پارس ناز پورتال

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

 

در اینبخش بـه بررسی روش کاشت سبزی خوردن در گلدان خانه می‌پردازیم. کدام سبزی ها برای کاشت در گلدان خانه مناسب تر هستند و روش کاشت سبزی خوردن در گلدان چگونه اسـت؟ این‌ها موضوعاتی هستند کـه امروز درباره انها صحبت می کنیم. اگر از طرفداران گل و سبزی هستید و می خواهید در گلدان هـای تان انواع سبزی خوردن را بکارید در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

امروزه همه ی مـا درگیر زندگی شهرنشینی شده‌ایم. دیگر مانند قدیم باغچه کوچکی در حیاط خانه وجود ندارد کـه هرروز با عشق آبیاری باغچه سبز از خواب بیدار شویم. دیگر خبری از عطر سبزیجات تازه در حیاط خانه نیست. درست اسـت کـه از نعمت حیاط و باغ در خانه‌هایمان محروم شده‌ایم ولی کاشت سبزی در آپارتمان هم ممکن اسـت. در آپارتمان هم میتوانید باغچه کوچکی بسازید و گیاهانی مثل سبزی خوردن را پرورش دهید.

 

کاشت سبزی در آپارتمان چه مزایایی دارد؟

غذا آماده اسـت و می خواهید آن رابا سبزی خوردن تازه نوش جان کنید. چـه بهتر کـه این سبزی با دستان خودتان و بـه صورت کاملاً ارگانیک، یعنی بدون هیچ کود شیمیایی رشدکرده باشد. فکرش را بکنید کـه گلدان‌هـای سبز و خوش عطری کنار پنجره آشپزخانه‌تان باشد. بی شک عطر و طعم سبزی خانگی، بسیار بهتر از سبزی‌هایي اسـت کـه از مغازه میخرید.

 

برای کاشت سبزی در خانه به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

فراموش نكنيد برای این‌کـه سبزی خوردن بهترین رشد خودرا داشته باشد، باید نور و آب كافي در اختیار آن قرار بگیرد. برای پرورش گیاهان خوراکی تعدادی گلدان تهیه کنید، آن ها را از خاک مغذی پر کنید، بذرها را روی خاک موجود بپاشید و کمی دیگر خاک روی بذرها بریزید.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

گلدان‌ها را نزدیک پنجره آفتاب‌گیر خانه قرار دهید و هرروز صبح انها رابه اندازه کافی آبیاری کنید. بعد از این‌کـه بذر سبزی‌ها رشد کردند، میتوانید اسپری آب روی برگ انجام دهید تا شادابی بیشتری داشته باشند و تر و تازه‌تر بنظر برسند.

 

چه سبزیجاتی را می‌توانیم در خانه پرورش دهیم؟

کاشت سبزی خوردن در خانه بسیار ساده اسـت، بدون نیاز بـه مراقبت خاص و با کمی رسیدگی میتوانید سبزی خوردن را در خانه خود پرورش دهید. سبزی‌هایي کـه دراین پست معرفی می کنیم، از نوع سبزی‌هـای برگی هستند؛ یعنی مـا برگ‌هـای این گیاهان را میخوریم. اگر کمی بـه سراغ باغبانی در خانه بروید، خودتان تجربه بـه دست می‌آورید و میتوانید ابتکار هم داشته باشيد.

 

شاهی

شاهی رشد و نگه داری بسیار ساده‌اي دارد و برای برای شروع کاشت سبزی در آپارتمان مناسب اسـت. شاهي با نام ترتیزک هم شناخته میشود. این سبزی خوردن کمی طعم تند مي‌دهد و مصرف تازه خوری بسیاری دارد.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

سبزی شاهی هم گیاهی یک‌ساله اسـت، برای سلامتی مزایای مختلفی دارد و از گیاهان دارویی نیز محسوب میشود. پس از کاشت بذر شاهی نیازی نیست مدت زیادی برای بـه ثمر نشستن آن صبر کنید؛ شاهی بسیار سریع رشد مي‌كند.

