پارس ناز پورتال

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی 

یکی از برترین بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران سعیده علی هست که در رسانه ها نیز درمورد وی به طور وسیعی بحث می شود. سعیده علی ، یکی از هزاران دختر بسکتبالیست ایران هست که در این روزها به آینده ورزشی خود بیش از هر بار دیگری امیدوار شده و میگوید حالا که فیبا با پوشش اسلامی در مسابقات موافقت کرده،فرصت حضور در مسابقات را داریم و میتوانیم توانمندی بسکتبال بانوان ایران را در میادین بین‌المللی نشان دهیم.

 

سعیده هم کاپیتان و هم مغز متفکر تیم ملی هست و بیش از ۲۲ سال هست که بسکتبال بازی می کند. او از خانواده کاملا ورزش
ي به این رشته آمده و سال‌هاي کودکی‌اش بیش از آن‌که با بازی‌هاي کودکانه سپری شود، به‌دلیل بسکتبالیست بودن مادر و خواهرانش در سالن بسکتبال سپری شده. او روزهای تلخ و شیرین زیادی را در زندگی ورزشی‌اش تجربه کرده هست.

 

بانوی ملی‌پوش بسکتبال ایران درمورد تمام سال‌هایي که بسکتبال را آغاز کرده میگوید: بسیار کوچک بودم که به سالن بسکتبال می‌آمدم.اما پیش از آن‌که به صورت جدی وارد این رشته شوم، شنا و کاراته کار میکردم، تا اینکه به صورت جدی از ۱۰ سالگی بازیکن بسکتبال شدم و چهار پنج ماه پس از آن هم در مسابقات مینی بسکتبال شرکت کردم. حالا تقریبا حدود ۲۲ سال هست که بسکتبال بازی می‌کنمو حدود ۱۵ سالی هم از حضورم در لیگ حرفه‌اي کشور می‌گذرد.

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

سعیده علی,دختر بسکتبالیست ایران

 

تلخ‌ترین لحظه‌هاي ورزشی‌ام، نبودن ایران در تورنمنت‌هاي بین‌المللی هست

کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران برای نخستین بار در ۱۶ سالگی ملی‌پوش رده نوجوانان ایران شد و در ۲۰ سالگی هم به تیم ملی بزرگ‌سالان رسید. او در تمام سال‌ها شکست و پیروزی‌هاي فراوانی را تجربه کرد، اما خودش میگوید تلخ‌ترین لحظه‌هاي ورزشی‌اش، حضور نداشتنتیم ایران در تورنمنت‌هاي بین‌المللی بود.

 

«در تمام این سال‌ها وقتی تورنمنت‌هاي بین‌المللی برگزار می‌شد، من حسرت می‌خوردمکه چرا ایران نمیتواند در این مسابقات شرکت کند و این لحظه‌ها تلخ‌ترین لحظه‌هاي زندگی ورزشی من را رقم زد.چون ما پتانسیل و توانمندی حضور در رقابت‌هاي بین‌المللی را داشتیم،اما نمی‌توانستیم در هیچ رقابت رسمی و بین‌المللی شرکت کنیم.» سعیده علی اما شکست‌هایش را در بسکتبال جزو لحظه‌هاي تلخ ورزشی‌اش نمی داند.

 

او برد و باخت را بخشی از مسابقاتش عنوان میکند،ولی معتقد هست هیچ حسی بهتر از حس قهرمانی برای یک ورزشکار نیست؛حسی که او بارها و بارها به همراه هم‌تیمی‌هایش در تمام سال‌هایي که اجازه بازی در تورنمنت‌هاي رسمی را نداشته،در لیگ و بازی‌هاي دوستانه تجربه کرده هست.مطلع لغو ممنوعیت حجاب از سوی فیبا هیجان‌زده شدم

 

سعیده از فرو ریختن دیوار بلند ممنوعیت، که سال‌ها مقابل تیم بسکتبال بانوان کشیده شده بود، میگوید: «ما سال‌ها منتظر بودیمکه اجازه حضور در رقابت‌هاي بین‌المللی را پیدا کنیم و وقتی خبر موافقت فیبا با حجاب را شنیدم، آن‌قدر هیجان‌زده شدم
که حتی یک روز طول کشید تا این هیجان را کنار بگذارم.

 

میدانم همه ي بسکتبالیست‌هاي دختر به اندازه من از شنیدن این خبر شاد شدند، چون این موضوع میتواند در زندگی حرفه‌اي ما تاثیرگذار باشد.ما با حضور در مسابقات برون‌مرزی میتوانیم نام و پرچم ایران را بالا ببریم و آرزوی هر ورزشکاری هست که در مسابقات بین‌المللی قهرمان شود.

