پارس ناز پورتال

همه چیز درباره دیابت دوران بارداری و درمان آن

همه چیز درباره دیابت دوران بارداری و درمان آن

همه چیز درباره دیابت دوران بارداری و درمان آن 

ابتلا به دیابت در دوران بارداری یکی از دشواری های شایع این دوران هست که می توند منجر به ناگوار شدن حال مادر شود و باید مورد دقت قرار گیرد. دیابت از شایع ترین مریضی‌هاي مزمنی که بشر امروز با آن درگیر هست. امروزه حدود 418 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت میباشند که این آمار تا سال 2040 به بیش از 640 میلیون نفر افرایش پیدا میکند.

 

در ایران 12 درصد افراد بالای 18 سال درگیر دیابت میباشند و از هر 10 زن در جهان 1 نفر به این مریضی دچار بوده و همین طور از هر 5 زن در جهان 2 نفر به دیابت دوران بارداری گرفتار می شوند. به همین علت 14 نوامبر هر سال به اسم روز جهانی دیابت نامیده میشود تا در این روز دقت جهان به این مریضی مزمن, آمار مبتلایان و همین طور جلوگیري و درمان این پدیده روزافزون جلب شود. اما در این میان شمار زیادی از بانو‌ها نگران دیابت از نوع دیابت بارداری میباشند.

 

اگر حتی خودتان بارداری را تجربه نکرده باشید, دست کم یک بانو حامله دور و برتان سراغ داریدکه در دوران باردرای مدام نگران دیابت حاملگی و عواقبش بوده؛ تعجب هم ندارد! مریضی پیچیده و بی‌صدایی هست که میتواند کیفیت زندگی مادر و طفل را برای همه ي وقت تغییر دهد.

 

در واقع دیابت حاملگی نوعی از دیابت هست که حدود ۲ تا ۱۰ درصد زنان آبستن در طول دوره ۹ ماهه بارداری با آن دست به گریبان می شوند و به همین دلیل یکی از دشواری های شایع دوران بارداری به حساب می آید.

 

دیابت بارداری از کجا می آید؟
وقتی غذا میخوریم, دستگاه گوارش شروع به خرد کردن غذا می کند و آن را به ذراتی موسوم به «گلوکز» تقسیم می کند. با ورود گلوکز- که نوعی قند هست- به خون, پانکراس شروع به فرآوری هورمونی به اسم انسولین می کند تا گلوکز را به سوختی برای سلول‌هاي بدن تبدیل کند. اکنون اگر بدن قادر به فرآوری انسولین نباشد یا سلول‌ها در واکنش به انسولین دشوار داشته باشند, گلوکز در خون تلنبار میشود و سلول‌هاي بدن هم بدون سوخت می‌مثل و انرژی فرد تحلیل می رود.

 

با دقت به تغییرات هورمونی که در بدن بانو‌هاي حامله رخ میدهد, سلول‌ها انفعال بیشتری نسبت به انسولین نشان میدهند و همین میشود یک دشوار بزرگ برای بعضی بانو‌هاي آبستن!وقتی بدن به انسولین اضافی نیاز دارد, پانکراس بخش زیادی از آن را ساخت می کند اما اگر این اندام نتواند در دوران بارداری انسولین مورد نیاز بدن را ساخت کند, سطح گلوکز خون افزایش قابل توجهی پیدا میکند که نتیجه آن ابتلای زن حامله به دیابت دوران بارداری هست.

 

گرچه دیابت بارداری در اکثر موارد با زایمان از بین می رود اما بعضی بانو‌ها که در بارداری دچار این نوع از دیابت می شوند, ممکن هست در بارداری‌هاي بعدی هم این دشوار را تجربه کرده و حتی بقیه عمرشان را با این مریضی درگیر باشند.چطور می توان ابتلای به دیابت دوران بارداری را تشخیص داد؟ تاثیرش بر روند حاملگی چیست؟ چه مشکلاتی برای جنین در پی دارد؟ جواب این سوال‌ها و خیلی سوالات دیگر را این جا بخوانید.

