پارس ناز پورتال

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟ 

تا به حال کلاس خودروها را بارها به گوش شنیده اید,مثلا می گویند خودروی هاچ بک,کوپه و امثال این نام ها که کلاس خودرو نام دارد. امروزه انتخاب نوع بدنه‌ی خودرو گیج‌کننده‌تر از هر زمان دیگری بوده و خودروسازها بسته به نیاز هر فردی نوع متفاوتی از خودرو را عرضه می‌کنند. از هاچبک و شاسی‌بلند گرفته تا کوپه و…

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟در اینجا دسته‌بندی کاملی از نوع خودروها را برای شما عزیزان ذکر کرده‌ایم. امید است که موردتوجه‌تان قرار بگیرد.

 

خودروهای شهری

خودروهای شهری عموماً کوچک‌ترین نوع هستند. این خودروها که برای خیابان‌های تنگ طراحی شده‌اند دارای سپرها بسیار کوتاه بوده و چرخ‌ها در گوشه‌ی شاسی قرار دارند. از جمله‌ی این خودروها می‌توان به فولکس‌واگن آپ، هیوندای i10 و پژو 108 اشاره کرد.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟به لطف ابعاد بیرونی بسیار کوچک این خودروها به آسانی می‌توانند در شهر مورد استفاده قرار بگیرند. پارک کردن این خودروها نیز بسیار آسان است زیرا دیدن زوایای خودرو آسان بوده و مانور دادن با آن‌ها به لطف فرمانی سبک آسان است. تنها نقطه‌ضعف این خودرو فضای محدود است البته که در یک خودروی شهری حمل اشیای زیاد مدنظر نیست.

 

سوپرمینی ها

سوپرمینی ها چیزی بین هاچبک های بزرگ خانوادگی و خودروهای کوچک شهری هستند. این خودروها در اروپا بسیار محبوب بوده و فورد فیستا، واکسهال کورسا و فولکس پولو در میان پرفروش‌ها قرار دارند. این خودروها عموماً فضای بیشتری برای حمل 4 سرنشین نسبت به خودروهای شهری دارند و اغلب فضای بار بیشتری را نیز ارائه می‌کنند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟بسیاری از سوپرمینی ها از اندازه کامپکت خود به عنوان نقطه قوت سود برده و در هنگام حرکت حس سبکی و فرز بودن را دارند. بسیاری از خودروسازان ممتاز نیز به ساخت این‌گونه خودروها روی آورده‌اند که از آن میان می‌توان به آئودی A1 اشاره کرد. البته همانند خودروهای شهری برای افزایش فضای بار با چالش مواجه خواهید شد.

 

هاچبک ها

یک خودروی هاچبک که گاهی هاچبک خانوادگی نیز خوانده می‌شود بزرگ‌ترین نوع خودرو پیش از انتخاب یک مدل سدان است. برخی از شناخته‌شده‌ترین هاچبک ها عبارت‌اند از فورد فوکوس، فولکس گلف و مرسدس بنز A کلاس.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟تنها نقطه‌ضعف این نوع از خودروها این است که برای استفاده‌ی خانوادگی باید بین داشتن فضای سرنشین راحت یا فضای بار کافی یکی را انتخاب کنید. البته مدل‌هایی مثل هوندا سیویک هر دو گزینه را به خوبی ارائه می‌کنند.

 

مینی MPV ها

اگر دنبال خودرویی هستید که کمی کاربردی‌تر از هاچبک ها باشد اما خب طرف مدل سدان یا استیت هم نمی‌روید شاید یک مینی MPV انتخاب مناسبی باشد. طیف این‌گونه خودروها از نیسان نوت شروع شده و به رقبای لوکس‌تری چون مرسدس بنز B کلاس می‌رسد و البته از نظر اندازه و قیمت نیز تفاوت دارد.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟موقعیت رانندگی کمی بالاتر، دسترسی آسان و صندلی‌های با ارتفاع بالاتر به این معنی است که این دسته از خودروها در بین رانندگان مسن‌تر محبوب‌تر است. برخی خریداران البته بهای بیشتر نسبت به هاچبک ها و ظاهر عجیب‌تر نسبت به مدل‌های عادی‌تر را از جمله نقاط ضعف این خودروها می‌دانند.

 

MPV ها

این دسته از خودروها کاربردی‌تر بوده و برای خانواده‌هایی که فضای بیشتری می‌خواهند طراحی شده است. مدل‌های بزرگ‌تر از جمله فورد گلکسی اغلب هفت‌نفره بوده و معمولاً صندلی‌های ردیف سوم با تا شدن در کف خودرو فضایی ون مانند را ایجاد می‌کنند. تجربه رانندگی شبیه خودرویی عادی و هزینه‌های رانندگی کمتر این خودروها را به گزینه‌ای وسوسه‌انگیز تبدیل می‌کنند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟همان نقاط ضعف مینی MPV ها درباره‌ی این خودروها نیز صادق است و MPV ها ظاهر چندان جذابی ندارند.

