پارس ناز پورتال

گل مژه چشم چیست و معرفی راه درمان آن

گل مژه چشم چیست و معرفی راه درمان آن

گل مژه چشم چیست و معرفی راه درمان آن 

گل مژه چشم به زائده کوچکی در چشم گفته می شود که معمولا روی پلک ها ظاهر می‌شوند و دلایل مختلفی برای بوجود آمدن آنها وجود دارد. گل‌مژه مریضی شایعی هست که می تواند افراد را در سنین گوناگون گرفتار کند. گل‌مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمزرنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر میکند.

 

این توده در حقیقت آبسه کوچکی هست که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد میشود. تماس دست آلوده با چشم «بخصوص اگر با ترشحات بینی آلوده شده باشد» و التهاب لبه پلک «بلفاریت» از عوامل مهمی هست که باعث بروز گل‌مژه می شود.

 

راه‌هاي درمان گل‌مژه
بیشتر گل‌مژه‌ها ظرف چند روز بتدریج بهبود می‌یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در چند روز اول، بهره گیری از کمپرس گرم باعث تسکین درد می شود و ممکن هست به سرباز کردن گل‌مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. برای این منظور یک حوله تمیز را با آب جوشیده گرم «نه داغ!» مرطوب کنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید.

 

ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می کند. ماساژ کمپرس گرم را می توان روزی 4ـ 3 بار انجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل‌مژه بهبود پیدا کند.

 

راه‌هاي پیشگیری از گل‌مژه
در بعضی از افراد گل‌مژه در سال چند بار تکرار می شود یا به اصطلاح عود می کند. برای پیشگیری از عود گل‌مژه به نکته‌هاي زیر دقت کنید:

 

از تماس دست آلوده با چشم پیش گیری کنید.

 

بهداشت پلک را رعایت کنید. شستشوی منظم پلک‌ها با آب ولرم یا شستشوی لبه پلک با شامپو بچه رقیق شده میتواند به پیشگیری از عود گل‌مژه کمک کند.

 

در صورت بروز گل‌مژه‌هاي مکرر حتما به چشم‌دکتر مراجعه کنید. گاهی اوقات مریضی‌هاي چشمی دیگر مانند بلفاریت «التهاب لبه پلک» یا مشکلات غدد ترشح‌کننده چربی باعث بروز گل‌مژه مکرر می شود که تشخیص و درمان این مریضی‌ها توسط چشم‌دکتر باعث جلوگیري از عود گل‌مژه میشود، بعلاوه گاهی اوقات بعضی

 

از مریضی‌هاي جدی پلک‌ها «مثلا تومورها» ممکن هست به صورت گل‌مژه‌هاي مکرر تظاهر کند که در این موارد معاینه توسط چشم‌دکتر راهگشاست.

 

گل‌مژه چیست؟
گل‌مژه به طور کلی به یک آبسه کوچک با سر زردرنگ گفته میشود که بر اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد مترشحه چربی پلک ایجاد می شود.

 

گل‌مژه را نترکانید
هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید یا به زور تخلیه کنید، اینکار میتواند باعث گسترش عفونت به بافت‌هاي مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل‌مژه بهبود پیدا نکرد حتما به چشم دکتر مراجعه کنید. چشم‌دکتر می تواند در صورت لزوم با یک جراحی کوچک گل‌مژه را تخلیه کند. تخلیه گل‌مژه با بی‌حسی موضعی با بهره گیری از قطره بی‌حس‌کننده انجام میشود و گل‌مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود.

 

در گل‌مژه‌هاي معمولی بهره گیری از قطره‌هاي آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک غذایی فایده‌اي ندارد، اما در بچه‌هاي کوچک یا افرادی که گل‌مژه‌هاي شدید و ملتهب دارند ممکن هست لازم باشد با نظر چشم‌دکتر آنتی‌بیوتیک غذایی برای پیش گیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت‌هاي مجاور بهره گیری شود.

 

علائم و نشانه‌ها
احساس سنگینی و درد پلک
ایجاد یک توده برجسته قرمزرنگ دردناک در لبه پلک
سوزش، خارش و اشکریزش
خروج ترشحات چرکی از گل‌مژه

 

تاری دید از عوامل معمول گل‌مژه نیست، اما اگر گل‌مژه نسبتا بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می شود.

 

روش‌هاي درمان خانگی گل‌مژه

 به گزارش پارس ناز درمان‌هاي خانگی دیگری برای رفع مریضی گل‌مژه وجود دارد که بسیار ساده بوده و در دسترس هست. این درمان‌ها عبارت هست از:

 

چای کیسه‌اي در درمان گل‌مژه بسیار موثر هست، به این طریق که یک کیسه‌اي گرم را در محل گل‌مژه قرار دهید تا زمانی که چای کیسه‌اي خنک شود. هم درد را کاهش میدهد و هم تورم را.

 

تخم گشنیز در درمان گل‌مژه بسیار موثر هست. مقداری تخم گشنیز در آب جوش بریزید، سپس دانه‌ها را دور ریخته و از آب آن برای شستشوی چشم بهره گیری می کنیم. چند بار در روز اینکار را انجام دهید.

 

روغن کرچک به درمان گل‌مژه بسیار کمک می کند. چند قطره از روغن کرچک روی منطقه آسیب‌دیده زده و به آرامی مالش دهید. چند دقیقه بعد با آب ولرم بشویید. اینکار را چند بار در روز تکرار کنید.

 

با یک پارچه تمیز شیر پاک‌کن زده و محل گل‌مژه را تمیز کنید.

 

آب سیر دارای خواص ضدباکتری هست که به درمان گل‌مژه کمک می کند، ولی مراقب باشید که به چشم وارد نشود و پس از بهره گیری چشم را با آب ولرم بشویید. هم درد و هم تورم را کاهش میدهد.