پارس ناز پورتال

فردوسی پور زیر ذره بین شبکه ی آمریکا

مجموعه : مجله خبری روز
فردوسی پور زیر ذره بین شبکه ی آمریکا
فردوسی پور زیر ذره بین شبکه آمریکا

 

 

سایت شبکه پی‌بی‌اس آمریکا اخیرا گزارش ویژه‌ای را درباره فعالیت عادل فردوسی پور در تلویزیون و ویژگی‌های منحصربه‌فرد او منتشر کرده است.

در بخشی از این گزارش که حتی خصوصیات رفتاری و میمیک صورت فردوسی پور را ه زیر ذره بین برده آمده است: «عادل فردوسی‌پور لاغر و مو فرفری، مجری برنامه به شدت محبوب ۹۰ است که دوشنبه شب‌ها شرایطی را برای خانواده‌ها فراهم می‌آورد تا گرد یکدیگر جمع شوند و برنامه محبوب خود را ببینند.

فردوسی پور در این برنامه تا حدودی سیاست‌های ورزش در ایران را به تصویر می‌کشد. با جنجال‌های بسیار زیاد او برنامه‌اش را بیش از یک دهه در تلویزون نگه داشته و به یکی از قابل‌اعتمادترین شخصیت‌های کشور تبدیل شده است. فردوسی‌پور زمانی که تنها ۲۱ سال داشت، کار خود را به عنوان یک گوینده برنامه ورزشی آغاز کرد. صدای او در ابتدا خش داشت و مانند پسران تازه به بلوغ رسیده بود! حتی خیلی‌ها متعجب بودند که او چگونه توانسته به اینجا برسد.

برای مدتی مردم دوست نداشتند که او بازی‌ها را گزارش کند. تیم ملی ایران هر وقت فردوسی پور بازی را گزارش می‌کرد می‌باخت و به این شکل بود که او به عنوان نماد بدشناسی تیم ملی شناخته می‌شد. اما به تدریج، فهم تخصصی از بازی فوتبال و اطلاعات وسیعش در مورد بازیکنان در سراسر جهان او را در نزد ایرانیان مجبوب کرد. امروز، بسیاری ترجیح می‌دهند صدای فردوسی پور را در بازی‌های بین‌المللی و همچنین مسابقه بین پرسپویس و استقلال بشنوند.

عادل فردوسی‌پور خیلی بی‌قرار است و حتی بعضی وقت‌ها کار به‌جایی می‌رسد که نزدیک است که از ادب دور شود! مخصوصا با مقامات دولتی در فدراسیون فوتبال که معمولا به اظهارات متناقض آنها و عملکرد غیرحرفه‌ای‌شان اشاره می‌کند. بازیکنان و مربیان هم از این قضیه مصون نیستند.

برخی مثل علی دایی چندین سال به دلیل انتقادات تند فردوسی پور در برنامه۹۰ حاضر نمی‌شدند. علی پروین اسطوره فوتبال ایران هم هنوز قبول نکرده که در این برنامه حضور پیدا کند. اومی گوید:«من عادل را دوست دارم اما نه برنامه نودش را.» چیزی که مردم به خاطرش عاشق فردوسی پور هستند جر و بحث‌هایی است که با مسئولان می‌کند. در واقع بینندگان نه‌تنها از اینکه فردوسی پور مهمان‌هایش را نقد می‌کند لذت می‌برند بلکه همواره در هر قسمت برنامه ۹۰ منتظر این هستند که ببینند عادل بالاخره تا کجا پیش می‌رود.»

به گزارش پی بی‌اس بینندگان ایرانی با ارسال پیامک که متوسط تعداد آن، بین دو میلیون در هر برنامه است در نود شرکت می‌کنند. طبق گفته یک تحلیلگر ورزشی، فردوسی پور با اشاره به تعداد پیامک‌ها به مسئولان گوشزد می‌کند که عملکرد آنها زیر ذره بین است و باید بالاخره پاسخگو باشند. او سعی می‌کند از سیاست دوری کند اما برخی مواد با زیرکی چیزهایی می‌گوید.