پارس ناز پورتال

به کار گرفتن بهترین روش ها برای متقاعد کردن دیگران

به کار گرفتن بهترین روش ها برای متقاعد کردن دیگران

به کار گرفتن بهترین روش ها برای متقاعد کردن دیگران 

اگر بخواهید دیگران را متقاعد کنید چه راه هاي را گزینش می‌کنید؟ لحن کلام و کلماتی که به کار می‌برید به طور مداوم ذهن طرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فـکرش را بکنید که نیرویی داشتید که می توانستید هر شخصی راکه میـخواستید متقاعد به انجام کارهای دلـخواهتان می‌کردید. غیرممکن به نظر می‌آید؟ باید بگویم آنقدرها هم که فکـر می‌کنید سخت نیست. افـراد زیـــادی مانند رهبران یا فروشندگان با همین نیرو امـوراتـشان را مــی گذرانند. مـتـدهـایـشـان بــسیــار سرراست هست.

 

متقاعد کردن دیگران

وقتی قدرت این را ندارید که به دیگران حکم کنید و دستور بدهید، می‌توانید برای انجام اینکار از راه هاي روانشناختی زیرکانه اي بهره گیری کنید. گرچه نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و کمی سیاست دارید. در این مطلب میخواهیم راه هایي را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از انها می‌توانید نظر دیگران را تغییر دهید.

 

اساس سازی کنید و برنامه بچینید

گذشته از تعیین مورد، خیلی مهم هست که طبیعت و ذات فرد مقابلتان را بفهمید. اینکار دو مزیت دارد:

 

۱- میتوانید با انها همدلی کرده و یک ارتباط ي احساسی برقرار کنید.

 

۲- بهتر میتوانید استدلالات خود را بیان کنید و به آن ها اثبات کنید که نظرات شما درست تر از مالِ آنهاست.

 

بعد از آن از راه هاي زیر بهره گیری کنید.

۱- اعتماد انها را جلب کنید

مردم خود به خود در مقابل افرادی که میخواهند نظراتشان را تغییر دهند هشیارانه رفتار می‌کنند. به همین علت هست که جلب اعتماد انها یکی از مهم‌ترین قدم ها می شود. باید به آن ها اثبات کنید که فردی بی ریا و صادق هستید و نظرات مفیدی دارید. باید تسلط کامل روی صحبت هاي خود داشته باشید.

 

۲- نقطه ي مشترک پیدا کنید

افراد زیادی در مورد مسائل و موضوعات گوناگون نقطه نظرات مشابهی دارند. به مخاطبین خود نشان دهید که افکار و ایده هاي شما با مال انها سازگار هست. باید خودتان را جای آن ها بگذارید، نگرانی هاي انها را بفهمید و نسبت به احساساتشان همدردی نشان دهید.

 

۳- مفید ساختار بندی کنید

هر بحث متقاعد کننده اي، چه یک سخنرانی باشد، چه یک مطلب باید ساختاری روشن داشته باشد. منظور از ساختار مناسب، تکرارها و جا گذاری ها هست. وقتی دلایل این که چرا مردم باید به شما گوش بدهند را فهرست کنید، مهم‌ترین دلایل را برای آخر فهرست بگذارید تا در مغز شنوندگانتان باقی بماند. مطالب مهم را چند بار تکرار کنید.

 

۴- هر دو جنبه را به انها نشان دهید

هر دو جنبه ي مثبت و منفی نظراتتان معرفی کنید. این کاری بسیار معقول هست. حقه اي که این جا باید بزنید این هست که روی جنبه هاي مثبت را بیشتر تاکید کنید. توضیح دهید که چطور جنبه هاي بد نظراتتان آنقدرها هم بد نیستند و مزیت ها و فواید انها بر جوانب منفی اش غلبه دارد. هیچوقت در مورد نقاط منفی آن دروغ نگویید

 

چون اگر مخاطبین این مسئله را متوجه شوند که انها را فریب داده اید از شما خشمگین خواهند شد. و هیچوقت دوباره به شما اعتماد نمیکنند.

 

۵- منافع شخصیشان را به آن ها یادآور شوید

وقتی منافع شخصی افراد را از یک ایده به آن ها توضیح دهید، شانس بیشتری برای متقاعد کردن انها دارید. چون انچه از این نظر گیرِ انها می‌آید آن چیزی هست که همۀ به آن فکر می‌کنند. برای انجام این مسئله ابتدا باید نیازهای مخاطبینتان را دریابید. دقت آن ها را با گفتن نیازهایشان جلب کرده و به آن ها بگویید که چور میتوانید آن ها را راضی کنید.

