پارس ناز پورتال

کمبود ویتامین D موجب سردرد می شود

کمبود ویتامین D موجب سردرد می شود

کمبود ویتامین D موجب سردرد می شود 

شاید دلیل سردرد های شما کمبود ویتامین D باشد و شما خودتان اطلاع نداشته باشید.پس برای سلامتی خود این مطلب را بخوانید. ویتامین د، علاوه بر نقش اساسی که در سلامت استخوان ها دارد، یافته های زیادی نشان می دهد در بروز سایر بیماری ها نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد، مانند بیماری قلبی، بیماری خودایمنی، سرطان و اختلالات درد مثل دردهای مزمن و سردردها.

 

ویتامین د چیست؟

ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است که به دو شکل وجود دارد

* کولئوکالسیفرول (ویتامین د ۳): از امواج ماورای بنفش که در پوست نفوذ می کنند مشتق شده و در ماهی های چرب مثل سالمون و تن وجود دارد.

 

* ارگوکلسیفرول (ویتامین د ۲): از استرول موجود در قارچ که به آن ارگوسترول می گویند مشتق شده و به طور طبیعی در قارچ های شیتاکه خشک شده در آفتاب یافت می شوند. هر دو شکل ویتامین د در تقویت غذاها و مکمل های ویتامین د استفاده می شوند.

 

کمبود ویتامین د چیست؟

اگر کسی کمبود ویتامین د داشته باشد، میزان ترشح غدد پاراتیروئید در بدنش افزایش می یابد و باعث می شود کلسیم از استخوان جدا شود و در نتیجه استخوان ضعیف شده و نرمی استخوان در کودکان و بزرگسالان روی دهد. این بیماران، استخوان کم چگالی و درد و ضعف عضلانی دارند.

 

چه چیزی باعث کمبود ویتامین د می شود؟

بیماری های زیادی می توانند موجب شوند افراد در معرض کمبود ویتامین د قرار بگیرند مانند

* سوء تغذیه

* بیماری کبد یا کلیوی

* سوء جذب روده مانند بیماری سلیاک

* کمتر در معرض نور آفتاب بودن نیز می تواند موجب کمبود ویتامین د شود، مخصوصاً آن هایی که در نواحی جغرافیایی زندگی می کنند که آفتاب کمتری دارد.

 

ویتامین د و سردرد

ممکن است ارتباطی بین سردرد و کمبود ویتامین د وجود داشته باشد. در سال ۲۰۰۹ دو محقق مطالعه ای روی ۸ بیمار که هم کمبود ویتامین د داشتند و هم سردردهای تنشی مزمن، انجام دادند. همه ی بیماران میزان ویتامین د بدنشان به شدت کم بود و با داروهای رایج سردردشان تسکین نمی یافت. این بیماران با مکمل های روزانه ویتامین د – کلسیم تحت درمان قرار گرفتند و در عرض چند هفته درمان، سردردشان تسکین یافت.

 

پژوهشگران این طور فکر می کنند که بیشتر، ویتامین د برای تسکین سردرد موثر بوده تا کلسیم زیرا با شروع مصرف کلسیم، کمبود کلسیم شان جبران شد اما سردردشان کم نشد، ولی با مصرف مکمل ویتامین د و شروع برگشت به میزان نرمال، سردردشان تسکین یافت. ساکنان سرزمین هایی که نور آفتاب کمتری دریافت می کنند نیز، جذب کمتری از ویتامین د دارند.

 

میزان کافی ویتامین د چقدر است؟

هرچند هنوز اتفاق نظری در مورد میزان بهینه ویتامین د وجود ندارد اما بیشتر کارشناسان عقیده دارند روزانه ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم کافی است. بسته به سایر بیماری هایی که ممکن است داشته باشید، پزشکتان می تواند دوز بالاتری را برایتان ترجیح دهد، در این شرایط هیچ میزان و معیار قطعی وجود ندارد.

 

یادتان باشد که ارتباط میان سردرد و کمبود ویتامین د به این معنا نیست که یکی دلیل دیگری است. نکته مهم اینجاست که کمبود ویتامین د می تواند منجر به سردرد شود. به عبارتی دیگر، سردرد می تواند برای افرادی که نور آفتاب کمتری دریافت می کنند، متداول تر باشد، اما برای نظر قطعی دادن به مطالعات گسترده تری نیاز است.

 

به هر حال آگاهی داشتن نسبت به ارتباط سردرد و کمبود ویتامین د شما را نسبت به دردی که دارید هشیارتر می کند تا نظر پزشکتان را در این مورد بدانید و یا درمان های مناسب را برای سردردتان پیدا کنید، مخصوصاً اگر با داروهای رایج سردرد، نتیجه ای نمی گیرید.