پارس ناز پورتال

کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ 

رازهای باستانی زیادی الان ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده هست که هرچند وقت یک بار یکی از این اسرار برملا می شود. کاوش در قبل و یافته‌هاي تاریخی می تواند ما را در درک کردن به اسرار آنان یاری کند. حال باستان شناسان در آستانه رمزگشایی از 17 راز باستانی اعجاب انگیز میباشند.

 

آثار برجسته تاریخی, همواره افسانه‌هایي را با خود به همراه دارند که با کاوش در بین آنان, سوالات بسیاری پیرامون آن‌ها مطرح خواهد شد. اما برخی از این اکتشاف‌ها با وجود آنکه اهمیت زیاد‌اي در باستان‌ شناسی دارند, در واقعیت رمز و راز پیچیده‌تری را در پشت پرده پنهان کرده‌اند. این دسته از اسرار,

 

از جمله موارد بی‌پاسخی میباشند که باستان‌شناسان را با سوالات بی‌جواب بسیاری رو به رو میکنند. از حکایت مرموز اهالی دریا «Sea People» گرفته تا ساختارهای سنگی باستانی عظیم در اردن و سوریه و یا معماهای بسیار در مورد فراعنه مصر, همگی اسرار باستانی بسیاری را در خود نهان ساخته‌اند. در این پست به بررسی 16 راز باستانی میپردازیم که باستان‌شناسان تا حد بسیاری به حل معمای آنان نزدیک شده‌اند

 

1- اهالی دریا چه کسانی بودند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخدر حدود 3200 سال قبل, گروهی از مردم که دانشمندان امروزی آنان را تحت عنوان «اهالی دریا» می‌شناسند, به شهرها و تمدن‌هاي سراسر مدیترانه شرقی یورش برده و ناآرامی‌هاي بسیاری را به پا کردند. در پی این حملات, شمار زیادی از شهرها نابود شد و گنجینه‌هاي بسیاری در این میان به غنیمت برده شدند. با نابودی شهرها و تمدن‌ها, اهالی دریا که از ساکنین نواحی دریای اژه بودند, در خاورمیانه مستقر شدند.

 

حفاری‌هاي باستان‌شناسان در شهرهای مرتبط با اهالی دریا و مطالعه در متون باستانی هم چنان ادامه دارد. در اکتبر 2017, باستان‌شناسان پیروز به کشف یک کتیه عظیم سنگی شدند که در آن به اهالی دریا اشاره شده هست. این کتیبه در شهر Beyköy و در کشور ترکیه پیدا شد, احتمالا حکایت‌ رازآلود اهالی دریا را به شکل شفاف‌تری برای ما تشریح خواهد کرد.

 

2- آثار مردان قدیم توسط چه کسانی ساخته می‌شد؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخبادیه‌نشینان خاورمیانه در اوایل قرن بیستم, برای اولین بار اصطلاح «آثار مردان قدیم» «The Works of the Old Men» را مطرح کردند. این کشف باستانی, آلبوم‌اي از ساختارهای سنگی را شامل میشود که در اردن, سوریه و عربستان سعودی پیدا شده‌اند. دیدن مفهوم اصلی این ساختارها بر روی زمین,

 

امری دشوار هست; اما اشکال گوناگون آنان را می توان به راحتی از هواپیما و یا تصویر هاي ماهواره‌اي دید. این دسته از ساختارهای سنگی, معمولاً به خاطر شکل و شمایل ظاهری‌شان, اسامی گوناگونی را به خود میگیرند که از حمله آنان می توان به بادبادک‌ها, چرخ‌ها, دروازه‌ها و … اشاره کرد.

 

تحقیقات باستان‌شناسان بر روی این ساختارهای سنگی هم چنان ادامه دارد و اخیرا نیز گروهی از محققان در تلاش میباشند مطلب‌ جدیدی در مورد این ساختارها در عربستان سعودی را منتشر کنند.

