پارس ناز پورتال

کدام کالا بیشترین مقدار قاچاق را دارد؟

کدام کالا بیشترین مقدار قاچاق را دارد؟

کدام کالا بیشترین مقدار قاچاق را دارد؟ 

شاید ذهن شما به سمت گوشی تلفن همراه رود اما باید به شما بگوییم که چادر مشکی در صدر قاچاق کالا در کشور ایران قرار دارد. چادر نماد زیبای زنان ایرانی و مشخصه ارزشمند حجاب برتر است که میلیون ها بانوی ایرانی این پوشش را به عنوان انتخاب نخست خود برگزیده اند.

 

بر این اساس ایران یکی از بزرگترین مصرف کننده های پارچه چادری در جهان است و حجم پارچه مصرف شده در کشور، بازاری میلیاردی به وجود آورده که متاسفانه در قبضه چینی هاست.حالا چند سالی است کشورمان از عرصه رقابت تولید چادر مشکی عقب مانده و با وجود کیفیت بالای محصولات خود، این بازار را به رقبای خارجی تحویل داده است.

 

این روزها اگر سری به بازار بزنید و مغازه های پارچه فروشی را بالا و پایین کنید گوشه طاقه های پارچه عبارت “MADE IN CHINA” به طور حتم توجه زیادی را به خود جلب خواهدکرد. بیشتر پارچه های موجود در پارچه فروشی ها و صدالبته پارچه های چادری همگی ساخت کشور چین است که روی سر زنان و دختران ایرانی قرار می گیرد.

 

کم توجهی به تولید داخل و تقویت نکردن کارخانجات نساجی برای تولید چادر زنانه، بازار همیشگی و بدون ریسکی را در اختیار کشور چین قرار داده تا آنها هم با سوءاستفاده از این مجال به وجود آمده انواع و اقسام پارچه های چادری را برای زنان و دختران ایرانی طراحی کنند و نبض این بازار را چنان در دست گرفته اند که انگار چینی ها بیشتر از ما دغدغه حجاب زنان و دختران را دارند.
کدام کالا بیشترین مقدار قاچاق را دارد؟این درحالی است که بسیاری از زنانی که به دلیل یکه تازی چین در بازار چادر کشورمان مجبور به استفاده از چادرهای چینی هستند از کیفیت پایین و کم دوام بودن آن گلایه دارند. به باور افرادی که از چادرهای چینی استفاده می کنند نه تنها نوع جنس این چادرها از پلاستیک و مواد نامرغوب است

 

بلکه از نظر بافت تراکم نیز دچار اشکال بوده و از دوام کمی برخوردار هستند. چادرهایی هستند که بیشتر از آنکه کیفیت داشته باشند ظاهر و یا بسته بندی های شکیلی دارند که با رنگ و لعاب خاصی سعی در جلب مشتری دارند اما از نظر کیفیت بسیار در سطح پایینی قرار دارند.

 

به گزارش پارس ناز ورود چادرهای چینی که طی چند وقت گذشته افزایش پیدا کرده است راه تنفس کارخانجات نساجی داخلی را مسدود کرده و به تدریج شاهد خاموش شدن چرخ های ریسندگی در این صنعت هستیم. هرچند به اندازه کمتر از انگشتان دست، تولید کننده چادررنگی در کشور وجود دارد اما بیشتر چادرهای مشکی و مجلس زنانه وارداتی است و در این بازار سهم چین باز هم از باقی کشورها به مراتب بیشتر است.

 

با قبضه بازار چادر ایران به دست چین نه تنها چادر مشکی بلکه چادرهای رنگی هم چنینی شده و چادر نماز دختران از کشور چین وارد ایران می شود. به نحوی که جای خود را در بازار تثبیت کرده و فروشندگان هم در پاسخ به خریداران چنین عنوان می کنند که چادر ایرانی نداریم اما چینی مرغوب موجود است. این در حالی است که به گفته مسئولان بخش عظیمی از این چادرها از طریق قاچاق و به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود.

 

چادرمشکی رکورددار قاچاق کالا در ایران!

در این راستا علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه درصد زیادی از کالاهای وارداتی مانند چادرمشکی از طریق قاچاق وارد ایران می شود، می گوید: اکنون صنعت نساجی نسبت به صنایع دیگر بیشترین سهم قاچاق را به خود اختصاص داده و چادرمشکی در صدر محصولات نساجی که از طریق غیرقانونی وارد کشور می شوند، قرار دارد.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولید چادر مشکی به تازگی در ایران راه اندازی شده و می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی در صادرات نیز جایگاه خوبی را داشته باشد.

