پارس ناز پورتال

همه چیز درباره اسهال نوزادان و راه های درمان

همه چیز درباره اسهال نوزادان و راه های درمان

همه چیز درباره اسهال نوزادان و راه های درمان 

اسهال شدن کودکان می تواند بسیار خطرناک باشد و نیازمند رسیدگی والدین اسـت،از دست نرفتن آب بدن کودک در اولویت قرار دارد. اسهال در کودکان ممکن اسـت بسیار آزاردهنده باشد. دلایل زیادی برای این موضوع وجوددارد. دراین مقاله قصد داریم دلایل ایجاد اسهال و تسکین آنرا بیان کنیم. پس همراه مـا باشید.

 

در ماه‌هاي اولیه بعد از تولد نوزاد، وجود مدفوع نرم و شل طبق معمول طبیعی اسـت. اما زمانی کـه کودک دچار اسهال می شود، متوجه تفاوت‌هاي موجود خواهید شد. دراین شرایط مدفوع آبکی تر خواهد بودو اجابت مزاج بطور مکرر رخ میدهد. کودکی کـه اسهال دارد ممکن اسـت تب یا نشانه‌هاي دیگری هم چون مشکل در خوردن را نیز داشته باشد.

 

دلایل ایجاد اسهال:
دلایل رایجی کـه دراین مورد وجوددارد در برگیرنده موارد زیر اسـت:عفونت ویروسی: روتاویروس شایع‍‌ترین دلیل ایجاد اسهال در کودکان دو ساله و زیر دو سال اسـت. خوشبختانه، تعداد کودکانی کـه مبتلا بـه این عفونت روده‌اي می شوند از سال ۲۰۰۶ و با معرفی واکسن موردنظر در حال کاهش اسـت. کودکانی کـه واکسینه میشوند نیز ممکن اسـت بـه این ویروس مبتلا شوند اما نشانه‌هاي موجود خفیف تر خواهد بودو کودک با سرعت بیشتری التیام پیدا می کند.

 

آنتی بیوتیک‌ها: تقریباً ۱ کودک از ۱۰ کودکی کـه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده میکند، ممکن اسـت شرایطی هم چون اسهال، حالت تهوع و درد شکمی را داشته باشد. آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر این کـه باکتری‌هاي بد را هدف قرار میدهند میتوانند باکتری‌هاي خوبی کـه در روده زندگی میکنند را نیز از بین ببرند. همین امر موجب ایجاد درد در شکم

 

و اسهال می شود. اگر فکر میکنید مصرف آنتی بیوتیک باعث ایجاد اسهال در کودک شـما شده اسـت بهتر اسـت قبل از توقف مصرف با دکتر معالج تماس بگیرید. توقف خودسرانه آنتی بیوتیک ممکن اسـت باعث مقاومت بـه آنتی بیوتیک گردد و عفونت‌هاي باکتریایی بیشتری را در بدن ایجاد نماید.

 

انگل: کودکانی کـه در مهدکودک نگه داری میشوند بیشتر از سایر افراد در دسترس ابتلا بـه ژیاردیا قراردارند کـه یک عفونت روده‌اي اسـت و توسط انگل ایجاد می شود. این موضوع زمانی رخ می دهد کـه کودک اسباب بازی، غذا یا دستان آلوده خودرا در دهان می گذارد. بیشتر کودکان بدون درمان‌ خاص التیام پیدا می کنند.

 

آلرژی و حساسیت بـه شیر: بیش از ۳ درصد کودکان بـه پروتئینی کـه در شیر و محصولات لبنی یافت می شود حساسیت دارند. کودکانی کـه از شیر مادر تغذیه می کنند نیز ممکن اسـت بـه پروتئینی کـه در شیر مصرفی مادر وجوددارد حساسیت داشته باشند. کودکانی کـه بـه شیر حساسیت دارند طبق معمول نشانه‌هایي هم چون استفراغ و اسهال را خواهند داشت.