 

3- آیا اتاق‌هاي پنهان در دل هرم جیزه قرار دارند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریختحقیقات انجام گرفته به کمک «پروژه اسکن اهرام» «Scan Pyramids Project» نشان می دهد که 2 سوراخ ناشناخته در دل هرم بزرگ جیزه قرار دارد. هرم جیزه بزرگ‌ترین هرم ساخته شده توسط مصریان باستان بوده که در حدود 4500 سال قبل برای فرعون خوفو «Khufu» ساخته شد.

 

یک سوراخ در گوشه شمال شرقی حرم واقع شده و دیگری در طرف شمالی این هرم قرار دارد.برخی از دانشمندان ضمن پژوهش و بررسی این مسئله, به نتایجی غیر قابل یقین دست یافته‌اند. گفته میشود که این سوراخ‌هاي خالی, در واقع همان اتاق‌هاي پنهان در دل هرم بزرگ جیزه میباشند. کارشناسان کوشش دارند با اسکن دقیق ساختار این هرم, پرده از این راز باستانی بردارند.

 

4- آیا آرامگاه‌هاي سلطنتی در دره پادشاهان پنهان شده‌اند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

دره پادشاهان از 16 الی 11 قرن پیش از میلاد مسیح, بعنوان محلی برای دفن پادشاهان مصری مورد بهره گیری قرار می گرفت. شمار زیادی از این آرامگاه‌ها در عهد باستان مورد سرقت واقع شدند که از جمله این موارد می توان به نابودی کامل آرامگاه توت‌عنخ‌آمون «Tutankhamun» در سال 1922 اشاره کرد.

 

باستان‌شناسان معتقدند که شمار دیگری از این آرامگاه‌ها, هنوز در دره پادشاهان بوده و تا به حال کشف نشده‌اند. تحقیقات کارشناسان با بهره گیری از اسکن‌هاي رادار نیز نشان می دهد که در این محل, ممکن هست چندین آرامگاه دیگر هم وجود داشته باشد. اگرچه هنوز مشخص نیست که آرامگاه کدام‌ سلطان باستانی در این محل به صورت پنهان باقی باقیمانده,

 

اما پیش‌بینی می شود که این آرامگاه متعلق به همسر سلطان توت‌عنخ‌آمون باشد. به قول کارشناسان, احتمالا در آینده‌اي نزدیک از این راز باستانی نیز رمزگشایی خواهد شد.

 

5- چه کسی طومارهای دریای مرده را نوشت؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

طومارهای دریای مرده «the Dead Sea Scrolls» شامل هزاران تکه متن 2000 ساله هست که در 12 غار و نزدیکیها قمران در اسرائیل کشف شد. این که چه کسی کتیبه‌هاي دریای مرده را نوشته, هم چنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. اما نظریه اکثریت کارشناسان بر این هست که فرقه‌اي تحت عنوان اسنی‌ها «Essenes» در اسرائیل, نویسنده آنان میباشند و پیش از فرار از ارتش رومیان باستان, این کتیبه‌ها را در غارها پنهان کرده‌اند.

 

با این وجود, نظریه‌هاي دیگری نیز برای این کتیبه‌ها توصیه شده‌ هست. حتی گروهی از محققان بر این یقین میباشند که شمار قابل توجهی از این کتیبه‌ها در قمران نوشته نشده و احتمالا از مناطق دیگری از اسرائیل و یا فلسطین به این غارها راه یافته‌اند. باستان‌شناسان با بررسی مناطق اطراف قمران, غارهای ناشناخته دیگری را برای کشف یافته‌هاي اکثر مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

اخیرا نیز گروهی از کارشناسان خبر از کشف یک غار جدید در این منطقه دادند که احتمالا راه تازه‌اي برای رمزگشایی از این راز باستانی به شمار خواهد رفت.

