پارس ناز پورتال

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین c داریم؟

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین c داریم؟

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین c داریم؟ 

امروز بشما خواهیم گفت که از کجا بفهمید که بدن شما از نظر کمبود ویتامین c در چه وضعیتی است. ویتامین c یکی از مواد ضروری بدن است. خون ریزی از بینی میتواند برای افراد بسیاری رخ دهد و ارتفاع زیاد یا خشکی دلیل آن باشد، اما این شرایط یکی از نشانه هاي کمبود ویتامین C نیز محسوب می‌شود.

 

احتمالا می‌دانید که مصرف ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری مانند سرماخوردگی یا کاهش شدت آن کمک میکند، اما این تنها دلیلی نیست که باید مصرف چنین آنتی اکسیدان مهمی را جدی بگیرید.مصرف ویتامین C ناکافی میتواند به انواع مختلفی از مشکلات سلامت منجر شود که از احساس خستگی مداوم تا خون ریزی هاي بی دلیل در دهان را شامل میشوند.

 

خبر خوب این است که بطور معمول مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C یا مکمل طی مدت زمانی کوتاه کمبود این ماده مغذی را برطرف میکند. در ادامه با عده اي از نشانه هاي مهم کمبود ویتامین C بیشتر آشنا می‌شویم.

 

لثه هاي ملتهب و خون ریزی از آن ها

یکی از شناخته شده‌ ترین نشانه هاي کمبود ویتامین C خون ریزی آسان از لثه ها، به ویژه هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان است. لثه هاي متورم از التهاب حکایت دارد و مصرف ویتامین C بعنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند به التیام آن کمک کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C کافی با سلامت بهتر لثه پیوند خورده است.

 

شل شدن دندان ها

درکنار خون ریزی و احساس درد در لثه ها، کمبود ویتامین C می‌تواند به شل شدن دندان ها نیز منجر شود. ضعف استخوان، غضروف، دندان ها و بافت هم بند می‌تواند به شل شدن و پوسیدگی دندان ها ودر نهایت از دست دادن دندان منجر شود.لثه هاي ناسالم و دیگر ضعف هاي ساختاری به واسطه کمبود ویتامین C میتوانند موجب شل شدن و حتی افتادن دندان ها شوند.

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین c داریم؟

خون ریزی از بینی

خون ریزی از بینی می‌تواند برای افراد بسیاری رخ دهد و ارتفاع زیاد یا خشکی دلیل آن باشد، اما این شرایط یکی از نشانه هاي کمبود ویتامین C نیز محسوب می‌شود.

 

رگ هاي خونی در بینی برای حفظ استحکام خود به کلاژن وابسته هستند و ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. خون ریزی از بینی زمانی رخ میدهد که رگ هاي خونی کوچک دراین قسمت ازبدن پاره میشوند، از این رو خون دماغ شدن هاي مکرر میتواند نشانه اي از ضعف رگ هاي خونی در بینی باشد.

 

پوست خشک و زبر

کلاژن پوست را انعطاف پذیر نگه می دارد و ظاهری جوان به آن می بخشد و برهمین اساس است که تعداد زیادی از محصولات زیبایی حاوی کلاژن هستند. از این رو، جای شگفتی نیست که کمبود ویتامین C اثر منفی بر ظاهر و بافت بزرگ ترین اندام بدن انسان داشته باشد.

 

زمانی که بدن با کمبود ویتامین C مواجه است، احتمال خشکی، زبری، پوسته پوسته و قهوه اي رنگ شدن پوست نیز افزایشمی یابد. این شرایط بدلیل تولید کلاژن ناکافی شکل می‌گیرد.

 

موخوره

موخوره و حتی شکنندگی ناخن ها می‌توانند نشانه اي از سطوح کم ویتامین C باشند. از آنجایی که مو یک بافت غیر ضروری درنظر گرفته می‌شود، مواد مغذی مانند ویتامین C پیش از این‌که در معرض آن قرار بگیرند، ابتدا به اندام ها و بافت هاي مهم‌تر ارسال می‌شوند.

 

در شرایطی که ممکن است با دیگر نشانه هاي کمبود ویتامین C مواجه نباشید، بدن تغذیه بخش هاي دیگر با این ویتامین را هدف قرار داده و از نعمت موی درخشان و ناخن هایي قوی بی بهره خواهید شد.

