پارس ناز پورتال

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری 

بعضی از حیوانات جفت گیری هاي عجیبی دارند، در واقع آنها از قانون هایي پیروی می کنند و بیشتر شان طبق یک الگوریتم خاص عمل می کنند، گویی آنها فراتر از جانورانی هستند که ما در ذهن مان تصور می‌کنیم. امروز درباره عجیب ترین عادت ها در عمل جفت گیری حیوانات صحبت میکنیم، جالب است بدانید که حتی حشرات هم برای جفت گیری هاي شان قانون هایي دارند.

 

زنبور عسل، بیضه‌ های انفجاری

چرخه تولید مثل زنبور عسل، شگفت‌انگیز است- و پیچیده. اما این‌جا یک داستان کوتاه وجوددارد: یک ملکه، به صورت انتخابی، دریک  سلول ملکه در کندو تولید مثل کرده و از ژله رویال تولید شده توسط زنبورهای کارگر تغذیه می کند تا از نظر جنسی بالغ شود. ملکه باکره‌اي که بدون اینکه توسط رقیبانش کشته شود، به بزرگسالی میرسد، با تعداد زیادی زنبور عسل نر « از میان ده‌ها هزار زنبور نر مجرد و مناسب در کلونی» پرواز جفت‌گیری خواهد داشت.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

اما این نرها را خوشبخت خطاب نکنید زیرا در طی جفت‌گیری، آلات تناسلی آنها منفجر شده و به درون ملکه می‌جهد! با اینکه عجیب است اما از نظر تکاملی معقول بنظر می رسد: آلت تناسلی که وارد ملکه شده است، مانند یک درپوش تناسلی عمل می کند تا مانع از باردار شدن ملکه توسط نرهای دیگر شود. اما این را باید به نرهای مرده‌اي گفت که آلت تناسلی‌شان منفجر شده است.

 

بونوبو، عشقبازی نه جنگ

چه کسی گفته خشونت، تنها راه‌حل جنگ برای غذا یا قلمرو است؟ بونوبوها بجای جنگیدن، رابطه جنسی دارند! در واقع، بنظر میرسد ساختار اجتماعی آنها حول رابطه جنسی می چرخد. بونوبوها از رابطه جنسی بعنوان احوال‌پرسی، راهی برای حل مشاجره‌ها، آماده شدن برای جنگ و لطف در قبال مبادله غذا استفاده میکنند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

آنها بوسه زبانی دارند، رابطه جنسی دهانی انجام میدهند، رابطه جنسی رو در رو و همچنین رسم دفاع با آلت تناسلی دارند. ریچارد رانگام و دیل پترسون در کتاب خود در ۱۹۹۶ به نام: میمون‌ها و خاستگاه خشونت انسانی می نویسند:

 

” شامپانزه‌ها و بونوبوها، هر دو از یک نیا هستند که به صورت انسان تکامل یافته‌اند، و بونوبو، یکی از آرام‌ترین و گونه غیرتهاجمی پستانداران روی زمین است. آنها راه‌هایي را برای کاهش خشونت ایجاد کرده‌اند که به تمام جامعه‌شان نفوذ کرده است. آنها به ما نشان میدهند که رقص تکاملی خشونت، غیرقابل تغییر نیست.”

 

کرم پهن، عشقبازی و جنگ

برای کرم‌هاي پهن، رابطه جنسی بیشتر شبیه به جنگ است تا عشق. مانند همه ی نرم تنان دریایی، کرم‌هاي پهن، دو جنسه هستند « دستگاه‌هاي تناسلی نر و ماده دارند». دراین مورد، دستگاه تناسلی نر شبیه به دو آلت تناسلی خنجر مانند است که ازآن برای شکار و جفت‌گیری استفاده میکنند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

در طول جفت‌گیری، دو کرم پهن باهم می‌جنگند «دفاع با آلت تناسلی» تا یک دیگر را مجروح کنند و از مجروح شدن خود جلوگیري کنند. بازنده که مجروح میشود، اسپرم را از طریق پوست خود جذب کرده و کنار می رود تا مادر شدن را متحمل شود.