 

تیم بسکتبال بانوان ایران پتانسیل رسیدن به جایگاه قهرمانی را در رقابت‌هاي گوناگون دارد و ما می خواهیم با زحماتی که در این سال‌ها کشیده‌ایم،فرهنگ بازی خود را به کشورهای دیگر معرفی کنیم.ما سال‌ها منتظر شنیدن چنین خبری بودیم تا با خیال راحت به میدان مسابقه برویم و لغو ممنوعیت پوشش اسلامیدر میادین بین‌المللی برای جامعه بسکتبال اتفاقی شاد‌کننده هست.

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

آرزوی هر ورزشکار زنی در ایران، مسابقه دادن مقابل چشمان خانواده‌اش استاما یکی از دلایل اصلی لغو ممنوعیت حجاب از طرف فیبا به بازی دختران بسکتبالیست در استان تهران بازمی‌گردد؛بازی‌اي که درهایش بدون محدودیت برابر تماشاگران باز بود. حتی برای نخستین بار رسانه‌ها به‌طور گسترده این بازی را همراه با تصویر پوشش دادند

 

تا روزنه امیدوارکننده دیگری برای دختران بسکتبال پیدا شود. روزنه‌اي تا شاید آن‌ها روزی بتوانند مقابل چشمان خانواده‌هایشان مسابقهدهند و حتی به حضور زنان در ورزشگاه‌ها فکر کنند. سعیده علی هم بر این عقیده هست که «آرزوی هر ورزشکار زنی در ایران استکه زمان مسابقه خانواده‌اش در سالن حضور داشته باشد.»

 

او می گوید: «هرچند برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها تاکنون اقدامی نشده،اما مسئولان وزارت ورزش بسیار پی‌گیر میباشند که خانواده‌ها بتوانند وارد ورزشگاه‌ها بشوند و حدس میزنم که در سال‌هاي نه‌عمده دور این اتفاق بیفتد.»اتفاقات مفید برای بانوان بسکتبال پس از آن مسابقه تدارکاتی در استان تهران اتفاق افتاد و فیبا تصمیم نهایی‌اش را برای لغو ممنوعیت حجابدر مسابقات اعلام کرد.

 

قانونی که قرار هست در مهرماه اجرایی شود، اما فدراسیون بسکتبال ایران گفته بود که تلاش می‌کنددر خردادماه تیم ایران را به مسابقات غرب آسیا اعزام کند، ولی این موضوع اتفاق نیفتاد و اردویی هم برای تیم ملی تشکیل نشد.

 

سعیده علی درمورد اوضاع تیم ملی می گوید:«در حال حاضر در اردو نیستیم، اما حالا که شرایط حضور در مسابقات بین‌المللی را داریم، فدراسیون برای بانوان هم اردو خواهد گذاشت.چون لازم هست که اردوهای پی‌درپی داشته باشیم و به بازی‌هاي دوستانه اعزام شویم. اساسی‌ترین مشکل ما نداشتن تجربه بازی‌هاي بین‌المللی هست که خدا را شکر با دقت به تایید حجاب از طرف فیبا فکر میکنم این مشکل هم برطرف شود.»

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

بعضی بازیکنان مجبورند شغل دوم داشته باشند

اما در سال‌هایي که بسکتبال بانوان ایران اجازه حضور در رقابت‌هاي بین‌المللی را نداشت، سعیده در لیگی نقش بازی کرده
که عنوان سوپرلیگ بانوان را یدک می کشد. عنوانیکه باید نبود مسابقات بین‌المللی را در روزهای ممنوعیت برای بسکتبالیست‌هاجبران می کرد تا بازیکنان حداقل داخل کشور انگیزه ادامه دادنبه ورزش حرفه‌اي‌شان را داشته باشند.

 

اما آیا لیگ بانوان همچون اسمش توانسته در این سال‌ها لیگی حرفه‌اي برای بسکتبالیست‌ها باشد؟ملی‌پوش بسکتبال ایران در این‌باره معتقد هست که سطح سوپرلیگ بانوان بسیار بالاست، به‌طوری‌که بازیکنان خارجی خوبی در تیم‌ها حضور دارنداو ادامه می دهد: «حضور بازیکنان خارجی در لیگ این فرصت را به بازیکنان ایرانی میدهد که با تکنیک‌هاي آن‌ها آشنا شوند.

 

گرچه من فکر می کنم بالا بودن سطح لیگ بسکتبال بانوانبه‌دلیل پتانسیل بازیکنان ایرانی هست، اما از نگاهی دیگر نبودن اسپانسر در لیگ مشکل بسیار بزرگی هست. هرچند این مشکل تنها مربوط به بسکتبال نیست، بلکه ورزش بانوان همۀ وقت} با این موضوع دست‌وپنجه نرم میکند.دولت و وزارت ورزش تصویب کرده‌اندکه اگر تولیدکنندگان و سرمایه‌داران اسپانسر تیم‌هاي بانوان شوند،از مالیات معاف خواهند شد، اما متاسفانه حمایت مالی خوبی از ما نمی شود.»