 

تغییرات خلقی

در شرایطی که ویتامین C بیشتر به واسطه توانایی خود در مبارزه با بیماری هاي جسمانی معروف است، اما این ماده مغذی میتواند به همان اندازه در پرهیز از مسائل روانی نیز نقش داشته باشد. کمبود ویتامین C می‌تواند موجب آسیب عصبی شود و افزودن این ماده مغذی به رژیم غذایی میتواند علائم اضطراب، افسردگی و اختلال دو قطبی را التیام بخشیده یا معکوس کند.

 

خستگی مزمن

دلایل مختلفی میتوانند به احساس خستگی مزمن منجر شوند، اما کمبود ویتامین C یکی از مواردی است که نباید نادیده گرفته شود. علائم اولیه ممکن است شامل کسالت و خستگی باشند که احتمالا در نتیجه بیوستنز معیوب کارنیتین شکل می‌گیرند.کارنیتین ماده اي است که برای کمک به انتقال اسیدهای چرب اساسی به سلول هاي تولیدکننده انرژی توسط بدن تولید میشود.

 

افزایش وزن

اگر ورزش می‌کنید و رژیم غذایی خوبی دارید، اما همان‌ گونه وزن اضافه میکنید، ممکن است سطوح کم ویتامین C دلیل شکل‌گیری این شرایط باشد.ویتامین C به پشتیبانی از تولید انرژی توسط سلول ها کمک می‌کند و سطوح کم این ماده مغذی با موزیک کند سوخت و ساز پیوند خورده است. سوخت و ساز آهسته احتمال افزایش وزن را بیشتر می‌کند. جای شگفتی نخواهد بود که این اثر کمبود ویتامین C با احساس خستگی هم زمان شود.

 

کبودی

بدن برخی افراد به اسانی کبود می‌شود و مشخص شده است که دلایل دکتری از جمله کمبود ویتامین C می‌توانند در پس این رویداد قرار داشته باشند.جدا از افزایش سن، اعتیاد به الکل، و اثرات جانبی برخی داروها، کمبود ویتامین C میتواند یکی از دلایل کبود شدن آسان بدن انسان باشد.

 

سطوح کم آهن

برخی ویتامین ها، موادمعدنی و عناصر برای ارائه بهترین نتیجه به مواد دیگر وابسته هستند و ویتامین C و آهن از چنین رابطه اي برخوردار هستند. بدن دو نوع آهن را جذب میکند که شامل هم و غیرهم می‌شوند. در شرایطی که آهن هم طبق معمول از منابع حیوانی سرچشمه میگیرد و به اسانی جذب میشود، آهن غیرهم اینگونه نیست.

 

آهن غیرهم طبق معمول از منابع گیاهی سرچشمه میگیرد و به اسانی در بدن جذب نمیشود. ویتامین C به بدن در جذب کارآمدتر آهن غیرهم کمک میکند و نشان داده است که نشانگری قوی برای وضعیت آهن محسوب میشود. کمبود آهن و ویتامین C طبق معمول دست در دست یک دیگر دارند.

 

مفاصل متورم و دردناک

سطوح کافی ویتامین C ممکن است به جلوگیري از انواع آرتریت کمک کند، در شرایطی که مقدار بیش از حد آن نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. البته مصرف بیش از حد ویتامین C بسیار نادر است. مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است.

 

نتایج مطالعه اي که در دانشگاه دوک انجام شد، نشان داد در بدن سوژه هاي حیوانی که مقدار بسیار زیاد ویتامین C دریافت کرده بودند پروتئینی ترشح می‌شود که استخوان ها را تحت تاثیر قرار داده و تسریع آسیب مفصلی و درد در سوژه هاي مبتلا به آرتروز را موجب شد.مطالعه اي دیگر نیز نشان داد افرادی که کمبود ویتامین C دارند در مقایسه با افراد سالم سه برابر احتمال بیشتری دارد به آرتریت روماتوئید مبتلا شوند.

 

اسکوروی

این بیماری بسیار نادر است، اما اگر در بدن خود به میزان کافی ویتامین C نداشته باشید ممکن است نشانه هاي اسکوروی «Scurvy» را تجربه کنید.اسکوروی با سطوح کم ویتامین C پیوند خورده است و میتواند به شکل‌گیری علائمی مانند خستگی بیش از حد، خون ریزی بی دلیل، و ایجاد زخم در لثه منجر شود و همچنین درد و تورم در اندام ها رابه همراه دارد.