 

قناری پر سرخ، یک بادکنک قرمز بزرگ شگفت‌ انگیز

طاووس‌هاي نر زیبا، هیچ برتری بر قناری پر سرخ ندارند! یک قناری پرسرخ نر، یک کیسه گلو دارد که می تواند با کار سخت – چیزی حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد- به صورت یک بادکنک قلبی شکل بزرگ قرمز درآید. سپس، سرخود رابه این سو و آن سو تکان میدهد، بال‌ها را تکان داده و از ماده میـــخواهد تا نگاهش کند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

قناری پر سرخ ماده، با نری که بزرگ‌ترین و براق‌ترین بادکنک را دارد جفت‌گیری میکند. در طول رابطه جنسی، پرنده نر، بال‌هایش را روی چشمان ماده میگذارد تا حواس ماده به نرهایی که بادکنک‌هاي بهتر دارند پرت نشود!

 

مار جورابی پهلو قرمز، جفت‌گیری مقعدی

واقعیت عجیب ۱. جفت‌گیری مقعدی مارهای جورابی پهلو قرمز، یک جاذبه گردشگری در مانیتوبا در کاناداست. زیرا هنگامیکه مار جورابی پهلو قرمز ماده از خواب زمستانی بیدار می شود، فرومونی از خود آزاد می کند که صدها مار نر در آن حوالی را جذب میکند تا به سمتش رفته و یک کلاف جفت‌گیری بزرگ به وجود می‌آورند. واقعیت عجیب۲. مانند تعداد زیادی از مارها، مارجورابی نر دو آلت تناسلی در هر طرف بدن خود دارد که همی پنیس گفته میشود.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

مار نر، سعی در استفاده از آلت تناسلی که بهتری وضعیت را دارد می کند تا با مار ماده در مرکز کلاف جفت‌گیری، جفت‌گیری کند. واقعیت عجیب ۳. دو واقعیت بالا، خیلی عجیب نیستند اما این واقعیت بسیار عجیب است که یک مار دو جنسه وجوددارد که فورمون‌هایي مانند فورمون‌هاي ماده آزاد میکند « و صدها مار نر دیگر را برای جفت‌گیری فریب می دهد». چرا؟ دانشمندان فکر می کنند که اینکار، به مار دو جنسه گرما و محافظت می دهد.

 

کلاف‌هاي جفت‌گیری مقعدی مار جورابی قرمز، یک جاذبه گردشگری در مانیتوبا و منبع تعداد زیادی از داستان‌هاست. یک زوج، در تابستان، روی یک گودال مار خالی خانه ساختند فقط برای اینکه ملکی داشته باشند، سپس با هزاران مار جورابی پهلو قرمز که برای خواب زمستانی خود در پاییز برمی‌گشتند، مواجه شدند. این زوج خانه خودرا تغییر دادند.

 

کفتار، ماده‌هایي که بیضه دارند!

کفتارهای ماده، رییس خانواده هستند. آنها از نرها بزرگتر و قوی تر هستند. و البته تهاجمی‌تر. آنها حتی بیضه دارند. یک کفتار ماده، یک آلت تناسلی کاذب دارد، در واقع یک کلیتوریس بزرگ، که قادر به نعوظ است. برای جفت‌گیری، کفتار نر باید آلت تناسلی خودرا در آلت تناسلی کاذب کفتار ماده بگذارد. اینکار برای نرها سخت است اما به سختی زایمان کفتار ماده از طریق آلت تناسلی نیست!

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

فرانک لارنس زیست شناس، یک مسئله عجیب دیگر را درباره کفترها توصیف میکند- روشی که به یک دیگر درود می کنند: ” کفتارهای خالدار، پس از جند ساعت جدا شدن، شروع به احوالپرسی میکنند که شامل بالا بردن پاها و نشان دادن آلت تناسلی کاذب است. ماده‌هاي رده پایین طبق معمول احوالپرسی را شروع میکنند و این تنها حالت نعوذ به صورت تسلیم است. فرانک می گوید:

 

“این نمایش غیر عادی، بدون خطر نیست، هر کفتار، دستگاه تناسلی خودرا در دسترس هر آرواره قدرتمندی قرار میدهد”. ” در موقعیت‌هاي نادر، هنگامیکه تهاجم به جنگیدن می رسد، آسیب به وجود آمده می تواند به اندازه‌اي شدید باشد که توانایی تولید مثل طرف آسیب‌دیده را نابود کند”.

