پارس ناز پورتال

گوزن باردار در خرم آباد تلف شد + عکس

گوزن باردار در خرم آباد تلف شد + عکس

گوزن باردار در خرم آباد تلف شد + عکس

متاسفانه باخبر شدیم که گوزن باردار که در باغ وحش خرم آباد نگه داری می شد؛ توسط بازدیدکنندگان مورد حمله و پرتاب سنگ قرار گرفته است و در حین فرار با حفاظ اطراف برخورده کرده و دچار شکستگی گردن شده و تلف شده است. 

 

به دنبال مرگ یک گوزن زرد باردار در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد، ابراهیم توکلی مدیرکل دامپزشکی استان لرستان ضمن ابراز تاسف از مرگ این گوزن زرد گفت:

 

گوزن زرد ایرانی باردار باغ وحش که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود در حین فرار به شدت به فنس برخورد کرد و دچار شکستگی گردن شد که متاسفانه با تنفس مصنوعی هم نتوانستیم این گونه باارزش و در خطر انقراض و جنین نارسش را نجات دهیم.پ

 

گوزن زرد ایرانی باردار باغ وحش که توسط بازدیدکنندگان مورد پرتاب سنگ قرار گرفته بود در حین فرار به شدت به فنس برخورد کرد و دچار شکستگی گردن شد که متاسفانه با تنفس مصنوعی هم نتوانستیم این گونه باارزش و در خطر انقراض و جنین نارسش را نجات دهیم.

گوزن باردار در خرم آباد تلف شد + عکس
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان سازمان محیط زیست، دامپزشکی استان را در این زمینه مقصر می دانند؟ گفت:
 
شهرداری پس از گذشت یک سال از احداث باغ وحش کاسیت از اداره کردن این مرکز صرف نظر کرد و اداره این باغ وحش را به دانشکده دامپزشکی سپرد که به دلیل بالا بودن هزینه ها و مسئولیت سنگین نگهداری از حیوانات، نظارت بر این باغ وحش در سال 91 به اداره کل دامپزشکی استان واگذار شد.
 
توکلی با تایید وضعیت نامناسب جایگاه ها و شرایط غیراستاندارد باغ وحش کاسیت گفت: زمانی که این باغ وحش توسط شهرداری احداث شد هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بر نحوه ساخت باغ وحش وجود نداشت.
 
امروز که به ناچار مسئولیت نظارت بر این باغ وحش به عهده اداره دامپزشکی قرار گرفته است، ما را مقصر می دانند و هر از گاهی با ارسال نامه، خواستار افزایش مساحت جایگاه ها می شوند، آنچه نه میسر است و نه در حیطه اختیارات دامپزشکی.
 
او با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی استان لرستان، به دلیل شرایط نامناسب باغ وحش کاسیت، طی مکاتبات متعدد با استانداری خواهان واگذاری این باغ وحش به سازمان حفاظت محیط زیست شده است گفت:
 
اداره کل دامپزشکی، هزینه خوراک حیوانات باغ وحش کاسیت را که سالانه حدود 200 میلیون تومان است بعهده گرفته، همچنین 3 نگهبان تمام وقت و دو سرپرست که نیروهای دامپزشکی محسوب می شوند را برای رسیدگی به این باغ وحش اعزام کرده است.
 
در حالیکه نگهداری از گونه های حیات وحش در محدوده وظایف دامپزشکی نیست! وظیفه دامپزشکی، تشخیص و درمان بیماری است.
گوزن باردار در خرم آباد تلف شد + عکسنگهداری از گونه های حیات وحش در محدوده وظایف دامپزشکی نیست! وظیفه دامپزشکی، تشخیص و درمان بیماری است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در خصوص جایگاهی به مساحت 80 متر که 9 شیر افریقایی در آن نگهداری می‌شوند گفت: جایگاهی که در آن 9 شیر را نگهداری میکنیم حتی برای نگهداری از یک شیر هم مناسب نیست چرا که برای نگهداری از هر شیر طبق دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست 150 متر مربع فضا مورد نیاز است.
 
باغ وحش کاسیت نیمی از آن را به 9 شیر اختصاص داده است. به همین دلیل درخواست انتقال شیرها را به باغ وحش های دیگر به سازمان محیط زیست ارسال کرده ایم که هنوز پاسخی به دستمان نرسیده است.
 
او گفت: بارها از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کردیم پس از بازرسی کارشناسان آن سازمان گونه های مورد نظرشان را از باغ وحش کاسیت خارج و به مراکز دیگر منتقل کنند یا با مکاتبه با استانداری، مقدمات تعطیلی این باغ وحش را فراهم آورند.
 
توکلی در پایان از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست خواست یا نسبت به تعطیلی باغ وحش اقدامات لازم را به عمل آورند یا پس از بررسی کارشناسی، گونه های مازاد را از باغ وحش خارج کنند و یا بعنوان متولی حیات وحش کشور، اداره این باغ وحش را به عهده گیرند.
 
با تعامل با استانداری و اختصاص هزینه های لازم، نسبت به استاندارد سازی جایگاه ها اقدام کنند که در این صورت اداره کل دامپزشکی استان نیز در زمینه تشخص و درمان گونه های باغ وحش از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد.
 
باغ وحش کاسیت واقع در بام لرستان با حدود 30 هکتار مساحت در حال حاضر از 25 گونه جانوری نگهداری می کند. حیوانات باغ وحش کاسیت که بارها شرایط نامناسب آن با واکنش فعالان زیست محیطی روبرو شده عبارتند از:
 
9 شیر آفریقای، دو خرس قهوه ای، سه گرگ، یک شغال، یک روباه، یک گراز، یک گوزن زرد، یک اسبچه خزر، یک قوچ، چهار بز کوهی، دو کل، یک گورکن، 25 خرگوش، دو میمون، یک گاو سیستانی، یک شتر دوکوهانه، دو شتر مرغ، 10 کبک، 30 بلدرچین، 50 کبوتر، دو مرغابی، سه عقاب طلایی، یک کرکس، 5 سارگپه و یک جغد.