پارس ناز پورتال

مطلب جالب و خواندنی در مورد شکلات و کاکائو

مجموعه : آموزش آشپزی
مطلب جالب و خواندنی در مورد شکلات و کاکائو

شـكـلات از درخـت كـاكـائو (CACAO TREE) تـهیه میگیردد.

درخت كاكائو معمولا درنواحی استوایی و بویژه در آمریكای جنوبی، آفریقا و اندونزی می رویـد. مـیـوه درخـت كاكائو به بزرگی یــك آنـاناس كوچك است. دانه های این میوه همان دانـه های كاكائو را تشكیل میدهند(CACAO BEANS). دانه های كاكائو از لحاظ كیفیت به 3 دسته تقسیم میگردند:

1-CRIOLLO: دانه های كریولو گرانقیمت ترین، كمیاب ترین و بهترین نوع از دانه كاكائو میباشد.

2-FORASTERO: دانـه های فـوراسترو سخت تر از كریولو بوده و %80 كاكائو جهان را به خود اختصاص میدهد.

3- :TRINITRIO دانه های تریـنیتریو نــوع پـیوندی دو دانه فــــوق میباشد. %15 كل كاكائو جهان را به خود اختصاص میدهد.

تاریخ مصرف شكلات به 1500 سال پیش بازمیگردد كه برای نخستین بار قوم مایا در آمریكای مركزی و متعاقب آنان آزتك ها در مكزیك كنونی اقدام به تولید شكلات و مصرف آن كردند. اما نحوه تولید شكلات آزتكها و مایاها با شكلات امروزی تفاوت داشت آنان پودر كاكائو را با فلفل (جای شكر) و دیگر ادویه ها تركیب كرده و مصرف میكردند. آنان این فراورده را خوكوآت (آب تلخ)=(XOCOATL) مینامیدند.

نحوه تولید شكلات

1- ابتدا دانه های كاكائو را به حال خود رها كرده (معمولا یك هفته) تا تخمیر گردند.

2-سپس دانه های كاكائو را زیر نور خورشید خشك میكنند.

3- سپس دانه های كاكائو را برشته میكنند. این عمل سبب سست شدن پوسته دانه های كاكائو گردیده و طعم دانه ها را خارج میسازد.

4- سپس دانه های كاكائو را بوجاری میكنند. بدین معنی كه مقابل جریان هوا قرار میدهند. این عمل سبب جداسازی مغز دانه كاكائو(NIB) از پوسته كاكائو میگردد.

5-با آسیاب مغز دانه های كاكائو مایع غلیظ و لزجی حاصل میگردد كه عصاره شكلات (CHOCOLATE LIQUOR) نامیده میگردد. عصاره شكلات، شكلات خالص و بسیار تلخ مزه میباشد.

6-در این مرحله شكلات دو مسیر را طی میكند. یا همان عصاره شكلات قالبریزی شده و وارد بازار میگردد و یا وارد مراحل بعدی فراوری میگردد.

7-توسط پرسهای هیدرولیكی عصاره شكلات را تحت فشار قرار داده و چربی آن را جدا میسازند.چربی شكلات كره كاكائو (COCOA BUTTER) نامیده میگردد.هنگامی كه كره كاكائو از عصاره شكلات جدا گشت چیزی كه باقی میماند كیك كاكائو خشك میباشد.

8-با آسیاب كیك خشك كاكائو پودر كاكائو(COCOA POWDER) حاصل میگردد.

9- برای تهیه شكلات عصاره شكلات میباید مراحل تكمیلی خاصی را طی نماید. این مراحل به قرار زیر میباشد:

الف- اضافه كردن مواد افزودنی همچون شكر، وانیل و شیر به عصاره شكلات.

ب- در این مرحله شكلات توسط غلطكها و همزنهای صنعتی كاملا بهم زده شده و ورز داده میشود. این مرحله ممكن است 3 روز بطول انجامد. هدف از این مرحله تركیب یكنواخت مواد افزودنی با عصاره شكلات، كاهش رطوبت و حذف اسیدهای فرار عصاره شكلات، و از آنجایی كه عصاره شكلات ظاهر و حالتی شن مانند دارد این مرحله به عصاره شكلات ظاهرو حالت یكدست و همواری میبخشد.