 

ریحان

یقیناً گیاه ریحان را می‌شناسید. فکرش را بکنید کباب خانگی با سبزی‌هایي کـه در خانه دارید چـه طعم بی‌نظیری خواهد داشت. نان و كباب و ريحان خانگی! این سبزی خوش عطر و طعم، یعنی همان ریحان، یکی از محبوب‌ترین انواع سبزی خوردن و البته برگي محسوب میشود.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

گیاه ريحان یک‌ساله اسـت و از طریق بذر بـه‌اسانی رشد مي‌كند. اگر می خواهید ریحان خوشبو شـما برگ‌هـای بزرگی داشته باشد، برگ‌هـای آنرا بچینید تا با رشد بیشتری کـه پیدا میکند، بـه اندازه دلخواه شـما برسد.

 

جعفری

بعید اسـت کسی اسم پیاز و جعفری بـه گوشش نرسیده باشد! البته بحث مـا در مورد پیاز نیست بلکه می خواهیم در مورد کاشت جعفری بگوییم. یکی از گلدان‌هایي کـه خریده‌اید را حتما برای کاشت بذر جعفری کنار بگذارید.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

حتما خوب می دانید کـه جعفری یکی از سبزی‌هـای پرکاربرد در آشپزخانه اسـت و علاوه بر مصرف تازه خوری، برای پخت و پز نیز استفاده زیادی دارد. جعفری از سبزی‌هـای برگی دوساله اسـت كه با بذر بـه اسانی می توانید آنرا پرورش دهید.

 

گشنیز

گشنیز و جعفری بسیار شبیه بـه هم هستند. اگر شـما هم این دو رابا هم اشتباه مي‌كنيد، بیایید این مشکل را همین‌جا برای همیشه تمام کنیم. وقتی این دو سبزی رابا هم بکارید و رشدشان را کنار هم ببینید، آسان‌تر میتوانید آن‌ها‌ را از هم تشخیص دهید. جعفری رنگ تیره‌تری دارد و برگ‌هـای آن کمی ضخیم و خشن‌تر اسـت.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

گشنیز لطیف‌تر و روشن‌تر اسـت و بريدگي‌هـای ریزتری در برگ‌هـای آن دیده میشود. ساقه گشنیز هم بدلیل بافت لطیف‌ترش، قابل خوردن اسـت و طعم بسیار خوبی دارد. گشنیز سبزي یک‌ساله اسـت، عمر کوتاه و رشد سریع دارد.

 

خرفه

شاید خرفه را در باغچه‌ها دیده باشید، چون بيشتر بـه شکل ماشین رشد میکند. ولی اين گياه نوعی سبزی محسوب می شود. خرفه ساقه‌هـای قرمز و برگ گوشتی دارد.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

این سبزی ارزش غذایی بالایی دارد و بعنوان گیاه دارویی نیز شناخته می شود. بذر سیاه خرفه را می توانید بعنوان سبزی خوردن در خانه بکارید. فقط حواس تان بـه تأمین آب مورد نیاز آن باشد. خرفه هم یکسال مهمان خانه شـما خواهد بود.

 

مرزه

مرزه یکی از سبزی‌هـای کمتر شناخته‌شده اسـت. این گیاه برگ‌هـای کوچک و کشیده‌اي دارد كه دور تا دور ساقه‌اش رشد مي‌كنند.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

مرزه عطر بی‌نظیری دارد و بهمین دلیل در ساخت دمنوش گیاهی نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مرزه را هم می توانید یکسال در خانه خود نگه‌داری کنید.

 

تره

ظاهر متفاوت تره آنرا از باقی سبزی‌هـای خوردن متمایز و تشخیص دادنش از بقیه سبزی‌ها را آسان میکند. تره بدلیل این‌کـه با پیاز هم خانواده اسـت، طعمی مشابه آن دارد.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

در واقع انچه مورد مصرف خوراكي قرار میگیرد، ساقه تره اسـت. تره گیاهی چندساله اسـت و با بذر بـه اسانی تکثیر میشود. چیدن ساقه‌هـای تره باعث می شود این گیاه دوباره قدرتمندتر و ضخیم تر رشد کند.