 

۶- به نفس انها بپردازید

به اینکار چاپلوسی و تملق استراتژیک هم می‌گویند. تحسین کردن کار دیگران–اگر درست انجام شده باشد. چیزهایی را پیدا کنید که مخاطبینتان به آن افتخار میکنند، چه مربوط به استعدادهایشان باشد و چه مشغولیاتشان. وقتی شما افراد را تحسین می‌کنید، نشان می‌دهید که توانایی هاي انها را شناخته اید. با اینکار آن ها میل بیشتری به شنیدن حرفهایتان خواهند داشت.

 

۷- از مراجع بهره گیری کنید

همۀ افراد متخصص را دوست دارند. اگر کارشناسی چیزی در مورد موضوعی بگوید، حتماً حرف درستی زده هست. حرف هاي خود را با حرف هاي متخصصین و کارشناسان مربوطه تطبیق دهید.

 

۸- رضایت و موافقت عمومی را کسب کنید

بیشتر افراد تحت تاثیر کارهای دیگران میباشند. کاری که باید بکنید این هست که نشان دهید افراد بسیاری حرفتان را قبول دارند. مثال هایي بزنید که چطور ایده ها و نظراتتان جاهای دیگر کاربرد خوبی داشته هست.

 

۹- زمانبندی خوبی داشته باشید

برای مفید زمانبندی کردن نیاز به حس ششم دارید. هیچوقت موقعی که افراد زیر استرس و فشارهای روحی میباشند سراغشان نروید. وقتی سراغ انها بروید که راحت بتوانند به حرفهایتان گوش دهند.

 

۱۰- منحصر به فرد باشید

این یک قانون هست، هر چیزی که تک تر و منحصر به فرد تر هست، قیمت بالاتری هم دارد. خودتان و ایده ها و نظراتتان را منحصر به فرد و تک نشان دهید. با اینکار شنونده هایتان بیشتر خواهند شد. اینکار را میتوانید با نشان دادن این که اطلاعات و معلومات زیادی در مورد مسئله دارید انجام دهید.

 

۱۱- بی پروا باشید و اعتماد به نفس داشته باشید

ممکن هست همه ي جا برای انجام هر کاری این پیشنهاد را شنیده باشید. بله، چون واقعاً مسئله ي مهمی هست. شما خود باید به عقاید و نظراتتان ایمان داشته باشید تا بتوانید دیگران را هم متقاعد به قبول آن ها کنید.

 

۱۲- دیدنی و دلچسب باشید

وقتی با یکنواختی صحبت کنید، تدریجی شنونده هایتان را از دست خواهید داد. باید با انرژی و دیدنی صحبت کنید، نشان دهید که خودتان هم از نظراتتان به هیجان آمده اید.

 

۱۳- معقول باشید

مردم دوست دارند معقول جلوه کنند، پس روی منطقشان کار کنید. منطق در کار بسیار مهم هست. سخنرانیتان باید قالبی معقول داشته باشد.

 

۱۴- سیاست به خرج دهید

با شنوندگانتان همان طوری باید رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. با تُن مناسب صحبت کنید و سر انها داد نکشید و صدایتان را هرگز بالا نبرید. مهمتر این که، کاری نکنید که احساس نادان بودن به انها دست دهد. به یاد داشته باشید که شما میخواهید با انها گفتگو کنید نه مشاجره. احترام گذاشتن به مخاطبینتان نباید فراموش شود.

 

۱۵- فروتن باشید

کسی افراد خودخواه و مغرور را دوست ندارد. حتی اگر بدانید و مطمئن باشید که نظر شما برترین هست، اگر خودبین و خودخواه باشید دیگر کسی به حرفهایتان گوش نخواهد داد. هیچ وقت هم فکر نکنید که خیلی زود پیروز به متقاعد کردن آن ها خواهید شد، واقع بین باشید و همۀ وقت} این احتمال را بدهید که شکست بخورید.

 

پس انداز کنید…

یکی از پیروز ترین سیاست مداران، اندرو یانگ، میگوید: “ تاثیر گذاری مانند یک حساب پس انداز هست. هرچه کمتر از آن بردارید، سود بیشتری رویش می‌آید.” بدانید که قدرت خود را کجا و چطور بهره گیری کنید. با کمی تمرین خواهید توانست که خیلی مفید تصمیم گیریهای افراد تاثیر گذاشته و انها را متقاعد کنید.