 

منکین، رقص برای جذب کردن ماده‌ها

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

رقص و رقص! منکین‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن ماده‌ها می‌رقصند. مایکل جکسون هم به گردشان نمی رسد!

 

زرافه، در دوران میل جنسی نیستی؟ نه ممنون!

با این گردن‌هاي دراز، جفت‌گیری برای زرافه‌هاي نر کار سختی است. بنابر این، هنگامیکه یک زرافه نر، زرافه ماده‌اي را می بیند، از روشی بعنوان ” روش مشغول کردن” استفاده می کنند تا ببینند آیا زرافه ماده میل جنسی دارد یا نه. اول، زرافه نر به پشت زرافه ماده می زند تا باعث ادرار شود.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

سپس، ادرار ماده را می‌چشد. اگر مزه آن برایش خوشایند بود، شروع به عشقبازی می کند. در واقع، عشقبازی، کلمه‌اي ثقیل است: زرافه نر، زرافه ماده را دنبال می کند تا زمانی که زرافه ماده به او اجازه نزدیکی بدهد.

 

پنگوئن امپراتور، تشنه عشق

پنگوئن‌هاي امپراتور، موضوع مستند راه پیمایی پنگوئن‌ها در ۲۰۰۵، ازدواجی عجیب دارند. زوج‌هاي پنگوئن، زندگی خودرا جدا از یک دیگر می‌گذرانند و یکبار درسال در اواخر مارس، پس از مسافرت ۱۱۲ کیلومتر- پیاده یا لیز خوردن روی شکم- برای رسیدن به مکان تولید مثل، یک دیگر را می بینند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

در آن‌جا، پنگوئن‌ها با ایجاد صدایی شیپور مانند، به دنبال جفت خود میگردند. پنگوئن‌هاي نر، طبق معمول دریک جا میمانند، سرهای‌شان را روی سینه گذاشته و ماده‌ها را صدا می زنند. هنگامیکه یک دیگر را یافتند، سینه به سینه می ایستند، برای هم خم شده و آواز میخوانند.

 

حالا، خود جفت‌ گیری

مانند بیشتر پرندگان، پنگوئن‌ها، اندام تناسلی بیرونی ندارند. درست است، پنگوئن‌هاي نر، آلت تناسلی دارند اما ماده‌ها واژن ندارند. اسپرم نر، در بیضه‌ها تولید شده ودر ریزشگاه «نوعی سوراخ چند منظوره برای تصفیه کردن، ادرار کردن و تولید مثل» آنها ذخیره میشود. پنگوئن ماده نیز یک ریزشگاه دارد که به تخمدان‌ها میرسد. پنگوئن ماده، به صورت باز روی زمین دراز میکشد و پنگوئن نر، ریزشگاه خودرا در ریزشگاه ماده فشار می دهد و اسپرم‌ها را وارد آن می کند.

 

هنگامیکه تخم گذاشته شد، پنگوئن امپراتور ماده، آنرا بادقت به پیش همسر خود می برد « اگر تخم با یخ برخورد کند، یخ بسته و می‌میرد» و او تخم رابا قرار دادن زیر چند لایه پوست، گرم نگه می‌دارد تا زمانی که تخم بشکند. پنگوئن ماده فورا برای تغذیه به دریا برمی‌گردد و نر را برای دو ماه بدون غذا ترک میکند. پنگوئن‌هاي نر به صورت گروهی دور هم گرد آمده تا گرمای بدن را در سرما و محیطی که بادها در آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، حفظ کنند.

 

هنگامیکه ماده برمی‌گردد، همسر خودرا از میان شیپور هزاران پنگوئن، پیدا می کند. هنگامیکه مستند راهپیمایی پنگوئن‌ها پخش شد، بحث‌هایي را ایجاد کرد و مسیحیان آنرا نمونه تک همسری اعلام کردند. مشخص شد که پنگوئن‌هاي امپراتور، به صورت سریالی، تک همسر هستند، به این معنی که در فصل جفت‌گیری، آنها فقط یک همسر دارند. به هرحال، اگر نتوانند یک دیگر را در فصل بعد پیدا کنند، همسران جدیدی انتخاب می کنند.