 

شنبلیله

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

تا بحال اسم شنبلیله بـه گوشتان خورده اسـت؟ این سبزی برگی و خوشبو، بعنوان سبزی خوردن مصرف نسبتاً کمتری دارد و اغلب در ترکیب با سبزی‌هـای دیگر برای پخت و پز مورد استفاده قرار میگیرد. برگ‌هـای گرد و خوش‌طعم شنبليله را مي‌توانيد با بذري كه در گلدان‌هـای خانگي خود مي‌كاريد، براي مصرف روزانه‌ برداشت كنيد.

 

شوید

حتما برگ‌هـای ريز و خوش عطر شويد را در غذاهاي مختلف تست كرده‌ايد. استفاده از اين سبزي برگي بـه دليل عطر و طعم خوبش، بصورت خام هم طرفداران خودرا دارد. البته شويد بـه ‌صورت ادويه و طعم‌ دهنده هم استفاده مي‌شود.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

شوید گياهي يك‌ساله اسـت و عمر كوتاهي دارد. بعد ازآن كه برگ‌هـای شويد را براي مصرف چيديد، رشد دوباره آن چندان مناسب نخواهد بود. پس بهتر اسـت بذر شويد را در فاصله زماني مختلف ودر چند گلدان بكاريد.

 


 

روش کاشت سبزی خوردن در گلدان منزل

سبزی‌کاری یکی از جالبترین و جذابترین کارهای کشاورزی اسـت. کاشت یک بذر یا یک اندام گیاهی و تماشای سر برآوردن جوانه از خاک، رویش و قد کشیدن آن لذت بخش اسـت. چیدن یا برداشت محصول و خوردن سبزی تازه در اوج شادابی و تازگی و عطر، طعم و مزه نیز بسیار دل چسب و پرخاصیت اسـت. پرورش عده اي از سبزیها بـه ویژه انواع سبزی خوردن بسیار ساده و آسان اسـت و بـه امکانات و فضای زیاد نیاز ندارد.

 

بیشتر سبزیها در مدت کوتاهی رشد میکنند و شـما بـه اسانی میتوانید سبزی خوردن مورد نیاز خانواده خودرا در گلدان کوچکی در تراس و یا حتی در روی میز آشپزخانه خود پرورش بدهید. کاشت سبزی خوردن در منزل موجب می شود در همه ی روزهای سال سبزی خوردن‌هـای تازه خودرا چیده و میل کنید و از خوردن این گیاهان و سبزی و زیبایی‌شان «بـه صورت کاملا خانگی» لذت ببرید.

 

مراحل کاشت سبزی خوردن در منزل در گلدان

برای کاشت سبزی خوردن، می توانید بسته بـه نوع سبزی از نشاء و یا بذر آن سبزی استفاده کنید، عده اي از سبزیجات برای کاشت نیاز دارند کـه فقط بذرشان روی خاک پاشیده شود، اما برخی نیاز بـه نشاء دارند کـه می توانید نشاء آماده انها را بخرید.  توجه داشته باشید بذرهای خریداری شده باید تولید همان سال باشند و بهتر اسـت این بذرها را از گلخانه هـای گل و گیاه خریداری کنید.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

در مورد نشاء هم توجه کنید آن دسته از نشاهایی را بخرید کـه ضخیم بوده و دارای قامتی راست هستند و هیچ برگ زرد و یا سوراخی بر روی آن ها نیست. برای کاشت بـه صورت بذر، گلدان مورد نظر خودرا با خاک مناسب پر کنید «خاک باغچه مخلوط با خاکبرگ بهترین خاک برای کاشت سبزی خوردن اسـت.» برای پر کردن گلدان بـه ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر خاک میریزیم و سطح آنرا مرطوب کنید.

 

درحدود 10 شماره بذر سبزی مانند بذر ریحان، شاهی، نعنا، تربچه و جعفری را در هر گلدان بکارید. بهتر اسـت قبل از کاشت چند روزی بذرها را بخیسانید. برای انتقال، بذرها را از آب خارج و بـه روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل کنید تا نم آن ها گرفته شود. بیشتر این بذرها را بایستی در سطح رویی خاک بکارید و بـه عمق نروید. بـه آرامی یک لایه نازک از خاک بر روی دانه ها اضافه کنید.

