پارس ناز پورتال

همه چیز درباره مصرف چربی حیوانی

همه چیز درباره مصرف چربی حیوانی

همه چیز درباره مصرف چربی حیوانی 

چربی های حیوانی می‌توانند برترین فواید را برای انسان داشته باشند زیرا که مواد طبیعی در آن بکار رفته هست. در قبل‌اي نه عمده دور، چربی شهرت بدی پیدا کرده بودو گفته میشد غذاهایی که چربی حیوانی زیادی در آن ها وجوددارد، مثل کره، خامه، گوشت گوسفندی و … سبب افزایش ریسک بیماری‌هاي قلبی و عروقی شده

 

و از لحاظ کالری نیز غذا هاي مناسبی تعبیر نمی‌شدند. متاسفانه جای گزین‌هایي که برای این نوع غذاها عرضه می‌‌شد نیز تندرست نبود و غالباً از چربی‌هاي ترانس و کربوهیدارت‌هاي ساده‌ تشکیل میشد.اما تحقیقات جدیدتری که انجام شد معلوم کرد چربی‌هاي ترانس، تاثیرات بدتری بر سلامت قلب دارند و باید مصرف‌شان را محدود کرد.

 

جای گزین کردن چربی با کربوهیدارت‌هاي ساده‌اي چون شکر نیز امروزه کارساز دانسته نمی شوند. مرورهایی که اخیرا در مورد تحقیق‌ها انجام شده سوال و نگرانی در مورد نوعی اصلی از چربی حیوانی را مطرح کرده هست: چربی اشباع شده.

 

چربی حیوانی؛ خوب یا بد

چربی‌هاي اشباع منتهی به افزایش ریسک بیماری‌هاي قلبی و عروقی می شوند اما تحقیق جدید نشان می دهد که ارتباطی میان این دو وجود ندارد.بالاخره چربی حیوانی برای سلامتی خوب هست یا بد؟!درست مثل همه ی وقت، پاسخ را نمیتوان دریک کلمه‌ي خوب یا بد خلاصه کرد. تمام غذاها ترکیبی از مواد مغذی میباشند،

 

و چربی‌هاي حیوانی نیز ترکیبی از چربی‌هاي اشباع و غیر اشباع. تاثیری که چربی حیوانی بر سلامتی دارد میتواند بستگی به مقدار چربی که میخورید و چگونگی بقیه‌ي رژیم‌ خوراکی‌تان داشته باشد.

 

چربی اشباع و سلامت قلب

بعضی گزارش‌هاي جدید، تماس میان چربی اشباع و سلامت قلب را مغشوش کرده‌اند.مثلاً یک متا آنالیز که اطلاعات 21 مطالعه را بررسی کرد این طورجدید ترین نتیجه گرفت که هیچ اطلاعات کافی در مورد تماس چربی اشباع و افزایش ریسک بیماری قلبی وجود ندارد. این نتیجه گیری حاکی ازآن هست که پیشنهاد‌ها جهت محدود کردن چربی اشباع،

 

که طبق معمول از غذا هاي حیوانی میباشند، باید مرور شوند. دستورکار‌هاي جدید سلامتی همان‌ گونه پیشنهاد می کنند باید مصرف چربی‌هاي اشباع را محدود کنیم.

 

چربی غیر اشباع بجای چربی اشباع

هر چند نقش چربی اشباع در سلامت قلب نسبت به قبل کمی ملایم‌تر شده اما هنوز چراغ سبز برای خوردن کره‌ي عمده یا استیک‌هاي چرب روشن نشده هست! جای گزین کردن بخشی از منابع چربی‌ اشباع با منابع چربی غیر اشباع مثل روغن زیتون، روغن آوکادو یا روغن‌هاي گیاهی دیگر همان‌ گونه برای سلامت قلب پیشنهاد می شود.

