پارس ناز پورتال

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟ 

ترکیه مقصد بسیار مناسب برای گردشگران ایرانی بود اما خب الان وضعیت فرق کرده است و اوضاع این کشور کمی بهم ریخته است.ما برای سفر به جز ترکیه کجا برویم؟ 

 

جذابیت های اجتماعی ترکیه برای ما ایرانی ها و البته بی نیازی از تهیه ویزا و بعضی عوامل دیگر باعث شده در سال های اخیر این کشور اولین مقصد گردشگری ما باشد اما حوادث تروریستی که در یک سال گذشته رخ داد، میزان گردشگران خارجی و به ویژه ایرانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

 

این در حالی است که ترکیه در یک دهه گذشته بیشترین درآمد خود را از راه گردشگری تامین می کرد و کشوری امن و آرام به دنیا معرفی شده بود تا اینکه اتفاق های اخیر نگاه ها را تغییر داد.

 

اینکه با حملات تروریستی چه بلایی بر سر صنعت توریسم ترکیه آمده است و حالا باید کجا را برای تعطیلات انتخاب کرد، سوال هایی است که به ذهن خیلی از ما می رسد و بدون شک پاسخ به آنها نیازمند بررسی زیادی است.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

امنیت سفر گردشگران

هر سال حدود دو و نیم میلیون بریتانیایی از ترکیه دیدار می کنند و وزارت خارجه این کشور اعلام کرده سفر به ترکیه بی خطر است اما مسافران باید اقدامات احتیاطی اضافی از جمله پرهیز از ماندن در مکان های شلوغ را در نظر داشته باشند.

 

اگرچه بیشتر جاهای کشور ترکیه هیچ گونه محدودیتی برای سفر ندارد اما وزارت خارجه توصیه می کند از سفر تا مرز 10 کیلومتری سوریه خودداری شود.

 

همچنین بهتر است مسافران به مناطق جنوب کشور که در آن نیروهای امنیتی در برابر پ ک ک در حال مبارزه هستند سفر نکنند اما به طور کلی فهرست تمام مکان هایی که توصیه شده فقط در صورت ضرورت به آنها سفر شود، شامل شهرهای شرناق، ماردین، شانلی اورفا، غاری عینتاب، بکر، کیلیس، هاتای سیریت، تونجلی و حکاری است.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

احتمال بروز حملات بیشتر در ترکیه

وزارت خارجه بریتانیا می گوید تهدید تروریسم همچنان بالاست. گروه های تروریستی از جمله گروه های کرد، داعش و سازمان های چپ به دنبال برنامه ریزی برای حملات بیشتر هستند. گروه های تروریستی از جمله داعش و شاهین آزادی کردستان علنا تهدید به حمله به کان های توریستی ترکیه کرده اند.

 

بنابراین اگر به این کشور سفر می کنید باید در مکان های عمومی احتیاط بیشتری کنید و به خصوص در مناطق توریستی هوشیار بوده و به توصیه های مقامات امنیتی محلی توجه کنید.

 

با اینکه این حملات دولت ترکیه و شهروندان را هدف قرار داده است، با این حال این احتمال وجود دارد که بعضی حملات همچنان گردشگران را در کشورهای غربی تهدید کند.

 

تا به امروز بیشتر حملات ترکیه در جنوب و شرق کشور و در شهرهای آنکارا و استانبول انجام گرفته است و خطر بالای تروریستی به صنعت هوانوردی ترکیه وجود دارد اما مقامات ترکیه گفته اند که امنیت در واکنش به حملات اخیر بیشتر شده است. با وجود این احتمال حملات بیشتر وجود دارد.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

تاثیر حملات تروریستی بر صنعت گردشگری ترکیه

ترکیه با رکود زیادی در ورود توریست به این کشور روبرو شده است. حملات تروریستی، بازدیدکنندگان را از مقاصد محبوب دور نگه داشته است. تعداد توریست وارد شده به این کشور از سال گذشته تا امسال 34.7 درصد افت داشته است و ترکیه در ماه می (اردیبهشت) بزرگ ترین افت توریست در 22 سال گذشته را شاهد بوده است. در ماه ژانویه هم تعداد بازدیدکنندگان 6.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

 

سازمان مسافرتی بریتانیا (ABTA) در بیانیه ای گفته است: «بیشتر گردشگران بریتانیایی به مناطق ساحلی جنوب ترکیه می روند که صدها مایل دورتر از استانبول است اما به دلیل اتفاق های پیش رو محبوبیت استانبول به عنوان یک مقصد گردشگری کاهش یافته و تعداد کمی از اتباع بریتانیایی در این مقطع زمانی به آنجا سفر می کنند.

 

با وجود تصویر غم انگیز آمار ورود به این کشور، انگلیسی ها هنوز به دنبال گذراندن تعطیلات در سواحل مدیترانه می گردند.»