 

دقت داشته باشید، روی تمام بذرهائی کـه کاشته می شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود. اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی‌توانند رشد کنند. در ابتدای رشد برای آبیاری، یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید، طوری‌كه روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع بـه آبیاری کنید. اینکار را ادامه دهید تا زمانی کـه بذرها جوانه بزنند.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

گلدان آماده شده را دور از نور ودر جای تاریک نگه دارید تا سبزی‌ها دو تا سه میلی ‌متر رشد کنند و پارچه آرام‌آرام بالا بیاید.
بعد از این مرحله، پارچه را برمی‌داریم و مستقیما بـه گیاه آب می دهیم ودر این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می دهیم. هر چـه نور بیشتری بـه سبزی‌ها برسد بهتر اسـت. گلدان خود رابه طور منظم آبیاری کنید طوری‌كه سطح خاک مرطوب بماند.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

بعد از گذشت حدود دوهفته بـه گیاه کود میدهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می کنیم اما اگر این کود در معرض نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می رویم. البته میزان مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده اسـت و جای نگرانی نیست. اگر تمام این مراحل بـه درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دوهفته سبزی‌ها آماده خوردن میشوند.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

وقتی کـه جوانه ها رشد کردن و 8 تا برگ داد، دو تا برگ کوچولوئی کـه تازه در آمده ودر سر ساقه قرار دارد رابه آرامی بکنید اینکار باعث می شود کـه از پائین، ساقه فرعی شروع بـه رشد کنند و محصول چندین برابر شود. ذکر این نکته ضروری اسـت کـه هر چند می توان انواع بذر سبزی خوردن رابه صورت درهم کاشت.

 

ولی این شیوه برای گلدان‌هـای کوچک، چندان مناسب نبوده و بهتر اسـت برای کاشت سبزی خوردن در گلدان، گلدان نسبتا بزرگی را انتخاب و آنرا تقسیم بندی نموده، در هر قسمت بذر مربوط بـه یک نوع سبزی را بکارید و یا از گلدانهای مجزا برای کاشت سبزی خوردن استفاده کنید. چرا کـه طول دوره رشد هر سبزی متفاوت بوده و نحوه برداشت آن نیز مختص بخود می باشد.

 


 

در آخر نیز سبزیجات چاق‌ کننده کدامند؟

 شاید تصور کنید کـه رژیم غذایی کـه درون آن فقط از سبزیجات استفاده شود، بی شک بـه کم کردن وزنتان کمک می کند و بـه هر میزانی کـه آن ها را مصرف کنید، تغییری در افزایش وزن شـما ایجاد نمیکند، ولی بهتر اسـت پیش از آنکه تصمیم جدی برای شروع رژیم غذایی جدید داشته باشید، اطلاعات کافی در مورد سبزیجات چاق‌کننده بـه دست آورید.

 

سیب زمینی سفید

سیب زمینی یکی از صیفی‌جات چند کاره در رژیم غذایی اسـت کـه با دستور پخته‌اي مختلف مورد مصرف قرار میگیرد. میتوانید سیب زمینی رابه صورت پوره، سرخ شده، چیپس‌هـای نمکی و یا حتی آب پز نوش جان کنید. شکی نداریم کـه سیب زمینی از سبزی و صیفی‌جات خوش‌طعم اسـت.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

ولی اگر آنرا زیاده از حد و خصوصاً در روش‌هایي کـه کمی از حالت سالم و بی‌ضرر خارج می شود «مانند سیب زمینی سرخ کرده و همراه با پنیر و کالباس» مصرف کنید، باعث چاق شدن و اضافه وزن شـما میشود.

 

سیب زمینی شیرین

اگر از سیب زمینی سفید تا امید شده باشید، شاید تصور کنید کـه گزینه بعدی برای جای گزین کردن سیب زمینی شیرین اسـت. ولی باید بدانید کـه این نوع سبزی خوراکی هم میزان زیادی کالری و کربوهیدرات دارد کـه درصورت استفاده بیش از اندازه باعث افزایش وزن شـما میشود.

