پارس ناز پورتال

همه چیز درباره بیماری انسداد روده و راه درمان آن

همه چیز درباره بیماری انسداد روده و راه درمان آن

همه چیز درباره بیماری انسداد روده و راه درمان آن 

انسداد روده در اثر بسته شدن مجرای روده در برخی از قسمت ها رخ می‌دهد که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ خواهد شد. انسداد روده یا “قولنج الیاوسی یا بسته شدن روده «به انگلیسی; Ileus»توقف جریان رو به جلو و پیشروی محتویات روده بخاطر «راه بند»هاي گوناگون هست و می تواند در هر سنی,

 

از نوزادی تا سالخوردگی, انسان را گریبان گیر کند. این مریضی یک خطر جانی بسیار مهم محسوب میشود که بایستی سریعاً بوسیله دکتر متخصص «ترجیحا جراح» درمان شود

 

پیچ خوردگی روده چیست؟
پیچ خوردگی روده عبارتست از پیچ خوردگی یا حلقه شدن روده هست که منجر به انسداد روده می شود. وقتی روده کوچک تحت تاثیر قرار گیرد, به این مریضی پیچ خوردگی روده کوچک گفته می شود, در حالیکه وقتی روده بزرگ تحت تاثیر قرار گیرد, به این مریضی پیچ خوردگی روده بزرگ گفته می شود.

 

در صورتی که پیچ خوردگی روده در روده بزرگ رخداد بیفتد, دو نوع پیچ خوردگی روده وجود دارد, سیگموئید و روده کور «سکوم» هست, که به محل پیچ خوردگی روده بزرگ بستگی دارد.انسداد این بخش هاي معده به سرعت منجر به نکروز «مردن بافت» می شود, زیرا انسداد از جریان خون جلوگیري میکند. این یکی از نخستین دشواری های در هر نوع انسداد روده کوچک یا بزرگ هست و فورا رخداد میوفتد.

 

علائم با دقت به علت هاي گوناگون پیچ خوردگی روده متغیر میباشند و روشهای درمانی آن ها نیز به همین شکل متغیر میباشند. در صورتی که علائم پیچ خوردگی روده را دارید, زمان آن رسیده که به دکتر مراجعه کنید.چسبندگی روده می تواند باعث گره خوردگی, پیخ خوردگی یا کشیده شدن روده ها و در نتیجه انسداد روده شوند.

 

انسداد کامل یا جزئی روده حرکت غذا یا مدفوع در روده ها را محدود می‌کند. انسداد کامل روده جان فرد را تهدید می‌کند و به مراجعه فوری به دکتر و اغلب جراحی نیاز دارد.

 

دلایل گرفتگی روده چیست؟
1* گرفتگی مکانیکی روده باریک
منظور از گرفتگی مکانیکی آن هست که چیزی به طور فیزیکی «جسمی» روده را می بندد. دلایل گرفتگی مکانیکی روده باریک عبارتند از;

 

* چسبندگی روده; نوارهایی از بافت فیبروزی در داخل شکم که می تواند بعد از جراحی ناحیه شکم یا لگن ایجاد شود.

 

* مریضی روده باریک

 

* فتق; قسمتی از روده به طرف بخش دیگری از بدن برآمده می شود و بیرون می‌زند.

 

* تومورهای روده باریک

 

* مریضی هاي التهابی روده مثل مریضی کرون

 

* پیچ خوردگی روده باریک

 

* «intussusceptions»  یک اضطراب کمیاب و خطرناک که در آن قسمتی از روده به داخل قسمت مجاور آن لیز میخورد و فرو می‌رود «عکس کناری».

 

2* انسداد مکانیکی روده بزرگ
دلایل این نوع انسداد روده عبارتند از ;

 

ο سرطان روده بزرگ

ο دیورتیکولیت ; کیسه هاي کوچک و برآمده در دیواره روده که ملتهب و عفونی میشوند.

ο پیچ خوردگی روده بزرگ

ο مدفوع فشرده و سفت

ο تنگ شدن روده بزرگ در اثر التهاب یا جراحت

 

3* ایلئوس فلجی
ایلئوس فلجی می تواند علائم انسداد روده را ایجاد کند, ولی شامل انسداد فیزیکی روده نیست. در ایلئوس فلجی, دشواری های عضلانی و یا عصبی, انقباض طبیعی عضلات روده را به هم میریزند و حرکت موادغذایی و مایعات را در دستگاه گوارشی, آهسته یا متوقف می‌کند.

 

ایلئوس فلجی می تواند هر قسمتی از روده را تحت تاثیر قرار دهد و دلایل آن عبارتند از;

 

* عمل جراحی شکم
* عمل جراحی ناحیه لگن
* عفونت «مریضی هاي عفونی»
* برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی و یا ضد درد که روی اعصاب و عضلات تاثیر می گذارند.
* اختلالات مربوط به عضلات و اعصاب مثل مریضی پارکینسون

 

چه عواملی خطر ابتلا به گرفتگی روده را افزایش می‌دهند؟

همه چیز درباره بیماری انسداد روده و راه درمان آن

* عمل جراحی شکم یا ناحیه لگن باعث چسبندگی روده می شود که از علل شایع گرفتگی روده هست.

 

* مریضی کرون که دیواره روده را ضخیم می‌کند, در نتیجه مسیر عبور غذها را تنگ مي نماید.

 

* سرطان ناحیه شکم, به ویژه اگر برای برداشتن تومور ناحیه شکم تحت عمل جراحی قرار بگیرید و یا رادیوتراپی «پرتودرمانی» شوید.