 

سدان ها

سدان ها در همه‌ی شکل‌ها و اندازه‌ها ساخته می‌شوند و البته برندهای ممتازی چون آئودی و مرسدس بنز در این زمینه استاد هستند. سدان ها معمولاً به عنوان خودروهای سه جعبه‌ای توصیف می‌شوند یعنی آن‌ها دارای محفظه پیشرانه (جعبه اول)، کابین (جعبه دوم) و صندوق مجزا (جعبه سوم) هستند. هاچبک ها نیز دو جعبه‌ای محسوب می‌شوند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟طیف این خودروها از مدل‌های کامپکت مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 شروع شده و به سدان های فول سایزی چون مرسدس بنز S کلاس می‌رسد. فاصله‌ی بیشتر بین محورها باعث راحتی بیشتر این خودروها نسبت به هاچبک ها شده و معمولاً فضای پای بیشتری را در کابین ارائه می‌کنند.

 

استیت ها

خودروهای استیت یا واگن معمولاً بر پایه‌ی سدان ها یا هاچبک ها ساخته شده و کمی طویل‌تر از برادران سدان یا هاچبک خود هستند. فضای بار این خودروها نسبت به سدان ها زیاد است. به گزارش پارس ناز ولوو V60 و آئودی A6 آوانت مثال‌های بارز این دسته از خودروها هستند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟مزیت واضح این خودروها فضای بار افزایش یافته نسبت به مدل‌های سدان است و برای برخی افراد، سقف طویل‌تر استیت ها این خودروها را جذاب‌تر می‌کند. البته این خودروها جدای از کاربردی بودن خود برخی نقاط ضعف را دارند که شاید ظاهر خاص استیت ها یکی از آن موارد باشد.

 

کوپه‌های چهار درب

بزرگ‌ترین مسئله درباره‌ی خودروهای سدان این است که جذابیت بصری مدل‌های کوپه را ندارند اما از این‌طرف یک کوپه دو درب نیز نمی‌تواند از نظر کاربردی بودن با یک سدان برابری کند. به عنوان نتیجه بسیاری از خودروسازان لوکس هم‌اکنون مدل‌های کوپه چهار درب را می‌سازند که در واقع سدان هایی با سقف خمیده یا کوپه‌هایی با فاصله بیشتر بین محورها هستند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟خودروهای بارز این دسته از خودروها عبارت‌اند از مرسدس بنز CLS، آئودی A7 و ب ام و سری 6 گرن کوپه. این خودروها جذاب‌تر از سدان ها هستند اما صندلی‌های اضافی موجود در این خودروها سودمندی روزانه‌ی بیشتری دارند. البته به خاطر سقف کم ارتفاع‌تر فضای سر مخصوصاً در بخش عقبی کمتر است.

 

کراس اوورها

کراس اوورها در واقع هاچبک هایی با استایل جذاب شاسی بلندها و ارتفاع سواری افزایش یافته هستند. برخلاف شاسی بلندهای 4×4 بزرگ‌تر، کراس اوورها اغلب در بحث آفرود کم می‌آورند و البته همین امر باعث کم‌مصرف‌تر شدن و سواری بهتر در جاده شده است. مثال‌های بارز این کلاس از خودروها عبارت‌اند از نیسان جوک، سیتروئن C4 کاکتوس و جیپ رنگید.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟همانند MPV ها، کراس اوورها ارتفاع سواری بالاتر داشته و ورود و خروج به خودرو آسان‌تر است. برخلاف شاسی بلندهای دو دیفرانسیل بزرگ، گیربکس این دسته از خودروها که بر پایه مدل‌های هاچبک ساخته شده‌اند به‌طور تعجب‌آوری راندمان بالایی دارند. در حقیقت تنها نقطه‌ضعف این خودروها این است که کاملاً به اندازه‌ی هاچبک ها کم‌مصرف و با راندمان بالا نیستند.

 

شاسی بلندها

تمایز ملموس و واقعی‌ای بین شاسی بلندها و کراس اوورها وجود ندارد اما در کل شاسی بلندها بزرگ‌تر بوده و قدرت و فضای بار بیشتری دارند. مثال‌های شناخته شده‌ی این دسته از خودروها مرسدس GLE، نیسان X-Trail و کیا سورنتو هستند که این دوتای آخری حتی با وجود 7 صندلی کاربرد بیشتری دارند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟برخلاف 4×4 خشن که توانایی آفرود بسیار بالایی دارند این دسته از خودروها تمایل دارند که بیشتر روی جاده باشند. بسیاری از شاسی بلندها راحت بوده و در سرعت‌های بالا پایدارتر هستند و کنترل‌های بیشتری برای آسان‌تر کردن سواری شهری دارند. البته در بحث آفرود نمی‌توانند با 4×4 واقعی رقابت کنند و سایز بزرگ آن‌ها خیلی مناسب نیست اما به‌هرحال انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند.