 

6- قدیمی‌ترین اثر مسیحی چیست؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخدر حال آماده, قدیمی‌ترین اثر مسیحی شناخته شده, پاپیرو و کتیبه‌اي قدیمی هست که در قرن دوم میلادی «یک قرن بعد از وفات حضرت مسیح» نوشته شده‌اند. بر زمینه بررسی‌هاي صورت گرفته, قدمت تاریخی قطعه‌اي از انجیل یوحنا که هم‌اکنون در کتابخانه جان رایلند «John Rylands Library» در دانشگاه منچستر نگه داری می شود,

 

به نیمه ابتدایی قرن دوم میلادی برمی‌گردد. با این حال, گروهی از باستان‌شناسان بر این عقیده میباشند که احتمالا این قطعه از انجیل یوحنا, در تاریخ دیگری نگاشته شده باشد!یک گروه از دانشمندان شامل دنیل والاس «Daniel Wallace» بعنوان یکی از اساتید مطالعات عهد جدید در کتابخانه الهیات دالاس «Dallas Theological Library»,

 

مطالعات خود را به طور جدی بر روی انجیل مرقس شروع کرده‌ و میگویند که ممکن هست قدمت این انجیل به قرن اول میلادی تعلق داشته باشد. در سال 2015, یکی از محققان متوجه شد که این پاپیروس, قسمتی از ماسک یک مومیایی مصری بوده هست.

 

گفته میشود که این متن به زودی در قالب یک کتاب مخصوص با هدف بررسی پاپیروس‌هاي باستانی در کالکشن موزه‌ها به چاب خواهد رسید. کارشناسان امیدوار میباشند که به زودی پرده از این راز باستانی نیز برداشته شود.

 

7- منطقه کشتی‌رانی وایکینگ‌ها در شمال ایالات امریکا کجا بود؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

وایکینگ‌ها در سال 1000 میلادی به شمال کشور آمریکا رسیده و اقامت کوتاهی در «L’Anse aux Meadows» و جزیره نیوفاندلند «Newfoundland» داشتند. آن‌ها سپس به قطب شمال کانادا رفته و چندین مرتبه در لابرادور «Labrador» و ساحل شمالی جزیره نیوفاندلند توقف کردند. دانه‌هاي کشف شده از گردوی سفید در این مناطق نشان میدهد که آنان به مناطق جنوبی‌تری هم کشتی‌رانی کرده‌اند, اما موقعیت دقیق آن هنوز مشخص نیست.

 

اضافه بر منطقه L’Anse aux Meadows, سه محل احتمالی وایکینگ‌ها نیز اخیرا توسط دانشمندان حفاری شده تا آثار به جای باقیمانده از وایکینگ‌ها مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. دانشمندان همین طور کوشش دارند با بهره‌گیری از عکس هاي ماهواره‌اي, زیستگاه‌هاي وایکینگ‌ها در آمریکای شمالی را به طور دقیق‌تری مشخص کنند.

 

8- فلسطینی‌هاي باستان چه افرادی بودند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

فلسطینی‌هاي باستان در حدود 3200 سال قبل به منطقه شام رسیدند; جاییکه شامل مردمانی از اسرائیل, فلسطین و لبنان بود. تاریخ به آنان روی خوشی نشان نداده و تمام چیزی که از آنان میدانیم, نوشته‌هاي باستانی از تمدن‌هاي مصری, آشوری و از همه ي مهم‌تر, کتاب مقدس عبری هست.

 

همین فرمایش سبب شده که فلسطینی‌ها, شهرت نامناسبی کسب کنند. امروزه واژه «فلسطین» در لغت فردی را توصیف میکند که رویکردی خصمانه داشته و از فرهنگ و هنر اطلاعی ندارد. با این حال, کاوش‌هاي باستانی در شهر‌هاي جت «Gath» و اشکلون «Ashkelon» ادامه دارند تا بتوان شناخت دقیق‌تری از فلسطینی‌‌هاي باستان پیدا کرد.

 

9- نوشته‌هاي رازآلود دره ایندس حاوی چه پیامی میباشند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریختمدن دره ایندس «Indus Valley» که گاها با اسم تمدن هاراپا «Harappa» نیز شناخته می شود, در حدود 4000 سال قبل و در منطقه پاکستان, هند, افغانستان و ایران امروزی شروع به رشد کرد. یافته‌هاي تاریخی نشان میدهند که تغییرات اقلیمی نقشی پررنگ در فروپاشی این تمدن داشته هست.