 

دلفین، دست او نیست

این‌جا چیزی درباره فلیپر «دلفینی در برنامه تلویزیونی» وجوددارد که احتمالا نمیدانید: این دلفین، یک آلت تناسلی قابل جمع شدن دارد. و اگر این مسئله به اندازه کافی جالب نیست، یک چیز دیگر وجوددارد: آلت تناسلی او گیرکننده است و میچرخد. در واقع، یک دلفین نر می تواند از آلت تناسلی خود مانند دست برای جست‌وجوی اشیا استفاده کند. دلفین‌هاي نر، میلی جنسی بسیار قوی دارند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

می توانند در روز با چندین دلفین، به دفعات جفت‌گیری کنند. خبر بد این‌جاست: جفت‌گیری دلفین‌هاي نر خیلی طول نمی کشد. زمان میانگین انزال انها، ۱۲ ثانیه است. یک واقعیت دیگر این است که دلفین‌هاي نر، میل جنسی حریصی دارند: آنها با اشیاء غیر جاندار و حتی حیوانات دیگر مانند لاک پشت‌هاي دریایی نزدیکی می کنند. هنگامیکه دسته‌اي دلفین نر، به یک دلفین ماده برمی‌خورند، زمانی را صرف اجبار کردن او برای جفت‌گیری می کنند.

 

دلقک ماهی پرکولا، مادرت، پدرت بود

در انیمیشین در جست‌وجوی نمو، انیماتورها فراموش کردند یک چیز را درباره دلقک ماهی بگویند: آنها میتوانند تغییر جنسیت دهند! دلقک ماهی‌ها به صورت گروه‌هایي متشکل از جفت تولید مثل نر و ماده زندگی می کنند، و البته چند نر که تولید مثل نمیکنند. یک طبقه بندی محدود بر اساس اندازه وجوددارد: بزرگ‌ترین آنها ماده است، بزرگ‌ترین بعدی نر و باقی، نرهایی هستندکه تولید مثل نمی کنند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

اگر ماده بمیرد « یا صید شود»، نر، جنسیتش را تغییر داده و ماده می شود! سپس بزرگ‌‌ترین نرهایی که تولید مثل نمیکنند، ارتقا یافته و نر مسئول تولید مثل میشوند.

 

پاندای غول پیکر

برای مدتی، مسئولان باغ وحش، برای نگه داشتن پانداها در قفس به منظور تولید مثل مشکل داشتند. در واقع، پانداهای نر و ماده، علاقه کمی به رابطه جنسی نشان دادند- تا زمانی که شخصی در پایگاه تحقیق بر پانداهای غول پیکر چنگدو در استان سیچوان چین، پیشنهاد کرد به پانداها فیلم پورن نشان داده شود!

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

حالا هنگامیکه پانداها به بزرگسالی میرسند، مسئولان باغ وحش، ویدئوهای شهوت‌انگیز از رابطه جنسی پانداها را بعنوان بخشی از آیین شروع جفت‌گیری پخش میکنند.

 

لاک پشت‌هاي غول پیکر گالاپاگوس

برای تعیین اینکه با چه کسی جفت‌گیری شود، لاک پشت‌هاي غول پیکر گالاپاگوس، روی پاهای‌شان ایستاده و گردن‌شان را می کشند. لاک پشت‌هاي کوتاه‌تر می بازند و می گذراند بلندترها و بزرگ‌ترها جفت‌گیری کنند. لاک پشت پیروز با غریدن و بالا و پایین بردن سر، برای جذب ماده تلاش می کند. هنگامیکه جفت پیدا کرد، به سرعت به سمت ماده دویده و پاهای وی را فشار میدهد تا هنگامیکه او پاهای خودرا بکشد و اینکار رابا بی‌تحرک کردن او انجام میدهد.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

سپس با او جفت‌گیری می کند. جفت‌گیری میتواند ساعت‌ها طول بکشد، که در طول آن، نر با صدای بلند خر خر می کند. بنظر بسیار هیجان زده می آید زیرا مدت زیادی را منتظر رابطه جنسی مانده است. ۴۰ سال طول می کشد تا لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس به بلوغ جنسی برسد. خوب، برای لاک پشت‌هاي نر بازنده چه اتفاقی می‌افتد؟ نرهای نا امید با سنگ‌ها و دیگر نرهای بازنده نزدیکی می کنند.

