پارس ناز پورتال

آشنایی و آموزش با ویندوز موبایل (Windows Mobile)

آشنایی و آموزش با ویندوز موبایل (Windows Mobile)
 
ویندوز موبایل یک سیستم عامل فشرده به همراه تعدادی از برنامه‌های اصلی و کاربردی موبایل برای گوشی‌هائی است که بر اساس API های Microsoft win32 کار می‌کنند. این سیستم عامل شبیه نسخه رومیزی ویندوز طراحی شده است.

ویژگی‌های اصلی ویندوز موبایل

برخی ویژگی‌های این سیستم عامل برای Pocket PC‌ها استاندارد هستند:
– در قسمت Today Screen یا صفحه نمایش روز، تاریخ جاری، اطلاعاتی در مورد صاحب گوشی، قرار ملاقات‌ها، پیام‌های ایمیل و برخی کارها و وظایف روزانه از قبل تعریف شده قرار دارند. علاوه بر این یک نوار مشخصات، شامل آیکون‌هائی مانند وضعیت اتصال به بلوتوث نیز در این صفحه مشخص می‌شوند. برنامه‌هائی که روی این سیستم عامل نصب می‌شوند آیتم‌ها و آیکون‌های جدیدی را روی صفحه Today اضافه می‌کند. یکی از این برنامه‌ها Microsoft Money برای کامپیوترهای جیبی می‌باشد.

– نوار وظیفه یا Talk bar نشان دهنده زمان جاری ، ولوم صدا و ضعیت اتصال می‌باشد. زمانیکه یک برنامه یا صندوق پیام‌ها باز باشد روی قسمت خالی این نوار آیکونی برای OK یا Close کردن برنامه در کنار ساعت قراردارد. ویژگی اصلی نوار وظیفه دکمه Start یا شروع است که شبیه دکمه Start نسخه ی رومیزی ویندوز برای کامپیوترها طراحی شده است‌. در منوی Start برنامه هائی که اخیراً اجرا شده اند، 9 آیکون منوی قابل تغییر، لینک‌هائی به برنامه‌ها، تنظیمات یا Setting، دکمه جستجو (Find & Search ) و Help وجود دارند.

– Office Mobile که یک نسخه از برنامه های Microsoft Office برای موبایل است در این سیستم عامل گنجانده شده . این برنامه شامل واژه پرداز Word Mobile ,Excel Mobile ,Power Point ( از نسخه‌ی 5 ویندوز به بعد) می‌باشد. برنامه‌ای به نام Active Sync قابلیت تبدیل فایل‌های Office ویندوزهای رومیزی به فایل‌های آفیس موبایل را دارد.

– نرم افزار Outlook Mobile با امکاناتی از قبیل Task(کارها)‌، Calendar (تقویم )‌، Contacts (تماس ها) و Inbox (صندوق پیام ها) در این سیستم عامل وجود دارد که قابل همزمان شدن و تطبیق با Outlook کامپیوتر را دارا می‌باشد. البته برای این کار اتصال به اینترنت لازم است.

– برنامه Windows Media Player که برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری استفاده می‌شود در ویندوز موبایل وجود دارد. در ویندوزهای جدید ورژن‌های 6 به بالا نسخه 10.3 این نرم افزار وجود دارد اما برای ورژن‌های پائین تر نسخه 10 این نرم افزار قابل دانلود و استفاده است. این Player قابلیت پخش فایل‌های WMA , WMV , MP3 , AVI را دارد. در حال حاضر فایل‌های MPEG4 با این نرم افزار قابل اجرا نیستند و برای پخش آن‌ها باید یک برنامه‌ی جانبی را نصب کرد. فایل‌های WAV نیز به طور جداگانه و در یک Player دیگر پخش می‌شوند.

نسخه‌های مختلف ویندوز موبایل
1- Pocket PC 2002
سیستم عامل Pocket PC 2002 که بر اساس Windows CE 3.0 و مخصوص کامپیوترهای جیبی بدون کی‌بورد با صفحه نمایش ( QVGA(240 * 320 طراحی شد ، مشابه نسخه اولیه آن یعنی Pocket PC2000 می‌باشد.