 

مردم دره ایندس, با خط ناشناخته‌اي می نوشتند که هنوز برای شمار زیادی از متخصصین ناشناخته بوده و بعنوان یکی از 16 راز باستانی به شمار میرود.شمار قابل توجهی از اهالی این تمدن, در بین‌النهرین زندگی کرده و از آنان در متون باستانی این منطقه با اسم «ملوحا» «Meluha» نیز یاد شده هست.

 

باستان‌ناسان حفاری مناطق نزدیک به خلیج فارس و کشور عراق را برای پرده‌برداری از این راز باستانی شروع کرده‌اند. محققان امیدوار میباشند تا در نهایت بتوانند یک نسخه دیگر از این متن را در زبانی قابل فهم پیدا کنند.

 

10- خاطر تولید بنای استون هنج چه بود؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخ

بررسی و تحلیل‌هاي صورت گرفته بر روی بنای استون‌ هنج و منظره اطراف آن, اطلاعات کاملا جدیدی را به باستان‌شناسان نشان داده هست. کارشناسان اخیرا متوجه شده‌اند که استون‌هنج, قسمتی از یک چشم‌انداز مقدس و باستانی هست که زیارتگاه‌ها و سایر بناهای ساخته شده از چوب یا سنگ

 

نیز شامل آن میباشند. هم‌ترازی شگفت‌انگیز سنگ‌هاي این بنا و چشم‌انداز اطراف آن, به باستان‌شناسان کمک می کند تا به زودی از خاطر تولید این بنای باستانی پرده‌برداری کنند.کارشناسان بر این باورند که چشم‌انداز مقدس نزدیکی ها این بنا, پیش از تولید استون‌هنج شروع به رشد کرده و هزاران سال قدمت دارد. با آنکه هنوز اطلاعات چندانی از این بنا در دسترس نیست; باستان‌شناسان امیدوار میباشند تا در نهایت بتوان روزی از این راز باستانی رمزگشایی کرد.

 

11- ریش سیاه چه شکلی بود؟!
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخادوارد تیچ «Edward Teach» ملقب به ریش سیاه «Blackbeard», یکی از دزدان دریایی بدنام انگلیسی بود که در دریای کارائیب فعالیت میکرد. این لقب, بخاطر ریش بلند و سیاه و ترسناکش به او داده شده بود. وی یکی از مشهور‌ترین دزدان دریایی تاریخ هست که سوابقی هم چون غرق کردن شمار شمار زیادی از کشتی‌ها

 

در دریای کارائیب را در کارنامه خود دارد. کشتی جنگی او فرانسوی او «انتقام ملکه ان» «Queen Anne’s Revenge» اسم داشت و به ابزارهای پیشرفته‌اي مجهز بود.در طی دهه قبل, باستان‌شناسان در بین بقایا و خرابه‌هاي این کشتی قدیمی, به جستجوی اطلاعات دقیق‌تری از او و خدمه‌اش پرداختند.

 

یافته‌ها نشان می‌داد که فعالیت‌هاي پزشکی بسیاری بر روی این کشتی در حال انجام بوده و پژوهش و بررسی بر روی بقایای این کشتی هم چنان ادامه دارد.

 

12- محتویات دست‌نوشته‌هاي ووینیچ شامل چه چیزهایی هست؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخدست‌نوشته‌هاي ووینیچ «Voynich Manuscript» یک کتاب نقاشی شده اسرارآمیز هست که در اروپا یافت شد. گفته میشود که این کتاب, در قرن 15 یا 16 میلادی نوشته شده, اما زبان و الفبای آن هنوز بعنوان یک راز باستانی باقی باقیمانده هست.این کتاب, در دانشگاه ییل «Yale University» نگه داری شده

 

و بعنوان یکی از کتاب‌هاي اسرارآمیز تاریخ از آن یاد می شود. کتاب دست‌نوشته‌هاي ووینیچ, شامل نوشته‌هایي خوشگل و نقاشی‌هاي اسرارآمیز از گیاهان و زنان عریان بوده که 6 قرن قبل در قالب زبان و الفبایی ناشناخته به این کتاب تبدیل شده هست.تا به حال حتی متخصصین رمزنگاری نیز نتوانسته‌اند از محتویات اسرارآمیز این کتاب قدیمی رمزشگایی کنند.