 

حلزون باغچه

دستگاه تناسلی حلزون روی گردنش قرار دارد، دقیقا پشت ساقه چشم‌ها. عجیب نیست؟ بخوانید. حلزون‌ها نر و ماده هستند، یعنی اندام‌هاي تناسلی نر و ماده را دارند، اما خود باروری نمی کنند. قبل از اینکه دو حلزون جفت‌گیری کنند، نیزه عشق که از کلسیم ساخته شده رابه سمت یک دیگر پرتاب می کنند. مردم فکر می کردند این نیزه‌هاي تیز، هدیه غذایی هستند، مانند اینکه شما به کسیکه دوستش دارید، جعبه شکلات می دهید.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

حالا، دانشمندان فکر میکنند که این نیزه‌ها هدف بد دیگری دارند. مخاط روی نیزه‌ها اجازه میدهند که اسپرم‌هاي بیشتری در رحم حلزون ذخیره شود « و این به داشتن میل جنسی در آنها کمک میکند». هیچ سودی برای حلزون هدف وجود ندارد « ضربه دیدن ممکن است خطرناک هم باشد زیرا حلزون‌ها، تیراندازهای بدی هستند». در واقع، حلزون‌ها نه تنها برای قرار گرفتن در وضعیت بهتر به یک دیگر تنه میزنند بلکه، اینکار را برای پیشگیري از آسیب دیدن نیز انجام می دهند!

 

ساس

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

این‌جا یک جوانمردی برای‌تان داریم: ساس نر، حتی دستگاه تناسلی ماده را اذیت نمی کند. بجای آن، ساس نر، از دستگاه تناسلی شمشیر مانند خود برای سوراخ کردن بدن ساس ماده و ریختن اسپرم خود در آن استفاده می کند. دانشمندان برای اینکار، نام جالبی درنظر گرفته‌اند: لقاح دلخراش!

 

جوجه تیغی

سریع: جوجه تیغی‌ها چگونه جفت‌گیری میکنند؟ اگر جواب بدهید: ” بادقت”، فقط نیمی ازآن را درست گفته‌اید- “عجیب” هم بخشی از جواب است. در واقع، جوجه تیغی‌ها عادت جفت‌گیری بسیار عجیبی دارند:

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

قبل از هر چیز، جوجه تیغی‌هاي ماده، فقط ۸ تا ۱۲ ساعت درسال به فعالیت جنسی علاقه دارند! دوم، برای نزدیکی با یک ماده در فصل کوتاه جفت‌گیری، یک جوجه تیغی نر، روی پاهای عقبی خود ایستاده، به سمت او راه می رود و از فاصله تقریباً ۲ متری، بر روی او ادرار می‌پاشد و جفت خودرا از سر تا پا خیس میکند. اگر ماده، تحت تاثیر قرار نگرفته باشد، جیغ زده و ادارار را از روی خود بیرون می‌اندازد.

 

اما اگر آماده باشد، پشت بدون خار خود که در زیر شکم قرار دارد را نشان داده و به نر اجازه میدهد تا از عقب با او نزدیکی کند « این تنها حالت بی‌خطر برای جوجه تیغی‌هاست». هنگامیکه جفت‌گیری شروع میشود، ماده، ارضا نشدنی است. او نر را وادار می کند که تا زمانی که کاملا خسته شود، با او نزدیکی کند. اگر خیلی زود خسته شود، ماده وی را برای بودن با یک نر دیگر ترک میکند.

 

مایت قرمز

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

مایت «هیره» قرمز که به اندازه حروف این جمله است، عادت جفت‌گیری خاصی دارد. مایت نر، اسپرم‌هاي خودرا روی سر شاخه‌ ها یا ساقه‌ها آزاد می کند که دانشمندان به آن ” باغچه عشق ” میگویند، سپس یک دنباله نرم را در آن نقطه می گذارد. هنگامیکه ماده به این دنباله برخورد می کند، آنرا دنبال میکند تا “هنرمند” را ببیند. اگر از کارش خوشش بیاید، روی اسپرم‌ها می نشیند. به هرحال، اگر نر دیگری در باغچه بیاید، دنباله نر قبلی را دور انداخته و دنباله خودرا می گذارد!