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

استانبول چقدر خطرناک است؟

به گفته مقامات ترکیه وضعیت در این تابستان بسیار نگران کننده است. آنها امیدوار بودند موجی از رزرو هتل در شهرهای مختلف ترکیه وجود داشته باشد اما با هر حادثه تروریستی، مردم برای سفر به این کشور مردد می شوند.

 

سیل حملات تروریستی بدون شک بر صنعت گردشگری ترکیه اثر دارد و رابطه رو به وخامت این کشور با روسیه یکی از بزرگ ترین عوامل ضربه به این صنعت است. تعداد آلمانی هایی که به این کشور سفر می کنند هم یک سوم کاهش داشته است زیرا ژانویه گذشته یک بمب گذار انتحاری 12 گردشگر آلمانی را در قلب تاریخی ترکیه کشت.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

ضررهای صنعت توریسم برای ترکیه

تعداد توریست های خارجی در ماه آوریل 28 درصد کاهش یافت و داده ها نشان می دهد این بزرگ ترین درصد کاهش توریست در 17 سال بعد از بحبوحه تنش با روسیه بوده است.

 

بعضی از اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که درآمد گردشگری این کشور در سال جاری 25درصد کاهش داشته باشد که حدود 8 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و یک درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می شود. افت گردشگری یکی از دردسرهای تازه دولت ترکیه است.

 

در حالی که این کشور در تلاش برای جلب اعتماد سرمایه گذاران است، تحلیلگران می گویند داعش سومین فرودگاه شلوغ اروپا را هدف قرار داد تا به صنعت 30 میلیارد دلاری این کشور آسیب بزند.

 

گزارش ها نشان می دهد دیگر از صف های طولانی که برای بازدید از مسجد ایاصوفیه تشکیل می شد، خبری نیست و این در حالی است که این مکان یکی از مقصدهای عمده توریست های این شهر است.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟نمودار شماره یک (نمودار خط عمودی: تعداد بازدیدکنندگان، خط افقی: سال)

 

حالا تعطیلات کجا برویم؟

هر ساله میلیون ها نفر از استرالیایی ها خود را برای گذراندن تعطیلات رویایی به فرودگاه انگلیس می رسانند اما بعد از حملاتی که در ترکیه، بلژیک و فرانسه انجام شد بسیاری از افراد برای سفر نگران هستند. در حال حاضر به نظر می رسد حتی احتمال این حملات در خاک انگلیس هم وجود دارد.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

کشورهای خطرناک کدام ها هستند؟

* اسپانیا: در نقشه ای که مشاهده می کنید یکی از کشورهایی که با رنگ قرمز و با علامت خطرناک مشخص شده اسپانیاست. هر ساله بیش از 12 میلیون اسپانیایی به سواحل این کشور سفر می کنند. با وجود آنکه این کشور قبل تر از حملات تروریستی رنج برده به تازگی موفق به جلوگیری از مشکلاتی که در دیگر کشورهای حاشیه مدیترانه وجود دارد، شده است.

 

با این حال وزارت خارجه انگلیس این کشور را هنوز هدف گروه های تروریستی می داند. وزارت خارجه هشدار می دهد که در سال 2015 پلیس اسپانیا تعدادی از افراد مشکوک را که از سوریه و عراق به این کشور سفر کرده بودند، دستگیر کرده است. بعضی از آنها به قصد انجام حملات در اروپا به این کشور سفر کرده بودند.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

* آلمان: سطح خطر بالایی برای این کشور هم در نظر گرفته شده است. هر سال حدود دو میلیون استرالیایی از این کشور بازدید می کنند.

 

در حال حاضر امنیت در مکان های مختلف این کشور وجود دارد و وزارت خارجه می گوید نیازی به حمل گذرنامه نیست اما پلیس مدام هویت افراد را چک می کند. اگر شما گذرنامه همراه نداشته باشید، پلیس شما را همراهی می کند تا به مکانی که پاسپورت تان را نگهداری می کنید بروید و آن را به پلیس نشان دهید.

 

کشورهای نه چندان خطرناک برای سفر

* ایتالیا: این کشور سطح خطر معمولی دارد. هر چند که حملاتی توسط گروه های چپ و تجزیه طلب افراطی در این کشور انجام شده اما می توان از آن به عنوان منطقه نه چندان خطرناک یاد کرد.

برای گذراندن تعطیلات به جز ترکیه به کجا برویم؟

* دانمارک: این کشور هم برای سفر سطح خطر معمولی دارد. فوریه گذشته در دو تیراندازی در کپنهاگ تعدادی کشته شدند و پنج پلیس هم در این حملات زخمی شدند. در نهایت این کشور در سطح خطر عمومی از نظر تروریسم قرار گرفته است.

 

* پرتغال: پرتغال جزو معدود کشورهایی است که برای سفر سطح خطر کمی دارد و تنها توصیه به گردشگران مراقبت از دزدان خیابانی برای جلوگیری از به سرقت رفتن پول و گذرنامه شان است.