 

هویج

اگر تصور میکنید کـه خوردن هر اندازه‌اي از هویج بـه کم کردن وزن شـما کمک میکند، باید بگوییم کـه در اشتباه هستید. در میان دیگر سبزیجات بدلیل میزان قندی کـه در هویج وجوددارد، اگر آنرا بیش از حد مصرف کنید، میتواند باعث شود وزنتان بالا برود.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

قند هویج ساکارز اسـت، پس فراموش نکنید کـه نباید اجازه دهید این قند بـه میزان زیادی وارد بدن تان شود ودر خوردن هویج تعادل را رعایت کنید.

 

خیار

آیا شـما هم زمانی کـه رژیم دارید همیشه احساس گرسنگی میکنید؟ احساس گرسنگی بـه این دلیل اسـت کـه سبزیجات مصرفی را از نوع صحیح آن انتخاب نمیکنید کـه باعث سیر شدنتان بشود. هر نوع سبزی کـه پوست و پالپ نداشته باشد، مانند خیار دارای میزان پایینی از فیبر اسـت و شـما را برای مدت طولانی سیر نگه نمی‌دارد. بلکه باعث میشود در مدت زمان کوتاهی بـه سراغ خوراکی دیگری بروید.

 

چغندر و لبو

چغندر یکیدیگر از سبزیجات ریشه‌اي اسـت کـه میزان زیادی کربوهیدرات، نشاسته و قند دارد. بدلیل این‌کـه بدن قند رابه سرعت جذب میکند، سطح قندخون بالا می رود و منجر بـه پاسخ متابولیکی می شود کـه میتواند ذخایر چربی و افزایش وزن را تحریک کند. چغندر و لبو جزو سبزیجات چاق‌کننده مشهور هستند.

 

سبزیجات سرخ شده

سبزیجات سرخ شده یکی از مواد غذایی خوش‌طعم و پرطرفدار هستند. والی متأسفانه مطالعات نشان می دهند کـه خوردن سبزیجات ودر کل مواد غذایی سرخ شده، باعث افزایش وزن شـما میشود، خصوصاً اگر بـه صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارید، باید در مورد این غذاها احتیاط بیشتری کنید.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

روغنی کـه برای سرخ شدن سبزیجاتی مانند بادمجان استفاده میشود، اسید چرب ترانس بسیاری دارند کـه هم خوش‌مزه اسـت و هم البته ناسالم! برای پیشگیری از افزایش وزن، سالم‌ترین گزینه بجای مصرف سبزیجات سرخ کرده این اسـت کـه انها رابه صورت خام مصرف کنید.

 

نخود فرنگی

نخود فرنگی دارای مواد و ترکیبات مغذی بسیاری اسـت کـه مورد نیاز بدن قرار می گیرد. البته میزان بالای کربوهیدرات و کالری در نخود فرنگی باعث می شود کـه در مصرف آن احتیاط بیشتری رعایت شود. در واقع در سبزیجاتی کـه دارای نشاسته هستند، حجم مصرفی باید بـه درستی انتخاب شود و مانند دیگر غذا هـای دارای کربوهیدرات، میزان آن مدنظر قرار گیرد.

 

ذرت

اگر میخواهید وزنتان را کم کنید، باید مصرف ذرت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ذرت شیرین از جمله سبزیجات چاق‌کننده خوشمزه اسـت ولی شیرینی آن درست بـه معنای قند اسـت.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

همان فاکتوری کـه باعث افزایش وزن می شود. قند باعث غیر متعادل شدن هورمون‌هایي مانند انسولین و کورتیزول می شود کـه کالری‌ها رابه شکل چربی در بدن ذخیره میکنند.

 

کدو تنبل

قند بدترین ماده‌اي اسـت کـه در زمان رژیم لاغری باید ازآن دوری کرد. پس باید دراین رژیم غذایی بـه سراغ سبزیجات دارای قند کم بروید.

کاشت سبزی خوردن در گلدان | کدام سبزی ها بهتراند + روش کاشت

باوجود این‌کـه کدو تنبل قند کمی دارد، برخی روش‌هـای پخت آن کالری زیادی را وارد بدن میکند. البته باید گفت کدو تنبل میوه محسوب میشود ولی اغلب آنرا بعنوان سبزی می‌شناسند. کدو تنبل زمانی سالم اسـت کـه بـه تنهایی مصرف شود.