 

اگر کودک شـما نیز بـه پروتئین موجود در شیر حساسیت دارد، ممکن اسـت دکتر از موارد جای گزین برای تغذیه او استفاده کند.مراقبت از کودکانی کـه اسهال دارند:

 

از آنجایی کـه اسهال روشی اسـت کـه بدن در آن از شر میکروب‌هاي موجود خلاص می شود بهتر اسـت اجازه دهید این شرایط بدون دارو التیام پیدا کند. شـما نمیتوانید خودسرانه از داروهای ضداسهال استفاده کنید. در عوض میتوانید از نکات و ترفندهای زیر استفاده کنید تا بیماری کودک خودرا تسکین ببخشید.

 

مایعات بیشتری بـه او بدهید:
کودکانی کـه مبتلا بـه اسهال هستند آب بیشتری از دست میدهند. بدن کوچک آنها مایعات را سریعتر از سایر افراد از دست می دهد. از آنجایی کـه کودک شـما مایعات را از طریق اسهال از دست می دهد و غذای زیادی نمیخورد، باید شیر و مایعات بیشتری بـه او بدهید. بدون توصیه دکتر از موارد دیگر استفاده نکنید. شـما نمی توانید بدون اجازه دکتر از آب میوه استفاده کنید. عده اي از نوشیدنی‌ها می تواند نشانه‌هاي اسهال را بدتر کند.

 

از غذا هاي سالم برای تغذیه کودک استفاده کنید:
کودکانی کـه در مرحله خوردن غذا هاي جامد قراردارند می توانند غذا هاي طبیعی خودرا مصرف کنند. هیچگونه شواهدی برای موثر بودن رژیم غذایی حاوی موز، برنج؛ نان تست و سس سیب وجود ندارد. در حال حاضر پزشکان توصیه میکنند از گوشت بدون چربی هم چون گوشت مرغ بـه علاوه غذا هاي سالم هم چون جوی دوسر،

 

نان سبوس دار استفاده شود.پروبیوتیک‌هایي کـه در ماست یا برخی قطره‌هاي خوراکی یافت می شود نیز می تواند بـه بازیابی باکتری‌هاي مفید در بدن کمک کند.

 

پوشک کودک رابه طور مرتب تعویض کنید:
اسیدی کـه در اسهال وجوددارد می تواند باعث تحریک پوست و اذيت آن شود. بهمین خاطر توصیه میشود در چنین شرایطی پوشک کودک بطور مرتب عوض شود و با دستمال مرطوب پاک گردد. زمانی کـه پوشک کودک را عوض می کنید سعی کنید لایه ضخیمی از روغن مخصوص یا سایر مرطوب کننده‌ها هم چون روی اکسید یا وازلین را بر روی پوست او اعمال نمایید.

 

اگر محل خارش یا تحریک پوست التیام پیدا نکرد حتماً بـه یک دکتر مراجعه کنید و از توصیه‌هاي او استفاده نمایید. آن گونه موارد ممکن اسـت نشان دهنده عفونت مخمری باشد کـه نیازمند درمان اسـت.

 

چـه زمانی باید بـه دکتر مراجعه کنیم؟
بسته بدلیل ایجاد اسهال، این شرایط ممکن اسـت بین ۵ الی ۱۴ روز طول بکشد. اگر شرایط زیر در کودک وجود داشت باید بـه دکتر مراجعه شود:

 

نشانه‌هاي از دست رفتن آب بدن هم چون ادرار اندک، خشکی چشم زمان گریه کردن، دهان خشک

 

بوی بسیار بد در مدفوع
خون در مدفوع
اسهال شدید بـه هنگام مصرف آنتی بیوتیک

 

تب« بالای ۱۰۰.۴ درجه برای کودکان زیر سه ماه، بالای ۱۰۲ درجه برای کودکان سه ماهه تا ۱۲ ماهه»