پارس ناز پورتال

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون 

گذشته از اینکه آیفون دنیای گوشی های موبایل را به سمت هوشمند شدن سوق دهد، گوشی هایي بودند که در بازار تلفن همراه حکم رانی میکردند. در این مطلب نگاهی به برترین گوشی هاي تلفن همراه پیش از ظهور آیفون لمسی اپل شامل گوشی هایي با برند نوکیا، سونی اریکسون، بلک بری و غیره خواهیم انداخت. آیا می دانید آیفون اپل چگونه در بازار گوشی انقلاب کرد و باعث حذف چه محصولاتی از بازار شد؟

 

10 سال از زمان معرفی اولین آیفون توسط اپل می‌گذرد و طی این سالیان جدید تعداد گوشی هاي هوشمند مجهز به صفحه لمسی به بیش از ده‌ها هزار مدل گوناگون رسیده‌اند. در این جا میخواهیم کمی به عقب‌تر برویم و با برترین گوشی هاي تلفن همراه پیش از ظهور آیفون آشنا شویم.

 

از گوشی هایي با یک کیبورد QWERTY گرفته تا برترین گوشی هاي نوکیا و دیوایس‌هایي که با همکاری دو شرکت سونی و اریکسون روانه بازار می‌شدند همگی با خود جذابیت خاصی را یدک می‌کشیدند. بعضی از آن‌ها از اتصال 3G برخوردار بودند و بعضی ادعا داشتند انتخاب‌هاي بهتری برای مشاغل میباشند،

 

در همین حال بعضی از آن‌ها نیز از دوربین هاي قدرتمندی برخوردار بودند. آیفون زمانی که وارد بازار شد، فاقد تعداد زیادی از این ویژگی‌ها بود. قابلیت‌هایي نظیر GPS، ضبط ویدیو و حتی اتصال 3G در این گوشی‌ها وجود نداشت، اما همچنان یک انقلاب را در صنعت تلفن همراه به وجود آورد.

 

آیفون همراه با یک رابط کاربری لمسی الگوی گوشی هاي هوشمند را تغییر داد و آن‌ها را به چیزی تبدیل کرد که پیشتر هیچگاه شبیه به آن نبود. به طور مثال یک کیبورد را به وجود آورد که بدون کلیک می‌توانستید از آن بهره گیری کنید و آن را با یک نمایشگر بزرگ و طراحی جدیدی همراه ساخت.

 

برای آنکه بهتر بتوانید تفاوت نسل گذشته و بعد از آیفون را بهتر درک کنید، ما در این مطلب لیستی از برترین گوشی هاي گوشی گذشته از عرضه آیفون را در کنار یکدیگر آورده‌ایم که در زمان خود مناسب‌ترین گزینش‌ها برای خرید بودند.

 

بلک بری Curve 8300

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

یکی از برترین گوشی هاي تلفن همراه قدیمی از آن کمپانی کانادایی بلک بری بود. بلک بری پس از معرفی Quark در سال 2013، یک گوشی که ترکیبی از ایمیل، وب و کیبورد تمام QWERTY بود فورا به یکی از محبوب‌ترین برندهای بازار تبدیل شد. پس از آن بلک بری فرمول موفقیت خود را با گوشی بلک بری Pearl بهبود بخشید.

 

Pearl یک گوشی به مراتب جمع و جور تر بود و اولین گوشی بود که با یک دوربین و یک پد لمسی برای ناوبری عرضه می شود. اما بزرگ ترین گوشی که پیش از عرضه آیفون در بازار موجود بود را میتوان بلک بری Curve دانست.بلک بری Curve یک گوشی قدرتمندتر با رزولوشنی بالاتر بود، اما همچنان نبود یک رابط کاربری کاربرپسند و راحت در آن حس می‌شد.

 

نوکیا N95

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

نوکیا در آن زمان به محبوبیت بلک بری نرسیده بود، اما همچنان بعنوان بزرگ ترین تولیدکننده گوشی تلفن همراه در دنیا شناخته می‌شد و یک نماینده شگفت انگیز به نام N95 در بازار داشت. گوشی ساز فنلاندی تقریبا در تمامی اندازه‌ها، شکل‌ها و قیمت‌ها گوشی ساخته هست

 

ولی N95 را باید جذاب‌ترین آن‌ها بدانیم که با یک دوربین بینظیر و پشتیبانی از اینترنت 3G همراه شده بود. اما متاسفانه این گوشی پشت سر نوآوری بزرگ آیفون قرار گرفته بود. رابط کاربری این گوشی نامناسب بود و وبگردی با این گوشی به دلیل سرعت کم، به شدت زجرآور بود.

 

پالم Treo 650

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

پالم پس از بلک بری صاحب دومین گوشی تلفن همراه با برترین سطح بهره‌وری در آن زمان بود که با اهداف تجاری ساخت شده بود و حتی حاوی یک قلم بود. Treo 600 خیلی سریع خودش را به یک استاندارد در میان گوشی ها تبدیل کرد و پس از آن مدل جدیدترش یعنی Treo 650 موفقیت شرکت پالم را تکمیل کرد.

