پارس ناز پورتال

شرح کامل اوضاع مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری

شرح کامل اوضاع مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری

شرح کامل وضعیت مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری 

وضعیت مادر و جنین در هفته نوزدهم بارداری را برای شما شرح می‌دهیم تا بدانید که باید در این روزها چگونه از مادر و فرزندش مراقبت نمود. او احتمالا در حال تمرین هست گاهی لگد میزند، گاهی دست هایش را تکان می دهد و از آنجایی که در مایعی آمنیوتیک شناور هست حسابی برای خودش جولان می دهد. این آقا یا خانم بلا تصمیمش

 

را گرفته تا بنای ناسازگاری را بگذارد. هرزمانی که شما تصمیم می گیرد بخوابید تازه لگدپرانی‌هایش شروع می شود مفید حق دارد حوصله‌اش سر میرود او دوست دارد شما راه بروید و او بخوابد به همین علت هست که نوزادان با تکان دادن در آغوش مادران آرام می شوند.

 

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری
او اکنون به اندازه یک انبه یا سیب شده هست. اگر چه در انبارغذایی او در کیسه آب هیچ ماده خوراکی وجود ندارد اما حس چشایی او کار میکند. اگرچه سایر حس مثل لامسه و بویایی نیز به کار افتاده‌اند اما فعلا هیچ تجربه اي برای بهره گیری از حس‌هایش ندارد.

 

در واقع سلول‌هاي عصبی او در حال فعالیت بر روی حس‌هاي پنج گانه جنین هست تقریبا دیگر اعضای بدنش به حد تعادل رسیده دیگر خبری از کله بزرگ و پاهای کوچکش نیست همه ي این‌ها با هم رشد کرده‌اند. پوست جنین در این هفته با ماده‌اي «ورنیکس» پوشانده می شود که حالت لغزنده و سفیدی دارد بدن وی را از خشکی محافظت می کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر میکند

 

سیم پیچی‌هاي مغز او هم به‌تدریج شکل گرفته و حالا رابطه بین رشته‌هاي عصبی عضلات و مغز به خوبی برقرارشده هست. جنین شما میتواند بر روی اعضای بدنش بازرسی داشته باشد. مایع مغزی-نخاعی که اطراف مغز و نخاع وی را احاطه کرده در شبکه عروقی مغز او تشکیل می شود.

 

در این هفته جوانه‌هاي دندان‌هاي دائمی او پشت دندان‌هاي شیری رشد می کنند. جنین به راحتی مایع آمنیوتیکی را مینوشید. روده‌هاي جنین نیز کار را شروع میکنند و با ترشح شیره روده جذب مایع آمنیوتیک را افزایش میدهند پس از آن کلیه‌ها این مایع را تصفیه و داخل آب آمینون ادرار میکند. نگران نباشید مایع آمنیون هر چند ساعت یک بار تصفیه میشود.

 

دخترکوچولوی شما هم اکنون 6 میلیون تخمک در دستگاه تناسلی خود انبار کرده که کم‌کم در زمان تولد به 2 میلیون تخمک می رسد. شاید از این هفته به بعد دیگر نتوان خیلی مفید رگ‌هاي بدنش را دید چرا که رنگ دانه هاي پوستی به نام « ملانوسیت» کارشان را شروع کرده‌اند.

 

قد: 26.7 سانتی متر
وزن: 353 گرم

 

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری 

وزن اضافی شما در این هفته در اطراف باسن و شکم جمع شده هست. این وزن اضافی حدود 3 تا 6 کیلوگرم هست.وزن جفت 170 گرم هست و مایع آمنیوتیک و رحم هر کدام حدود 320 گرم وزن دارند. وزن پستان‌هاي شما هم اضافه شده و باید حدود 180 گرم شده باشد. ممکن هست احساس کنید که شکم شما خیلی بزرگ شده. ولی باید بدانید که شما تازه هفته 19 باردار هستید و تا هفته چهلم زمان زیادی مانده هست.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته نوزدهم
هر زن بارداری ممکن هست بخشی از علائم بارداری را داشته باشد که شدت و ضعف این علائم هم با هم متفاوت هست. بنابراین فکر نکنید شما بعنوان یک زن باردار باید همۀ این علامت‌ها را داشته باشید.بعضی از خانم‌ها داری حساسیت یا آلرژی هستید این مسئله ممکن هست در دوران بارداری تشدید شود.

 

گرچه برعکس آن هم صادق هست ممکن هست نسبت به ماده خوراکی حساسایت داشته باشید، اما در این دوران این حساسیت کمتر شود. برای اینکار نکات زیر را رعایت کنید.

 

* مقدار زیادی آب بنوشید به ویژه اگر هوا گرم هست.

 

* اگر برای آلرژی خود دارو مصرف می کنید آن را قطع و با دکتر مشورت کنید حتی اسپری‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

 

* از خوردن غذا هاي تند و حساسیت زا خودداری کنید.

 

* از مواد محرک مثل دود سیگار و حیوانات هم دوری کنید.

 

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری 

بین چر‌بی‌هاي مفید وبد تفاوت قائل شوید.چرب‌هاي یکی از مهم ترین بخش‌هاي رشد کودک در طول هفته 19 بارداری هست اما گزینه درست آن اهمیت دارد.بهتر هست مصرف چربی‌هاي اشباع شده و ترانس خود را کاهش دهید و از چربی‌هاي جامد «آنهایی که در دمای اتاق جامد میباشند مثل کره، چربی گوشت گاو» بهره گیری کنید.

 

موادی که سرشار از چربی هاي اشباع شده میباشند:پنیر، کره، گوشت‌هاي پر چرب مثل سوسیس، هات داگ و بیکن، روغن نارگیلموادی که سرشار از چربی‌هاي ترانس میباشند:

 

مارگارین، اسنک‌ها و دسرهای آماده مثل کوکی، کیک و دونات

موادی که سرشار از چربی‌هاي اشباع نشده میباشند:

 

چربی‌هاي گیاهی مثل روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی، روغن سویا، روغن ذرت و روغن پنبه دانه، آجیل و دانه ها، غذا هاي دریایی کم جیوه، آووکادو

 

به طور کلی شما به 4 وعده «14 گرمی» یا هشت وعده «7 گرمی» از چربی ها در روز احتیاج دارید. از مصرف چربی‌هاي اشباع شده و ترانس خودداری کنید.

 

گردو: گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک «ALA»، یکی دیگر از اسید سالم چرب امگا 3 هست.

 

سالمون وحشی: این نوع ماهی حاوی مقدار زیادی از DHA هست اما به زنان باردار توصیه میشود هفته اي 340 گرم از آن مصرف شود.

 

تخم مرغ: تخم مرغ اگر به میزان متعادل مصرف شود، مفید هست. شما میتوانید تخم مرغ‌هایي که سرشار از DHA میباشند را از فروشگاه ها تهیه کنید.

 

به دلیل بسپارید که گذشته از هر تغییری درمورد رژیم خوراکی خود، با دکتر مشورت کنید.