پارس ناز پورتال

همه چیز درباره کلروفیل علت سبز بودن گیاهان

همه چیز درباره کلروفیل علت سبز بودن گیاهان

همه چیز درباره کلروفیل علت سبز بودن گیاهان 

کلروفیل ماده اي هست که در گیاهان باعث سبز رنگ شدن انها می شود و در قسمت برگ هاي گیاه می توان این ماده را به وفور یافت. شاید شما هم نکات زیادی درمورد اهمیت انواع سبزی‌ها، خصوصاً سبزی‌هاي دارای برگ سبز تیره، شنیده باشید. این سبزی‌ها از منظرهای گوناگون، مواد خوراکی کامل و بی‌نظیری محسوب میشوند و بخش اصلی اهمیت خودشان را به کلروفیل مدیون میباشند.

 

کلروفیل، نوعی رنگدانه سبز هست که نقش مهمی در عمل فتوسنتز بر عهده دارد. اما نکته مهم‌تر این هست که کلروفیل، فواید زیادی نیز به بدن ما می‌رساند.

 

1. بازرسی گرسنگی
تحقیقات نشان داده‌اند که مواد خوراکی حاوی کلروفیل می‌ توانند به سرکوب گرسنگی کمک کنند. بر زمینه این تحقیقات، احساس گرسنگی بعد از مصرف وعده‌هاي خوراکی حاوی کلروفیل کاهش می‌یابد و سطح قند خون هم به اوضاع پایدار می‌رسد. محققان با دقت به همین یافته‌ها، تأکید میکنند که بهره گیری از کلروفیل باید به‌عنوان یکی از راه‌هاي مؤثر برای مدیریت گرسنگی و کاهش وزن مطلوب در نظر گرفته شود.

 

2. کاهش بوی بد دهان و بدن
تحقیقات دیگر هم به اثربخشی کلروفیل در تحریک آنزیم‌هاي سم‌زدای کبد اشاره کرده‌اند و نشان داده‌اند که کلروفیل میتواند از بدن در مقابل ترکیبات سرطان‌زا محافظت کند.یکی از ویژگی‌هاي مهم کلروفیل، این هست که بوی بد بدن و بوی بد مدفوع را کاهش میدهد. تحقیقات نشان داده‌اند که کلروفیل اضافه بر این ویژگی مهم، مشکل یبوست

 

و نفخ بیش از حد را هم کمتر میکند. کلروفیل می‌ تواند با مهار رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش، مانع از انتشار بوی ناشی از مصرف سیر و پیاز در دهان یا بدن شود. به علاوه، کلروفیل قادر هست فعالیت بعضی پروتئازها که با ساخت ترکیباتی نظیر پلی‌امین‌ها و اسکاتول باعث ایجاد بوی بد میشوند را هم مهار کند و از این طریق امکان ایجاد بوی بد در بدن و دهان را بگیرد.

 

3. تسریع روند التیام زخم
حدوداً 100 سال پیش بود که محققان برای نخستین بار، نقش کلروفیل را در تسریع فرآیند التیام زخم‌ها کشف کردند. بعدها در دهه 1950 میلادی، محققان دانشگاه باتلر دوباره بحث کاربرد کلروفیل را در التیام زخم‌ها مطرح کردند. تحقیقات جدیدتر نشان میدهند که اگر کلروفیل در قالب اسپری بهره گیری شود، روند التیام زخم‌ها را به‌طور قابل‌توجهی تسریع میکند.

 

4. پاک‌سازی
آلاینده‌هاي زیست‌محیطی مثل فلزات سمی، می‌ توانند خیلی سریع به سلامت ما آسیب برسانند. خوشبختانه، ترکیبات کلروفیل به فلزات سمی متصل میشوند و از جذب آنها پیشگیری میکنند. حتی تحقیقات نشان داده‌اند کلروفیل می توانید همین کار را با بعضی از ترکیبات سرطان‌زا انجام بدهد. توانایی کلروفیل در از بین بردن نوعی ماده سرطان‌زا به نام آفلاتوکسین اثبات شده هست.

 

5. محافظت از DNA در مقابل غذا هاي سرخ‌کردنی
غذا هاي سرخ‌کردنی حاوی مواد شیمیایی خاصی میباشند که به بافت کولون و DNA سلول‌هاي کولون آسیب می‌رسانند. با این حال، اثبات شده هست که مصرف مواد خوراکی حاوی کلروفیل در کنار غذا هاي سرخ‌کردنی، آسیب‌دیدگی DNA سلول‌هاي کولون را کاهش می‌ دهد. گرچه نباید فکر کنید که با این ترفند می‌ توانید هر روز غذا هاي سرخ‌کردنی بخورید زیرا برترین کار، هنوز هم خودداری از مصرف این نوع از غذاهاست.

 

6. قدرت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده
قرار گرفتن کلروفیل در گروه مواد خوراکی بسیار مغذی، به علت خواص آنتی‌اکسیدانی مهم و ارزش تغذیه‌اي آن هست. کلروفیل، رادیکال‌هاي آزاد را از بین میبرد و در نتیجه از سلول‌هاي بدن در مقابل آسیب‌هاي اکسیداتیو محافظت می کند. یکی از گیاهانی که حاوی کلروفیل بسیار زیادی هست، کونیزا تریلوبا (Conyza triloba) نام دارد که عملکرد ذکرشده را با قدرت زیادی انجام میدهد.

