پارس ناز پورتال

درباره بیماری کولیت اولسراتیو مربوط به روده ها

درباره بیماری کولیت اولسراتیو مربوط به روده ها

درباره بیماری کولیت اولسراتیو مربوط به روده ها 

روده ها وقتی با التهاب مواجه شوند وضعیت گوارشی در شرایط خطر قرار خواهد گرفت و مریضی کولیت اولسراتیو ایجاد خواهد شد. کولیت اولسراتیو به شکل گیری التهاب و زخم هایي که به نام اولسر شناخته میشوند، در پوشش داخلی روده بزرگ و راست روده منجر میشود.

 

بعضی دانشمندان بر این باورند کولیت اولسراتیو، یک مریضی التهابی روده، یک اختلال خودایمنی هست. اختلال خودایمنی زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن انسان واکنش نامناسب از خود نشان داده و به بافت هاي سالم بدن حمله میکند.
افزون بر شکل گیری نشانه هایي نمونه با مریضی کرون، مریضی دیورتیکولی، و سرطان، کولیت اولسراتیو میتواند موجب عوارضی در دیگر بخش هاي بدن شود

 

و بعضی از آن ها به صورت بالقوه تهدیدی برای زندگی فرد باشند.از دست دادن اشتها، تب، و کاهش وزن همگی از نشانه هاي هشدار دهنده اي میباشند که به بروز مشکل در دستگاه گوارش اشاره دارند. با این وجود، عوارض دیگری که خارج از روده رخ میدهند، اغلب تحت الشعاع نشانه هاي موجود در روده قرار می‌گیرند و از این رو تشخیص کولیت اولسراتیو میتواند دشوار شود.

 

این مساله به طور ویژه درمورد کودکان صادق هست. در ادامه با بعضی از شرایط که به دلایل گوناگون با کولیت اولسراتیو پیوند خورده اند، اکثر آشنا می‌شویم.

 

آرتریت
آرتریت یا التهاب مفاصل شایع‌ترین عارضه کولیت اولسراتیو هست که خارج از روده شکل میگیرد. حدود 25 درصد ار افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو تحت تاثیر آرتریت نیز قرار می‌گیرند که هم بیماران جوان و هم بیماران مسن را شامل می‌شود. شدت آرتریت متغیر هست و از درد و تورم مفاصل خفیف با کاهش انعطاف پذیری تا اسپوندیلیت آنکیلوزان،

 

شکلی ناتوان کننده از آرتریت که کاهش چشمگیر انعطاف پذیری در کمر را موجب می‌شود را شامل می‌شود. تمرینات حرکتی و بهره گیری از داروهای ضد التهاب میتوانند به بهبود این شرایط کمک کنند.

 

اختلالات پوستی
حدود پنج درصد از افراد مبتلا به مریضی التهابی روده نوعی از اختلال پوستی را نیز تجربه میکنند. زخم هاي دهانی، جوش هاي قرمز رنگ روی پاها و دست ها، و ضایعاتی که به زخم هاي عمیق و مزمن منجر میشوند از جمله موارد شایع پوستی مرتبط با کولیت اولسراتیو میباشند. روند درمان میتواند شامل بهره گیری از آنتی بیوتیک ها، پمادها، حمام گرم و عمل جراحی شود.

 

اختلالات چشمی
یووئیت، یک نوع التهاب در بخش رنگدانه چشم هست که از عوارض کولیت اولسراتیو محسوب میشود و در صورت عدم رسیدگی و درمان مناسب می‌تواند به آب سیاه و از دست دادن کامل بینایی نیز منجر شود. خشکی و حساسیت چشم ها نیز از جمله مشکلات شایع در بین افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو میباشند.

 

به طور کلی مکمل هاي ویتامین A و قطره هاي چشم برای درمان این عوارض تجویز می‌شوند، در شرایطی که مدیریت موثر کولیت اولسراتیو به کاهش التهاب در چشم ها کمک میکند.

 

از دست دادن استخوان
پوکی استخوان و استئوپنی «کاهش تراکم استخوان» از جمله عوارض کولیت اولسراتیو میباشند که میتوانند به دلایل گوناگون شکل بگیرند که از آن جمله میتوان به التهاب در بدن، عارضه جانبی داروهای خاص مورد بهره گیری در درمان «به ویژه استروئیدها»، و کمبود ویتامین ها اشاره کرد. اقدامات سبک زندگی

 

از جمله تمرینات ورزشی منظم و دریافت کلسیم و ویتامین D به میزان کافی و همین طور مصرف داروهای تجویزی برای تقویت استحکام و تراکم استخوان میتوانند به جلوگیری و درمان این شرایط کمک کنند. ایجاد تغییر در برنامه درمانی کولیت اولسراتیو نیز میتواند به محافظت از استخوان ها کمک کند. بعنوان مثال، کاهش دوز استروئیدها ممکن هست برای شما خوب باشد.

 

مریضی کبد
 به گزارش پارس ناز مشکلات کبدی خفیف مثل سنگ کیسه صفرا، زخم در مجاری صفراوی، پانکراتیت، و کبد چرب نیز با کولیت اولسراتیو مرتبط میباشند. مصرف دارو و عمل جراحی موثرترین روشهای درمانی برای این عوارض میباشند.رسیدگی زود هنگام کلید کاهش عوارض و کسب نتیجه بهتر برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو هست.

 

تغذیه مناسب و پرهیز از استرس عاطفی اهمیت دارند، اما نه استرس و نه مواد خوراکی خاص موجب مریضی نمیشوند. در صورت درمان درست کولیت اولسراتیو بعضی از عوارض آن نیز ممکن هست به طور کامل از بین بروند.