 

علایم و علامت هاي انسداد روده
از جمله علایم انسداد روده می تواند به موارد زیر اشاره کرد;

 

* نفخ شدید
* شکم درد
* کاهش اشتها
* تهوع
* استفراغ
* یبوست
* اسهال
* ورم شکم
* گرفتگی شدید عضلات شکم
* تنفس بدبو و تب می شود.

 

عوارض
عدم درمان انسداد روده عوارض جانبی شدیدی دارد و ممکن هست جان فرد را به خطر بیندازد. این عوارض از قرار زیر میباشند;

 

· مردن بافت; انسداد روده باعث قطع شدن رسیدن خون به بخشی از روده شما می شود. کمبود خون باعث از بین رفتن دیواره روده می شود. مردن بافت منجر به پاره شدن دیواره روده می شود و پاره شدن دیواره روده ممکن هست باعث عفونت شود.

 

· عفونت; عفونت سوراخ شکم می تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد و به مراجعه فوری به دکتر و اغلب جراحی نیاز دارد.

 

تشخیص انسداد روده
دکتر سوالاتی در مورد علائم, دشواری های گوارشی دیگری که داشته اید و هرگونه جراحی اي که پیش از این انجام داده اید سوالاتی می پرسد. دکتر برای تشخیص انسداد روده اقدامات زیر را انجام میدهد;

 

* توضیح علائم; جزئیات کامل علائم انسداد روده را به دکتر توضیح دهید.

 

* پیشینه پزشکی; در مورد روشهای درمانی یا جراحی که اخیرا بهره گیری کرده‌اید و همین طور مریضی هاي که حالا به آن مبتلا هستید و داروها یا مکمل هایي که مصرف میکنید با دکتر گفتگو کنید.

 

* معاینه; دکتر شکم و هر قسمت دیگری از بدن که در آن احساس درد یا ناراحتی می‌کنید را معاینه می‌کند.

 

* آزمایش هاي تصویربردرای; برای تشخیص انسداد روده, دکتر از عکس برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن بهره گیری می‌کند. عکس برداری با اشعه ایکس به منظور باعث پیدا کردن انسداد روده بزرگ و کوچک می شود. گرفتن سی تی اسکن از شکم که به دکتر کمک می‌کند تا جزئی یا کامل بودن انسداد روده را تشخیص دهد.

 

* کولونوسکوپی; در صورتی که دکتر خیال بزند انسداد روده بزرگ رخداد افتاده هست, کولونوسکوپی را پیشنهاد می‌کند. برای انجام این آزمایش داروی بیهوشی به شما تزریق می شود و سپس دکتر دوربینی را به انتهای یک لوله وصل کرده و آن را داخل روده بزرگ میکند. اینکار به دکتر این امکان را میدهد تا قسمت داخلی روده بزرگ را دیدن کند.

 

سندروم پیچ خوردگی روده با انجام تنقیه با باریوم, تحلیل مدفوع و روشهای عکس برداری مثل رادیوگرافی, سی تی اسکن و ام آر اي صورت می‌گیرد. لاپاراتومی تشخیصی یا توضیحی, یک روش جراحی کم تهاجمی هست که برای معاینه ارگان هاي شکم پیشنهاد می شود.

 

راه هاي درمان انسداد روده
روش درمان گرفتگی روده بستگی به علت آن دارد, ولی اکثر اوقات بایستی در بیمارستان بستری شوید. بستری شدن در بیمارستان برای تثبیت اوضاع مریض وقتی بیمارستان می روید, دکتر ابتدا اوضاع شما را تثبیت می‌کند تا بعداً تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

 

دکتر برای تثبیت اوضاع شما, کارهای زیر را انجام می‌دهد;
* سرم خوراکی به دست شما وصل میکند تا مایعات مغذی را از این روش دریافت کنید.

 

* لوله اي را از طریق بینی وارد معده شما می‌کند تا هوا و مایعات شکم را برای کاهش ورم آن خارج کند.

 

* لوله اي باریک و قابل انعطاف «سوند» را وارد مثانه میکند تا از طریق آن ادرار را خالی کرده و برای آزمایش جمع کند.

 

درمان گرفتگی جزئی مکانیکی روده
اگر گرفتگی مکانیکی روده جزئی باشد و غذاها و مایعات بتوانند تا اندازه ای از آن عبور کنند, در این صورت غیر از تثبیت اوضاع مریض در بیمارستان, نیاز به درمان دیگری نیست.ممکن هست دکتر رژیم خوراکی کم فیبری را برای شما تجویز کند که هضم و جذب آن برای روده آسان تر باشد. اگر گرفتگی روده خودبخود برطرف نشود, نیاز به عمل جراحی برای باز کردن روده هست.

اگر هیچ خوراکی نتواند از روده شما عبور کند و روده کاملا مسدود باشد, برای باز کردن آن نیاز به عمل جراحی هست. روش باز کردن روده به علت گرفتگی آن و قسمتی از روده که مسدود شده هست, بستگی دارد. طی این عمل جراحی, قسمت گرفته شده روده و یا هر بخشی از آن که مرده یا صدمه دیده هست, برداشته می شود.

 

متناوب با دکتر برای رفع گرفتگی, از استنت فلزی گشادکننده بهره گیری می‌کند. این استنت «لوله فلزی مشبک» توسط وسیله اي به اسم اندوسکوپ و از طریق دهان یا روده بزرگ, وارد روده بزرگ می شود. این استنت به اجبار, روده بزرگ را باز می‌کند, در نتیجه گرفتگی آن از بین میرود.

 

این استنت هاي فلزی معمولاً در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و یا برای درمان موقتی کسانی که در معرض خطر زیادی به علت جراحی فوری میباشند, به کار میرود. اگر دشوار شما هم چنان وجود داشته باشد, باز هم نیاز به عمل جراحی خواهید داشت.