پارس ناز پورتال

تاثیرات معجزه آسای کافئین روی مغز و سلامت بدن

تاثیرات معجزه آسای کافئین روی مغز و سلامت بدن

تاثیرات معجزه آسای کافئین روی مغز و سلامت بدن 

کافئین ماده اي سرشناس که در قهوه به وفور یافت می شود و روی سلامت بدن بسیار تاثیرگذار هست, امروز از تاثیر این ماده روی مغز گفتگو می‌کنیم. نوشیدنی‌هاي گوناگون حاوی کافئین به شکل‌هاي گوناگون بر سلامتی تاثیر میگذارند. نتایج یک آزمایش نشان میدهد قهوه موجب افزایش طول عمر می شود در حالی‌که شمار زیادی از نوشیدنی‌هاي انرژی‌زا دارای سطح بالایی از قند میباشند.

 

کافئین خود ماده محرکی هست که تاثیرات مثبت و منفی به دنبال دارد. مصرف آن باعث میشود شمار زیادی از افراد احساس هوشیاری و تمرکز اکثر داشته و کمتر خواب آلود باشند. هرچند زیاده‌روی در مصرف آن نتیجه منفی به جا می گذارد.هم‌چنین مصرف کافئین بر فرآیندهای بدن هم چون هضم غذا, متابولیسم و قدرت بینایی تاثیر میگذارد.

 

سایت “ساینس الرت” در مطلبی به بررسی تاثیرات مصرف کافئین بر بدن و مغز پرداخته که به شرح زیر هست;

 

* کافئین متداول‌ترین داروی “فعال کننده روان” «سایکواکتیو» در دنیا هست

یکی از نادرترین مطالبی که در مورد کافئین مطرح شده دارو بودن آن هست. در حقیقت, کافئین متداول‌ترین داروی “فعال کننده روان” در دنیا هست. کافئین دارای تاثیرات فعال کننده روان هست و شیوه تعامل فرد با دنیا اطراف را تغییر می دهد.

 

* کافئین دست کم برای مدتی فرد را هوشیار می‌سازد

طبیعی هست که افراد در ساعت‌هاي میانی روز احساس خستگی کنند. مغز به طور طبیعی از زمانی که فرد از خواب بلند میشود تا زمان خواب مولکول بیشتری به اسم “آدنوزین” ساخت میکند. متخصصان معتقدند این مولکول به فرد کمک میکند تا شب به خواب برود.

 

کافئین از طریق نمونه سازی با آدنوزین در مغز این پروسه طبیعی را مختل می کند. کافئین با متصل شدن به گیرنده‌هاي طراحی شده برای مولکول آدنوزین, انها را از مسیر طبیعی خود خارج کرده و در نتیجه فرد احساس هوشیاری میکند.

 

* خلق و خوی فرد را تقویت می کند

کافئین بعنوان عامل محرک سیستم عصب مرکزی نه تنها هوشیاری را تقویت می کند بلکه در خلق و خوی فرد هم تاثیر مثبت می گذارد. این رخداد از تاثیر کافئین در مختل کردن پروسه ساخت مولکول آدنوزین و احساس هوشیاری در فرد ناشی میشود.

 

* کافئین سطح آدرنالین را افزایش داده و فرد را دلنازک میکند

کافئین سلول‌هاي مغز را تحریک می کند و این پیام را به غده هیپوفیز میرساند که اوضاع اضطراری پیش آمده هست. غده هیپوفیز هم پیامی به غدد فوق کلیوی داده تا بدن را از آدرنالین سرشار کنند.

 

* کافئین حافظه را تقویت می کند

برخی مطالعات حاکی از آن هست که کافئین انواع خاصی از حافظه به ویژه توانایی برای به یاد سپردن لیست لغات را تقویت می کند.

 

* کافئین بازه زمانی دقت را افزایش می دهد

یکی از متداول‌ترین دلایلی که افراد از قهوه کافئین دار یا چای مصرف می کنند کمک به تمرکز هنگام انجام کارهایشان هست.

 

* کافئین برای مدت کوتاهی از میزان اشتها می‌کاهد

مصرف یک فنجان قهوه دست کم برای مدت زمان کوتاهی میزان اشتها را سرکوب می کند هرچند شواهد کافی وجود ندارد که مصرف مرتب آن موجب کاهش وزن میشود.

 

* کافئین به تاثیرگذاری سریع‌تر داروها کمک می کند

افراد مبتلا به میگرن از داروی بدون نسخه “اکسدرین” مصرف میکنند. اضافه بر این داروهای دیگر هم چون ایبوپروفن و استامینوفن هم حاوی کافئین میباشند. به همین علت شواهد نشان می دهد کافئین به داروهای مسکن کمک میکند تاثیر سریع‌تر داشته باشند.

 

* کافئین موجب سوزش معده می شود

در حالی‌که یک فنجان قهوه خستگی را از بدن دور می کند کافئین موجب افزایش سطح اسید معده می شود و سوزش معده را به دنبال دارد.