پارس ناز پورتال

یافتن شغل مناسب بعد از دانشگاه

یافتن شغل مناسب بعد از دانشگاه

یافتن شغل مناسب بعد از دانشگاه 

بعد از اتمام دانشگاه باید دنبال شغل مناسب باشیم تا بتوانیم زندگی آینده خود را پایه ریزی کرده و در اجتماع جای ثابتی برای خود پیدا کنیم. بسیاری از افراد پس از جشن فارغ التحصیلی خود به صورت بیشمار از طرف اطرافیان با این سوال مواجه می شوند که حالا قصد دارند چه مسیری را طی کنند و می خواهند چه کار کنند؟

 

این سوال ممکن است برای افرادی که تا کنون اصلا به آن فکر نکرده اند، کمی ترسناک و دلهره آور به نظر برسد.نگران نباشید، امروز قصد داریم با هفت گام بر گزیده از کتاب رایان کان (Ryan Kahn)، که از مربیان مسیر حرفه ای شغل و بنیانگذار گروه هایرد (The Hired) می باشد، مسیر آینده را برایتان روشن و هموار سازیم.

 

این ۷ گام از مقاله «چگونه می توان استخدام و جذب شد» انتخاب شده است و امیدواریم بتواند راهگشای مشکل فعلی شما باشد با گویا آی تی همراه باشید.

 

گام اول: این نگرانی طبیعی است.
به عنوان اولین گام باید به این باور برسید که همه افراد درست پس از فارغ التحصیلی استخدام نمی شوند و شغل دلخواهشان را نمی یابند. رسیدن به آرزو های شغلی کار ساده ای نیست و به عقیده کان چیزی که اهمیت فراوان دارد، این است که شما در مسیر درست شغل آینده خود گام بردارید.

 

همیشه مسیر رسیدن به هدف، از دستیابی به خود هدف شیرین تر به نظر می رسد، اما در این مورد به خصوص می توان گفت اصلا این طور نیست! و دوران شغلی بسیار شیرین تر و دلچسب تر از مسیری است که برای رسیدن به آن پیموده اید.

 

برای فهم بهتر این قضیه لازم می دانم مثال هایی از افراد موفق و سر شناس جهان را مطرح نمایم. جولیا چایلد (Julia Child) که امروزه به عنوان یک آشپز حرفه ای و بی نظیر شناخته می شود، تازه در سن ۳۰ سالگی توانست آشپزی را بیاموزد و او در ۵۰ سالگی موفق به چاپ اولین کتاب تخصصی آشپزی خود شد.

 

هنری فورد در ۴۵ سالگی توانست ماشین نوع تی (T) را طراحی کند. ری کرک (Ray Kroc) پیش از آن که صاحب امتیاز مک دونالد باشد و تا سن ۵۲ سالگی فروشنده دستگاه همزن بود. اما در سن ۵۲ سالگی و پس از خرید امتیاز مک دونالد، توانست آن را به برندی جهانی تبدل نماید.

 

گام دوم: نقاط قوت خود را بیابید.
به عقیده کان در این مرحله بایستی به مهارت های خود تکیه کنید. از این رو لازم است از خود چند سوال زیر را پرسیده و به دقت به آنها پاسخ دهید.

 

مهارت های من چه هستند؟

 

ویژگی های مثبت شخصیتی من چیست؟

 

کدام کارها هستند که قادرم به نحو احسنت آنها را انجام دهم؟

 

گام سوم: فکر کنید که چه فضاهای کاری به شما هیجان بیشتری می دهند و بیشتر بر سلیقه شما منطبق هستند.

در این مرحله بایستی اندکی درباره وضعیت دانشجویی خود تامل کنید. باید ببینید در زمان دانشجویی خود، در کلاس های پر جمعیت و شلوغ عملکرد بهتری از خود نشان می دادید یا کلاس های کم جمعیت و خلوت؟ و یا این که پروژه های گروهی برایتان نتیجه بهتری به همراه داشت یا پروژه ها و تکالیف فردی؟

 

این موضوعات به سادگی می تواند جنبه های مختلف شخصیتی شما را نشان دهد. به طور مثال، اگر از افرادی هستید که در کلاس های شلوغ عملکرد بهتری دارید، باید به فکر کار در یک شرکت و گروه بزرگ باشید و در غیر این صورت می توانید با استارت آپ های کوچکتر وارد دنیای شغلی خود شوید.

 

همچنین شاید بتوانید به این موضوع فکر کنید که در یک شرکت بزرگ اما با یک تیم کوچک کار کنید. از موضوعات مهم دیگری که لازم است در این مرحله به طور دقیق به آن پرداخته شود این است که آیا دلتان می خواهد مستقل کار کنید؟ و یا دوست دارید تحت سرپرستی شخص دیگری ایفای نقش نمایید؟

 

گام چهارم: یک لیست تهیه کنید.
کان در این گام بیان می کند که شما به عنوان یک کارجو لازم است یک لیست کامل و دقیق از شغل ها و فضاهای مورد علاقه خود و همچنین از شغل هایی که از آنها نفرت دارید تهیه نمایید. در این لیست همچنین باید مواردی مثل نوع عملکرد شغلی (کار فکری، مسئولیت بیشتر، کارهای احساسی، کارهای دارای مفاهیم انتزاعی و…) را تعیین نمایید.

 

کان می گوید: «باید در این لیست تمام جنبه های شغلی که برایتان با اهمیت هستند را مشخص نمایید. به عنوان مثال درآمد برایتان با اهمیت تر است؟ یا شان اجتماعی؟ وظایف شغلی بیشتر به نظرتان مهم می آید؟ یا این که شغل مورد نظرتان متکی به فرد دیگری باشد؟ به صنعت علاقه دارید؟ ویا…»

 

با تهیه این لیست می توانید کمک بزرگی به فیلتر نمودن پیشنهادات شغلی مختلف نمایید و در زمان انتخاب نهایی با سر زدن به این لیست و چک کردن دقیق علایق خود می توانید از تصمیم گیری های احساسی بپرهیزید.

 

گام پنجم: تحصیلات خود را در نظر بگیرید و به ارتقای آن فکر کنید.
یکی از موضوعاتی که در انتخاب شغل آینده دلخواهتان ممکن است اهمیت پیدا کند، این است که شاید شغل دلخواه شما نیازمند افزایش سطح مهارت، افزایش تحصیلات و یا شرکت در سمینارها و دریافت گواهینامه های مختلف باشد. از این رو باید با چشم باز مسیر را انتخاب نموده و در صورت نیاز به هریک از موارد بالا برای آن اقدام نمایید.

 

گام ششم: سطح تجربه شما بسیار با اهمیت است.
کان معتقد است که افراد در ابتدای ورود به مسیر شغلی باید با خود روراست باشند و تجربه خود را برای ورود به مشاغل مختلف در نظر بگیرند. به عنوان مثال ممکن است شما از افرادی باشید که علاقه مند به شغل مدیریت هستند، اما بایستی این را بدانید که شما از همان ابتدا نمی توانید بر میز مدیریت یک شرکت تکیه بزنید

 

و به تجارب بسیاری نیاز دارید. برای این کار ابتدا باید از سمت دستیار و یا گاهی پایین تر فعالیت خود را شروع نمایید و کم کم به خواسته خود دست یابید.

 

گام هفتم: شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.
در این مرحله بایستی با افرادی که در حرفه و شغل مورد علاقه شما در حال فعالیت هستند ارتباط بگیرید. از دوستان و آشنایان، اساتید و خانواده پرس و جو نمایید. همچنین می توانید با عضویت در گروه های فارغ التحصیلان با کسانی که موفق به اخذ شغل دلخواه شما شده اند،

 

صحبت نمایید و از آنها راهکارهای لازم برای پیشبرد اهداف و رسیدن به موفقیت را بیاموزید. این توصیه ها و جمع آوری اطلاعات می تواند گام بزرگی برای رسیدن به مقصد نهایی و دلخواه شما باشد.امیدواریم این مقاله بتواند شما را از سردرگمی نجات دهد و کمک نماید با چشم باز پلن مسیر پیش روی خود را رسم کنید

 

و با گام هایی محکم و استوار به هدف نهایی و مطلوب خود برسید. در صورتی که این مطلب برایتان مفید و راهگشا بود، نظرات و دیدگاه های خود را با ما ودیگر کاربران گویا آی تی به اشتراک بگذارید و همچنین با ارسال این مطلب در شبکه های اجتماعی خود به دیگر افراد نیز کمک نمایید تا از سر درگمی و اتلاف وقت با ارزش خود رهایی یابند.