پارس ناز پورتال

کاشت نگین چشم و دندان و سلامت انسان

کاشت نگین چشم و دندان و سلامت انسان

کاشت نگین چشم و دندان و سلامت انسان 

کاشت نگین روی چشم و دندان برای زیباتر شدن انجام می شود اما در بعد دیگر سلامتی انسان است که در معرض خطر قرار گرفته است. حتما شما هم برق نگین را در چشمان، دندان یا روی لب برخی تبلیغات مراکز زیبایی دیده‌اید و حتی چندباری وسوسه شده‌اید که آن را تجربه کنید. شما تنها نیستید. دختر خانم‌های جوانی هستند که امروزه برای کاشت نگین به آرایشگاه‌ها یا مراکز زیبایی مراجعه می‌کنند.

 

جنس این نگین‌ها اغلب از طلا، برلیان یا کریستال است و درخششی را در نواحی بدن ایجاد می‌کنند که اگرچه در نگاه اول ممکن است زیبا به چشم بیاید اما اگر کمی دقیق‌تر به آنها توجه کنید دردسرهایی را با خود به همراه دارند؛ دردسرهایی که گاهی سلامت عضو مربوطه را به کلی به خطر می‌اندازند.

 

در این مطلب با دکتر فیروزه رحیمی، متخصص چشم، فوق تخصص قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آسیب‌های احتمالی کاشت نگین در چشم صحبت کرده‌ایم و نظر دکتر محمدرضا خامی، دندانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه و دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو را جویا شده‌ایم.

 

از چه ماده‌‌ای ساخته شده است؟

جواهر یا نگین چشم از ماده‌ای خنثی ساخته شده تا هیچ‌گونه حساسیتی به وجود نیاید. اندازه نگین چشم 5/3 میلی‌متر است و قوسی مشابه انحنای کره چشم دارد. در جهان جواهر چشم در انواع و اشکال مختلفی وجود دارد. مثلا در ایران در بیمارستان چشم پزشکی نور نگین‌های چشمی به اشکال قلب، ستاره و کلید سل وجود دارد که می‌توان در چشم قرار داد.

کاشت نگین چشم و دندان و سلامت انسان

چگونه در چشم جا خوش می‌کند؟

عمل جراحی قرار دادن نگین در چشم تحت بی‌حسی موضعی (قطره بی‌حس کننده)، با حفظ شرایط استریل و با استفاده از میکروسکوپ جراحی انجام می‌شود و زمان عمل کمتر از 10 تا 15 دقیقه است. بعد از عمل، به مدت یک هفته از آنتی‌بیوتیک موضعی استفاده می‌شود. طی هفته اول بعد از عمل،

 

چشم در اطراف نگین کاشته شده کمی قرمز خواهد بود. بعد از دو تا سه هفته سفیدی چشم معمولا به حالت عادی باز می‌گردد. همچنین توصیه می‌شود تا یک ماه بعد از عمل از لنز تماسی استفاده نشود.

 

آیا پس از عمل عارضه یا مشکلاتی وجود دارد؟

1. از آنجایی که بافت شفاف و سطحی چشم (ملتحمه) کاملا نگین را می‌پوشاند، احتمال آلودگی میکروبی آن بسیار کم است. اما در هر صورت، به هر علت و در هر زمان که لازم باشد، چشم‌پزشک به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای می‌تواند نگین را خارج كند.

 

2. جواهر یا نگین چشم کوچک‌ترین اختلالی در فعالیت عادی چشم ایجاد نمی‌کند. همچنین برخی افراد تصور می‌کنند که قرار دادن جواهر در چشم باعث می‌شود تا فرد همواره در چشم خود احساس ناراحتی و وجود جسم خارجی داشته باشد، اما از آنجا که جواهر در زیر ملتحمه قرار می‌گیرد، به هیچ عنوان احساس ناراحتی نخواهد داشت.

 

3. یک نکته را فراموش نکنید: جواهر یا نگین چشم باید توسط چشم‌پزشکی که در این زمینه تجربه کافی دارد در چشم شما قرار داده شود.

 

به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود

جواهر یا نگین در زیر سطحی‌ترین لایه سفیدی چشم که ملتحمه یا conjunctiva نام دارد، قرار داده می‌شود. ملتحمه همان لایه نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم را می‌پوشاند و رگ‌های ریز خونی در آن دیده ‌می‌شود. این محل کاشت بسیار سطحی است و درنتیجه بدن نگین را به‌عنوان یک جسم خارجی شناسایی نمی‌کند.