 

او ادامه میدهد: «از نظر من تنها مشکل لیگ بسکتبال ایران نبودن اسپانسرهای قوی در تیم‌هاست، به‌طوری که تنها چند تیم
در لیگ اسپانسرهای قدرتمند دارند و از سایر تیم‌ها حمایت مالی خوبی نمی شود.به همین علت شرایط برای بازیکنان بسیار دشوار هست،به‌طوری‌که هم حقوق خاصی نمیگیرند و هم مجبورند شغل دوم داشته باشند.»

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

باید نگاهی ویژه به استعدادیابی در ورزش بانوان شود

کاپیتان تیم ملی بسکتبال بانوان که کارشناس ارشد جامعه‌شناسی ورزشی هست، به اهمیت جایگاه ورزش زنان در جامعه اشاره میکند:«فکر میکنم اگر به پیشرفت ورزش بانوان کمک کنیم،قطعا جامعه‌اي سالم‌تر خواهیم داشت، چون درواقع بانوان جامعه مادران آینده این سرزمین هستندو سلامت آن‌ها سلامت جامعه محسوب میشود.

 

او حمایت دولت از ورزش بانوان را مطلوب میداند و میگوید:من از رئیس جمهور و وزیر ورزش تشکر میکنم که در این مدت ورزش بانوان را رها نکرده‌اند، به‌طوری‌که بسکتبال بعد از این همۀ سال با پی‌گیری‌هایي که انجام شد، توانست مجوز حضور در مسابقات رسمی را کسب کند.

 

اعتقاد دارم برای ادامه‌دار بودن این روند باید ورزش بانوان رها نشودو باید به بانوان بها داد. اگر بخواهیم ورزش بانوان پیشرفت کند، باید آکادمی‌هاي مختلفی را در این بخش راه‌اندازی کنیمو نگاه ویژه‌اي به رده پایه ورزش بانوان داشته باشیم. مثلا در بسکتبالبرای ادامه مسیر باید استعدادیابی خوبی صورت گیردتا در بخش قهرمانی هم در آینده بتوانیم این روند رو به پیشرفت را ادامه دهیم و نتیجه بگیریم.

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

گفتگو با سعیده علی

 

چه شد که تصمیم گرفتی باز هم برای قزوینی ها در لیگ برتر به میدان بروی؟

 

این تیم خواسته هاي بازیکنی مانند مرا براحتی برآورده می کند. این تیم با استفاده از یک مربی مفید، بازیکنان باتجربه و گرچه یک حامی مالی می تواند مشابه بارز باشگاهی باشد که داعیه حرفه اي بودن دارد.

 

گفته می شود بابت قرارداد با این تیم پول قابل توجهی دریافت کردی که در تاریخ بسکتبال ایران بی سابقه هست؟

 

سعیده علی : بله، در حال حاضر من گران ترین بازیکن کنونی بسکتبال ایران هستم. هم تیمی هایم میگویند گران ترین بازیکن تاریخ هم محسوب میشوم که گرچه این را باور ندارم، چرا که در تیم هاي تهرانی ممکن هست بازیکنانی باشند که از من هم اکثر بگیرند.

 

حالاچقدر گرفته اي؟

 

اگر لازم شد بعدا میگویم!

 

همۀ ستاره هاي بسکتبال بانوان در حال جمع شدن در قزوین میباشند. وقتی بقیه تیم ها تضعیف شده اند قهرمانی شما در لیگ برتر کار دشواری نخواهد بود، با این عقیده موافقی؟

 

سعیده علی :خیر، گرچه این را قبول دارم که ما خیلی قوی شده ایم، بخصوص وقتی فولاد ماهان به دسته یک رفت و ستاره هاي بزرگش یعنی پطروس و زمان پور به این جا آمدند؛ اما اینکه ما براحتی می توانیم قهرمان لیگ شویم را اصلاقبول ندارم. تیم هاي دیگر که بیکار نبوده اند، آن ها هم مانند ما بازیکن گرفته اند و دست به تغییر و تحول زده اند.

 

تیم دانشگاه آزاد نیز پا به پای ما در فصل نقل و انتقالات پیش رفت و تا توانست بازیکن جذب کرد. این هم خیلی طبیعی هست که بازیکنی بخواهد به تیمی برود که حداقل توقعات مالی اش را برآورده می کند. قزوین نیز چنین تیمی هست که می تواند همۀ خواسته هاي یک بازیکن را برآورده کند. گرچه همانگونه که گفتم همه ي بازیکنان مفید به این جا نیامده اند

 

و بین تیم هاي دیگر هم پراکنده شده اند. اصلاتیم ما بجز پطروس و زمان پور کدام ستاره را جذب کرده هست؟! مسئولان قزوین تنها کاری که کرده اند این هست که بازیکنان خارجی خود را حفظ کرده اند.