پ- در این مرحله طی فرایندی شكلات به آرامی و آهستگی حرارت داده شده و سپس مجددا به آهستگی سرد میگردد. این مرحله سبب میگردد تا مولكولهای كره كاكائو به پایدارترین حالت كریستالی خود در بیایند. در غیر اینصورت كره كاكائو پس از در قالب ریختن شكلات از شكلات جدا میگردد (مانند جدا گشتن خامه از شیر). درخشندگی خاص سطح شكلات نیز به این مرحله بستگی دارد.

انواع شكلات
ـــــــــــــــــــــــــــ

1- UNSWEET /BAKING/BITTER CHOCOLATE (شكلات تلخ): این همان شكلات خالص بدون شكر و شیر است كه حاوی حداقل %75 عصاره شكلات میباشد. این نوع شكلات در شیرینی پزی و آشپزی مورد استفاده قرار میگیرد.

2-BITTERSWEET/DARK/NOIR CHOCOLATE(شكلات تلخ و شیرین یا سیاه): مانند شكلات تلخ بوده اما به آن لسیتین، كره كاكائو، وانیل و مقدار بسیار اندكی شكر افزوده گشته است.

3-SEMISWEET CHOCOLATE(شكلات نیمه شیرین): این شكلات مانند شكلات تلخ و شیرین بوده اما میزان شكر آن اندكی بیشتر میباشد.

4-SWEET/MILK CHOCOLATE(شكلات شیرین و یا شیری): این شكلات حاوی حداقل %20 عصاره شكلات، لسیتین، كره كاكائو، شكر و شیر میباشد.

5-WHITE CHOCOLATE(شكلات سفید): در واقع شكلات نبوده و از تركیب كره كاكائو، شكر و شیر تهیه میگردد.

6-LOW FAT CHOCOLATE(شكلات كم چرب): كره كاكائو در این شكلات كمـتر از %10 میباشد.

7-COUVERTURE: شكلاتی است كه درصد كره كاكائو در آن بالا میباشد (حداقــــــل %40). از این شكلات در شیرینی پزی برای پوشاندن سطح شیرینیها استفاده میگردد.

8-GANACH:شكلات نرمی است كه از تركیب تكه های ریز شكلات نیمه شیرین و كره كاكائو درون خامه در حال جوش تهیه میگردد.

9-GIANDUJA: شكلاتی است كه از تركیب فندق، عصاره شكلات، كره كاكائو و شكر تهیه میگردد.

واژه نامه شكلات

1-TRUFFLE(ترافل): نوعی شكلات كه از شكلات، خامه، كره و روكشی از كاكائو تهیه میگردد.

2-DUTCH POWDER: پودر كاكائوئی میباشد كه توسط ماده ای با خاصیت قلیایی فرآوری شده تا اسیدهای طبیعی موجود در آن خنثی گردد. این نوع پودر كاكائو تیره رنگ تر از پودر كاكائو معمولی بوده و طعمش نیز اندكی متفاوت تر است.

3-HOT CHOCOLATE (هات چاكلت): نــوشیدنی است
كـه از تــــركیب شیر، شكلات و یا پودر كاكائو، و شكر تهیه
میگردد.

4-MALTITOL(مالتیتول): قند جـایـگـزین شــكر معمولی
میباشد كه سبب افزایش قند و انسولین خون نشده و در شكلاتهای رژیمی از آن استفاده میگردد.

15-PRALINE(پرالین): نوعـی مــغزی شكلاتهای مغز دار میباشد كه از از كارامل، بادام و یا فندق برشته و وانیل تهیه میگردد.

6-NOUGATINE(نوگاتین): نوعی مغزی شكلاتهای مغز دار میباشد كه از كارامل،بادام و یا فندق برشته،سفیده تخم مرغ و عسل تهیه میگردد.

7-MARZIPAN(مارزیپان): نوعی مغزی شكلاتهای مغز دار میباشد كه از بادام آسیاب شده و شكر سفید تهیه میگردد.