 

همچنین از آنجا که عضلات مرتبط با حرکت چشم بسیار عقب‌‌تر از موضع نگین یعنی ملتحمه هستند، این نگین‌ها هیچ خللی در حرکت چشم به وجود نمی‌آورند. علاوه بر اینها معمولا نگین را از جنس‌هایی خنثی انتخاب می‌کنند که حساسیت‌زا نباشند.

 

با همه اینها نمی‌توان گفت که این کار بدون هیچ‌گونه عوارضی است. به هر صورت وقتی ملتحمه باز می‌شود تا نگین در آن قرار داده‌ شود خود کار پرریسکی است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. باید یادمان باشد که چشم مثل دست یا پا نیست که اگر آسیبی به آن وارد شود به‌راحتی بهبود پیدا کند. از آنجایی که نگین چشم داخل محفظه ایجاد شده قرار گرفته و به بافت اطراف خود می‌چسبد، احتمال جابه‌جا شدن آن وجود ندارد.

 

نگین دندان

با دو روش برای کاشت نگین آشنا شوید

برای چسباندن نگین دو روش وجود دارد؛ یک روش این است که دندانپزشک با وسایل چرخنده و برنده مقداری از مینای سطح دندان‌تان را برمی‌دارد، بنابراین مینای دندان شما اندکی خراش برداشته و نازک‌تر می‌شود. مینا مقاوم‌ترین ماده بدن است که از ساختمان‌های دندان محافظت می‌کند. سپس سطح دندان‌تان با اسید مخصوصی شسته می‌شود که این اسید نیز تا اندازه‌ای مواد معدنی مینای محکم دندان را حل کرده و سطح مینا را سوراخ‌سوراخ می‌کند.

کاشت نگین چشم و دندان و سلامت انسان

درنهایت نگین با استفاده از چسبي مخصوص و با مواد پرکننده همرنگ دندان به دندان‌تان چسبیده می‌شود. در روش دوم نیازی به تراش دندان وجود ندارد و فقط نگین با چسب ویژه به سطح دندان می‌چسبند. در این روش نگين يا به‌صورت يكبار مصرف يا به مدت زمان طولاني چسبانده می‌شود.

 

آنهايي كه يكبار مصرف هستند، به‌مدت ۶ ماه تا يك‌سال كارايي خواهند داشت و مي‌توان اين نوع نگين‌ها را با يك وسيله نوك تيز از دندان جدا کرد، نگين‌هايي كه دائمي روي دندان نصب مي‌شوند، فقط بايد توسط پزشك متخصص جدا شوند، زيرا در غير اين صورت به دندان‌ها آسيب جدي وارد مي‌شود.

 

نگین‌ها از چه جنسی هستند؟

نگین‌ها جنس و شکل‌های متفاوتی دارند. این نگین‌ها از جنس طلا، کریستال‌های گران‌قیمت و کریستال‌های ارزان‌قیمت، اشکال پلاستیکی تزئینی و براق هستند که هر کدام به نحوی نمای زیبایی به لبخند می‌دهند. بعضی نگین‌ها كریستالی هستند (سفید یا رنگی) این‌گونه نگین‌ها یك سطح صاف در زیر دارند كه از آن سمت توسط چسب‌های مخصوص به سطح دندان می‌چسبد.

 

از انواع دیگر نگین‌ها نمونه‌های طلاست كه به اشكال متفاوت فرم داده شده‌اند كه بنا به سلیقه شخصی انتخاب می‌شوند. بعضی دیگر از آنها، نگین به همراه طلاست كه در وسط شكل خاصی از جنس طلا یك نگین كریستال وجود دارد.

 

از کجا بخریم؟

نگین‌هایی را که قصد دارید روی دندان‌تان بچسبانید، از شرکت‌های سازنده معتبر و تایید شده، تهیه کنید. «بازار کاوه» در ایران که بورس لوازم دندانپزشکی در ایران است، مکانی است که شما می‌توانید مجموعه‌ای از نگین‌ها در رنگ‌ها و جنس‌های گوناگون و ساخت شرکت‌های گوناگون را در این مکان پیدا کنید. فراموش نکنید که کیفیت نگین و جنس کریستال آن در ظاهر زیبای آن، دوام و بهداشت آن موثر است.

 

اگر در خرید نگین تخصص ندارید، می‌توانید از دندانپزشک‌تان بخواهید که این نگین را برای‌تان تهیه کند. نگین‌های بهتر، زوایای گردتر و صاف‌تری دارند که پلاک میکروبی‌ کمتری را در اطراف‌شان جمع می‌کنند.

 

دندان‌‌ها پوسیده می‌شوند؟

كاشت نگين به بافت دندان آسيبي نمي‌رساند اما به مرور زمان باعث پوسيدگي دندان مي‌شود. نگين‌هايي كه روي دندان كار گذاشته مي‌شوند، دارای انواع و اقسام گوناگوني هستند، جنس آن‌ها بستگي به انتخاب و سليقه افراد دارد. استفاده از ژل اسيد فسفوريك از عوارض كاشت نگين روي دندان‌هاست، چراکه اين اسيد باعث آسيب رساندن به ميناي دندان شده و به‌تدريج باعث تغيير رنگ دندان مي‌شود.

 

نازك شدن ميناي دندان يكي ديگر از عوارض کاشت نگين است و مشاهده شده‌ که کاشت نگين در بعضي موارد ترك‌هاي ميكروسكوپي را ايجاد مي‌كند كه باعث شكستگي دندان مي‌شود. نگين کاشته شده روي دندان با مسواك زدن از بين نمي‌رود و بايد توسط دندانپزشك برداشته شود در غير اين صورت ممکن است باعث شکستگي دندان شود.

 

مهم این است که مردم بدانند کاشت نگين توسط آرايشگران را غيرمجاز است و می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

 

اینجا محل تجمع باکتری‌هاست

لب و زبان هم برق می زنند

این روزها قرار دادن حلقه‌هايي در مرکز لب پاييني، محبوب بعضی از جوان‌هاست. البته گاهي اين زيورآلات در گوشه لب فوقاني نيز کار گذاشته مي‌شود، اما باید بدانید سوراخ کردن‌های مرتبط به دهان (Oral Piercing) مانند سوراخ کردن لب و زبان ممکن است به ظاهر هیچ مشکلی نداشته باشد،

 

اما می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد چون دهان حاوی میلیون‌ها باکتری است و عفونت‌ها و تورم در دهان خصوصا هنگامی که زبان سوراخ شود، رخ می‌دهد.محققان انجمن دندانپزشکی آمریکا نسبت به خطرات بالقوه سوراخ کردن‌های دهانی هشدار داده‌اند و عوارضی که انجام این کار می‌تواند درپی داشته باشد را این‌گونه برشمرده‌اند:کاشت نگین چشم و دندان و سلامت انسان

– تورم، درد یا عفونت

 

– آسیب به لثه‌ها، ترک خوردن یا خراشیده شدن دندان‌ها یا آسیب به دندان‌های پر کرده

 

– حساسیت به فلزات مورداستفاده در وسایلی که آویزان می‌شود

 

– آسیب به اعصاب مجاور

 

– افزایش تولید بزاق که می‌تواند منجر به سرازیر شدن آب دهان شود

 

– ایجاد خلل در گرفتن عکس‌های دندان با اشعه X

 

هم دردآور است هم خطرناک

استفاده از نگین‌های تزیینی پوستی در نواحی چون پرده بینی، شکم ، لب و کنار ابرو، خطر بروز عفونت و آلرژی را درپی دارد. در واقع این نگین‌ها همه عوارض جسم خارجی را به همراه دارند، از این‌رو سیستم ایمنی بدن در برابر این وسایل (به‌عنوان جسم خارجی) واکنش دفاعی برای دفع جسم خارجی نشان می‌دهد که این واکنش‌ها به‌صورت التهاب و ترشح محدود به آن ناحیه تظاهر می‌کند.

 

حتی ممکن است در برخی افراد با واکنش‌های شدید سیستم ایمنی این التهاب‌ها یا به اصطلاح اگزما به سایر نقاط بدن سرایت کند. همچنین عفونت مقاوم به درمان یا عفونت‌های تکرار شونده از دیگر عوارض استفاده از نگین‌های پوستی است و برخی از این عفونت‌ها مانند سل پوستی غیرعادی است.

 

اسکار یا جوشگاه ناشی از زخم از دیگر عوارض این نگین‌هاست و باید بدانید برخی پوست‌ها نسبت به زخم و جراحت واکنش غیرعادی نشان می‌دهند و محل زخم برجسته ضخیم و کلفت یا اصطلاحا کلوئیدی می‌شوند که گاهی با خارش اذیت‌کننده برای فرد همراه می‌شود.

 

ناگفته نماند که همیشه خطر انتقال انواع عفونت‌ها اعم از هپاتیت و ایدز با ورود جسم خارجی به بدن وجود دارد. یادتان نرود که چنین محل‌های غالبا پرخون و پر از اعصاب حسی هستند و بنابراین کاشت نگین در آنها برای فرد دردآور است.