پارس ناز پورتال

گُرگرفتگی بدن و اختلال خواب در دوران یائسگی

مجموعه : بهداشت زنان
گُرگرفتگی بدن و اختلال خواب در دوران یائسگی

گُرگرفتگی بدن و اختلال خواب در دوران یائسگی

از سن 45 سالگی به بعد بانو ها باید چشم براه فرا رسیدن دوران یائسگی باشند که همراه با نشانه هایي هست که امروز بیان میکنیم. مطالعه اخیر نشان می‌دهد زنان دچار گُرگرفتگی هاي شدید در دوره یائسگی با ریسک بالای آپنه خواب «اضطراب خواب» و دشواری های مرتبط قلبی مواجه میباشند.

 

این مطالعه شامل حدود ۱۷۰۰ زن میانسال بود که در حدود ۲۵ درصد آنان در معرض ریسک بالا یا متوسط اضطراب انسدادی خواب بودند. به طورکلی هر چقدر سن این زنان بالاتر بود، میزان چربی بدنی شان اکثر بود و فشارخون بالا داشتند.محققان دریافتند در سنجش با زنان مبتلا به گرگرفتگی هاي ملایم یا فاقد این دشوار، آنهایی که مبتلا به گرگرفتگی هاي شدید بودند تقریباً دوبرابر اکثر در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب قرار داشتند.

 

در آپنه خواب، توقف در نفس کشیدن یا تنفس کوتاه و کم گودی ، مانع از خواب مفید شب در فرد می‌شود.آپنه خواب با افزایش قابل دقت ریسک مریضی قلبی، فشارخون بالا، سکته مغزی، افسردگی، و مرگ زودهنگام مرتبط هست.

 

به قول خوآن پینکرتون، سرپرست تیم پژوهش از انجمن یائسگی آمریکای شمالی، «اضطراب در خواب مشکلی شایع در دوره یائسگی هست. تشخیص شمار بالای اختلالات خواب مشخص نشده نظیر آپنه خواب انسدادی مهم هست.»

 

وی در ادامه می افزاید: «سردردهای ابتدای صبح یا بیخوابی مفرط در طول روز باید در مورد وجود آپنه خواب انسدادی مورد دقت قرار گیرد و انجام آزمایشاتی در این اساس ضروری هست.»