پارس ناز پورتال

گفتن این کلمات و جمله ها به کودکان ممنوع

گفتن این کلمات و جمله ها به کودکان ممنوع

گفتن این کلمات و جمله ها به کودکان ممنوع 

متاسفانه تعدادی از والدین میباشند که با به کار بردن جملات نادرست جلوی کودکان روی ذهن فرزندان خود تاثیرات بسیار منفی می گذارند. اگر صاحب فرزندی هستید، هنگام صحبت با او جملاتی که در ادامه مقاله برایتان آورده ایم را از دایره لغات خود حذف کنید. این جملات نه تنها رفتار اشتباه کودکتان را تغییر نخواهند داد بلکه تاثیری منفی بر ذهن او میگذارد که شاید هیچگاه قابل جبران نباشد. در ادامه مقاله ا این جملات مخرب آشنا شوید.

 

هم اکنون گریه ات را تمام کن

شما باید به کودکتان گریه کردن یا ابراز احساست را یاد دهید. اگر او اکنون ناراحتی یا عصبانیت خود را مخفی کند، در آینده نیز فردی درونگرا و گوشه گیر خواهد شد. کودکان باید یاد بگیرند که نشان دادن شادی، غم، عصبانیت… اشتباه نیست. همانگونه که شما به بزرگ تر ها نمیگویید: «گریه نکن» برای کودکتان نیز نباید این جمله را بیان کنید.

 

من برای تو همۀ کار کرده ام

هنگامی که با فرزندتان بحث می‌کنید، از گفتن این جمله که شما هر کاری برای او کرده اید، به شدت بپرهیزید. فرزند شما با شنیدن این جمله پیش خودش فکر میکند که اگر پدر و مادرم برای من همۀ کار کرده اند، پس من چرا باید از دست آن ها عصبانی باشم؟ حتما مشکل از من هست. در این شرایط او دیگر ناراحتی، عصبانیت، دردودل هایش و حتی اشتباهاتش را نیز برای شما بازگو نمیکند.

 

تو این بار پیروز شدي، اما چرا همۀ وقت} نمی‌توانی؟

جمله اول شما، جمله اي مثبت و تحسین برانگیز هست اما همین که بعد از آن از کلمه «اما» بهره گیری میکنید، تمام تاثیر مثبت آن را خنثی کرده اید. در واقع شما در جمله دوم گله و شکایت خود را بروز میدهید و همین جمله هست که تاثیر منفی خود را بر کودکان تان می‌گذارد و باعث کاهش اعتماد به نفس او میشود.

 

تو مرا عصبانی می کني

یکی از مهم ترین وظایف والدین صبوری هست. کودکان ممکن هست کارهای زیادی کنند که موجب ناراحتی شما شوند اما این شمایید که باید آرامش تان را حفظ کنید. شما الگوی کودکان تان هستید، یا به بیان دیگر او شما را مبنایی برای رفتارهای آینده اش قرار میدهد، بنابراین خونسردی خود را حفظ کنید تا بعدها که کمی آرام تر شدید، از رفتاری که با فرزندتان کرده اید، پشیمانی به سراغ تان نیاید.

 

آن را نخور، چاق میشوی

زمانی که می‌خواهید به کودکتان یاد دهید که غذا هاي سالم مصرف کند، بهتر هست که به جای چاق شدن، به علت دیگری برای منع او از غذا اشاره کنید. بعنوان مثال از فواید و طعم مفید غذا هاي سالم صحبت کنید. تمرکز روی وزن کودک تنها نگرانی وی را اکثر میکند و موجب عدم اعتماد به نفس اش می‌شود.

 

این مشکل آنقدرها که تو فکر میکنی، بزرگ نیست

شاید مشکل فرزندتان برای شما کوچک و بی اهمیت باشد اما دلیلی ندارد که برای کودکتان هم بی ارزش باشد. بنابراین شما نباید وی را به دلیل ناراحتی هایش سرزنش کنید. این راه هیچ کمکی به او نمی‌کند. پس بهتر هست که به جای به زیر سوال بردن مشکل اش، به دنبال راهی برای کم کردن دل نگرانی هاي او باشید.

 

آرام باش

خب اگر کودکتان روش آرام کردن خودش را بلد بود که حتما اینکار و انجام می داد. پس به جای اینکه این جمله را هر دفعه با صدای بلندتر تکرار کنید، به فکر راهی برای آرام کردن او باشید.

 

خیلی تنبلی

کودکان به هیچ عنوان تنبل نیستند بلکه انها چگونگی انجام انچه از آن ها می‌خواهید را به درستی نمیدانند. اگر شما به فرزندتان بگویید که تو تنبلی، در واقع اعتماد به نفس اش را از او گرفته اید. آیا خود شما هم اگر انگیزه اي برای کاری نداشته باشید، قدمی بر می دارید؟

 

یک چیز را چند بار باید تکرار کنم؟

اگر به این مرحله رسیده اید که باید یک حرف را 100 بار برای فرزندتان تکرار کنید، آخرش هم هیچ نتیجه اي نگرفته اید، بهتر هست که در مورد شیوه رفتار با فرزندتان تجدید نظر کنید. غر زدن هیچ جواب مثبتی نمیدهد. بنابراین به جای تکرار یک جمله، سعی کنید با سوالات دیگر ریشه حرف گوش نکردن کودکتان را بیابید.

 

مثل بچه ها رفتار نکن

شما نباید از فرزندتان انتظار داشته باشید که مثل بزرگ ترها رفتار کند، در غیر این صورت که نام کودک را بر او نمی گذاشتند. اگر کودکتان رفتاری بچه گانه و دور از انتظار از خود نشان داد، به شرایط اطراف او نگاه کنید و علت را دریابید. به جای سرزنش کردن او، به احساسات اش گوش دهید.

 

مرا ناامید کردی

 به گزارش پارس ناز این جمله را معمولا والدین هنگام ناراحتی کودکان می‌زنند که نه تنها فایده اي ندارد بلکه درد و ناراحتی کودک را نیز اکثر می‌کند. او به این علت که شما را نیز از خودش ناامید کرده، غصه بیشتری میخورد، بنابراین بدون دقت به خودتان، بهتر هست که به فکر علت و برطرف کردن ناراحتی او باشید.

 

اینکار را نکن

متاسفانه این جمله اي هست که به تکرار از زبان والدین شنیده میشود که هیچ تاثیر مثبتی نیز ندارد. به جای بیان این جمله، بهتر هست که راه درست را نشان فرزندتان دهید. بعنوان مثال اگر که او خواهر کوچک ترش را زد، دست وی را بگیرید و بر سر خواهرش بکشید و به او بگویید که با دست کارهای قشنگ تری هم میتواند انجام داد.

 

من از این رفتارت متنفرم

با گفتن این جمله، انچه کودک شما می‌شوند، کلمه «متنفرم» هست. در واقع زمانی که این کلمه از دهان شما به گوشش میرسد، او تمام کلمات گذشته وی را نشنیده می‌گیرد و تنها به حس تنفری که شما نسبت به او دارید می اندیشد که تاثیر بدی بر روحیه اش خواهد گذاشت. بنابراین هنگام حرف زدن، مراقب کلماتی که به زبان می آورید باشید.