 

شاسی بلندهای کوپه

این خودروها اساساً نمونه‌های کم‌کاربردتر شاسی بلندها هستند. شما ظاهر جذاب و موقعیت رانندگی بالاتر را دریافت می‌کنید اما خط سقف خودرویی کوپه مانند را خواهید داشت. این خودروها نیز جذابیت بصری مدل‌های کوپه را ایجاد می‌کنند. از مثال‌های بارز این دسته می‌توان به ب ام و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه اشاره کرد.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟طبیعتاً این خودروها بسیاری از مزیت‌های شاسی بلندها نظیر فضای بار زیاد، ارتفاع رانندگی بالاتر و قابلیت آفرود محدود شده را ارائه می‌کنند. شاید بسیاری از خریداران ترکیب استایل کوپه و تصویر یک شاسی‌بلند را ترجیح بدهند. البته برخی معتقدند که شاسی بلندهای واقعی فضای کابین بیشتری نسبت به این خودروها دارند.

 

4×4 ها و آفرودرها

اگر شما جایی بیرون از شهر زندگی می‌کنید یا معمولاً به آفرود می روید تنها یک خودروی 4×4 واقعی می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. محکم‌ترین و خشن‌ترین این خودروها مثل لندروور دیسکاوری و تویوتا لندکروز طوری ساخته شده‌اند که تقریباً قابل توقف نباشند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟این خودروها آفرودر واقعی هستند. البته بدنه‌ی بزرگ‌ترها آن‌ها به معنی فضای زیاد کابین و کاربرد بالا است. باید گفت که به خاطر وزن زیاد این خودروها، اعداد مربوط به مصرف سوخت چندان جالب نیست.

 

کوپه‌ها

اساساً یک خودروی کوپه نسخه‌ی دو درب مدل سدان با سقفی سخت است. مرسدس E کلاس کوپه و آئودی TT مثال‌های بارز این کلاس هستند که اولی لوکس‌تر و دومی اسپورت تر می‌باشد. برخی مدل‌ها دارای صندلی عقب هستند اما بیشتر برای افراد خردسال و مسافرت‌های بسیار کوتاه به درد می‌خورند.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟طبیعتاً بدنه‌ی کوچک‌تر و تعداد درب‌های کمتر به معنی فضای کابین کمتر است بنابراین این خودروها در مقایسه با هاچبک ها و یا سدان ها کاربرد کمتری دارند. علاوه بر کوچک بودن، کوپه‌ها جذابیت زیادی دارند و البته اغلب بهای بیشتری را نیز طلب می‌کنند.

 

کابریولت/کانورتیبل ها

به طور ساده یک خودروی کانورتیبل کوپه‌ای است که سقف نداشته و بجای آن پوششی فابریک یا فلزی تاشونده دارد. این خودروها جذابیت و کاراکتر اسپورت کوپه‌ها را به همراه سقفی باز ارائه می‌کنند. مثال‌های خوب این دسته عبارت‌اند از آئودی A5 کابریولت و ب ام و سری 4 کانورتیبل.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟این خودروها همان محدودیت‌های مدل‌های کوپه را دارند اما محدودیت با اشغال فضای بیشتر توسط سقف تاشونده تشدید می‌شود.

 

رودسترها

رودسترها زیر دسته کانورتیبل ها هستند. این نام تنها در مورد خودروهای اسپورت دو نفره با سقفی جمع شدنی بکار می‌رود بنابراین مزدا MX-5 و پورشه باکستر مثال‌های مناسب این‌گونه خودروها هستند. طبیعتاً تنها خودروهای اسپورت با این فرم عرضه می‌شوند بنابراین جذابیت آن‌ها بالاست.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟اکثر مشکلات این خودروها به خاطر دونفره بودن است و کاربردی بودن آن‌ها را به‌طور چشمگیری در مقایسه با سدان ها و حتی کوپه‌ها محدود می‌کند. رودستر ایمنی و آسایش یکسانی در مقایسه با خودروهای سقف سخت ندارند اما اگر به این دسته خودروها عشق بورزید به مسائل یاد شده اهمیتی نخواهید داد.

 

گرند توررها (GT ها)

یک خودروی GT معمولاً بزرگ‌تر و شیک‌تر از مدل کوپه است. این خودروها به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر و گران‌تر هستند. بنتلی کانتیننتال مثال این‌گونه خودروها بوده که بهای بالایی دارد.

کلاس و طبقه بندی خودروها بر چه اساسی است؟صندلی‌های عقب نسبت به خودروهای کوپه قابل استفاده تر بوده اما هنوز هم نمی‌تواند در برابر یک سدان فول برابری کند. GT ها معمولاً پیشرانه‌ای قوی دارند و قدرت زیادی را در سبقت‌گیری‌ها سرعت‌های بزرگراهی ایجاد می‌کنند اما همین امر شاید بر مصرف سوخت تأثیر منفی بگذارد. همانند رودسترها، مالکان این خودروها نیز اهمیتی به موارد گفته شده نمی‌دهند.

 

سایت پدال