پارس ناز پورتال

گوگل اخبار جعلی سایت ها را بلاک خواهد کرد

گوگل اخبار جعلی سایت ها را بلاک خواهد کرد

گوگل اخبار جعلی سایت ها را بلاک خواهد کرد 

این روزها چالش جدیدی در فضای مجازی گریبانگیر شرکت هاي بزرگی مثل فیسبوک و گوگل شده هست به نام انتشار اخبار دروغ که باید از آن رهایی پیدا کنند.درست پس از آن‌که شبکه اجتماعی فیس‌بوک به واسطه انتشار اخبار جعلی از سوی تعدادی از کاربرانشان با انتقادات فراوانی روبرو شد و این شرکت اعلام کرد برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی از ابزارهای ویژه‌اي بهره گیری می کند،

 

کمی بعد از آن شرکت‌هاي بزرگ فعال در حوزه رسانه به تکاپو افتاده‌اند تا مانع از انتشار اخبار غیر حقیقی شوند. در همین ارتباط گوگل نیز به تازگی ویژگی جالبی در اختیار کاربران قرار داده هست.گوگل برای آ‌ن‌که مانع از انتشار اخبار جعلی شود، ویژگی Fact Check را توسعه داده و آن‌را در تعامل با سرویس Search and News در اختیار کاربران سراسر دنیا قرار داده هست.

 

نخستین بار ویژگی فوق به صورت آزمایشی در اکتبر سال قبل میلادی عرضه شد و به کاربران کمک کرد تا از صحت و سقم محتوایی که دیدن میکنند اطمینان حاصل کنند. اما از امروز این ویژگی به شکل دسترس‌پذیرتری در اختیار کاربران قرار گرفته هست، به ویژه آن‌که از طریق جستجوگر گوگل نیز در اختیار کاربران قرار دارد.

 

گوگل در وبلاگ این شرکت نوشته هست: «از امروز همۀ کاربران مشترک سرویس‌هاي گوگل به ویژه آن گروه از کاربرانی که از سرویس جستجوی این شرکت بهره گیری میکنند، قادر میباشند از ابزار Fact Check بهره گیری کنند. این ابزار برای آن‌که بتواند صحت و درستی اخبار را مورد ارزیابی قرار دهد؛ در تعامل با سایت‌هایي همچون PolitiFact و Snopes.com کار می کند.»

 

لازم به توضیح هست این سرویس در ارتباط با همه ي محاورهای وارد شده به جستجوگر گوگل در دسترس نخواهد بود. همین طور این احتمال وجود دارد تعدادی از ناشران اخبار از محتوایی که منتشر می کنند، اطمینان داشته باشند؛ در حالیکه تعداد دیگری به اصالت یک خبر با دید تردید نگاه کنند. جاستین کاسلین و کانگ یو از گوگل گفته‌اند: «این فرآیند ارزیابی و درستی اخبار ارتباطی با گوگل ندارد

 

و تنها به افراد کمک خواهد کرد در مورد اخباری که مطالعه میکنند قضاوت محتاطانه‌تری داشته باشند. ممکن هست در برخی موارد با نتایج مختلفی برخورد کنید، با این وجود بر این باور هستیم که از طریق ویژگی فوق تا حد زیادی به اصالت اخبار موجود اشراف پیدا خواهید کرد و دیدگاه روشن‌تری از منابع خبری به دست خواهید آورد.

 

این ابزار به کاربران کمک میکند به شکل ساده‌تری به ارزیابی و بررسی حقایق بپردازند.» ناشران محتواهای خبری که علاقه‌مند میباشند از این ویژگی بهره گیری کنند تنها باید قطعه کد مربوطه را درون سایت خود قرار دهند. گرچه به این نکته دقت داشته باشید که دستورالعمل‌هاي مربوط به Google News همچون قبل بوده و منابع خبری باید چهارچوب‌هاي مشخص کرده را رعایت کنند.

 

 به گزارش پارس ناز گوگل در این اساس تنها نیست. فیسبوک نیز چند وقتی هست با انتشار اخبار جعلی برخورد میکند. اگر به ماه مارس باز گردیم، دیدن می کنیم این شرکت چندرسانه‌اي با طرف‌هاي ثالثی همچون آسوشیتدپرس و snopes.com قراردادی را منعقد کرد تا از درستی اخبار منتشر شده اطلاع پیدا کند. به طوری که هر بار خبری در این شبکه منتشر شود

 

و درستی آن مورد تایید قرار نگرفته باشد از برچسب disputed برای خبر بهره گیری میکند. این شرکت به تازگی دستورالعملی در ارتباط با نحوه نگارش محتوا در این شبکه اجتماعی منتشر کرده هست.