2- Windows Mobile 2003
سومین نسخه ویندوز ویندوز موبایل که Windows Mobile 2003 نام گرفت در 23 ژوئن ارائه شد، در واقع اولین نسخه این سیستم عامل با عنوان "ویندوز موبایل" بود و در نسخه‌های مختلف ارائه شد:

Windows mobile 2003 for Pocket PC Premium Edition

Windows mobile 2003 for Smart Phone Premium Edition

Windows mobile 2003 for Pocket PC Professional Edition

Windows mobile 2003 for Pocket PC Phone Edition

آخرین ویرایش، مخصوص گوشی‌های موبایل شامل برنامه‌های خاص موبایل طراحی شده است. نسخه ای که برای اسمارت فون‌ها (Smart Phone) طراحی شده و یک پلات فرم متفاوت دارد که برنامه‌های خاصی برای این نوع گوشی‌ها را شامل می‌شود؛ از جمله ویژگی‌های اسمارت فون‌ها دارا بودن صفحه نمایش لمسی و کیبورد خاص است.

3- Windows Mobile 2003 SE
نسخه‌ی دوم ویندوز موبایل 2003 که Windows Mobile 2003 SE نام دارد در 24 مارچ سال 2004 ارائه شده و برای اولین بار بر روی سیستم‌های Dell Axim X30 با تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی‌اش ارائه شد. این تغییرات عبارتند از :

– امکان تغییر صفحه نمایش از حالت عمودی ( Portrait ) به حالت افقی ( Landscape )

– جستجوگر اینترنت Pocket Internet Explorer یا PIE که صفحه اینترنتی را به حالت یک ستونی در می‌آورد و با این کار خواندن صفحات وب را راحتتر می کند.

– رزولوشن صفحه نمایش VGA ( 640 * 480 ) در این سیستم پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این رزولوشن مربعی مثل 240 * 240 در برخی نسخه‌ها وجود دارد .

– پشتیبانی از اتصال بی سیم Wi – fi

4- Windows Mobile 5.0
ویندوز موبایل 5.0 که "Magneto " نام گرفته است در تاریخ 9 می 2005 ارائه شد . این سیستم عامل بر‌اساس Windows CE 5.0 است، از محیط کاریnet. سرویس پک 2 پشتیبانی می‌کند و قابلیت اجرای برنامه‌های .net را دارد.

5- Windows Mobile 6
آخرین ورژن ویندوز موبایل که در 12 ام فوریه ارائه شد و Crossbow نام گرفت، برای شبکه های 3GSM طراحی شده است.

این سیستم عامل سه نسخه استاندارد دارد:
1- Windows Mobile 6 Standard برای اسمارت فون‌های بدون صفحه نمایش لمسی
2- Windows Mobile 6 Professional برای PDAهایی که قابلیت‌های تلفن را هم دارند
3- Windows Mobile 6 Classic برای PDAهای ساده که قابلیت‌های تلفن را ندارند.

ویندوز موبایل 6 بر اساس Windows CE 5.2 طراحی شده و با ویندوز ویستا، Windows Live، Microsoft Office و محصولات Exchange 2007 سازگاری دارد.

برخی ویژگی‌های خاص این ویندوز موبایل:
– بر پایه (5.2) Windows CE 5.0 طراحی شده است
– پشتیبانی رزولوشن 480*800 و 320*320
– قابلیت آپدیت کردن سیستم عامل
– امکان دسترسی راه دور به کامپیوتر رومیزی
– اجرای سریعتر و آسانتر برنامه‌ها
– VOIP ( تلفن اینترنتی) بدون اکوشدن صدا
– Windows Live برای ویندوز موبایل
– امکانات پیشرفته بلوتوث
– کارت حافظه با قابلیت کد کردن دیتا و اطلاعات روی کارت حافظه
– برنامه Smart filter برای جستجو سریع بین آهنگ‌ها، Contactها، ایمیل‌ها، فایل‌ها و …
– برنامه پیشرفته اشتراک اینترنتی برای راه اندازی گوشی به عنوان لپ تاپ
– Outlook Mobile با قابلیت مشاهده ایمیل‌ها به صورت HTML
– امکان جستجو در بین شماره‌ها
– پشتیبانی از امکانات AJAX، Java Script و XMLDOM برای جستجوگر وب
– برنامه Server Search برای جستجوی کامل صندوق ایمیل‌ها
– .Net frame work با نسخه 2 SPL
– برنامه SQL Server در حافظه Rom
– Office 2007 با فرمت XML که البته هنوز این ویژگی پیاده سازی نشده است.

ورژن آینده
Photon 2008
مایکروسافت در حال حاضر پروژه ارتقا ویندوز موبایل به یک سیستم عامل جدید با نام photon و تحت Windows Embeded CE 6.0 را در دستور کار دارد. این سیستم عامل در واقع Photon ترکیبی از اسمارت فون و Pocket PC می‌باشد.