 

جای گزین کردن منابع چربی اشباع با کربوهیدرات‌هاي پُر فیبر مثل میوه‌ها و سبزی‌ها نیز همان‌ گونه پیشنهاد‌اي هست که به نفع سلامتی شما عرضه میشود.چیزی که امروزه نسبت به قبل شفاف‌تر شده این هست که چیزی که شما برای جای گزین کردن چربی اشباع بهرهگیری می کنید، بسیار مهم هست.

 

در قبل، چربی‌هاي اشباع، مضرترین نوع چربی برای سلامت قلب شناخته میشدند. منابع چربی اشباع مثل کره با غذاهایی که از روغن‌هاي گیاهی هیدروژنه تهیه می شدند و منبعی از چربی ترانس بودند جای گزین شده بودند. چیزی که همین اکنون می‌دانیم این هست که چربی‌هاي ترانس برای سلامتی مضرتر از چربی‌هاي اشباع میباشند. بنابر این جای گزین کردن کره با مارگارین ساخته شده از روغن‌هاي هیدروژنه پیشنهاد نمی شود.

 

جای گزین کردن غذاهایی که چربی‌هاي اشباع بیشتری دارند با غذاهایی که قند و کربوهیدرات تصفیه شده‌ي بیشتری دارند نیز پیشنهاد نمی شود. مثلاً جای گزین کردن یک کلوچه‌ي شکلاتی با یک کلوچه‌ي شکلاتی بدون چربی که پُر از قند هست، کار درستی نیست. در عوض، کلوچه‌ي شکلاتی رابا روغن گیاهی درست کنید یا حتی پوره‌ي آوکادو در آن بریزید،

 

زیرا با اینکار، عدم حضور چربی رابا قند جبران نمیکنید، بلکه منبع اصلی چربی رابه چربی غیر اشباع تغییر می دهید که دست کم ثابت شده فوایدی برای سلامتی دارد.

 

چربی لبنیات و سلامتی

افزون بر گوشت، لبنیات نیز از غذا هاي حیوانی هست که منبع اصلی چربی‌هاي اشباع به حساب می آید. لبنیات پُر چرب نسبت به لبنیات کم چرب، کالری و چربی کمتری دارند. پیشنهاد‌ي اصلی در مورد تولیدات لبنی مثل پنیر، شیر و ماست این هست که نوع کم چرب یا بدون چربی آنرا انتخاب کنید.

 

اما تحقیقی جدید این پیشنهاد رابه مساله کشیده هست. مروری که بر 29 مطالعه صورت گرفت دریافت تماس خاصی میان مصرف لبنیات و بیماری‌هاي قلبی و عروقی وجود ندارد «زیان آور نیستند».

 

چه میزان چربی میخورید؟

باوجود یافته‌هاي تحقیق جدید بازهم مجاز نیستید هر چه میزان می خواهید گوشت و کره و لبنیات بخورید. مهم هست که بدانید این غذاها را باید در حد اعتدال مصرف کنید و بخشی از رژیم خوراکی تندرست و متعادل شما باشند. داشتن رژیم خوراکی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات کامل و بنشن و حبوبات پیشنهاد می شود.چربی‌هاي حیوانی را میتوانید در رژیم خوراکی تندرست‌تان بگنجانید اما به این شرط که بخش کوچکی از این رژیم باشند.

 

جای گزین کردن چربی‌هاي حیوانی با چربی‌هاي گیاهی

چربی‌هاي اشباع که کلاً در غذا هاي حیوانی پیدا می شوند، مثل قبل شهرت منفی ندارند اما همان‌ گونه پیشنهاد میشود رژیم خوراکی‌تان بر زمینه چربی‌هاي غیر اشباع باشد.مثلاً بهرهگیری از روغن زیتون بعنوان ابزاری برای پخت و پز بجای کره میتواند دریافت چربی غیر اشباع را افزایش داده و محتوای چربی اشباع خوراکی که می خورید را کاهش بدهد.