 

مطمئنا این گوشی جذاب نیست «به خصوص با وجود یک آنتن در قسمت بالایی خود» و بیش از حد از جانب پهن به نظر میرسد اما یک کیبورد فیزیکی و یک D-pad جذاب برای ناوبری باعث محبوبیت بسیار مفید آن شد. Treo 650 اجرا کننده سیستم عامل سفارشی Palm OS بود. سیستم آن از یک کلاینت ایمیل، خودرو حساب، ساعت جهانی و بسیاری دیگر از قابلیت‌هاي دیگر که شما در گوشی هاي دیگر نمی‌توانستید آن‌ها را مشاهده نمایید برخوردار بود.

 

سامسونگ BlackJack

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

سامسونگ بلک جک یکی از باریک‌ترین گوشی هاي زمان خود بود که به لطف طراحی کم ضخامت و سخت افزار قدرتمندی که داشت به خوبی جلب دقت میکرد. با این حال آیفون باریک‌تر بود و پیروز شد در همان ابتدای ورود خود نظرات مختلفی را به خودش جلب کند.

 

این گوشی کره‌اي از بلوتوث 2 و ایمیل بهره می برد، اما همانند تعداد زیادی از گوشی هاي زمان خود فاقد پشتیبانی از اتصال وای فای بود. بلک جک توسط ویندوز تلفن همراه 5.0 اجرا می‌شد و حتی به ویندوز تلفن همراه 6 نیز آپگرید می‌شد، اما همه ي اینها تا زمان معرفی آیفون جذاب بودند. تنها مدت زمان کوتاهی پس از معرفی آیفون، بلک جک نیز منسوخ و از رده خارج شد.

 

سونی اریکسون K800i

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

گوشی هاي سونی اریکسون بابت دوربین هاي شگفت انگیزی که داشتند شناخته می‌شدند. سونی اریکسون K800i از طراحی بسیار شیک برخوردار بود و با یک دوربین 3 مگاپیکسلی قدرتمند با یک فلاش زنون در راس دنیای تلفن همراه قرار داشت. لازم به ذکر هست که این گوشی اولین محصولی برند سونی اریکسون بود که از دوربین Cyber-shot بهره‌مند بود و به لطف یک موتور گرافیکی جدید قادر به ارائه تمام عیار بازی هاي 3 بعدی جاوا بود.

 

موتورولا RAZR

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

چند سال پیش از معرفی آیفون، RAZR در زمان خود از محبوبیت بینظیری برخوردار بود و ریزر V3 پیروز شد به تنهایی 130 میلیون فروش را به نام خود ثبت کند.

 

طراحی تاشو این گوشی بسیار شیک بود و می‌توانست دل هرکسی را برباید. موتورولا ریزر آن زمان با قیمت 500 دلار به فروش میرسید. این گوشی از بدنه‌اي با ضخامت نصف سایر گوشی‌ها و وزن تنها 930 گرم برخوردار بود تا یکی از جذاب‌ترین‌هاي بازار باشد. دیدنی اینجاست که ریزر در ابتدا از یک دوربین VGA برخوردار بود که حتی نمی‌توانست به ضبط ویدیویی بپردازد.

 

و سرانجام آیفون اپل آمد…

گوشی های موبایل افسانه ای قبل از ظهور آیفون

آیفون محصولی جذاب بود که تیم کوک آن گونه توصیفش کرد:آیفون ترکیبی از سه محصول هست «یک گوشی هوشمند انقلابی، یک آیپاد با صفحه بزرگ و نظارت‌هاي لمسی و یک دستگاه ارتباطات اینترنتی همراه با ارائه قابلیت‌هاي درجه دسکتاپی ایمیل، مرور وب، نقشه و جستجو» که در یک دیوایس سبک و کوچک جای گرفته هست.

 

مدل اصلی آیفون چیزی بود که دوران تازه‌اي را برای گوشی هاي هوشمند مدرن رقم زد. در حالیکه گوشی هاي هوشمندی نیز پیش از آن در بازار حضور داشتند، اما هیچ کدام از انها نظیر آیفون اپل از یک نمایشگر بزرگ، رابط کاربری چند لمسی و یک صفحه کلید مجازی بر روی نمایشگر گوشی برخوردار نبودند. لیست نوآوری‌هاي به کار رفته در آیفون اصلی را می توانید در زیر دیدن کنید؛ گرچه اینها تنها خلاصه‌اي از جادوی دست استیو جابز میباشند:

 

iOS، یک رابط کاربری انقلابی چند لمسی قابل نظارت با انگشتان کاربران

 یک صفحه نمایش غول پیکر 3.5 اینچی «برای آن زمان» با وضوح 480×320 پیکسل

 یک کیبورد روی صفحه جدید

 اتصال اینترنتی «وای فای و 2G» همراه با کلاینت ایمیل و مرورگر وب

 دوربین عکاسی 2 مگاپیکسلی «فاقد قابلیت فیلم برداری»

 سنسور تشخیص نور محیط و مجاورتی

 حافظه‌هاي داخلی 4/8/16 گیگابایتی

 اپلیکیشن‌هاي یوتیوب و گوگل مپس؛ جستجوی گوگل

 آیپاد موزیک / اکران کننده ویدیو با پشتیبانی از آیتونز