نحوه نگهداری شكلات

بهترین دمای نگهداری شكلات در 15 تا 18 درجه سانتی گراد میباشد. شكلات را در یك ظرف دربسته، بدور از تابش مستقیم نور، و جای خشك نگهداری كنید. از قرار دادن مواد غذایی با بوی تند در مجاورت شكلات خودداری كنید زیرا شكلات جاذب بو میباشد. هیچگاه شكلات را در فریز نگهداری نكنید.

تركیبات شیمیایی موجود در شكلات و فواید شكلات برای سلامتی

1-در شكلات 300 تركیب شیمیایی متفاوت موجود میباشد.

2-ANANDAMIDE(آناندامید): شكلات دارای تركیب روانگردان آناندامین میباشد كه اثرات مشابه مواد روان گردان را در بدن ایجاد میكند. ( البته میزان این ماده بسیار ناچیز میباشد.)

3-CAFFEINE: شكلات حاوی کافدین بوده كه یك ماده محرك محسوب میگردد.

4- THEOBROMINE(تئوبرومین): یك ماده محرك میباشد كه در انسان مانند كافئین موجب افزایش تمركز میگردد. مصرف این ماده برای حیواناتی همچون سگها، اسبها، گربه ها، طوطی ها و دیگر پرندگان یك سم مهلك میباشد. به همین خاطر است كه میگویند نباید به سگها شكلات داد. حیوانات مذكور قادر به متابولیزه كردن این ماده نبوده و در صورت مصرف شكلات دچار تشنج، ایست قلبی، خونریزی داخلی و در نهایت مرگ میگردند.

5- TRYPTOPHAN(تریپتوفان): تریپتوفان یك نوع اسید آمینه میباشد كه مصرف آن موجب ترشح سروتونین در مغز میگردد كه ایجاد احساس سرخوشی، لذت و وجد میكند.

6- PHENYLETHYLAMINE(فنیل اتیل آمید): این ماده سبب ترشح دوپامین در بدن میگردد كه ایجاد احساس نشاط و سر خوشی كرده و ضد افسردگی میباشد. این همان احساسی است ما هنگام عاشق شدن در بدن خود احساس میكنیم. به همین خاطر شكلات را خوراكی عاشق پیشگان مینامند.

7- EPICATECHIN(اپی كاتچین): اپی كاتچین از خانواده فلاونوئید ها میباشد. فلاونوئیدها(FLAVONOID) مواد هستند كه خاصیت آنتی اكسیدان دارند. این مواد برای بدن بسیار مفید میباشند. فلاونوئیدها سبب كاهش تجمع پلاكتها در دیواره عروق گشته و سلامتی قلب و عروق را تضمین میكنند. فلاوونوئید ها همچنین از سکته پیشگیری كرده و فشار خون را نیز كاهش میدهند. هر چه شكلات سیاه تر باشد میزان فلاونوئید آن نیز بیشتر میباشد.

8- مصرف شكلات سبب ترشح آندورفین در بدن میگردد كه یك ماده مخدر طبیعی بدن میباشد.

9- شكلات حاوی آهن و منیزیوم نیز میباشد.

10- شكلات یك منبع انرژی همیشه در دسترس میباشد.

دو نكته در مورد شكلات

1- مصرف شكلات بر خلاف تصور ایجاد جوش صورت ( آكنه) نمیكند.

2- دمای ذوب شكلات پایین تر از درجه حرارت بدن میباشد به همین خاطر است كه در دهان بسرعت آب میگردد

مزایای تغذیه‌ای شکلات‌های تلخ

درخت کاکائو از درختان بومی جنگل‌های حاره‌ای آمازون و دیگر مناطق آمریکای مرکزی است. هم‌اکنون گونه‌های مختلفی از این گیاه در مناطق مختلف جهان کشت می‌شود که به‌طور عمده در ۱۰ درجهٔ شمال و جنوب خط استوا بیشترین محصول برداشت می‌شود. عمده‌ترین کشورهای تولیدکنندهٔ دانهٔ کاکائو در غرب آفریقا کشور غنا، که تولیدکنندهٔ مرغوب‌ترین دانهٔ کاکائو در جهان نیز است، نیجریه، کامرون و ساحل عاج، و در آمریکای جنوبی کشورهای برزیل، کاستاریکا، ونزوئلا، پرو، گواتمالا و اکوادور هستند و به تازگی در آسیا نیز کشورهائی چون مالزی و اندونزی گونه‌هائی از این محصول کشاورزی هستند. ولی به‌طور عمده دو سوم تولید جهانی این محصول به کشورهای آفریقائی نام برده شده اختصاص دارد.
سرانهٔ مصرف شکلات در آمریکا سالانه حدود ۱۱ پوند است که در میان مردان درصد عمدهٔ مصرف در سنین ۱۲ تا ۱۹ سال دیده می‌شود، در حالی‌که زنان بیشتر در ۳۰ تا ۳۹ سالگی به صمرف شکلات تمایل دارند. در حقیقت این محصول در تاریخچهٔ صنایع غذائی محصول جدیدی به شمار نمی‌رود و ۲۹ سال پیش از تولید شکلات‌های شیری، یعنی در سال ۱۸۴۷ میلادی، برای اولین‌بار به‌صورت تیره و بدون اضافه کردن شیر فرآوری شد و بعدها در ۱۸۷۶ در سوئیس نوع شیری آن وارد بازار شد.
کشور سنگاپور در جنوب شرق آسیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های شکلات در دنیاست و فقط در یکی از کارخانه‌های این کشور سالانه حدود ۲۲ هزار تن دانهٔ کاکائو فرآوری می‌شود که هم‌اکنون با توجه به گسترش بازار مصرف شکلات‌های تیره، این شرکت درصد بسیاری از تولیدات خود را به این نوع محصول اختصاص داده است. در حال حاضر، با توجه به افزایش تمایل مردم به استفاده از محصولات غذائی ارگانیک در کشورهای اروپائی و آمریکائی، کارخانه‌های تولیدکنندهٔ شکلات در کشورهای اروپائی چون سوئیس، آلمان، هلند و فرانسه و همچنین آمریکا و کانادا، در حال اختصاص دادن درصد زیادی از کل تولیدات خود به این نوع محصول و بازاریابی آن هستند. همان‌طور که اشاره شد، شکلات‌های تیره اغلب در کشورهای اروپائی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و در آمریکا نیز شکلات‌های تیره‌ای که دارای طعم دودی ویژهٔ دانه‌های کاکائوی آمریکای جنوبی باشند بیشتر طرفدار دارند.
در گذشته کلیهٔ روش‌های حفظ و نگهداری موادغذائی برای افزایش ماندگاری این مواد و حفظ آنها تا زمان برداشت محصول بعدی به‌کار گرفته می‌شدند. خشک کردن، نمک‌سود کردن، دودی کردن، منجمد کردن و بسیاری دیگر از روش‌هائی که امروزه نیز کاربرد دارند همگی بدین منظور ابداع و به‌کار گرفته می‌شدند. با افزایش جمعیت جهان و ناکافی بودن منابع غذائی، نگهداری موادغذائی اهمیت ویژه‌ای یافت، زیرا بدین ترتیب از ضایعات موادغذائی بسیار کاسته می‌شد. اکنون، با گذشت زمان و پیشرفت‌هائی که در زمینهٔ صنایع غذائی ایجاد شده است، هدفی دیگر به اهداف نگهداری و فرآیند موادغذائی افزوده شده است. خوش‌طعم کردن و قابل مصرف کردن موادغذائی خام و جلب توجه مصرف‌کنندگان، اکنون از اهداف اصلی صاحبان صنایع غذائی به شمار می‌روند. اما باید توجه داشت که در اغلب روش‌های فراوری، بسیاری از موادمغذی موجود در محصول اولیه از بین می‌روند. علاوه بر این، اضافه کردن برخی افزودنی‌ها به موادغذائی طی مراحل فراوری ممکن است مضرات زیادی را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. آشکار شدن تدریجی این مسائل و افزایش رقابت در حیطهٔ صنایع غذائی صاحبان صنایع را بر آن داشته تا در پی روش‌های جدیدی برای افزایش ارزش تغذیه‌ای موادغذائی و کاهش میزان موادافزودنی باشند.
