پارس ناز پورتال

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانی

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانی

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانی 

وجود گل در خانه و نگه داری از آن طراوت و سرزندگی خاصی به افراد می‌دهد،وجود یک گلخانه در گوشه اي از خانه می‌تواند حال و هوای خانه را عوض کند. بیایید کمی به تجربیات باغبانی و گلکاری تان اضافه کنید. مقاله زیر پر از اما و اگرهایی هست که ممکن هست جواب سوال شما هم باشد. برای آن هایي که گل هایي را خریده اند و نمیدانند با انها چه کنند، مقاله داریم تا کسی که تازه میخواهند در ابتدای بهار رونقی به خانه شان بدهند.

 

شاید هم برخی افراد بعنوان کسی که اطلاعاتی از گلکاری دارید، به شما مراجعه کنند و سوالاتی بپرسند. شاید تجربیات ما بتواند شما را غنی کند. در روزهای آغازین فصل بهار گشت و گذاری به میادین خرید گل و گیاه زدیم تا برترین گیاهان تزیین و سبز آپارتمانی را بررسی کنیم. طبیعتا تعداد گیاه هاي موجود و مقاوم خیلی اکثر از این هاست

 

ولی در مقاله زیر سعی شده مناسب ترین و سازگارترین شان معرفی شود. شاید هم تعدادی از آنها را داشته باشید. اینجا با اسم و عرف شان آشنا شوید.

 

اگر گل هاي تزیینی خریده اید
گل هاي سنبل و لاله

خیلی ها معتقدند سنبل گیاهی اساطیری هست و وجودش سر سفره هفت سین خیر و برکت می آورد. بگذریم که بوی خوشش مثال زدنی هست اما افسوس که عمرش کوتاه هست. برای اینکه احساس نکنید در خریدش اشتباه کرده اید، آن را برای سال هاي بعد هم حفظ کنید. اول اینکه گلدان گران قیمت برایش نخرید.

 

دوم اینکه بعد از خشک شدن گلدان را دور نیندازید. بگذارید ساقه گیاه خشک شود و بعد خاک آن را کنار بزنید و پیاز را خارج کنید. بگذارید پیاز مفید خشک شود بعد آن را در پاکتی کاغذی بپیچید و در جای خشک و تاریک و خنک نگه داری کنید. دی ماه سال بعد پیاز را یک روز خیس کرده و بعد در خاک چال کنید. تا نوروز گیاه شما صاحب گل خواهدشد. لاله هم دقیقا همین اوضاع را دارد.

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانیگل پامچال

گل پامچال سرمادوست هست. اضافه بر تنوع رنگی، خودش هم چندرنگ هست و به باغچه و گلدان هاي بالکنی زیبایی میدهد. تقریبا از اواسط اسفند بازارش گرم میشود اما به محض اینکه هوا از سرما بیفتد، تدریجی گل هایش کوچک و خشک می‌شوند اما شما ناامید نشوید. اول بگذارید گلش خشک شود و بعدا گیاه را به سایه منتقل کنید

 

تا مدت ها برگش سبز خواهدماند. اما اگر آپارتمان شما باغچه دارد، تصمیم خوبی هست که پامچال ها را به بخش سایه باغچه منتقل کنید و اوایل اسفندماه سال بعد که موعد گل دهی اش میشود، دوباره انها را به گلدانتان منتقل کنید.

 

گل زنبق

اگر یک گلدان زنبق خریده اید و گلش به شما وفا نکرد، اصلا نگران نباشید. زنبق گل باوفایی هست که در رنگ هاي سفید و بنفش دیده می‌شود. کافی هست آن را یک جا بکارید. سال بعد این قدر چندان می‌شود و ریشه می دواند که نمی‌توانید حدسش را بزنید. زنبق هم سرمادوست هست اگر با آن مهربان باشید تا پایان اردیهبشت به شما گل می‌دهد.

 

گل شب بو

آیین نوروز حکم میکند گل شب بو یا در خاک یا در آب کنار سفره هفت سین باشد. اگر در خاک باشد، شانس آورده اید، چون بعد از مدتی که گل هایش خشک شدند، غلافی پر از دانه به وجود می‌آید که حکم میوه این گیاه را دارد. بهتر هست بذرها را از غلاف خارج کنید و پهن کنید تا خشک شوند. اول دی ماه سال بعد بذرها را در سرما بکارید تا گیاه شب بو از نو رشد کند.

