پارس ناز پورتال

همه چیز درباره سرطان پستان در مردان

همه چیز درباره سرطان پستان در مردان

همه چیز درباره سرطان پستان در مردان 

سرطان پستان فقط مختص خانم ها نیست بلکه آقایان نیز به این سرطان مبتلا میشوند و سینه آنها را درگیر میکند. سرطان پستان در مردان، بیماری‌ است که سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت پستان تشکیل می‌شوند. در مردان، در هر سنی، احتمال ایجاد سرطان پستان وجود دارد ولی معمولاً در سنین بین ۶۰ و ۷۰ سال تشخیص داده می‌شود.

 

سرطان پستان در مردان کم‌تر از ۱ درصد از همۀ موارد سرطان پستان را شامل میشود.

 

علایم
نشانه های این بیماری در مردان مشابه علائم دیده شده در زنان است. اکثر سرطان های پستان در مردان زمانی تشخیص داده می شوند که فرد وجود یک توده راروی قفسه سینه یا فرورفتگی نوک سینه به طرف داخل را احساس می کند.

 

اما برخلاف زنان مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که نشانه ها پیشرفت کرده و اغلب خونریزی از نوک پستان و ناهنجاری ها در پوست ناحیه سرطانی بوجود آمده است. در بسیاری از این مردان در این حالت سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است.

 

علل
طور کلی مردان مانند زنان پستان ندارند اما دارای مقدار کمی بافت پستانی هستند. در واقع پستان های یک مرد مشابه با پستان یک دختر پیش از بلوغ بوده و دارای چند مجرا ست که توسط بافت پستان و بافت های دیگر احاطه شده اند.

 

در دختران این بافت در پاسخ به هورمون های زنانه رشد می کند اما در مردان که چنین مقادیری از هورمون های زنانه را ترشح نمی کنند رشد این بافت متوقف می شود. اما به هر حال در مردان هم بافت پستانی محسوب می شود و احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد.

 

در حقیقت مردان نیز به همان نوع از سرطان های پستان که در زنان وجود دارد ، مبتلا می شوند سرطان ها ی درگیر کننده قسمت های تولید و ذخیره شیردر پستان بسیار نادرند.

 

عوارض
نگرانی عمده این است که بسیاری از افراد در این‌باره اطلاع کافی ندارند. معمولا مدت زمان بین مشاهده توده و مراجعه مردان به پزشک حدودا ۱۶ ماه است.

 

مشکل این است که مردان چنین فکری نمی‌کنند. این بدان معنی است که وقتی آنها بالاخره به بیمارستان می‌رسند سرطان پستان آنقدر پیشرفت کرده که شانس زنده ماندن به میزان زیادی تقلیل یافته است. اما در صورتی که زود تشخیص داده شود درمان سرطان پستان در مردان نیز مانند زنان امکان پذیر است.

 

درمان
همان چهار درمان سرطان در زنان شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می‌دهند.

 

بسیاری از سرطان های پستان گیرنده های هورمونی دارند که جایگاه های خاص برروی سلول‌های سرطانی هستند که هورمون های خاص مانند استروژن می توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می سازد.

 

پیشگیری
ندارد