دانهٔ کاکائو یکی از موادغذائی باارزشی است که بومی مناطقی از آمریکای مرکزی، جنوبی و قسمت‌هائی از آفریقاست. این ماده برای اولین‌بار از قارهٔ آمریکا به اروپا آورده شد. بومیان قارهٔ آمریکا، به‌ویژه مایاها، ارزش ویژه‌ای برای دانهٔ کاکائو قائل بودند و آن را غذائی از جانب خدا می‌دانستند. در قرن شانزدهم میلادی در اروپا مصرف این ماده بیشتر در میان اشراف دیده می‌شد. در سال ۱۸۴۷ اولین شکلات در انگلستان تولید و وارد بازار شد. شکلات یکی از محصولاتی است که اکنون کارخانه‌های تولیدکننده در صدد افزایش ارزش تغذیه‌ای آن هستند. یکی از مهم‌ترین ترکیباتی که در کاکائو وجود دارد ترکیبات پلی‌فنلی است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. این ترکیبات به‌صورت فلاوونئید در کاکائو یافت می‌شوند. کاتچین (catechin)، اپی‌کاتچین (epicatechin) و پروسیاندین (procyandin) از مهم‌ترین ترکیبات فلاوونوئیدی موجود در کاکائو هستند. این ترکیبات با از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون قادرند از بروز انواع سرطان‌ها و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر و تصلب‌شرائین جلوگیری کنند.
براساس تحقیقات انجام‌شده در اسکاتلند و ایتالیا، خواص آنتی‌اکسیدان شکلات تلخ بسیار بیشتر از شکلات‌های شیری و شیرین است. شکلات تلخ، تیره یا کم‌شیرین به شکلاتی گفته می‌شود که میزان مادهٔ خشک کاکائو در آن به ۷۵ درصد می‌رسد و مقدار شکر اضافه شده به آن بسیار کم است. این نوع شکلات عطر و طعمی به مراتب بیشتر و غلیظ‌تر از دیگر شکلات‌ها دارد و میزان آنتی‌اکسیدان خون را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد پروتئین مواد لبنی هنگام ترکیب با آنتی‌اکسیدان موجود در کاکائو از جذب شدن آن جلوگیری می‌کند. از این گذشته، محققان معتقدند این اختلال در جذب ممکن است در آنتی‌اکسیدان‌های موادغذائی دیگر مانند میوه‌ها، چای، سبزی‌ها و رنگدانه‌های موجود در موادی چون انگور قرمز نیز مطرح باشند.تصلب شرائین و سختی عروق یکی از اختلالاتی است که با افزایش سن شدت بیشتری می‌یابد. کلسترول، املاح و دیگر موادی که قابلیت رسوب کردن در دیوارهٔ عروق را دارند، می‌توانند باعث بروز این ناراحتی شوند. نتیجهٔ این وضعیت سفت شدن هر چه بیشتر عروق و از دست رفتن خاصیت انعطاف‌پذیری آنهاست که این مسئله باعث وارد آمدن فشار بر قلب و افزایش فشارخون می‌شود. فلاوونوئیدهای موجود در کاکائو، به‌ویژه اپی‌کاتچین، باعث افزایش انعطاف‌پذیری دیوارهٔ عروق و بهبود عملکرد بافت اندوتلیال (endothelial) می‌شوند که این خاصیت خطر افزایش فشارخون و سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.
در اغلب افراد مبتلا به فشارخون بالا، هورمون انسولین تأثیر چندانی در کاهش قندخون و کمک به مصرف گلوکز در بدن ندارد که به این وضعیت ”مقاومت به انسولین“ گفته می‌شود. از این گذشته، با توجه به این‌که انسولین باعث افزایش جریان خون در عروق خونی ماهیچه‌ها می‌شود، بروز مقاومت به انسولین ایجاد اختلال در این روند را به‌دنبال دارد.
فلاوونوئیدهای موجود در شکلات‌های تلخ، که به‌راحتی جذب جریان خون می‌شوند، با کاهش فشارخون از مقاومت به انسولین می‌کاهند و با توجه به این‌که موادقندی کمتری نیز دارند برای بیماران مبتلا به دیابت مفیدند. از این‌گذشته، این ترکیبات پلی‌فنلی با تأثیری که بر روند خون‌رسانی عمومی بدن دارند باعث بهبود روند خون‌رسانی به مغز می‌شوند و از آن طریق بهبود عملکرد مغزی را نیز به‌همراه دارند.
افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی باید توجه داشته باشند که شکلات‌های تلخ به‌دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند. همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود. در افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد ممکن است باعث افزایش اضطراب شوند.
موادغذائی حاوی آرژینین زیاد و لیزین کم می‌توانند شرایط را برای فعالیت ویروس‌های گونهٔ هرپس (Herpes virus) فراهم آورند. با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به این‌که درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود. بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان (fibrocystic breast disease) باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود. با توجه به این‌که کافئین اسیدمعده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند. برای افرادی‌که کلیهٔ سنگ‌ساز دارند و همچنین افراد مبتلا به سیروز کبدی (Schirrhosis Liver) مصرف این نوع شکلات‌ها به ترتیب به‌دلیل داشتن اگزالات و مس زیاد توصیه نمی‌شود.

