پارس ناز پورتال

چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ (فوت و فن تهیه بهترین خمیر پیتزا)

مجموعه : آموزش آشپزی
چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ (فوت و فن تهیه بهترین خمیر پیتزا)

چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ 

چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ مهمترین قسمت پخت یک پیتزای عالی تهیه خمیر پیتزا است، این غذای ایتالیایی محبوب دستور پخت سختی ندارد اما حوصله می خواهد و مهارت! بنابراین بهتر است تا جایی که می توانیم ایتالیایی کار کنیم و خمیر پیتزای مان را به سبک و سیاق ایتالیایی ها تهیه کنیم. در ادامه با طرز تهیه خمیر پیتزای عالی آشنا خواهیم شد. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا (4 نفر)

آرد = 3 لیوان

آب = 1 لیوان

نمک = نصف قاشق چایخوری

پودر خمیر مایه فوری = 1 قاشق غذاخوری

روغن زیتون = 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه خمیر پیتزا در کمترین زمان

در ابتدا پودر خمیر مایه فوری را با یک لیوان آب ولرم مخلوط می کنیم و آن را به مدت 5 دقیقه یا بیشتر کنار می گذاریم تا عمل بیاید. در این فاصله 3 لیوان آرد خود را دو تا سه مرتبه الک می کنیم تا صاف شود و هوای آن گرفته شود.

چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ (فوت و فن تهیه بهترین خمیر پیتزا)

پس از اینکه خمیر مایه عمل آمد آرد را به آرام از وسط باز می کنیم و خمیر مایه، نمک و روغن زیتون را به آن اضافه می کنیم. حال آرام آرام شروع به هم زدن و مخلوط کردن مواد می پردازیم تا خمیر یکدستی بدست آوریم. خمیر را کمی ورز می دهیم و سپس روی یک تخته کمی آرد می پاشیم و خمیرمان را بوسیله وردنه چند مرتبه ورز می دهیم تا هوای داخل آن آزاد شود.

 

بعد خمیر را در یک ظرف گذاشته، روی آن یک پارچه تمیز قرار می دهیم و اجازه می دهیم کمی استراحت کند. حدود یک یا دو ساعت بعد (هر وقت حجم خمیر بیشتر شده بود) دوباره آن را روی تخته قرار می دهیم، خمیر را به چهار قسمت تقسیم می کنیم و هر قسمت را به طور جداگانه ورز می دهیم.

 

پخت ابتدایی خمیر پیتزا

یک ظرف آب در فر قرار می دهیم، فر را روشن می کنیم و دمای آن را روی 200 درجه قرار می دهیم تا وقتی فر به خوبی گرم شود و آب شروع به بخار شدن کند. در این فاصله هرکدام از 4 قسمت خمیرها را در یک قالب می گذاریم. (کف قالب را کمی چرب کنید). تا وقتی فر گرم می شود اجازه دهید تا خمیرها کمی دیگر استراحت کنند.

چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ (فوت و فن تهیه بهترین خمیر پیتزا)

وقتی آب شروع به بخار کرد قالب ها را در فر قرار می دهیم و 10 دقیقه صبر می کنیم تا خمیرهای مان نیمه آماده شوند. حال مواد پیتزا را روی آن می ریزیم یا اینکه فریزشان می کنیم تا در روزهای آینده از آنها استفاده کنیم.

 

فوت و فن های طلایی پخت خمیر پیتزا

اگر خمیر را بیش از حد ورز دهید یا هم بزنید، هنگام پخت خشک و شکننده می شود. وقتی می خواهید خمیر را پهن کنید در ابتدا آن را با دست به شکل دایره درآورید تا بهتر پهن شود، هنگام پهن کردن خمیر فشار دست های تان را تنظیم کنید تا ضخامت خمیر یکدست باشد.

چگونه خمیر پیتزا درست کنیم؟ (فوت و فن تهیه بهترین خمیر پیتزا)

اگر خمیر را بیش از حد نازک کنید مواد را روی خودش نگه نمی دارد و زود می سوزد. اگر از خمیر پیتزای آماده استفاده می کنید با خشک شدن آن مشکل دارید، کافی است کف قالب تان را کمی چرب کنید و روی خمیرتان سس بیشتری بریزید تا رطوبت بیشتری داشته باشد و در آخر، دمای فر را زیاد کنید تا پیتزا زودتر پخته شود و خمیرتان خشک نشود.

 

اختصاصی از بخش آموزش آشپزی مجله پارس ناز