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

سعیده علی,دختر بسکتبالیست ایران

 

وضع کنونی بسکتبال بانوان را چطور ارزیابی می کني؟

 

سعیده علی : سرمایه هاي انسانی بسکتبال اکثر شده اند و در مقایسه با قبل بازیکنان بنا به دلایل گوناگون اکثر و بهتر پیشرفت میکنند. مشکل بزرگی که بسکتبال بانوان با آن مواجه هست کمبود حامی مالی برای تیم هاي باشگاهی هست. این مشکل بعضی از تیم هاي مفید و ریشه دار را به سمت و سوی نابودی پیش برده هست و باعث شده تعداد زیادی از بازیکنان مفید بابت این موضوع فرصت ادامه بازی را از دست بدهند.

 

حضور نداشتن در رقابت هاي برون مرزی چقدر به ضرر شماست؟ این موضوع برای بازیکنی همانند تو که فصل قبل بعنوان برترین بازیکن لیگ گزینش شد گران تمام نمی شود؟

 

سعیده علی : بله، ما هنوز هم افسوس می‌خوریم و از اینکه نمیتوانیم توانایی هایمان را در جایی غیر از لیگ به نمایش بگذاریم ناراحت و دلخوریم. می‌دانیم که فدراسیونی ها همه ي سعی و تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام میدهند، اما گویا فیبا همچنان راضی نمی شود که ما با حجاب کامل اسلامی در میادین گوناگون آسیایی و برون مرزی به میدان برویم.

 

نپذیرفتن حجاب بازیکنان ایرانی از سوی فیبا مضحک ترین بهانه برای محروم کردن ما از حضور در رقابت هاي برون مرزی هست.

 

پس چرا تیم هاي ملی والیبال و فوتبال بانوان بدون هیچ مشکلی در مسابقه ها شرکت می‌کنند؟ داشتن حجاب فقط برای بسکتبالیست ها ممنوع هست؟

 

سعیده علی :این تصمیم فیباست نه ما. به هر حال این موضوع با گذر زمان حل خواهد شد، فقط باید صبر کنیم. مشکل اینجاست که می ترسم این گذشت زمان به ضرر بازیکنانی همانند من تمام شود. گرچه باید این را هم یادآور شوم که با وجود محرومیت ما از حضور در میادین برون مرزی، فدراسیون همچنان اردوهای تیم ملی را تشکیل می دهد و ما هم با انگیزه بی نظیر اي در این اردوها شرکت میکنیم.

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

سعیده علی,دختر بسکتبالیست ایران

 

بعنوان برترین بازیکن بسکتبال شناخته می‌شوی. خودت چه کسی را برترین بازیکن ایران می‌دانی؟

 

سعیده علی :من بعنوان یک بازیکن گارد راس هم پستی هاي خودم را بهتر و اکثر می شناسم. به اعتقاد من، محمودی و آیلین آرتونیان دیگر بازیکنان مفید ایران میباشند. متاسفانه فرصت عمده زیادی برای رشد ما در بسکتبال بانوان وجود ندارد.

 

چرا؟

 

سعیده علی : مفید همانگونه که اشاره شد ما فعلاامکان حضور در مسابقه هاي برون مرزی را نداریم. وقتی در رقابت هاي برون مرزی حضور نداشته باشیم طبیعتا تجربه جدیدی در کار نخواهد بود و وقتی تجربه اي هم نباشد نمی‌توانیم براساس آن مهارت هاي جدیدی یاد بگیریم یا اینکه سطح بازی هایمان را بهبود ببخشیم.

 

میگویند تو حتی توانایی بازی کردن در تیم هاي اروپایی را هم داری. فکر میکنی واقعا چنین چیزی روزی عملی شود؟
سعیده علی : تا زمانی که نتوانم با تیم ملی در مسابقه هاي گوناگون به میدان بروم، نمیتوانم به این موضوع حتی فکر کنم. گرچه حتی اگر مجوز ما برای بازی کردن در رقابت هاي برون مرزی هم صادر شود مدت زمان زیادی طول می کشد تا دیده شویم.

 

حرف خاصی مانده که نگفته باشی؟

 

سعیده علی : مهم تر از این برای ورزشکاران زن وجود ندارد که به انها دقت بیشتری شود. فقط بعد مالی مهم نیست و باید تعداد زیادی از ابعاد دیگر این موضوع را هم در نظر گرفت.

گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی