پارس ناز پورتال

بهترین توصیه ها برای گذراندن پاییز با بدن سالم

بهترین توصیه ها برای گذراندن پاییز با بدن سالم

بهترین توصیه ها برای گذراندن پاییز با بدن سالم 

فصل پاییز نیز فرا رسید و برای اینکه در این فصل مریض نشویم و تن سالمی داشته باشیم نکات پزشکی دیدنی و مهم برایتان آورده ایم. فصل پاییز لذت هاي زیادی را با خود به همراه می آورد اما اگر مراقب خودتان نباشید ممکن هست مشکلاتی برای سلامتیتان نیز به وجود بیاید.

 

در ادامه برخی از دشواری های شایع سلامت که معمولاً در پاییز رخداد میوفتد را آورده ایم و هم‌چنین گام هایي را به شما تعلیم داده ایم که با بهره گیری از آن ها می‌توانید نسبت به پیش گیری و درمان خود و عزیزانتان اقدام کنید.

 

1- سرفه و سرما خوردگی

سرفه و سرما خوردگی در طول فصل هاي سرد سال بسیار شایع میباشند. سرما خوردگی با اینکه باعث می‌شود چند روز احساس بدی داشته باشید اما جان انسان را تهدید نمی‌کند.

 

درمان

ویروس شایع سرما خوردگی را نمی‌توان با بهره گیری از آنتی بیوتیک ها درمان کرد بنابراین نیازی به معاینه ندارید. تنها زمانی باید با دکتر خود رابطه برقرار کنید که سرما خوردگی چند روز بدون هیچ گونه بهبودی ادامه داشته باشد.

 

پیشگیري

اگر به سرفه و سرما خوردگی مبتلا شده اید می‌توانید با پایبندی به چند نکته از اکران شدن آن پیش گیری کنید. از یک دستمال بهره گیری کنید تا جلوی سرفه و عطسه را بگیرید سپس دستمال را دور بیندازید و دست هاي خود را بشویید تا ویروس هاي باقی باقیمانده کشته شوند. اگر تبی داشتید که با مصرف پاراستامول نیز بهبود پیدا نمی‌کرد و یا اگر در تنفستان دشوار به وجود آمد باید بی درنگ به دکتر مراجعه کنید.

 

تنفس کسانی که دچار آسم میباشند در روزهای سرد و نمناک ممکن هست دچار تحریک شوند. اگر دچار آسم هستید و در طول شب علائم مریضی را تجربه کردید و یا علامت هاي آن برای کارهای هرروز تان اضطراب به وجود آورد، باید حتماً دکتر خود را آگاه سازید. دکتر به بررسی داروهایی که بهره گیری می‌کنید می‌پردازد. اگر لازم بود دوزی از استروئید ها برایتان تجویز میشود تا به تنفستان کمک کند.

 

2- آنفولانزا

تاثیر آنفولانزا روی سلامت می‌تواند بسیار شدید باشد. اگر شیوع آنفولانزا همۀ گیر باشد مطمئنا از مراکز بهداشتی اخطار دریافت خواهید کرد. آنفولانزا برای کودکان، سالمندان و هر شخصی که به مریضی تنفسی مبتلا باشد خطرناک به حساب می‌آید. علائمی که آنفولانزا را از سرما خوردگی معمولی جدا می‌کند عبارتند از:

 

درد عضلانی که معمولاً باعث میشود نتوانید از رخت خواب خود بیرون بیایید.
تب بالا
سرفه هاي شدید

 

اگر شمار مراتب تنفس فرد مبتلا به آنفولانزا افزایش یافت و یا اگر تب از بین نرفت باید به دکتر مراجعه کنید.

 

درمان

خط مقدم درمان و رویارویی با آنفولانزا این هست که از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه و مقدار زیادی مایعات بهره گیری کنید. اگر حس کردید بهبود پیدا نمی‌کنید، بهتر هست به دکتر مراجعه کنید تا برایتان داروهای ضد ویروسی تجویز کند.

 

جلوگیری

هر سال مراکز پزشکی واکسن آنفولانزا را به کسانی که بیش از دیگران در مقابل آنفولانزا ضعیف میباشند تزریق میکند. این افراد عبارتند از:

 

افراد بالای 65 سال
بانو هاي آبستن
کسانی که برای مدت زمان طولانی در منزل تحت مراقبت قرار دارند.
کسانی که مراقبان اصلی یک فرد معلول یا سالخورده به حساب می‌آیند.

 

اگر جزء هیچ یک از این دسته ها نیستنید، میتوانید خودتان به صورت شخصی این واکسن را از داروخانه ها بخرید و بهره گیری کنید.

 

3- عفونت حلق

عفونت هاي ویروسی می‌توانند در نتیجه ترویج عفونت حلق به وجود بیایند. اگر گلویتان دچار عفونت شود، دچار درد و التهاب می‌شود.

 

درمان

داروهای بدون نیاز به نسخه فراوانی میباشند که می‌توانند کمکتان کنند درد حلق را تسکین دهید. اگر دچار تب شدید، غدد متورم و دردناک شدند و یا نقاط سفید رنگی روی لوزه ها دیده شد یا با قورت دادن دشوار پیدا کردید ممکن هست لوزه تان برزگ شده باشد یا دچار آبسه لوزه شده باشید. در چنین شرایطی باید به دکتر مراجعه کنید.

 

4- عفونت چشم

اگر چشمتان دچارش خارش شد و قرمزی و ترشح داشت ممکن هست دلیلش ورم ملتحمه باشد. ورم ملتحمه را میتوانید با چند بار حمام آب گرم و یا قطره هاي چشم بدون نیاز به نسخه درمان کرد. با این حال اگر درد چشمتان اکثر شد و یا دچار از دادن بینایی شدید، باید بی درنگ به دکتر مراجعه کنید.

 

جلوگیري

برترین روش برای جلوگیري از عفونت چشم این هست که دست هاي خود را مرتب بشویید. همین طور در صورتی که دست ها آلوده بود نباید انها را با چشم تماس دهید.

 

5- اسهال و استفراغ

برخی ویروس ها ممکن هست باعث شیوع اسهال، استفراغ و یا هر دو شوند. شستن دست ها برترین روش برای پیش گیری از این شیوع هست. برای جلوگیری از شیوع ویروسی که عامل این علائم شده بهتر هست افراد آلوده به ویروس تا 48 ساعت بعد از بهبودشان به محل کار یا مدرسه بازنگردند.

 

6- سلامت روان

با طولانی تر شدن شبها برخی افراد ممکن هست از نظر خلق و خو دچار دشوار شوند و اضطرابشان افزایش بیابد. داشتن یک برنامه خوراکی تندرست در کنار مکمل ویتامین D می‌تواند با چنین مشکلی رویارویی کند. کوشش کنید در روتین هرروز خود ورزش را نیز بگنجانید اینکار باعث تقویت سطح سروتونین نیز میشود. اگر احساس افسردگی میکنید بهتر هست با یک دکتر متخصص گفتگو کنید تا کمکتان کند.