پارس ناز پورتال

کمک به فرزندان برای پیدا کردن دوست

کمک به فرزندان برای پیدا کردن دوست

کمک به فرزندان برای پیدا کردن دوست 

والدین برای کمک به فرزندان در زندگی روزمره می توانند بسیار موثر عمل کنند. یکی از کارهایی که کودک باید انجام دهد پیدا کردن دوست است. کودکان به داشتن دوستی هم سن و سال خود نیاز دارند، اما این بدان معنا نیست که وجود والدین در کنار آنها ضرورتی ندارد.

 

دوستان و والدین: چرا فرزند شما به هر دو نیاز دارد؟
کودکان به داشتن دوستی هم سن و سال خود نیاز دارند، اما این بدان معنا نیست که وجود والدین در کنار آنها ضرورتی ندارد. در دوران کودکی، خصوصا در سال‌های اول ورود به مدرسه، رابطه با پدر و مادر و دوستان بیشترین نفوذ را بر کودک دارد. فرزند شما باید همیشه احساس کند که علاوه بر دوستان،

 

از حمایت خانواده، خصوصا والدین خود نیز برخوردار است. شما می‌توانید در مواقعی که فرزندتان در روابط دوستی خود دچار مشکل شده است، به او کمک کنید و موجب آرامش او شوید. گاه تنها گوش دادن به کودک و ابراز همدردی برای بهبود حال کودک مفید خواهد بود.

 

چرا باید با دوستان کودک خود آشنا شوید؟
آشنایی با دوستان فرزندتان به شما کمک می‌کند در رابطه با برخی موارد اطلاعات بیشتری کسب کنید از جمله:

 

– افرادی که در زندگی فرزند شما مهم هستند
– فرزند شما به چه نوع شخصیت‌ها و افرادی گرایش بیشتری دارد
– دوستان فرزندتان چه نوع نفوذی بر او دارند
– فرزند شما چگونه می‌تواند با دوستانش کنار بیاید و افکار متفاوت آنها را مدیریت کند
– چه افرادی برای رفت و آمد به خانه شما مناسب‌تر هستند

 

راه‌هایی برای آشنایی بیشتر با دوستان کودک
اگر می‌خواهید بر روابط اجتماعی فرزندتان با دیگران نظارتی مثبت داشته باشید، یکی از بهترین راه‌ها، آشنایی با دوستان کودک است. برای رسیدن به چنین هدفی راه‌های ساده و گوناگونی وجود دارند. از جمله این راه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

پذیرای مهمانان فرزندتان باشید. خانه خود را به مکانی مناسب برای جمع شدن فرزندتان به همراه دوستانش تبدیل کنید. در همین حال، هنگامیکه فرزندتان و دوستانش شروع به صحبت‌های دوستانه شدند، شما فرصت مناسبی برای شناخت هر یک از دوست‌های کودک خواهید داشت.

 

حمایت از کودک در دوست‌یابی
بسیاری از کودکان به راحتی با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند و خیلی زود دوستی برای خود پیدا می‌کنند. اگر فرزند شما اینچنین است، لزومی ندارد شما در فرایند دوست یابی او دخالت کنید، زیرا او نیازی به کمک شما ندارد. اما اگر فرزندتان برای پیدا کردن دوست با مشکل مواجه است، شما می‌توانید

 

با انجام کارهایی، این فرایند را برای او تسهیل کنید. برای مثال، به فرزندتان پیشنهاد دهید خود را به کودکان هم سن و سال خود معرفی کند و در مقابل نام آنها را نیز بپرسد. یا می‌توانید او را در کلاس‌هایی غیر از کلاس‌های مدرسه ثبت نام کنید تا او با افراد بیشتری در تماس باشد و بتواند به تدریج در میان این افراد گوناگون، دوستی برای خود پیدا کند.

 

مشکلات مربوط به روابط دوستانه
کودکان گاه در مواقع خاصی دچار مشکلات روحی می‌شوند. چنین اختلالاتی ممکن است از نظر والدین بی دلیل باشند. ممکن است کودک اشتهای خود را برای خوردن غذا از دست بدهد یا دچار اضطراب شود. برخی کودکان عصبی می‌شوند و برخی دیگر افسردگی‌های خفیف را تجربه می‌کنند.

 

اگر مطمئن هستید چنین مواردی ریشه خانوادگی ندارند، به احتمال زیاد مشکل کودک ناشی از روابطش با دوستانش است. ممکن است فرزند شما در پیدا کردن دوست یا نگهداشتن آنها با چالش مواجه شده باشد. آشنا بودن با دوستان فرزندتان در چنین مواقعی می‌تواند کمک زیادی به شما و کودک کند.

 

ابتدا می‌توانید با خود کودک صحبت کنید. در موارد حاد صحبت کردن با معلم و والدین دوستان فرزندتان نیز می‌تواند موثر باشد. هرچند دخالت بیش از حد در روابط دوستی کودکان از جانب والدین توصیه نمی شود، اما گاه ورود والدین به این روابط نه تنها اشکالی ندارد، بلکه ضرورت نیز دارد. خصوصا در مواردی که کودکان کارهای خطرناکی انجام می‌دهند و نیاز به نظارت بیشتری دارند.

 

منبع:زندگی آنلاین