پارس ناز پورتال

گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان

مجموعه : اخبار سینما
گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان

گاف هاي تلویزیونی در ماه رمضان 

ماه رمضان امسال برای تلویزیون ایران با حاشیه هاي زیادی همراه هست به گونه اي که در برنامه هاي زنده پرطرفدار اتفاقاتی رخ می‌دهد. در دو هفته اي که از شروع ماه رمضان می گذرد، اتفاق هاي عجیبی در تلویزیون رخ داده؛ از سوتی ها و گاف هاي مهمان ها در برنامه هاي زنده گرفته تا رابطه مستقیم با کارشناس بی بی سی در شبکه افق، نمایش تار، افشاگری مجریان از زندگی شخصی شان و فواید طنز نخود!

 

از اول ماه رمضان یکسری اتفاق عجیب در تلویزیون افتاده و یکسری خط شکنی هایي انجام شده که برای همه ي مان عجیب هست. از آن اتفاق هایي که معمولا در روزهای عادی سال سر تا سر تلویزیون را بگردیم، مشابه اش را پیدا نمی‌کنیم. یکسری از این اتفاق ها سوتی و گاف مخصوص برنامه هاي زنده هست که خب از توجیه نبودن همان برنامه سرچشمه گرفته و چندان نمیشود جدی اش گرفت.

 

یکسری دیگر اما کاملا آگاهانه و برنامه ریزی شده رخ داده و معلوم هست که چندان هم دور از چشم مدیران و خارج از نظارت نبوده. آلبوم این دو سری عوامل باعث شده که تلویزیون در ماه رمضان هیجان انگیزتر به نظر برسد و همه ي برای پیدا کردن این جنس سوتی ها و اتفاق هاي اخیر و خوشگل رابطه شان را همچنین محکم با تلویزیون حفظ کنند.

 

سوتی هاي برنامه زنده

این خصلت برنامه هاي زنده هست که یک موقع هایي از بازرسی خارج میشود و اتفاق هایي خارج از برنامه در انها میوفتد. بنابراین چندان عجیب نیست که مهمان ها در برنامه هاي زنده سوتی بدهند و حرف هایي بزنند که اصلا مناسب برنامه تلویزیونی نیست. خب توی ماه رمضان امسال هم از این دست اتفاق ها چندان در تلویزیون افتاد که هیچ جوری نمی شد کنترلش کرد.

گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان

مثلا رضا رویگری یک مرتبه با علامت لایک اینستاگرام شوخی کرد و گفت که این علامت قبلا معنی بد داشت و هم اکنون هرچه اکثر داشته باشی شاد تری و نیما کرمی هم هر کاری کرد نتوانست جلوی وی را بگیرد. یا مثلا حاج موسای برنامه ماه عسل خیلی جدی اصطلاح جنوبی مربوط به باد معده را مطرح کرد

 

و علیخانی مجبور شد ماجرا را با خنده و خجالت جمع و جور کند. یا مثلا خواستگاری شوخی علی صالحی از پرستو صالحی که شنبه شب در برنامه دعوت افتاد و باز هم نیما کرمی را دستپاچه کرد و…

 

جوگیری آقا و خانم مجری

جدای از بحث سوتی مهمان ها در برنامه هاي زنده، خود مجری ها هم این روزها وسط جوگیری حرف هایي زده اند که برایمان عجیب هست. مانند احسان علیخانی که در یکی از برنامه هاي وقتی دید مهمان برنامه از مشکل جدایی پدر و مادرش بعنوان یک معضل بزرگ اسم می‌برد یادش رفت مجری هست. یک مرتبه با موضوع همذات پنداری کرد و گفت که خودش هم با همین مشکل بزرگ شده و چرا همه ي وی را یک جور دیگر قضاوت می‌کنند.

گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان

شاید اگر برنامه زنده نبود، پشیمان می شد و چنین چیزی را اکران نمیکرد. شاید هم با برنامه ریزی کامل چنین حرفی را زد که خب در این صورت واقعا علت این کارش معلوم نیست. گرچه از این جور جوگیری ها باز هم اتفاق افتاد. نجمه جودکی در برنامه «مردم گرام» یک مرتبه جوگیر شد و راجع به طلاق پدر و مادرش حرف زد و گریه کرد.

 

دیدنی اینجاست که مردم گرام اصلا برنامه زنده نبود و میشود خیلی راحت این بخش را قبل از اکران بیرون کشید اما روی آنتن رفت و آن هم جنجال زیادی به پا کرد.

