پارس ناز پورتال

درباره کانال خصوصی و عمومی تلگرام و آموزش

درباره کانال خصوصی و عمومی تلگرام و آموزش

درباره کانال خصوصی و عمومی تلگرام و آموزش 

کانال ها در تلگرام بر دو نوع هستند,خصوصی و عمومی که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. همه می دانیم که در کانال خصوصی امکان دیدن ممبرها توسط مخاطبین وجود ندارد. تا پیش از ارائه مهمترین آپدیت تلگرام در سال گذشته، این پیام‌رسان تفاوت چندانی با دیگر برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن‌های تحت پلتفرم موبایل (اندروید و iOS) نداشت.

 

کاربران بعد از کاهش کیفیت پیام‌رسان‌هایی که پیش‌تر از آن‌ها استفاده می‌کردند، هر کدام به صورت توافقی با اطرافیانی که زیاد با آن‌ها در ارتباط بودند به یک پیام‌رسان مهاجرت کردند. در این میان به خاطر وجود برخی امکانات همچون چت رمزنگاری شده و… برخی به تلگرام مراجعه کردند،

 

اما با ارائه یک آپدیت جدید و عرضه قابلیت ساخت کانال، انفجاری در میزان محبوبیت این پیام‌رسان شکل گرفت. به راستی دلیل این محبوبیت و تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با دیگر سرویس‌ها در چیست؟

 

تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با یکدیگر و کاربردهای آن‌ها

تا پش از ارائه مهمترین آپدیت تلگرام در سال گذشته، قابلیتی در این پیام‌ر‌سان تحت عنوان برادکستینگ (Broadcasting) وجود داشت که به کمک آن کاربر می‌توانست یک پیام مشخص را برای چندین نفر به طور همزمان ارسال نماید. اما در به روز رسانیِ یاد شده، این سرویس جای خود را به امکانی تحت عنوان کانال (Channel) داد. این سرویس بدون در نظر گرفتن تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام ،

 

حقیقتا تحولی بزرگ در شیوه پیام‌رسانی به وجود آورد و آن را به ساده ترین روش ممکن فراهم کرد. امروز اکثر گروه‌ها اعم از درسی، کاری و… از این سرویس استفاده کرده و با راه‌اندازی یک کانال، اطلاع‌رسانی‌های خود را از طریق دنبال می‌‎کنند. در ادامه به ذکر برخی از ویژگی‌های این قابلیت خواهیم پرداخت:

 

تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با برادکستینگ

در مقایسه با قابلیت برادکستینگ، تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام در امکان ارسال پیام به شیوه‌ای نظام‌مندتر است، به این ترتیب که مطالب در سرویس ابری (Cloud) تلگرام ذخیره شده و هم ارسال‌کننده و هم دریافت‌کننده در آینده می‌توانند به مطالب پیشین به سادگی دسترسی پیدا کنند.

 

در برادکستینگ قابلیت ارسال پیام نهایتا برای 250 نفر وجود داشت، اما مهمترین تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با برادکستینگ امکان ارسال پیام برای تعداد نامحدودی از کابران است، به این معنی که تعداد بی‌شماری می‌توانند به عضویت آن درآمده و پیام‌ها را مشاهده کنند.

 

تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با گروه

مهمترین تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با گروه را می‌توان در امکان ارسال پیام یک‌طرفه دانست. گروهی را در نظر بگیرید که یک استاد دانشگاه برای ارسال جزوات خود ساخته است. هدف اصلی این مجموعه مشخص است، اما اگر یک نفر گفتگویی را شروع کرده

 

و دیگران نیز به وی بپیوندند این مجموعه رفته رفته از هدف اصلی خود دور شده و به حاشیه خواهد رفت. پس بهتر است تا تنها یک نفر در اینجا امکان حرف زدن داشته باشد.امکان مشاهده تعداد دیده شدن‌های (seen) یک پیام ارسال شده در کانال وجود دارد، اما برای پیام ارسال شده در گروه خیر.

 

هرچند با فوروارد کردن یک پیام از کانال به درون گروه، به تعداد دیده شدن‌های آن افزوده می‌شود، اما در هر صورت یک پیام تولید شده در خود گروه چنین قابلیتی را ندارد.با خصوصی کردن کانال می‌توان از مشاهده تعداد اعضا توسط دیگران جلوگیری کرد، اما در گروه خواه ناخواه تعداد اعضا دیده می‌شود.

 

به عنوان دیگر تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام و گروه می‌توان به تعداد اعضا در آن مشاهده کرد، وقتی که یک سوپرگروپ در بهترین حالت می‌تواند 5000 نفر را در درون خود پذیرا باشد، اما این تعداد برای یک کانال نامحدود است.

 

 تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام و گروه مهم دیگر در عدم نمایش پیغام ترک مجموعه توسط یکی از اعضا است. در گروه با نمایش این متن تاثیر روانی بدی بر روی اعضای کنونی گذاشته می‌شود، اما در کانال کسی از رفت و آمد دیگران مطلع نمی‌شود، مگر اینکه کانال عمومی بوده و به تغییر تعداد اعضای آن توجه کند.

 

تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با گروه از نظر حفاظتی در عدم نمایش اعضا به یکدیگر است، در حالی که در گروه یک کاربر به محض عضویت می‌تواند تمامی اعضای کنونی را مشاهده کرده و برای آنان پیام ارسال کند.

 

تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام با یکدیگر

اولین تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام را می‌توان در امکان جستجو شدن در باکس بالای اعضا عنوان کرد. یعنی کانال عمومی را با با جستجو می‌توان پیدا کرد اما کانال خصوصی را خیر. به کانال خصوصی تنها باید از طریق لینک مستقیم دسترسی داشت و یا اینکه یکی از اعضا متنی از آن را برای دیگری فوروارد کرده تا وی بتواند وارد کانال شود.

 

آدرس کانال عمومی را سازنده تعیین می‌کند، یعنی (بصورت telegram.me/username) که username آیدی کانال است. اما آدرس کانال خصوصی به صورت اتوماتیک و بصورت یک آدرس طولانی متشکل از تعداد زیادی از حروف ایجاد می شود.

 

دیگر تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام در نمایش تعداد اعضا برای تمامی اعضا و یا مخفی نگه داشتن آن است، که در عمومی قابل دیده شدن توسط همگان بوده و در خصوصی امکان آن تنها برای ادمین(ها) میسر است.

 

تبدیل کانال عمومی به خصوصی و بالعکس

نخست وارد کانال شده و بعد از زدن ۳ نقطه واقع در گوشه بالا، Edit را بزنید.

درباره کانال خصوصی و عمومی تلگرام و آموزشگزینه Channel type را در صفحه بعدی انتخاب کنید.

درباره کانال خصوصی و عمومی تلگرام و آموزشدر اینجا تفاوت کانال عمومی و خصوصی تلگرام مشخص خواهد شد. اگر که پابلیک (Public) را انتخاب کنید امکان نوشتن آدرس به صورت دستی به شما داده می‌شود، حال آنکه در صورت انتخاب (Private)، یک آدرس طولانی متشکل از تعداد زیادی حرف مختلف به صورت اتوماتیک برای شما تولید خواهد شد.

 

حال که با مزایای این قابلیت آشنا شدیم، در آینده به بررسی شیوه ساخت یک کانال و نحوه مدیریت آن خواهیم پرداخت.

 

گجت نیوز