کاکائو و شکلات چه خواصى دارند؟

آیا شکلات براى بعضی ها غذایى عالى و ایده ال و براى بعضى دیگر غذایى مسموم است ولى حقیقت غیر از این است کاکائو و یا شکلات داراى مواد چربى و پر کالرى است و اگر آن را بعد از غذا بخورند مخصوصا اگر غذاها سنگین و پرچربى باشند دستگاه هاضمه را به زحمت مى اندازد.

ولى کسانى که در جاهاى سردسیر هستند و غذاى ساده اى مى خورند و شکلات و کاکائو را به خوبى هضم و تحمل مى کنند و عوارض ناگوارى از مصرف آن در خود نمى بینند.

شکلاتى که شما هم خورده اید مخلوطى است از آرد کاکائو و شکر با حجم کمى که دارد غذایى کامل است و شانزده گرم آن براى یک لیوان شیر کافى است ؛ زیرا صد گرم شکلات داراى پانصد کالرى حرارت است .

شکلات به علت چربى زیادى که دارد هضم آن مشکل است و چون قابض است تولید یبوست مى کند. کسانى که ورم مفاصل و رماتیسم دارند و یا از نظر کلیه ها و کبد علیل هستند نباید آن را بخورند.

دانه کاکائو داراى پنجاه درصد چربى است . کره کاکائو سفت است ؛ رنگ آن سفید مایل به زردى است ، براق و با بوى شکلاتى است که طب آن را براى تهیه شیاف به کار مى برند. براى خانمها از آن ماتیک ، کرم و محصولات زیبایى مى سازند، در صنایع عطرسازى هم آن را مصرف مى کنند.

اخیرا کشف کرده اند که شکلات سرشار از کلسیم و فسفات دوشو است . هم چنین داراى ویتامین Dمى باشد که این ویتامین براى تهیه کلسیم استخوانها نقش مهمى به عهده دارند. بنابراین شکلات غذایى است که ضد سستى استخوانها مى باشد و مى توان به بچه ها داد به شرطى که از مقدار معینى تجاوز نکند.

کاکائو داراى دو درصد ” نئوبرومین ” و ” کافئین ” است که مصرف آن براى تقویت اعصاب کسانى که کارهاى فکرى مى کنند مفید است و در عین حال داراى اوکسالات دوکلسیم است که این ماده ، شکلات را براى کسانى که نقرس دارند یا چاق هستند و یا امراض کبدى و یا رماتیسم دارند زیانبخش کرده است .

مصرف کاکائو و شکلات براى چه کسانى تجویز مى شود؟

ورزشکاران . کسانى که کارهاى سخت بدنى مى کنند و احتیاج به غذایى دارند که با حجم کم ، کالرى زیادى داشته باشد. کسانى که کارهاى فکرى دارند (به شرطى که کبد آنها سالم باشد و به مقدار خیلى کم مصرف نمایند.)
کودکان از سه سالگى به بعد (به شرطى که هر روز از ۲۵ گرم تجاوز نکند و آن هم باید حالت آنها را بررسى کرد که اگر عکس العمل بدى در آنها ظاهر نمى شود) مصرف نمایند.
کسانى که به بیمارى قند مبتلا هستند تقویت شوند، اگر دستگاه هاضمه آنها به خوبى کار مى کند مى توانند به اعتدال آن را مصرف کنند.