 

13- آیا مومیایی‌ها میتوانند از درون قبر, ناقل یک مریضی کشنده باشند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخآبله اسم یک نوع مریضی واگیردار بود که در دهه 70 میلادی ریشه‌کن شد. امروزه تنها چند آزمایشگاه در ایالات متحده و روسیه وجود دارند که نمونه‌هایي از این ویروس را نگه داری می کنند. با این حال, باستان‌شناسان هم چنان به کشف مومیایی‌هاي قدیمی از نقاط گوناگون دنیا ادامه میدهند. همین فرمایش سبب شده که نگرانی‌ها در مورد شیوع یک مریضی جدید به بیشترین مقدار خود برسد.

 

در سال 2011 کارکنان فرآوری و ساز در نیویورک, یک تابوت آهنین را کشف کردند که مومیایی زنی در آن نگه داری می‌شد. آثار موجود بر روی پوست او نشان می‌داد که خاطر مرگ وی, مریضی آبله بوده هست. باستان‌شناسان سریعا با مرکز بازرسی و پیش گیری از مریضی تماس گرفتند تا از امکان واگیردار بودن

 

این مریضی توسط مومیایی مذکور, آگاهی پیدا کنند. دانشمندان در نهایت به این نتیجه رسیدند که این مومیایی, هیچ گونه خطری را ندارد. اما با این حال, پزشکان مراکز بازرسی و پیشگیري از مریضی, در مشارکت نزدیک با باستان‌شناسان کوشش دارند از ریشه‌هاي قدیمی‌تر این مریضی آگاهی یافته و این احتمال را مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهند.

 

14- تمدن‌هاي باستانی, چطور از خشکسالی‌هاي شدید جان تندرست به در می‌بردند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخآب و هوای گرم و رشد فزاینده خشکسالی برای جوامع نوین, یک دشوار اساسی به شمار میرود. باستان‌شناسان در مراکز گوناگون از سراسر دنیا, کوشش دارند که یک راز باستانی را رمزگشایی کنند: تمدن‌هاي باستانی, چطور از خشکسالی‌هاي شدید جان تندرست به در می‌بردند؟

 

برای نمونه در حدود 4000 سال پیش, خاورمیانه با خشکسالی شدیدی دست و پنجه نرم میکرد. برخی از جوامع, شهرهای جدیدی را در نزدیکی مناطق پرآب احداث کرده و بدین روش زنده می‌ماندند. تحقیقات باستان‌شناسان نشان می دهد که جمعیت‌هاي باستانی جنوب غربی ایالات امریکا نیز با روندی نمونه, محل زندگی خود را به مناطقی تغییر می‌دادند که آب‌هاي زیرزمینی هم چنان در آنجا قابل برداشت بود.

 

15- گنجینه‌هاي باستانی را چطور در بازار سیاه به فروش میرسانند؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخفشارهای قانونی و متخصصان امنیتی که در مراکز دولتی و سازمان‌هاي تحقیقاتی مشغول به کار میباشند, بر این باورند که سازمان‌هاي جاسوسی و گروهک‌هاي تروریستی, بودجه مورد نیاز خود را با تاراج اموال و فروش آثار تاریخی در بازار سیاه فراهم سازی میکنند. اما روش‌هاي آنان برای فروش این آثار, بسیار پیچیده‌تر از آن هست که پیش‌بینی میکنیم!