 

7. پیشگیری از سرطان

اگرچه تحقیقات هنوز نشان نداده‌اند که کلروفیل میتواند همۀ انواع سرطان را کاملاً درمان کند، اما محققان همچنان به توانایی‌هاي بالقوه این ماده خوراکی امیدوار میباشند و تحقیقات گسترده‌اي را درمورد آن انجام میدهند. تعدادی از همین تحقیقات اثبات کرده‌اند که کم بودن میزان کلروفیل در رژیم خوراکی مردان، خطر ابتلا به سرطان کولون را تا حدود زیادی افزایش میدهد.

 

تحقیقات دیگر هم به اثربخشی کلروفیل در تحریک آنزیم‌هاي سم‌زدای کبد اشاره کرده‌اند و نشان داده‌اند که کلروفیل می‌ تواند از بدن در مقابل ترکیبات سرطان‌زا محافظت کند.

 

8. مقابله با عفونت کاندیدا
یکی از ویژگی‌هاي مهم کلروفیل، این هست که بوی بد بدن و بوی بد مدفوع را کاهش می‌ دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که کلروفیل اضافه بر این ویژگی مهم، مشکل یبوست و نفخ بیش از حد را هم کمتر می کند

 

عفونت کاندیدا، یکی از مشکلات اساسی برای تعداد زیادی از افراد هست و میتواند به خستگی، افسردگی و مشکلات گوارشی منجر شود. گرچه این موارد، فقط بخشی از عوارض ناشی از عفونت کاندیدا میباشند. با این حال،‌ تحقیقات نشان داده‌اند که بهره گیری از ترکیبات کلروفیل، رشد کاندیدا آلبیکانس را متوقف میکند.

 

9. تسکین قرمزی و تورم
در طب سنتی و کهن، همۀ وقت} از برگ‌هاي سبز طبیعی برای درمان عفونت‌هاي گوناگون بهره گیری شده هست. با دقت به این که روش‌هاي مدرن پزشکی با اثربخشی‌هاي محدود و لیست بلندی از عوارض ناگوار همراه بوده‌اند، شیوه‌هاي درمان طبیعی دوباره مورد دقت قرار گرفته و رو به رشد میباشند. در همین راستا، چندین مورد از تحقیقات نشان داده‌اند که برگ‌هاي سبز حاوی کلروفیل به تسکین قرمزی و تورم کمک می کنند.

 

10. افزایش آهن بدن
دانشمندان میگویند که بهره گیری از کلروفیل اصلاح‌شده که با نام کلروفیلین هم شناخته میشود، می‌ تواند تأثیر فوق‌العاده‌اي در درمان مریضی کم‌خونی داشته باشد. در حالی‌که امروزه دانشمندان تلاش می کنند تا داروهای جدیدی با بهره گیری از کلروفیلین ساخت کنند، اما لازم نیست که منتظرشان بمانیم چون همۀ ما میتوانیم از خود کلروفیل در قالب سبزی‌هاي برگ سبز تیره بهره گیری کنیم.

 

11. محافظت از پوست
کلروفیل دارای خواص ضدویروسی هست و به همین علت می توانید برای سلامت پوست هم خوب باشد. همین ویژگی از به وجود آمدن تبخال در ناحیه دهان یا اندام تناسلی جلوگیري میکند. حتی بهره گیری از پمادها یا کرم‌هاي حاوی کلروفیل، تعداد زخم‌ها را کاهش میدهد و زمان التیام یافتن زخم‌ها را هم کوتاه‌تر می کند. اضافه بر این ها، کلروفیل می‌ تواند

 

از پوست در مقابل ابتلا به مریضی زونا هم محافظت کند، علائم پوستی مثل زخم‌هاي دردناک را کاهش بدهد و خطر ابتلا به سرطان پوست را هم پایین بیاورد.

 

12. تقویت ماهیچه‌ها
منیزیم موجود در کلروفیل به انقباض عضله‌ها کمک می‌ کند و درنتیجه آنها را قوی‌تر نگه می‌دارد. مصرف نکردن مواد خوراکی حاوی کلروفیل، شما را از منیزیم آن محروم میکند و در نتیجه کمبود این ماده خوراکی می توانید به تضعیف عضله‌هاي شما منجر شود. نکته دیگر این که سبزی‌هاي برگ سبز نباید در معرض حرارت چندان قرار بگیرند، چون اینکار می توانید میزان کلروفیل طبیعی را در آنها کاهش بدهد.

 

13. بازرسی فشار خون
 به گزارش پارس ناز یکی از فواید دیگر کلروفیل، حفظ فشار خون در اوضاع طبیعی هست. با دقت به همین ویژگی، مصرف کلروفیل میتواند برای افراد مبتلا به اختلال رینود هم خوب باشد. افراد مبتلا به این اختلال نادر با ضعیف شدن جریان خون در انگشت‌هاي دست و پا مواجه می شوند، اما کلروفیل می‌ تواند جریان خون را در بدن این افراد به اوضاع طبیعی برگرداند.

 

کلروفیل؛ یک مکمل خوراکی فوق العاده
کلروفیل دارای طیف وسیعی از فواید شگفت‌انگیز و مهم هست و به راحتی در دسترس همه ي انسان‌ها قرار دارد. مواد خوراکی غنی از کلروفیل نیز واقعاً مهم میباشند و مقدار قابل‌توجهی از انواع املاح و مواد مغذی ضروری برای سلامت قلبی و عروقی، عضلانی و عصبی را فراهم می کنند. مصرف مواد خوراکی حاوی کلروفیل یا بهره گیری از مکمل‌هاي خوراکی دارای کلروفیل، برترین اثربخشی را دارند.