پارس ناز پورتال

همه چیز درباره یبوست مادران در دوران بارداری

همه چیز درباره یبوست مادران در دوران بارداری

همه چیز درباره یبوست مادران در دوران بارداری 

یبوست مادران در دوران بارداری مشکلی شایع هست، دراین مدت باید بـه نکاتی دقت نمود تا این عارضه مادر رابا مشکل مواجه نکند. بـه یاد داشته باشید کـه نامنظم شدن حرکات روده کـه بـه ندرت در بدن زنان معمولی اتفاق می افتد، عامل اصلی بـه وجود آورنده مشکل یبوست در بارداری خواهد بود، همان طور کـه می دانید در حالت عادی،

 

عوامل زیادی مثل رژیم خوراکی هر روز، عوارض جانبی داروها، مسمومیت با فلزات سنگین، کم کاری غده تیروئید و اختلالات هورمونی می‌توانند بـه وجود آورنده مشکل یبوست در بارداری باشند،با شروع زندگی یک عضو اخیر در داخل رحم زنان، تغییرات زیادی در بدن انها صورت می‌گیرد کـه بیشتر این تغییرات بعلت بی تجربگی

 

مادران باردار جوان، برای انها سخت و طاقت فرسا خواهد بود،یکی از این موارد یبوست در بارداری هست. در واقع، هر مادر بارداری دراین مرحله خوشگل از زندگی خود ممکن هست بیشتر از همه ی وقت خستگی را تجربه کند. ولی شـما می‌توانید با انجام بعضی کارهای ساده و بهرهگیری از تجارب بزرگان و اطرافیان از تمام ثانیه هـای این دوران لذت ببرید.

 

درست هست کـه گفته میشود در دوران حاملگی یک زن، طیف وسیعی از علائم و نشانه هـای نه عمده مطلوب در بدن او ظاهر خواهد شد، اما هر زن باردار آگاهی قادر خواهد بود تا بادقت کردن در تغذیه هر روز خود و مراقبت بیشتر از سلامت فرزند داخل رحمش، این دوره سخت را برای خود و همسرش لذت بخش و فراموش نشدنی کند و در نهایت، هم فرزندی سالم و قوی بـه جهان بیاورد.

 

در میان همه نگرانی ها و استرس هـای متعارف دوران بارداری، یبوست بارداری یکی از مشکلات شایع این دوره محسوب می شود. در ادامه این مطلب، شـما رابا مشکل یبوست در بارداری آشنا کرده و آن چـه را کـه شـما باید برای درمان و از بین بردن نشانه هـای معمول یبوست در بارداری خود انجام دهید، برای شـما بازگو خواهیم نمود.

 

علائم بروز یبوست در بارداری:
از آن جایی کـه با آغاز دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن هر زنی رخ می‌دهد، ممکن هست پیدا کردن علت انها و پیگیری آن چـه کـه در بدن این زنان روی می دهد، برای مادر باردار و پزشک معالج او کمی مشکل باشد.بهمین علت مـا در ادامه این مطلب شـما رابا بعضی از علائم یبوست در بارداری کـه ممکن هست شناسایی و مقابله با این مشکل، بـه مادر باردار و پزشک معالج او کمک کند آشنا خواهیم کرد کـه مهم ترین این علائم عبارتند از:

 

• هر حرکت روده و دفع مزاج 1 الی 2 روز فاصله پیش آید، آگاه باشید کـه دچار یبوست بارداری شده اید.

 

• بدلیل داشته باشید کـه اگر مدفوع شـما در دوران بارداری آنقدر سفت و سخت شده باشد کـه با دشواری از روده هایتان عبور کند، احتمال دارد کـه دچار یبوست در بارداری شده باشید.

 

• همینطور، زن باردار مبتلا بـه مشکل یبوست، درد زیادی را در ناحیه شکم خود در حال عبور مدفوع با زور تجربه خواهد کرد.

 

• فرد مبتلا بـه یبوست در بارداری، با دفع کم مدفوع باز احساس نفخ “کاملی” را در بدنش احساس خواهد کرد.

 

• در نهایت، یادتان باشد کـه اگر مدفوع زن بارداری طوری سفت و سخت شود کـه حتی با خروج از روده ها باعث خون ریزی کردن ناحیه رکتوم او شود، حتماً دچار یبوست در بارداری شده هست.

 

جلوگیري و التیام یبوست در بارداری
غذا هـای پرفیبر، مثل غلات سبوس‌دار و نان، برنج قهوه‌ای، لوبیا، و میوه‌هـای تازه و سبزیجات را در رژیم خوراکی هر روز خود بگنجانید. افزودن چند قاشق غذاخوری سبوس گندم فرآوری نشده بـه غلات در صبح و سپس نوشیدن یک لیوان آب میتواند در التیام این اوضاع کمک کند؛ اگر چـه ممکن هست چند روز طول بکشد تا بتوانید تفاوت را احساس کنید.

 

مقدار زیادی آب بنوشید – حداقل شش تا هشت لیوان در روز. هر روز یک لیوان آب‌میوه بـه ویژه آب آلو نیز میتواند خوب باشد. برای بعضی ها نوشیدن مقداری مایع گرم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، بـه حرکت مواد در بدن خوب هست.بطور منظم ورزش کنید. پیاده‌روی، شنا، دوچرخه اثبات، و یوگا، همگی در التیام یبوست بشما کمک کرده و احساس سلامتی بیشتری را در شـما ایجاد میکنند.

 

روده شـما بـه احتمال عمده بعد از صرف غذا فعال خواهد بود؛ بنابر این، پس از هر وعده خوراکی زمانی برای اجابت مزاج اختصاص دهید. بـه بدن خود گوش کنید. زمانی کـه احساس می‌کنید نیاز دارید از سرویس بهداشتی بهرهگیری کنید، هرگز آن رابه تأخیر نیندازید.

 

 بـه گزارش پارس ناز اگر مولتی‌ویتامین‌هـای دوران بارداری شـما شامل دوز عمده آهن هست «و شـما نیز کم‌خونی ندارید»، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید کـه آن مکمل دیگری کـه میزان آهن کمتری دارد، جای گزین کند.در صورتی کـه راهکارهای فوق کمکی بـه التیام اوضاع شـما نکرد، با پزشک خود مشورت کنید ودر صورت لزوم از داروهای بدون نسخه یا مسهل بهرهگیری کنید.

 

در بعضی موارد، این عارضه ممکن هست علامت مشکل دیگری باشد. اگر شـما بـه یبوست شدید و دردهای شکمی و گهگاه اسهال مبتلا هستید، و یا مخاط و خون دفع می‌کنید، فوراً با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.همینطور، فشار آوردن بـه شکم در هنگام اجابت مزاج یا دفع دردناک، میتواند بـه بروز یا تشدید هموروئید، کـه رگ‌هـای متورم در ناحیه مقعد میباشند، شود.

 

هموروئیدها ممکن هست بسیار دردناک و آزاردهنده باشند، اگر چـه بـه ندرت باعث بروز مشکلات جدی می‌شوند. در اغلب موارد، اندکی پس از تولد نوزاد از بین می روند. با این حال، اگر درد آن شدید هست و دچار خون ریزی مقعدی شده‌اید، بـه منظور محاسبه اوضاع خود با پزشک یا ماما تماس بگیرید.