پارس ناز پورتال

گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب

گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب

گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب 

حمید صفت خواننده رپ که چند سالی است کار خود را شروع کرده و به سرعت بین مردم محبوبیت بالایی پیدا کرد. با این خواننده گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. حمید صفت یکی از پدیده های شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی این روزهاست؛ خواننده ای که با ظاهری متفاوت و البته ترانه های خاص خودش توانسته مخاطبان زیادی را جذب خود کند.

 

چرا سراغ رپ رفتی؟

 

هر کسی یه اولویت هایی داره تو زندگیش. هر کسی یه نقشی داره، می تونم پاپ بخونم زندگیمم راحت باشه. من خودم به شخصه مسائل دیگری برام مهمه. برای من مبارزه اولویت داره. ما یه مسئله ای به اسم «چیریک» داریم. چیریک یه مفهومی مثل شهیده. شما می تونی فروشنده سوپرمارکت باشی، کم فروشی نکنی، جنس بَد نَدی، تو هم داری می جنگی با پول پرستا، اگه توی این راه بمیری، تو هم شهیدی. من رپو به خاطر این دوست دارم.

گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب

رپ چه ویژگی خاصی داره؟

 

رپ خیلی رُک تره نوع اعتراضش. بیشتر می شه به مسایل پرداخت. کار موسیقی پاپ نهایت دوازده بیت داره ولی تو رپ می تونی 100 بیت بگنجونی.

 

دغدغه شما چیه؟

 

جوونا. توی زندگی جوون ها، همه چیز داره به خاطر فضای مجازی سبُک می شه. دغدغه من سَبک زندگیه. دغدغه مشکلات مردمه. من می خوام دیگرانو بیدار کنم.

 

رپ به شما زبان اعتراض داد. شما به رپ چی دادی؟

 

دغدغه های جدید. من بحث فرهنگی رو وارد کردم. البته این به معنای اون نیستش که دیگه جنبه سرگرمی موسیقی باید نادیده گرفته بشه.

 

مسائل فرهنگی دایره گسترده ای داره. شما به دنبال کدوم بخش اون هستی؟

 

طبیعتا دغدغه دینی در زندگی ایرانی ها جریان داره و من هم از این موضوع مستثنی نیستم. ولی من تمام مسائل رو نگاه می کنم. مسائل فرهنگی رو نگاه می کنم. مسائل اجتماعی، مسائل روز و…

 

چرا جامعه برای شما دغدغه شد؟

 

برمی گرده به خانوادت؛ به رفیقات؛ به قهرمان های زندگیت. این مسئله که من اومدم تا برای همه یه کاری بکنم یه جرقه بود ولی من گرفتمش و توی کل زندگیم جاری شد.
گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب

تا حالا از کارهای خودت تاثیری در فضای جامعه دید؟

 

تا حدی که تو جامعه باشم می بینم. وقتی سعی می کنم موضوعات روز رو مطرح کنم به تبع تاثیر کارم بیشتر هم می شه. مثلا سر کار «فیک/ Fake» مخاطب کاملا آماده شنیدن چنین کاری بود و به موقع اون اثر ارائه شد. بازخورد خوبی هم داشت. از انواع و اقسام افراد.

 

درسته. ولی چرا این همه حاشیه داشت؟

 

من کامل نیستم تا درباره رفتار دیگران قضاوت کنم. اما یک عده کار «فیک» را بردن سمت حاشیه. من حقیقت ایران رو توی «فیک» نشون دادم و همه ناراحت شدن، چون خودشون رو توش می دیدن. اونایی که باید می فهمیدن، فهمیدن. من یه اعتقادی دارم باید بگم اگه سیاهم باید حرفمو بزنم اگه سفیدم باید حرفمو بزنم. اما یک عده خواستند بگویند اون کار رو برای مخاطب خاص و سر موضوعات شخصی خوندم.

