را نیمه رها می کنند. این افراد بیش از سایر افراد به نظافت و ظرافت در لباس پوشیدن شان اهمیت می دهند.

 

در لباس پوشیدن شان دقت نظر خاصی دارند و اگر لباسی با مدل خاصی مدنظرشان باشد نهایت تلاش شان را می کنند تا آن را تهیه کرده و بپوشند. هنگامی که لباسی را می خرند یا می پوشند دائم جست وجو می کنند و از دیگران می پرسند تا ببینند آیا آنچه پوشیده اند با آنچه مدنظرشان بوده هماهنگی دارد یا خیر.

 

همیشه دوست دارند لباس هایی که می پوشند بسیار تمیز، مرتب، آراسته و اتوکشیده باشد؛ بنابراین جنس پارچه و مدلی که در لباس انتخاب می کنند به گونه ای است که این آراستگی و اتوکشیدگی به چشم بیاید.

 

این دسته افراد اگر مبتلا به وسواس احتکار باشند، یعنی قادر نباشند چیزهای غیرضروری و به دردنخور را دور بیندازند، همیشه تعداد زیادی لباس دست نخورده و نپوشیده دارند و معمولا یک یا دو دست از لباس های شان را تکراری می پوشند. دسته ای که وسواس شست وشو دارند چون دائما لباس های شان را می شویند معمولا لباس های شان زود از بین می رود و رنگ و رو رفته است.

 

جادوجمبلی ها؛ لباس ها و زیورآلات عجیب وغریب را می پسندند

افرادی که در تیپ شخصیتی جادو جمبلی قرار می گیرند افکار و باورهای عجیب وغریبی داشته و به خرافات اعتقاد زیادی دارند. درواقع برداشتی که از مسائل مختلف و عادی دارند بسیار عجیب و غیرعادی است.

 

به دلیل واکنش هایی که افراد به رفتارها و باورهای عجیب وغریب آنها نشان می دهند معمولا در موقعیت های اجتماعی معذب و ناراحت به نظر می رسند. دوستان کمی دارند و گاهی نگرش شان به بعضی مسائل بدبینانه و مشکوکانه است.

 

این نوع باورها و شیوه اندیشیدن شان روی شیوه ارتباط برقرار کردن این افراد با دنیای بیرون تاثیر می گذارد از این رو معمولا لباس هایی را انتخاب می کنند که با لباس های معمولی که اغلب افراد جامعه می پوشند متفاوت باشد و گونه ای از رمزآلودگی و پنهان کاری را نشان بدهد.

 

درواقع این دسته دوست دارند با انتخاب نوع لباس شان نشان بدهند انسان هایی هستند که همیشه با نیروهای دیگری در تماسند و قادرند با این توانایی و قدرتی که دارند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. لباس های انتخابی این تیپ شخصیتی بسیار شبیه لباس هایی است که رمال ها و جادوگرها به تن می کنند.

 

هرچه لباس ها متفاوت تر باشد برای این افراد جذابیت بیشتری دارد و لباس های ساده مورد پسندشان نیست. این گروه همیشه از زیورآلات خاصی مثل سنگ، زنجیر و آویزهایی که روی آنها نقش های عجیب وغریب به خصوص آرم گروه های مختلف حک شده در لباس های شان استفاده می کنند.

 

از آنجا که این دسته معمولا تمایل دارند خودشان را به گروه هایی که نمادی از ارتباط با ماورا و پدیده های مرموز و پنهان دارند منسوب کنند معمولا لباس هایی را انتخاب می کنند که در آن حاشیه هایی با طرح های ورساچه، هخامنشی و. . . در پایین یا دورتادور آستین و یقه ها به کار رفته باشد.