 

مرغ کریچ ساز

مرغ کریچ ساز نر، برای جذب جفت، یک ساختار بسیار پیچیده به نام آلاچیق می‌سازد. این آلاچیق از سرشاخه درست شده و طبق معمول شبیه یک کلبه است. پرنده نر، آلاچیق “بستر مجرد” رابا انواع اشیاء مانند هدیه تزیین میکند: گل، پر، سنگ و حتی پلاستیک‌ها و شیشه‌هاي دور انداخته شده. صدها تکه به صورت تک رنگ چیده می شوند «مثلاً تمام اشیاء آبی».

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

پرنده، بسیار حساس است و اگر آلاچیقش رابه هم بریزید بسیار خشمگین می شود « مثلاً با گذاشتن سنگ ریزه‌هایي با رنگ‌هاي متفاوت در آلاچیق». مرغ کریچ ساز نر، ساعت‌ها را صرف چیدن اشیاء میکند. در واقع، تمرکز خودرا فقط بر رفتن به آلاچیق‌هاي نرهای دیگر و دزدیدن وسایل و به هم ریختن مکان آنها می گذارد.

 

مکک

مکک‌هاي نر برای نگاه کردن به عقب یک مکک ماده، هزینه « به شکل میوه» پرداخت میکنند. در واقع، این همه ی چیز نیست: آنها برای زل زدن به عکس میمون‌هاي مشهور « نرهای رتبه بالا» در دسته خود نیز هزینه می دهند. به هرحال، اگر این رفتار خیلی بدی برای شما نیست، در مورد این فکر کنید: مکک‌هاي نر هنگامیکه در ضعیف‌ترین حالت خود هستند: در طول ارگاسم، با دشمنان خود مبارزه میکنند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

مهاجمان طبق معمول از مکر قابل توجهی استفاده میکنند تا بدون ایجاد هیچ شکی، به قربانی نزدیک شوند. ممکن است آنها با کم نگاه کردن به قربانی، بی‌تفاوتی را نشان دهند، مثلاً ماسه‌ها را بکنند یا تظاهر به گرد آوری سنگ‌ریزه کنند. اما هنگامیکه قربانی آنها ارضا می شود، آنها روی آن پریده، وی را می زنند، گاز می گیرند و کرک‌هاي وی را می کشند.

 

مورچه آتشین

مورچه‌ها، ساختار اجتماعی پیچیده‌اي دارند. برخی دانشمندان چنین فکر می کردند که مورچه‌هاي کارگر، همه ی ماده‌هایي هستند که ملکه « یک خودرو تخم‌گذار ساده» را نظارت می کنند و برادرهای خودرا هنگامیکه هنوز لارو هستند میکشند. مشخص شد که ملکه چیز بیشتری برای گفتن دارد: او تعداد تخم‌هاي نر و ماده‌اي که میگذارد را نظارت می کند. اما چرا نسبت جنسیت کلونی مهم است؟

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

یک ملکه میـــخواهد با تولید یک ملکه دیگر که به زنبورهای نر برای جفت‌گیری و تولید کلونی نیاز دارد، مسیر خودرا ادامه دهد. مورچه‌هاي کارگر، هیچ استفاده‌اي برای نرها « که بعد از جفت‌گیری می‌میرند» ندارند. بنابر این، ملکه و دخترانش در مورد یک نتیجه تقریباً خشن بحث می کنند: هنگامیکه به مورچه‌هاي نر نیاز دارند، ملکه، کلونی را پر از تخم‌هاي نر می کند. کارگران ماده، تعداد زیادی از برادران خودرا میکشند، اما نمیتوانند همه ی آنها را بکشند.

 

خرگوش دریایی

خرگوش‌هاي دریایی مانند تمام خزندگان دریایی «کرم پهن را در بالا ببینید»، نر و ماده هستند. اما این تمام قضیه نیست- آنها نر و ماده‌هاي موثری هستند! هنگامیکه خرگوش‌هاي دریایی جفت‌گیری می کنند، زنجیره جفت‌گیری از چندین حیوان را تشکیل می دهند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

خرگوش دریایی در جلو، برای آن که دقیقا پشت سرش است نقش ماده را بازی می کند. گاهی وقت‌ها، حتی یک دایره غول پیکر تشکیل میدهند که تمام حیوانات درون آن با خوشحالی جفت‌گیری می کنند.