 

کارشناس بی بی سی روی آنتن

مهمترین خط شکنی هدفمند و برنامه ریزی شده، همین دو شب قبل در شبکه افق اتفاق افتاد؛ اتفاقی که هنوز نتوانسته ایم آن را هضم کنیم. تا همین هفته قبل هیچکس خوابش را هم نمیدید که یک روز علی علیزاده، یکی از تئوریسین هاي غوغایی بی بی سی فارسی، یک مرتبه سر از شبکه افق استان تهران دربیاورد و آنقدر راحت مجال صحبت پیدا کند.

 

این اتفاق چند روز قبل مانند بمب در شبکه هاي مجازی صدا کرد و برق از سر خیلی ها پراند. مگر چنین امکانی وجود دارد؟ در تلویزیونی که برای اکران خیلی چیزها با محدودیت رو به روست چطور ممکن هست محلی برای شنیده شدن صحبت هاي یک تئوریسین شبکه بیگانه باشد؟
گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضانردشدن از خط قرمزها

یکسری چارچوب هاي اخلاقی در تلویزیون هست که نمیشود زیر پایش گذاشت و از انها به همین راحتی رد شد اما این اواخر اتفاق هایي در تلویزیونی افتاد که یک جورهایی خط شکنی محسوب می شد. مثلا مهران مدیری در برنامه «دورهمی» از مریم معصومی راجع به عاشق شدنش پرسید

 

او هم نه گذاشت و نه برداشت درمورد عشق اش به پسری که هنوز نامزدش هم نیست تعریف کرد. بعد از این برنامه برخی رسانه ها اعتراض کردند و نوشتند که چرا باید چنین مسئله اي در یک برنامه تلویزیونی مطرح شود.سریال نفس هم که در قسمت اولش با نمایش زنان بی حجاب، حسابی سر و صدا کرد. خیلی ها بدون این که اصل ماجرا را بدانند

 

معترض شدند که تلویزیون چنین حقی نداشته و نباید از کلاه گیس برای زنان بهره گیری می کرده. بعد از مشخص شدن این ماجرا که جلیل سامان این بخش ها را در ارمنستان و جلوی پرده سبز ضبط کرده و زنان بی حجاب سریال، ایرانی نیستند جنجال ها خوابید اما باز هم نخستین بار بود که ساختارشکنی و گذشتن از خط قرمز درمورد چنین موضوعی در تلویزیون اتفاق می افتاد.
گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضاننمایش ساز در تلویزیون

خط شکنی مهم دیگر، در اساس نمایش و آموزش ساز تار در برنامه «راز» شبکه چهار اتفاق افتاد. در تلویزیونی که هیچوقت اجازه نمایش عکس کوتاهی از ساز هم وجود ندارد، یک مرتبه برنامه اي اکران شد که در آن بدون هیچ محدودیتی نواختن تاز آموزش داده می شد. خب در این شرایط نباید دهانمان از تعجب باز بماند؟

 

تا قبل از این، در برنامه هاي تلویزیونی سازها زیر میز نواخته می شدند و گلدانی جلوی آن ها قرار میگرفت که مبادا تصویری از آن ها به چشم مردم برسد. عکس هر نوع سازی از فیلم ها و سریال ها حذف می شد حالا در برنامه «راز» به شکل آکادمیک ساز تار آنالیز شد…
گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضانخط شکنی تا کجا؟

خب در این شرایط و با این همۀ اتفاق عجیب و غریب، هم تعجب آور نیست که رشید برنامه ببین و بپز، راجع به اثرات خوردن نخود صحبت کند و بگوید که نخود آرامش آدم را به هم می‌زند! در برنامه ببین و بپز یکشنبه شب رشید تعریف کرد که بچه بودیم نخود می خوردیم و می خندیدیم.

گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان

سرآشپز به او گفت چرا آنقدر به نخود علاقه داری؟ گفت میخوای بخورم ببینی چی میشه؟ این برنامه زنده نبود و معلوم هست این حرف ها قبلا چک شده و هیچ ایرادی هم برای اکران نداشته. هنوز نمی‌دانیم در تلویزیون چه اتفاقی افتاده و این جریان خط شکنی تا کجا پیش می‌رود. چقدرش اتفاقی بوده و چقدرش طبق برنامه ریزی پیش رفته؟ اما تا همین جا هم آلبوم سوتی ها و خط شکنی ها یک کمی توانسته حال و هوای مخاطبان را بهتر کند.

گاف های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان