پارس ناز پورتال

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

مجموعه : اخبار سینما
کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد 

امروز به سراغ کارگردانی میرویم که در تولید فیلمهای زامبی بسیار تبحر دارد, وی چندین اثر سینمای وحشتناک جالب را در کارنامه خود دارد. اگر در جهان یک فیلمساز اثبات کرده باشد برای فرآوری یک فیلم به یادماندنی, پرمحتوا و سرگرم کننده نیازی به میلیون ها دلار پول و حجم زیادی از جلوه هاي ویژه و ستارگان تراز اول سینما نیست,

 

او جورج رومروی بزرگ هست و بس. این فیلمساز متولد سال 1940 میلادی, در دانشگاه “کارنگی ملون” درس خواند و بعد از کارگردانی چند آگهی بازرگانی, با چند تن از دوستانش کمپانی تولید فیلم خودش را به راه انداخت و در اواخر دهه 60 تصمیم گرفت فیلم بلند بسازد.

 

علاقه او به هیولاهای کلاسیک تاریخ سینما و رمان هاي “ریچارد متسون” باعث شد که کار روی فیلم ارزان “شب مردگان زنده” را آغاز کند. این فیلم توانست توفانی در سینمای کشور آمریکا برپا کند و ایده مواجهه با مردگان را به یکی از پرطرفدار ترین تم هاي داستانی هالیوود تبدیل کند.
کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

طی چهار دهه بعد از آن نیز جورج رومرو برخی از اصیل ترین, هول انگیزترین و سرگرم کننده ترین فیلمهای ژانر وحشت را تولید و به نمایش درآورد اما آفریننده مردگان زنده نیز نتوانست از پس مرگ برآید.

 

در بیانیه اي که مدیر برنامه هاي او منتشر کرد, آمده بود که این کارگردان پس از نبردی کوتاه اما سنگین با سرطان ریه, در حالیکه همسر و دختر او در کنارش بودند, در خواب از جهان رفت. در این بیانیه گفته شده که آقای رومرو در حال گوش دادن به موسیقی فیلم “مرد آرام” ساخته “جان فورد” که از فیلمهای محبوبش بوده, از جهان رفته هست.

 

وی را بحق پدر فیلم هایي میدانند که با محوریت زامبی ها ساخته میشود. هر چند او در فیلم نخستش از کلمه زامبی بهره گیری نکرد اما “شب مردگان زنده” اولین فیلمی هست که آدمخواری و خوردن گوشت اجساد آدمها را به عکس کشیده هست.

 

1. شب مردگان زنده, «Night of the Living Dead»

اولین نمایش این فیلم در یک درایوینگ سینما در امریکا بود. پوستر فیلم به اندازه کافی وحشتناک بود. خصوصا با آن شعاری که رویش نوشته بودند; “آنها مرده باقی نمی مثل!” معلوم بود که قرار هست تماشاگران شاهد خشونتی افراطی و صحنه هاي فجیع و حال به هم زنی باشند. با اینکه به دلیل حضور قهرمان سیاه پوست در فیلم,

 

خیلی ها شروع کردند به نوشتن نقدهای سیاسی و اجتماعی درمورد فیلم اما حقیقت این هست که “شب مردگان زنده” فقط یک فیلم تر و تمیز و اصیل در سنت سینمای وحشت بود.

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

هر نسلی برای خودش یک پدر سینمای وحشت پیدا می‌کند. اگر هیچکاک با فیلم “روانی” توانست سینمای وحشت را از قرون وسطا بیرون بکشد, رومرو توانست به این ژانر جلوه اي آخرالزمانی ببخشد. حتی هنوز هم فیلمسازان دیگر زامبی هاي خودشان را با خوی و خصلت هاي زامبی هاي رومرو خلق میکنند. این ژانر با گذشت زمان نشان داد که می‌تواند نقطه آشتی سینمای اکشن و سینمای وحشت هم باشد.

 

2. مارتین, «Martin»

مارتین شاهکار گمشده جورج رومرو هست, فیلمی که همه ي وقت زیر سایه “شب مردگان زنده” مهجور و ناشناخته باقی ماند. اگر اهل سینمای وحشت هستید باید این فیلم را خودتان کشف کنید. این یکی از خوش تولید ترین آثار کارنامه رومرو به تعداد میرود. هم‌چنین یکی از آزاردهنده ترین فیلمهای او.

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

سکانس افتتاحیه فیلم با آن کاراکتر عجیبی که خودش را خون آشام می پندارد و زنی را در قطار تعقیب میکند و به او دارویی تزریق می‌کند بعد خونش را می مکد, کار تماشاچی را می سازد. از آن فانتزی هاي بیمار اعصاب خردکن که تا نیم ساعت بعد از تماشایش جرئت ندارید از روی صندلی لزرش بخورید و حتی از صدای تق و توق یخچال منزل هم از جا می پرید. کلی فیلم خون آشامی با الهام از آن ساخته شد.

 

3. طلوع مردگان, «Dawn of the Dead»

“پدربزرگم در ترینیداد کشیش بود. او عادت داشت به ما بگوید که وقتی دیگر جهنم جایی نداشته باشد و پر شده باشد, مردگان مجبور میشوند به زمین بیایند و کنار ما زندگی کنند.” به اتمام رسید و رفت. کافی هست فکرش را بکنید تا بر خود بلرزید. این در حقیقت زمینه حکایت فیلم “طلوع مردگان” هست, یکی از ستایش شده ترین آثار رومرو که همه ي چیزش درست و بینظیر و بجا طراحی شده.

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

در روزگاری که ساختن فیلم وحشتناک ارزان قیمت به این معنا بود که یک نفر تبر یا مته یا اره برقی بردارد و سر آدم ها را عین ته خیار ببرد و بیندازد دور, رومرو با چنین ایده درخشانی “طلوع مردگان” را فرآوری تا هم چنان از سنت “اسلشر” فاصله بگیرد و به سنت “هارر” وفادار بماند. فیلم چنان براق بود که در سال 2004 “زک اسنایدر” نیز با الهام از آن نسخه جدیدی را روانه سینماها کرد. اما نسخه اصلی هنوز هم چیز دیگری هست.

 

4. نمایش مورمور, «Creepshow»

این از آن فیلمهای جریان ساز رومرو نیست اما یک مشارکت تاریخی هست بین دو دو پادشاه وحشت; “استفن کینگ” و جورج اي رومرو. حاصل کار یک فیلم بسیار سرگرم کننده هست که باعث می‌شود بیننده حسابی کیف کند, فیلمی اپیزودیک و مشتمل بر پنج حکایت وحشتناک

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

اولین حکایت درمورد مردی هست که از گور خود برخواسته تا کیک روز در راکه دختر قاتلش هیچ گاه به او نداد, به دست آورد. حکایت دوم در مورد کشاورزی هست که شهاب سنگی را کشف میکند که همه ي چیز را به گیاه تبدیل می‌کند. در همین حکایت خود آقای استفن کینگ هم نقش آفرینی کرده هست

 

و این برای خودش امتیازی محسوب میشود. تمام افرادی که در سال 1982 به سینما رفتند و “نمایش مورمور” را تماشا کردند, لحظه به لحظه فیلم را به دلیل سپرده اند. بعدها منتقدی نوشت; “از این فیلم هیچ چیز مهمی دستگیرت نمی‌شود, مگر معنای یک فیلم مفید!”

 

5. روز مردگان, «Day of the Dead»

فیلمی که کمپانی پارامونت تهیه کنندگی آن را برعهده داشت و حتی دامنه بحث درمورد آن به قصر سفید هم کشیده شد. رومرو اول قرار بود حکایت دیگری را به دست بگیرد و پلات آغاز اش این بود که آدم ها قرار هست قرنطینه اي برای زامبی ها بسازند. فیلم درجه “x” گرفته بود و به این ترتیب سرمایه گذاری برایش پیدا نمی شد. این شد که رومرو یک دانشمند شبیه شخصیت اصلی رمان فرانکنشتاین خلق کرد و اثری فرآوری با حال و هوایی متفاوت.

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

او مجدد ارتش زامبی هاي آدمخوارش را به جان زندگان انداخت و همین باعث شد خیلی ها فکر کنند فیلم نقدی هست بر سیاست خارجی ایلات متحده. بود؟ نبود؟ نمی‌دانیم اما میدانیم که فیلمی بسیار تماشایی هست با طنزی سیاه.

 

6. سرزمین مردگان, «Land of the Dead»

دو دهه بعد از ساخته شدن “روز مردگان” رومرو به سراغ فیلمی رفت که تهیه کننده معتبری داشت و چند بازیگر سرشناس در آن حضور داشتند. “سرزمین مردگان” از آن آثار نوستالژیکی نشد که یادآور فیلمهای قبلی رومور باشد, اما برای خودش جریان سازی کرد و بعدها منجر به فرآوری فیلمی چون “سیاره دهشت” توسط “رابرت رودریگوئز” شد.

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد

اگر به دنبال این هستید که فیلمی مطابق با اصول سینمای وحشت در دهه 2000 میلادی تماشا کنید, این فیلم را دوست نخواهید داشت. اما اگر به دنبال یک فیلم پر از زامبی معقول با تفسیرهای اجتماعی و سیاسی بسیار هستید و دل تان میخواهد “دنیس هاپر” را در یکی از متفاوت ترین نقش آفرینی هاي زندگیش مشاهده نمایید, این فیلم برایتان مناسب هست.

 

7. دیوانگان, «The Crazies»

جای خوشحالی دارد که عنوان این فیلم فاقد عبارت “مردگان” هست. فیلمی محصول 1973 که حکایت آن درمورد یک مریضی عجیب هست که در شهری از شهرهای ایالت پنسیلوانیا همه ي گیر می‌شود, فیلمی که هم وحشتناک هست و هم پرهیجان و پرتعلیق.

کارگردانی که فقط فیلم های ترسناک زامبی می سازد
از آن فیلمهای مفید ژانر فاجعه که این دفعه زامبی هایش آدم هاي زنده میباشند که به مراتب از مردگان متحرک خطرناک تر جلوه میکنند. “دیوانگان” در سال 2010 هم بازسازی شد. آن هم با بودجه اکثر و بازیگران نامدارتر. بازسازی خوبی هم هست و جز ادوات و ابزار و اسلحه هاي فیلم, تقریباً چیز زیادی در خط داستانی آن تغییر نکرده.

 

اطلاعات فوری

جورج اي رومرو

حرفه; فیلمنامه نویس و کارگردان
علت شهرت; خلق موجوداتی به اسم زامبی در دنیای سینما
کی به جهان آمد؟ 1940
کی از جهان رفت؟ همین یک ماه گذشته, آخرهای تیرماه 96
اولین فیلم بلندش; شب مردگان زنده
آخرین فیلمش; بقای مرده در سال 2009

 

مهم‌ترین فیلم هایش; طلوع مردگان/ نمایش مورمور/ روز مردگان/ سرزمین مردگان/ دیوانگان/ مشت زن/ شوالیه هاي سواره/ نیمه تاریک