پارس ناز پورتال

کار با کامپیوتر و خستگی چشم ها

کار با کامپیوتر و خستگی چشم ها

کار با کامپیوتر و خستگی چشم ها 

کسانی که طولانی مدت با کامپیوتر کار می کنند چشمانشان بعد از مدتی خسته می شود و نیاز به استراحت دارد. امروزه اکثر مردم هنگام مطالعه به جای استفاده از کتاب، از کتابخوان استفاده می کنند و این وضعیت چشم را بیش از پیش دچار خستگی می کند.

 

در اینجا 6 روش رفع خستگی چشم ارائه شده است.

 

1- ماساژ با کف دست

راحت روی صندلی بنشینید. اکنون کف دست های تان را به هم مالیده تا گرم شوند. در ادامه دست های خود را به شکل فنجان درآورده و روی چشم های بسته تان قرار دهید و کمی فشار دهید.چند دقیقه ای به همین حالت بمانید تا حرارت کف دست ها، چشم های خسته تان را تسکین دهد.

کار با کامپیوتر و خستگی چشم ها

2- پلک زدن

همانطور که گفته شد، پلک نزدن به اندازه کافی، یکی از عوامل خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر است.بنابراین تلاش کنید هنگام کار آگاهانه پلک بزنید. در واقع هر چهار ثانیه یکبار پلک بزنید تا چشم تان خسته نشود.

 

3- چرخاندن چشم

یکی از روش های تمرین چشم، هنگام کار طولانی جلوی کامپیوتر، چرخاندن آن است. برای این کار، ابتدا چشم های تان را بسته، سپس چشم ها را به چپ و راست و به صورت دایره ای بچرخانید.این کار در تقویت عضلات چشم های تان بسیار کمک می کند و در نتیجه، از خشکی چشم ها کاسته و خستگی آنها را بهبود می بخشد.

 

4- اسکن بصری

پس از ساعات متمادی خیره شدن به یک صفحه نزدیک، به چشم ها تان اجازه دهید تا بین اشیاء دور و نزدیک اطراف خود عمل تطابق را انجام دهد.بدین منظور، روی یک صندلی راحت در اتاق تان بنشینید، سپس شیئی را که در دورترین نقاط اتاق قرار گرفته، نگاه کنید.سعی کنید تمام خطوط آن شیء را از نظر بگذرانید. پس از دیدن آن، به سراغ شیء دیگر رفته و آن را نیز به همین ترتیب ببینید.

 

بدین وسیله از خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش کامپیوتر جلوگیری می کنید.

 

5- زل زدن

هرازگاهی، صفحه نمایش را رها کرده و به نقطه ای دیگر خیره شوید. در واقع بهتر است هر یک ساعت یکبار این کار را تکرار کنید.البته به ساعت تان زل نزنید، این کار اضطراب تان برای اتمام کار بیشتر کرده و باعث می شود به اندازه کافی به چشم های تان استراحت ندهید.

 

6- نگاه گذرا

روی صندلی خود راحت بنشینید و چشم های تان را ببندید. سپس آنها را به حالت نیمه باز نگهدارید و چند لحظه به اطراف تان نگاهی گذرا بیندازید.چند لحظه به همین حالت باقی بمانید، سپس نگاه تان را به زیر اندازید. این عمل را چند بار تکرار کنید.سپس دوباره چشم های تان را ببندید و بعد به حالت نیمه باز درآورید و این بار سمت چپ و راست را نگاه کنید.

 

این کار را هم چند بار انجام دهید. پس از مدتی چشم های خسته تان تسکین می یابند.در کل، عضلات چشم ها همچون دیگر عضلات بدن برای کارکرد صحیح نیاز به تمرین دارند.بنابراین، با روش های گفته شده سعی کنید تا این عضلات تقویت شوند.در ضمن، از تغذیه مناسب و همچنین ویتامین های ضروری برای تقویت این عضو حساس غافل نشوید.