پارس ناز پورتال

کم کاری تیروئید خانم ها قبل از حاملگی

کم کاری تیروئید خانم ها قبل از حاملگی

کم کاری تیروئید خانم ها قبل از حاملگی

قبل از باردار شدن خانم ها باید نسبت به کم کاری تیروئید آگاه بود چون این مشکل می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد و باید مورد توجه قرار گیرد. اگر کم کار تیروئید دارید و تصمیم به بارداری گرفته اید حتما باید با پزشک دراین باره مشورت کنید تا پزشک سطح هورمونهای تیروئید را بررسی کند تا مطمئن شود شما آمادگی بارداری را دارید.

 

اگر سطح هورمونها بسیار پایین باشد شما دچار کم کاری تیروئید هستید و احتمالا به میزان کافی تخمک گذاری ندارید. مصرف دوز مناسبی از تیروکسین میتواند باروری را به شما برگرداند.

 

شاید دیر متوجه شوید
ممکن است هنگامی که تلاش برای بارداری دارید و این تلاش به نتیجه نمیرسد، متوجه کم کاری تیروئید شده باشید چون در این حالت پزشک سطح هورمونها را بررسی میکند. از جمله علائم کم کاری تیروئید خستگی، افسردگی و چاقی است. نگران نباشید 5 درصد از زنان با این مشکل مواجه هستند.

 

در چنین حالتی هم پزشک معمولا با تجویز میزان مناسب تیروکسین تلاش میکند قبل از بارداری این مشکل را حل کند. چون زمانی که شما برای بارداری اقدام میکنید نیاز به تیروکسین کافی دارد تا بدن با تمام تغییرات خود را وفق دهد. همچنین برای رشد مغز جنین اندازه کافی از این هورمون الزامی است بنابراین مقدار کافی از این هورمون باید در بدن موجود باشد.

 

عوارض کم کاری تیروئید در بارداری
اگر دچار ویار شدید صبحگاهی هستید احتمالا باید زمان مصرف قرص را تغییر دهید. بنابراین حتما با پزشک در این باره مشورت کنید. با پیشرفت بارداری نیاز شما به تیروکسین به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند و حتی ممکن است دوبرابر شود. پزشک در سه ماهه اول بارداری هر چهار هفته میزان این هورمون را بررسی میکند و سپس دوباره در هفته 16 و 28 این آزمایش را تکرار میکند.

 

از آنجا که در کم کاری تیروئید خونریزی قاعدگی بسیار شدید است، این احتمال وجود دارد که شما دچار کم خونی شدید نیز بشوید. این احتمال نیز وجود دارد که بر اثر این بیماری قاعدگی شما به طور کامل متوقف شود. پزشکان توصیه میکنند غلظت TSH در آزمایش خون باید پایین تر از میانگین محدوده باشد تا بتوان اقدام به بارداری کرد چون در غیر این صورت خطر ابتلا به سقط جنین وجود دارد.

 

اگر باردار شدید
به محض اینکه متوجه شدید باردارید مصرف لووتیروکسین را با دوزی بین 25 تا 50 میکروگرم با نظر پزشک انجام دهید حتی اگر عملکرد تیروئید شما در ابتدای بارداری ایده آل نباشد خطر ابتلا به عوارض بارداری در شما تنها کمی بالاتر از حد نرمال خواهد بود و شما همچنان فرصت دارید که یک بارداری موفق را تجربه کنید.

 

با این حال باید در اسرع وقت درمان با لووتیروکسین شروع شود. اگر شما همچنان مکمل های آهن یا کلسیم مصرف میکنید باید چند ساعت قبل و بعد از مصرف لووتیروکسین نباید آنها را مصرف کنید.

 

درمان طبیعی امکانپذیر است
یک رژیم غذایی غنی از ید میتواند به سلامت تیروئید کمک کند. رژیم غذایی نامناسب و کمبود تغذیه ای یکی از دلایل مشکلات تیروئید است. غذاهای ارگانیک در این میان بسیار کمک کننده هستند. به این موضوع دقت داشته باشید که دریافت بیش از حد ید میتواند منجر به گواتر شود بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

از جمله غذاهایی غنی از یدن میتوان به ماست، فرآورده های لبنی خام، لوبیا، توت فرنگی، سیب زمینی و نمک اشاره کرد که با مصرف آنها میتوانید تا حدود زیادی به صورت طبیعی از عهده درمان این مشکل بربیایید.

 

عوارض این بیماری بر جنین
 به گزارش پارس ناز از جمله عوارضی که معمولا برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری و اثر آن بر جنین برشمرده میشود میتوان به زودرس به دنیا آمدن نوزاد، نوزاد کم وزن، نوزادی با مشکلات تیروئیدی و نقایص هنگام تولد اشاره کرد. اما همه اینها در صورتی است که این بیماری در طول بارداری درمان نشود. در بیشتر موارد با درمانهای دارویی میتوان سلامت مادر و جنین را تضمین کرد.

 

منبع: niniban.com