 

اگر میخواهید یک سال گل داشته باشید

عروس بگونیا

از گل هاي قدیمی هست که مادربزرگ ها در خانه آن را چندان می‌کردند. بگونیا را بعد از خشک شدن گلش دور نیندازید. بگونیا جای گرم و مرطوب را دوست دارد اما حواستان باشد که این به این معنی نیست که به برگ هایش آب بپاشید. چون برگ هایش پرزدار هست و اگر آب مابینش بماند کپک میزند. فقط سه روز یک‌بار پایش مقدار کمی آب بریزید

 

تا مرطوب بماند. این گل چند دوره گل دهی دارد که اگر در آفتاب باشد، فواصل این دوره ها کمتر هم می‌شود. از کنار ساقه بگونیا بریده و آن را مستقیما در خاک قرار دهید خودش ریشه کرده و رشد میکند.
اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانیسیکلامن

گیاهی از خانواده پامچال هست با این تفاوت که گرما را دوست دارد. گل هایي با رنگ هاي تند و خوشحال قرمز و صورتی و سفید دارد و برگ هایش سبز پررنگ میباشند. روش چندان شدنش این هست که ریشه هاي غده مانندش را از هم جدا کرده و در یک گلدان دیگر همراه با کود مناسب بکارید. حواستان باشد

 

حتما دستکش دستتان کنید چون غده هایش سمی هست. در تمام طول سال به شما گل میدهد، به شرط آن که آن را چندان آب ندهید، چون خاکش باید همه ي وقت خشک بماند. بعد از هر ریزش گل برترین زمان آب دهی هست.

 

گازانیا

گلی شبیه به خورشید دارد و اکثر به رنگ هاي زرد و نارنجی و قهوه اي دیده میشود. از لحاظ مقاومت شبیه گل جعفری هست. در برابر گرما مقاوم هست و اگر مقابل آفتاب باشد و هفته اي یک‌بار آب بخورد، مدام گل هایش را به شما نشان می‌دهد. آب بیش از اندازه ریشه گیاه را می پوساند. نکته اینکه این گیاه با بذر چندان میشود. باید گل گازانیا خشک شود و بذرهایش از درون کاسبرگ ها استخراج شوند.

 

حنا

کسانی که از سایه خانه خود گلایه دارند، نگران نباشند گل حنا با سایه ارتباط خوبی دارد اما فراموش نکنید که مرتب آب می‌خواهد و باید خاکش مرطوب باشد. ضمنا این گل برای آویزهای خانگی هم مناسب هست و نهایت رشدی که دارد 60 سانتی متر هست اما گل هاي سفید و صورتی زیبایی دارد اگر گل پرپشتی دارید بخش هایي از ساقه هایش را جدا کنید و مستقیما در ماسه مرطوب قرار دهید تا گل هاي حنای بیشتری داشته باشید.

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانیشامادورا

گیاهی مهربان و همه ي وقت سبز هست که شباهت زیادی به نخل خرما دارد. با هر شرایط آب و هوایی سازگار هست. حتی نور پشت شیشه و سایه را هم می پسندد. اگر طالب گیاه آپارتمانی بی دردسر هستید، شامادورا برترین گزینه هست. ضمن اینکه رشدش این قدر چشمگیر هست و تقریبا ماهی یک برگ به آن اضافه می‌شود

 

که شما را امیدوار میکند. گل هاي این گیاه شبیه کپسول هاي زرد کوچکی میباشند که روی یک شاخه سبز بدون برگ ظاهر میشوند. برای ازدیاد این گل، بذر درون کپسول ها را در بهار بکارید یا از پاجوش هاي گیاه بهره گیری کنید.

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانیپاندانوس

هم سبز یکدست دارد و هم ابلق. نوع ابلق آن اکثر طرفدار دارد، چون برگ هایش یکی در بین سبز و سفیدند. پاندانوس به خاطره سازگار بودنش در خانه ها و ادارات طرفدار زیادی دارد اما یک نکته اینکه هر قدر برگ ها خوشگل و براقند، در پشتشان تیغ هاي برنده اي وجود دارد که به شدت خطرناک میباشند.

 

این گیاه، برای خانه هایي با بچه هاي کوچک پیشنهاد نمیشود. گرچه تیغ ها فقط به یک سمت برنده اند و مانند فرش خواب دارند اگر به سمت ریشه انها دست بکشید اتفاقا خیلی هم خوشایند هست.پاندانوس بچه زاست و مدام از پایه ساقه اش بچه یا پاجوش می‌دهد که شما میتوانید آن را از محل اتصال ساقه جدا کنید و یک هفته در آب قرار داده و بعد بکارید. در تمام طول سال میتوانید این گیاه را اضافه کنید.

 

لیندا

گیاهی با برگ هاي سوزنی و دراز که مانند گیسوانی فرو می ریزند. لیندا از یک پیاز به وجود می‌آید که برخلاف دیگر گیاه ها نباید پیازش پنهان باشد. حواستان باشد اگر گلدان این گیاه را عوض کردید، نیمی از پیاز خاک را بیرون باشد. فواصل آب دهی آن چندان هست و باید صبر کنید خاکش کاملا خشک شود تا آن را آبیاری کنید.

 

لیندا آفتاب دوست هست. اگر آفتاب مستقیم و از بالا به آن بتابد قد لیندا بلند میشود اگر از کناره ها بتابد گیاه چتری با قد کوتاه رشد میکند ازدیاد آن فقط از طریق کاشت پیاز صورت میگیرد.