 

کریمی تصریح کرد: متاسفانه کشورهای غیرمسلمان مانند کره، چین، ژاپن، سوییس و کشورهای دیگر به دلیل تشکیل تیم های تحقیقاتی و رصد همیشگی بازار تقاضا، در زمینه تولید چادر از ایران سبقت گرفته و این بازار را در اختیار خود قرار داده اند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی افزود: با توجه به باور غلط اذهان عمومی مبنی بر این که جنس خارجی از ایرانی بهتر است

 

و به دلیل اینکه این کالاها با قیمت ارزان تر و کیفیت پایین به دست مصرف کنندگان می رسد ایران بازار خود را از دست داده است.وی گفت: حمایت از تولیدات داخلی و ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان، راه اندازی واحدهای تولیدی فعال در عرصه تولید چادرهای مشکی، کنترل و نظارت شدید و جلوگیری از واردات بی رویه این کالا از عوامل موثر در توسعه این صنعت به شمار می رود.

 

به اعتقاد کارشناسان نظارت دولت در تولیدات داخلی و ارتقای کیفیت براساس تقاضای مصرف کنندگان، استفاده از فناوری های روز در صنعت نساجی به ویژه چادر، مطالعه بازار تقاضا در کشور و بازار جهانی و مشارکت پژوهشگران در بخش صنعت نساجی، می تواند تا حدود زیادی از واردات چادر مشکی و خروج ارز جلوگیری کند.

 

آنان معتقدند در حال حاضر بخش عمده ای از نیاز کشور به چادر مشکی از کشورهای سوییس، ژاپن، کره و چین تامین می شود که کیفیت محصولات داخلی مناسب است و فقط باید این صنعت به روزرسانی شود تا به شکوفایی برسد.
کدام کالا بیشترین مقدار قاچاق را دارد؟چادرمشکی چینی باعث ورشکستگی 500 کارگاه در ایران

آقای سلیمانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب است و با اعلام اینکه متاسفانه چین درصدد افزایش تولید چادرمشکی است، هشدار می دهد: اکنون 500 کارگاه تولیدی دوخت چادرمشکی در ایران با خطر ورشکستگی روبرو هستند.

 

اسدالله سلیمانی گفت: در مورد مواد اولیه سال هاست که مشکل داریم یک چند وقتی روی کارخانه شهر کرد مانور دادند ولی متاسفانه هنوز از این کارخانه خروجی مناسبی نداشته ایم که بتواند در بازار با معادل خارجی رقابت کند. تولید داخلی ما هم بیشتر فقط در زمینه چادرنماز و بخش طراحی و دوخت است

 

و این برای من تولیدکننده داخلی یک درد است برای من مسلمان یک درد است که در کشور خودم با عنوان جمهوری اسلامی نتوانم لباس حجاب را تولید کنم.وی ادامه داد: متاسفانه وقتی علت را جویا می شویم می بینیم همه از وجود یک مافیا می گویند که بازار را در انحصار خودش دارد و ناخواسته جریانی هم دارد

 

به این مافیا کمک می کند از یک طرف ضعف صنعت نساجی و ضعف تولیدات داخلی ماست که باعث می شود کالای خارجی رقیب سرسختی نداشته باشد و از سمت دیگر انحصاری شدن واردات است که محدود به چند نفر است.سلیمانی تصریح کرد: اگر مردم به جنس داخلی توجه کنند

 

ولو با کیفیتی پایین تر و دولت هم در جهت توسعه و پیشرفت این صنعت از لحاظ سخت افرازی و تکنولوژی تسهیلات با شرایط مناسب ارائه دهد، یک سال هم واردات محدود شود شک نکنید ایران هم پتانسیل داشتن بهترین و باکیفیت ترین پارچه ها به خصوص چادر مشکی را دارد، یکی از اهداف انجمن تولیدکنندگان حجاب همین است که به تولیدات داخلی بهاداده شود و در بحث اقتصاد مقاومتی مشارکت کند.

 

وی در ادامه گفت: از بالاترین مقامات این کشور خواهش می کنم که دستور بدهند تولید چادرمشکی در داخل کشور انجام شود و جلوی عرض اندام مافیای چادرمشکی را بگیرند، متاسفانه این مافیا آنقدر قدرتمند است که هر وزیر و مسئولی که آمده نتوانسته خللی در کار این مافیا ایجاد کند.

 

متاسفانه وجود دلالان و رانت های بسیار بر سر راه تولیدات داخلی، صنعت نساجی در تولید چادرمشکی با مشکلات زیادی مواجه شده و واردکنندگان برای سوددهی بیشتر اقدام به تبلیغات منفی و بازاریابی برای کالاهای وارداتی کرده اند.