 

آرگونات

آرگونات یا ناتیلوس کاغذی، گونه عجیبی از اختاپوس است. اول اینکه، آنها یک دوریختی جنسی متفاوت دارند. این یک بحث علمی درمورد تفاوت در اندازه بدن بین نرها و ماده‌هاست. یک آرگونات ماده تا حدود ۱۰ سانتی‌متر رشد میکند با پوسته‌اي که به بزرگی ۴۵ سانتی‌متر است. آرگونات نر فقط ۲ سانتی‌متر طول دارد.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

اما دلیل حضور آرگونات دراین لیست مهم است. آرگونات نر، یک توپ از منی را دریک شاخک خاص به نام هکتوکوتیلوس تولید می کند. هنگامیکه ماده‌ مورد نظر را میبیند، نر، آلت تناسلی خودرا جدا میکند تا خود آلت به سمت ماده شنا کند. آلت تناسلی شناکننده جداشدنی، ابتدا در ۱۸۰۰ مورد توجه یک طبیعت شناس ایتالیایی قرار گرفت که آن رابا یک کرم انگلی اشتباه گرفته بود.

 

مارمولک علفزار بیابان

یک مارمولک علفزار بیابان، چگونه رابطه جنسی دارد؟ یک سوال خوب! هیچ نری وجود ندارد- تمام مارمولک‌هاي علفزار بیابان ماده هستند، بنابر این اصلا نمیتوانند رابطه جنسی داشته باشند. پس چگونه تولید مثل می کنند؟ آنها تک‌زایی می کنند:

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

در زندگی عجیب یک مارمولک علفزار بیابان، تولید مثل توسط جماع کاذب جای گزین میشود، که در آن دو ماده نقش یک نر راکه با ماده نزدیکی می کند بازی میکنند «بعداً نقش‌ها را عوض می کنند». ظاهراً، اینکار برای تحریک تخم‌گذاری در هر دو مارمولک لازم است. هنگامیکه تخم‌ها باز شدند، همه ی آنها ماده‌هاي بدون لقاح از مارمولک مادر هستند.

 

حلزون موزی

حلزون موزی، بخت آور سانتا کروز در دانشگاه کالیفرنیا، عادت جفت‌گیری عجیبی دارد. قبل از همه ی اینکه یک آلت تناسلی بزرگ دارند. اندازه آلت تناسلی متوسط یک حلزون موزی، ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است. این بسیار شگفت‌انگیز است، زیرا طول کل بدن او ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است. حلزون‌هاي موزی نر و ماده هستند، بنابر این دو حلزون، یک دیگر را بارور میکنند. برای جفت‌گیری مناسب، یک حلزون، جفتی در اندازه خود انتخاب می کند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

اگر در اندازه‌گیری اشتباه کند، آلت تناسلی‌اش در طول جفت‌گیری گیر میکند. این فقط یک اشتباه شرم آور نیست، حلزون دیگر، آلت تناسلی چسبیده را گاز میگیرد، عبارتی که دانشمندان با رعایت حسن تعبیر به آن “اپوفالیشن” «apophallation» میگویند.

 

قلابچه ماهی

قلابچه ماهی، ماهی دریایی در آب‌هاي عمیق، بدلیل زائده تیغ‌دار بر روی سرش که ازآن بعنوان طعمه برای گرفتن شکار استفاده میکند، این نام را گرفته است. این ماهی، عادت جفت‌گیری غیرعادی دارد. چون زمان خودرا در زیر اقیانوس می‌ گذراند، پیدا کردن جفت، مشکل است- اما گونه‌ها این مشکل تکاملی رابه زیبایی حل کرده‌اند. در ابتدا، دانشمندان، گیج شده بودند زیرا هیچ قلابچه ماهی نری را نگرفته بودند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

همچنین، تمام قلابچه ماهی‌هاي ماده، یک توده روی بدن خود داشتند که شبیه انگل بود. بعد ها دانشمندان کشف کردند که این توده، باقیمانده ماهی نر است. قلابچه ماهی‌هاي نر کوچک، بدون دستگاه گوارش متولد می شوند بنابر این هنگامیکه از تخم درمی‌آیند، باید به سرعت یک ماده پیدا کنند.