 

شفلرا

گیاهی با برگ هاي پنجه اي هست که در دو نوع سبز پررنگ و ابلق دیده می‌شود. گیاهی سخت جان و مناسب آپارتمان و راهرو و ادارات هست. نور پشت شیشه برایش کافی هست و حتی اگر نور چندان داشته باشد هم آسیبی به آن نمیرسد. کافی هست در فصل بهار یکی از برگ هاي جوان آن را جدا کرده و در آب بگذارید

 

تا ریشه کند بعد آن را در خاک بکارید. هنوز بهار تمام نشده گیاه شفلرا مانند لوبیای سحرآمیز چند برابر می‌شود. سابقه به شکل تساعدی رشد میکند و مانند درخت شاخه شاخه میشود. از خوبی هاي شفلرا این هست که میتوانید با قطع شاخه هاي اضافی آن را به بن سای تبدیل کنید.

 

اگر می‌خواهید گل هاي لاکچری بخرید

درختچه آیلکس

اگر طالب خرید گل برای شرکت یا گالری هنری هستید بد نیست با این دسته از گل هاي لاکچری آشنا شوید. درختچه آیلکس شما را یاد فیلمهای کریسمس می اندازد. هر درختچه اش نزدیک به 400 هزار تومان هست و باید مراقب باشید کسی آن را ندزدد. بسیار سرمادوست هست اما مانند کاج در تمام طول سال برگ سبز و سفید دارد و میوه هاي قرمز میدهد. به این راحتی ها خشک نمی‌شود و آب کمی لازم دارد. هفته اي یکبار به آن آب بدهید.

اصول مهم نگهداری از گل های آپارتمانی

کنتیا

شبیه درخت نخل هست منتها ظریف تر و با برگ هاي روشن تر. گلی هست که در لابی هتل هاي پنج ستاره بسیار دیده میشود. برخلاف قیمت بالایش نگه داری سختی ندارد. از این جهت مناسب لابی هاي آپارتمان و هتل هست که نور نمی‌خواهد. قیمت گلدان کوچکش از 700 هزار تومان شروع شده و هر قدر بلندتر شود، اکثر میشود. سایز یک متری اش به دو میلیون تومان می‌رسد.

 

کاتلیا

از خانواده ارکیده هاست. گلی بنفش رنگ دارد و هر گلدانش حدود100 هزار تومان قیمت دارد. ارکیده ها دوست ندارند تا مرز خشکیدگی و پژمردگی بی آب بمانند. به همین دلیل باید گذشته از خشک شدن کامل گلدان، آن را آبیاری کرد و گرچه به همان نسبت به سر کردن در شرایط ماندابی حساس میباشند.

 

پس باید صبر کرد تا دوباره تقریبا نزدیک به خشک شدن برسد و بعد آبیاریشان کرد. حدود یکبار در هفته تا 10 روز یک‌بار، تقریبا برترین فاصله آبیاری هست. در زمستان ها که لوازم گرمایشی روشن شده و رطوبت هوا کم میشود، نیاز به آبیاری اکثر خواهدبود. مراقب باشید روی غنچه ها و شکوفه ها آب نریزید که عمر گل ها کم می‌شود.

 

استرپتوکارپوس

اگر بنفشه آفریقایی تکراری شده و به دنبال گلی شیک و باکلاس با همان مایه هستید، این گیاه را خریداری کنید. فقط اینکه آن را زیر نور مستقیم لامپ قرار دهید تا فرآیند گل دهی اش سریع تر شود. درست مانند بنفشه آفریقایی هر دو هفته یکبار کود گل دهی نیاز دارد، گرچه سعی کنید مایع کود روی برگ هایش نریزد. قیمت این گل از 100 هزار تومان به بالاست

 

•  به گزارش پارس ناز ریحان یکی از خوش عطرترین و خوش مزه ترین سبزی هاست. شما میتوانید در تمام طول سال یک باغچه کوچک از ریحان در خانه کنار دستتان داشته باشید. برای اینکار یک گلدان، کمی بذر ریحان و مقداری خاک نیاز دارید. میتوانید این گلدان را روی میز غذاخوری جای دهید.

 

• شما میتوانید برخی از صیفی جات تزیینی را در خانه کشت کنید. با اینکار دو نشان زده اید هم می‌توانید از زیبایی آن بهره منده شوید هم محصولش را نوش جان کنید. توت فرنگی یکی از این محصولات هیجان انگیز هست. اضافه بر اینکه میوه گرانبهایی هست، رشد و چیدنش هیجان خاصی دارد.

 

فلفل تزیینی از آن صیفی جاتی هست که کاشتنش بی دردسر هست. تنوع رنگی اش هم بالاست و در آن واحد فلفل هاي قرمز و زرد و نارنجی را یک جا دارید. این گیاه سخت جان هست و در درازمدت میوه می‌دهد. پربار هم هست. میتوانید از دانه هایش در غذا و برای کشت دوباره آن بهره گیری کنید.