 

باستان‌شناسانی که در دانشکده‌هاي مطالعات شرقی کشور آمریکا «American Schools of Oriental Research» مشغول میباشند, اطلاعات ماهواره‌اي و هم‌چنین سایر اطلاعات موجود را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهند تا از شیوه‌هاي گوناگون تروریست‌ها برای درآمدزایی آگاهی یابند.

 

در برخی موارد این گروه‌هاي تروریستی هم چون گروه تروریستی داعش, به مردم اجازه میدهند که مراکز تاریخی را تاراج کرده و آنان را در بازار سیاه به فروش برسانند. سکه‌هاي طلا که به کمک فلزیاب‌ها پیدا می شوند, از معمول‌ترین این فعالیت‌ها میباشند که غارتگران علاقه بسیاری را نیز به آن نشان میدهند.برخی سازمان‌ها در اروپا و آسیا, بعنوان واسطه عمل کرده و آثار به تاراج برده شده را به مرزها برده و در ازای اینکار کسب درآمد میکنند.

 

16- جنگجوی عصر آهن, چطور از برخورد تیر بر ستون فقراتش جان تندرست به در برد؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخصدمه‌هاي وارد شده بر جنگاوران باستانی, آن هم بدون دسترسی به تجهیزات نوین پزشکی, چطور درمان می‌شد؟ به بیان دیگر, چه نوع آسیبی در عهد باستان, بدون نیاز به تجهیزات پزشکی و به صورت طبیعی بهبود پیدا میکرد؟ باستان‌شناسان به حفاری‌هاي خود در سراسر کره زمین مشغول بوده و یافته‌هاي خود را با تجهیزاتی پیشرفته مورد بررسی قرار می دهد. اکتشاف‌ جدید باستان‌شناسان, یک راز بستانی عجیب‌وغریب به شمار میرود!

 

محققان اخیرا توانسته‌اند که پیکر یک جنگجوی کشته شده در قزاقستان را کشف کنند که قدمت آن به 2000 سال قبل برمی‌گیردد. تحقیقات آنان نشان می دهد که این جنگجو در زمان خود, هدف اصابت یک تیر آهنین در ستون فقرات خود قرار گرفته و از آن جان تندرست به در برده هست! دانشمندان پیش‌بینی میکردند که چنین ضربه‌اي قادر هست بی درنگ فرد مورد هدف را بکشد; اما دست کم در این یک مورد شرایط به نحو دیگری رقم خورده بود!

 

17- اولین برخورد انسان خردمند با اهالی باستانی چطور بود؟
کشف 17 راز باستانی شگفت انگیز تاریخانسان خردمند «Homo Sapiens» اسم تنها نژاد باقی‌باقیمانده از انسان‌هاي عهد قدیم هست که هنوز بر روی کره زمین زندگی میکند. این نژاد از انسان, 300 هزار سال هست که بر روی زمین حضور داشته و تمامی نژادهای دیگر نظیر نئادرتال‌ها, انسان فلورسی و … در حال آماده منقرض شده‌اند.

 

سئوال اساسی باستان‌شناسان بدین شرح هست که چرا تمامی نژاد‌هاي قبلی انسان منقرض شده و در برابر, هم‌اکنون 7 میلیارد انسان خردمند بر روی زمین زندگی میکنند؟ تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که انقراض انسان فلورسی, هم زمان با حضور یافتن انسان خردمند در قلمروی آنان آغاز شد. گفته می شود که انسان خردمند, نقش چشم‌گیری در انقراض این نژاد از انسانها ایفا کرده هست.

 

با این حال, یافته‌هاي دانشمندان نشان می دهد که انسان خردمند, حاصل تولید مانند انسان فلورسی و نئادرتال هست و مشخصات DNA او, سازگاری اکثر با طبیعت و ایمنی بدنی بالاتری را نشان می دهد. این اکتشافات به خودی خود میتواند از یک راز باستانی پرده‌برداری کند! محققان معتقدند که برخورد آغاز انسان خردمند با این دو نژاد از اهالی باستانی, به صورت صلح‌آمیز بوده که در نهایت منجر به انقراض این دو گونه و پرورش نژاد جدیدی از انسان ها شده هست.