 

دنبال مجوز نیستی؟

 

رپ با جواز تناقض داره. من حرفم مشخصه. جواز حرفم رو تغییر می ده. من اگه می خواستم حرفمو تغییر بدم اصلا نمی گفتم. من حاضر نیستم شعرم رو ادیت کنم ولی طبیعتا کسانی که برای این کارها مجوز صادر می کنند برای خودشون قواعدی دارن. کار رپ با این چیزها جور در نمی آید.

 

منبع مالی شما از کجاست؟ از کجا معلوم که شما تحت حمایت نباشید؟

 

(می خندد) درآمد؟ همه چیز با هزینه شخصیه. هیچ کمکی به ما نمی شه. نه من، کلا کار رپ این طوریه.

 

پس چرا تا حالا دستگیر نشدی؟

 

از کجا می دونی؟

 

خوب الان جلوم نشستی.

 

می گیرن ولی اون تو نگه نمی دارن که.

 

چرا از مشکلاتت حرف نمی زنی؟ مثل خیلی از همکارانت.

 

مردم ما بدبخت پسندن. هرچی یارو داغون تر بود همه طرفداراشن. ما با مشکل کار می سازیم. ویدئو بعد من 5 بار فیلم برداریش کنسل شده. من ویدیو می سازم تا مردم بهتر کارم و حرفم رو بفهمن. اما من اعتقاد دارم باید خودم محکم باشم تا حرفم رو محکم بزنم. دوست ندارم مشکلاتم را توی بوق و کرنا کنم. از مرد مظلوم نما بدم میاد.

گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب

با این همه مشکلات، چرا ایران موندی؟

 

ملیتم رو دوست دارم. من اینجا دنیا اومدم برای اینکار. اگه بیرونم کنن می رم. اگه بگن کار نکن می رم. من دغدغم از همه چیز برام مهم تره. ولی دوست دارم توی مملکت خودم حرف هام رو بزنم.

 

زبان اعتراض حتما به ناسزاها هم احتیاج داره؟ اساسا چرا توی رپ از فحش و حرف های رکیک استفاده می کنی؟

 

ما تو رپ از حقیقتمون حرف می زنیم. ما تو زندگیمون از فحش استفاده می کنیم. شما با دوستان نزدیکتون رودروایسی دارید؟ نه. رپ مثل زندگی میمونه. اصلا رپ خود زندگی ست.

 

یعنی این یک نقطه منفی برای رپ نیست؟

 

خیلی از مشکلات الان به خاطر اینه که جرات حرف زدن نداریم. مثل طلاق که بخش زیادیش به خاطر حیای بین پدر و پسر و مادر و دختر زیاد شده. من اگه بخوام حرفمو بزنم باید از همه چیز استفاده کنم. شاید این وسط خجالت زیادی باعث بشه نتونم حرفمو بزنم ولی من کارمو می کنم.

 

بهترین رپر دنیا از نظر شما کیه؟

 

اِمینم.

 

تو ایران؟

خب من سلیقه خودمو می گم. کارهای سروش (هیچکس) رو دوست د ارم.

گفتگو با حمید صفت خواننده رپ محبوب

شعرهات رو خودت می گی؟

 

بله. خیلی هم سریع. معمولا انقدر از قبل به اون فکر کردم که نهایتا 20 دقیقه وقت می گذارم. البته در مورد «فیک» خیلی وقت گذاشتم. پنج شش بار کار فیک رو بازنویسی کردم.

 

نوجوانی سن اعتراضه، به نظرت، نوجوان ها چطور باید اعتراض خودشون رو نشون بدن؟

 

اول از هر چیز باید از خودشون شروع کنن. اگه خودشون رو درست کنن بقیه هم ازشون تاثیر می گیرن. اول خودت آدم بشی بقیه هم میان دنبالت. اگه شما خودتو درست نکرده باشی و از دیگران ایراد بگیری بقیه یه لبخند بهت می زنن و حرفتو نشنیده می گیرن.