 

هنگامیکه نر، یک ماده را پیدا میکند، به سرعت بدن‌ش را گاز گرفته و آنزیمی را آزاد می کند که پوست نر و بدن ماده را هضم میکند تا آنها را مانند یک آغوش، به هم پیوند دهد. ماهی نر، از بین میرود، و به توده‌اي بر بدن قلابچه ماهی ماده تبدیل میشود. هنگامیکه ماده آماده تولید مثل است، زائده نر آن‌جاست، آماده آزاد کردن اسپرم برای بارور کردن ماده.

 

کشتی چسب

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

کشتی چسب‌ها، سخت پوستانی که خود رابه زیر کشتی می‌چسبانند تمام عمر خود رابه یک جا می‌چسبند. پس چگونه جفت‌گیری می کنند؟ راه‌حل بسیار راحت است: کشتی چسب، یک آلت تناسلی قابل بزرگ شدن دارد که به ۵۰ برابر اندازه آن تبدیل می شود. در واقع، او بلندترین آلت تناسلی را نسبت به طول بدن، در قلمرو حیوانات دارد.

 

مگس میوه

عنوان بلندترین اسپرم دنیا در واقع به یک مگس میوه ریز به نام دورسوفیلا بی‌فورکا تعلق دارد. هنگامیکه اسپرم پیچیده شده به صورت راست قرار بگیرد، درحدود ۵ سانتی‌متر است که تقریباً ۱۰۰۰ برابر بلندتر از اسپرم انسان است. در واقع، بیضه‌هاي یک مگس میوه، ۱۱ درصد حجم بدن نر را در بر می گیرد.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

مشخص شد که اسپرم بسیار بلند، بدلیل لوله تولیدمثل بلند ماده تکامل یافته است که مانند یک مانع است و با مواد شیمیایی قوی که اسپرم‌هاي ضعیف را از بین میبرد، کامل می شود.

 

اردک دریاچه آرژانتین

ممکن است اردک دریاچه آرژانتین کوچک باشد اما دل تان برای آن نسوزد. اردک نر پرندگان پا کوتاه، بلندترین آلت تناسلی را در بین گونه‌هاي پرنده دنیا دارد. اندازه اردک دریاچه آرژانتین، از سر تا دم، ۴۳ سانتی‌متر است. ممکن است این، اندازه آلت تناسلی پیچ مانند آن در زمان باز شدن باشد. سر آلت تناسلی نرم و مانند قلم مو است که اردک نر ازآن برای تمیز کردن اسپرم‌هاي مانده از جفت قبلی استفاده میکند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

دانشگاه کوین مک کراکن آلاسکا، توضیح می دهد که اردک‌ها بی‌بند و بار هستند و ممکن است آلت تناسلی بلند آنها یک تطابق تکاملی برای جذاب‌تر شدن نرها برای ماده‌ها باشد. اردک نر از آلت تناسلی خود برای گرفتن ماده‌اي که از او فرار میکند نیز استفاده میکند.

 

گوریل

اجازه بدهید این مقاله طولانی رابا گوریل‌، بزرگ‌ترین میمون به اتمام برسانیم. قوت: گوریل‌هاي نر بالغ که پشت نقره‌اي گفته می شوند، غول پیکرند «حدود ۱۹۳ کیلو. گاهی حتی بیشتر». گوریل پشت نقره‌اي در گروهی متشکل از ۵ تا ۳۰ ماده زندگی می کند که تمام طول سال با آنها جفت‌گیری میکند.

چگونگی جفت گیری حیوانات | عادت های عجیب حیوانات در جفت گیری

رقابت کمی برای ماده‌ها وجوددارد زیرا یک پشت نقره‌اي بزرگ، وحشتناک است و میتواند در برابر رقیبان از گروه خود محافظت کند. ضعف: آلت تناسلی ۴ سانتی‌متری. «بله. رقابتی بین ماده‌ها وجود ندارد. خاطرتان هست؟» بنابر این، به یاد داشته باشید که اگر دفعه بعدی کسی بشما گفت گوریل ۳۷۰ کیلویی- ممکن است فقط خواسته باشد توهین کند!