 

چی بخوریم دیابت نگیریم؟
می گویند تمرهندی کلی خاصیت دارد که یکی از انها رویارویی با دیابت هست؛ در واقع میوه تمر هندی با کاهش فشار بر لوزالمعده موجب کاهش سطح گلوکز خون میشود. بعلاوه به کاهش وزن کمک کرده و در کنار بهبود پایداری انسولین در افراد مبتلا به دیابت, چربی‌ها را کاهش میدهد.

 

حتی خوراکی‌هایي مثل سویا, سیر و پیاز هم میتوانند مانع از بروز دیابت در زنان شوند؛ چراکه همگی باعث افزایش ترشح انسولین در خون می شوند و گلوگزها را به سوخت مناسبی برای سلول‌هاي بدن تبدیل می کنند.از آن طرف خوردن بعضی از غذاها میتواند باعث افزایش احتمال دیابت بارداری شوند؛

 

مثلاً سیب‌زمینی که نشاسته زیادی دارد که سریع و آسان جذب بدن می شود و به همین دلیل غلظت گلوکز پلاسما, پایداری به انسولین و خطر ابتلا به «دیابت نوع 2» افزایش می یابد.اگر نگران بخور نخورهای دوران بارداری هستید, میتوانید با مطالعه مطالب مفیدی که این جا وجود دارد, اطلاعات خود را افزایش دهید و نه تنها بارداری‌تان را به سلامت سپری کنید که احتمال بروز مریضی‌هاي گوناگون از جمله دیابت را در فرزندتان کاهش دهید.

 

خواب مفید هم احتمالا کارساز باشد
اخیرا چند پژوهش انجام شده که نشان می دهند احتمالا زمان خواب‌تان می تواند دیابت بارداری را از شما دور کند. این پژوهش‌ها نشان داده‌اند مادران بارداری که هر شب کمتر از ۶ ساعت می خوابند, در سنجش با زنانی که خواب شبانه طولانی‌تری دارند, 2 تا 3 برابر اکثر در معرض ابتلا به دیابت بارداری میباشند.

 

این تحقیقات اثبات نکرده که کم‌خوابی باعث دیابت بارداری می شود اما ظاهراً کم‌خوابی می تواند بر بروز دیابت حاملگی تاثیرگذار باشد. هنوز علت این موضوع مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال میدهند که تغییرات هورمونی در دوره بارداری با التهاب ناشی از کم‌خوابی دست به دست میدهد و نتیجه‌اش می تواند پایداری به انسولین و بالا رفتن سطح قند خون باشد.

 

ویتامین D ذخیره کنید
یافته‌هاي تازه محققان نشان میدهد کمبود ویتامین D به صورت سرم 25 هیدروکسی ویتامین D که در سطح 75 nmol/L یا کمتر باشد, می تواند در بروز دیابت بارداری کارساز باشد. در این پژوهش 10 ساله, محققان اطلاعاتی مثل مصرف منابع خوراکی و مکمل‌هاي ویتامین D را در بیش از 15 هزار زن در سن باروری بررسی کردند و اطلاعات دیگر مثل میزان بروز مریضی‌ها, سبک زندگی و عادات خوراکی را در دوره‌هاي 4 ساله در این افراد بررسی کردند.

 

نتیجه این پژوهش‌ها نشان دهنده ارتباطی قوی و معنی‌دار بین کمبود ذخیره ویتامین Dپیش از بارداری و بروز دیابت بارداری بود. ضمن این که پژوهشگران متوجه وجود ارتباط تصویر بین دریافت مکمل‌هاي ویتامین D گذشته از بارداری و ابتلا به دیابت بارداری شدند.

 

در واقع زنانی که پیش از بارداری هرروز دست کم 400 واحد ویتامین D دریافت می کردند, حدود ۳۰ درصد کمتر از زنانی که گذشته از بارداری از مکمل‌هاي ویتامین D بهره گیری نمی کردند, در معرض دیابت بارداری قرار داشتند.