پارس ناز پورتال

همه چیز درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی

مجموعه : رژیم و تغذیه
همه چیز درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی

همه چیز درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی 

محصولات ژنتیکی که دستکاری شده اند طبیعی نیستند. در اطراف ما بسیاری از مواد خوراکی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده اند. دانشیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: محصولاتی که با روش دستکاری ژنتیکی تولید می شوند، طبیعی نیستند.

 

علی متولی زاده اردکانی روز چهارشنبه در نشست تخصصی مواد سرطانزای پیرامون ما افزود: وقتی محصولی از لحاظ ژنتیکی دستکاری می شود، فرایند ژنوم آن به طور کلی برهم می خورد؛ بنابراین دیگر یک محصول طبیعی نیست.

 

مشاور علمی و فنی پروژه ملی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: بسیاری از کشورها حتی آمریکا و کشورهای پیشرفته اروپایی می دانند این محصولات طبیعی نیستند بنابراین هر کشوری قوانین مخصوص به خودش را برای تصمیم گیری در مورد این محصولات وضع کرده است.

 

وی ادامه داد: اما به علت سود برخی شرکت ها در کشوری مانند آمریکا، قانون برچسب گذاری روی این محصولات وجود ندارد از این رو است که مردمان این کشور با انواع بیماری ها مواجه هستند.

 

دانشیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: محصولات دستکاری شده سمی تر، آلرژیک تر و دارای ارزش غذایی کمتری هستند و وقتی مصرف می شوند، تمام آن فرایند دستکاری شده ژنتیک وارد بدن انسان می شود و بدن به مرور در مقابل آن عکس العمل نشان می دهد که در قالب انواع بیماری ها بروز می کند.

 

وی به افزایش بروز بیماری های مدرن در دنیا اشاره کرد و افزود: در سطح جهان ارتباط برخی بیماری ها مانند بیش فعالی کودکان، اوتیسم، آلزایمر، ناباروری و انواع سرطان با محصولات دستکاری شده در حال بررسی است.

 

متولی زاده ادامه داد: با صنعتی شدن جوامع بشری، با انواع بیماری ها به ویژه سرطان ها مواجه هستیم، بدن تا حدی می تواند ضایعات را تحمل کند اما به مرور به بافت ها آسیب وارد می شود و انواع بیماری ها بروز می کند.

 

وی گفت: در چند سال اخیر ریسک فاکتورهایی در محیط زیست وارد شده اند که به آنها توجه کافی نداشتیم و ما را به جایی رساندند که در سلول ها جهش به وجود آمد و به مرور موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی مانند بیماری سرطان شد.

 

مشاور علمی و فنی پروژه ملی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به صورت تئوری می توان 90 درصد سرطان ها را درمان کرد اما به شرطی که در مرحله یک (استیج یک) بیماری تشخیص داده شود اما اگر به مرحله دوم برسد یعنی بیماری وارد خون شود، درمان سخت تر می شود.

 

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد داشتن ژن سرطان نیز دلیل بروز 100 درصدی این بیماری نیست بلکه عوامل محیطی می توانند تاثیرگذار باشند؛ ما با رفتارهای خود خطر ابتلا را بالا می بریم و استعداد خود برای مبتلا شدن به بیماری را تقویت می کنیم بنابراین توجه به عوامل محیطی و نحوه زندگی در حفظ سلامت بسیار موثر است.

 

متولی زاده اردکانی گفت: به عنوان مثال سرطان معده در میان زنان و مردان ایرانی بسیار شایع است که علت آن عوامل موجود در محیط زیست و نوع زندگی افراد است.

 

نشست تخصصی مواد سرطانزای پیرامون ما، با هدف ارتقای دانش عمومی و تخصصی مخاطبان در مورد آلاینده های زیست محیطی و عادات و رفتارهای زیستی که موجب افزایش خطر بروز سرطان می شوند، توسط انجمن علمی مواد جهش زای زیست محیطی ایران و با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

 

بررسی اپیدمیولوژی سرطان در ایران و ارتباط آن با مواجهه با عوامل مختلف از جمله محصولات دستکاری شده ژنتیکی، آلاینده های سرطانزای هوا، عوامل مختل کننده سیستم اندوکراین، آفت کش ها، فلزات سنگین، تلفن همراه و امواج الکترومغناطیس، آلاینده های نوین آب،

 

آلاینده های مواد غذایی و نقش عوامل ژنتیکی در بروز سرطان و همچنین سنجش و پایش آلاینده های سرطانزای محیط زیستی از مهمترین محورهای این همایش است.