کاکائو و شکلات را چه کسانى نباید بخورند؟

کسانى که به بیمارى قند مبتلا هستند زیرا شکلات داراى مقدار زیادى مواد قندى است . (در حال حاضر شکلات هاى مخصوصى براى اشخاص مبتلا به دیابتیک مى سازند که مقدار قند آن کاهش یافته است .)
کسانى که عوارض کبدى دارند و از آن ناراحت هستند نباید کاکائو و شکلات بخورند.
کسانى که شکلات گردو یا بادام و یا پسته را شکلات ساده تر ترجیح مى دهند و عقیده دارند زودتر هضم مى شود اشتباه مى کنند زیرا شکلات مایع یعنى آمیخته با شیر و یا آب زودتر از شکلات سفت و مخلوط به بادام و پسته هضم مى شود.
بطور کلى شکلات و کاکائو را باید در فاصله غذا خورد و هر کس هم باید طبیعت خود را امتحان کند و ببیند شکلات و کاکائو با مزاج او سازگار است یا نه ؟

نوشابه مطبوع کاکائو براى تقویت استخوانها :

اگر پوست هسته کاکائو را دم کنند نوشابه مطبوعى از آن به دست مى آید که بوى شکلات دارد و داراى مقدار زیادى ویتامین است و بعلاوه براى تقویت استخوانها مفید است ، مخصوصا کسانى که دارى نرمى استخوان (راشیتیسم ) هستند این جوشانده را مصرف مى کنند.

تهیه : مقدار پوست هسته کاکائو براى تهیه این جوشانده یک قاشق سوپ خورى در یک پنجم لیتر آب است که باید پنج دقیقه آن را جوشانیده و ده دقیقه دم کرد و مصرف نمود.

توجه شود :

از کاکائو، کارامل ، کرم و بستنى هم درست مى کنند که مصرف آن براى اشخاصى که شکلات تجویز شده مجاز است . کاکائو و شکلات در مقابل هوا و یا طول زمان فاسد مى شود. باید توجه کنید که همیشه تازه آن را مصرف کنید.
علامت شکلات خوب این است که باید نرم و براق باشد. وقتى آن را مى شکنید داخل آن سوراخ ، سوراخ و ناهماهنگ نباشد. بوى آن باید مطبوع باشد. در آب کاملا حل شود و فضولاتى از خود باقى نگذارد.

به گفته یگ گروه از دانشمندان شکلات سیاه می تواند از شکلات شیری سالم تر باشد. محققان در اسکاتلند و ایتالیا می گویند خواص ضداکسیدی (آنتی اکسیدان) شکلات سیاه به مراتب مرغوب تر از شکلات شیری است.

خواص ضداکسیدی می تواند از قلب و عروق در مقابل مضرات اکسایش محافظت کند. تاثیر اکسایش بر بدن مشابه اکسیده شدن و یا همان زنگ زدن فلزات است.
این گروه از دانشمندان با انتشار مقاله ای در نشریه “نیچر” گفتند که افزودن شیر به شکلات ممکن است این خواص را خنثی کند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که شکلات ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری های قلبی یا حتی سرطان کمک کند. درحالی که در برخی مطالعات بین شکلات سیاه و نوع شیری آن تمایز قائل شده اند، اما بسیاری از کارشناسان به این تفاوت اعتقاد ندارند.

در تازه ترین تحقیقات، پژوهشگران “دانشگاه گلاسکو” در بریتانیا و ” موسسه ملی پژوهش های مواد غذایی و تغذیه” در ایتالیا خواص هر دو نوع شکلات را آزمایش کردند. آنها ۱۲ داوطلب سالم، شامل هفت زن و پنج مرد، را استخدام کردند و از آنها خواستند شکلات سیاه و شیری بخورند.

دانشمندان دریافتند که داوطلبان برای کسب یک میزان از ضداکسیدها، باید دو برابر شکلات سیاه، شکلات شیری مصرف کنند.
شکلات سیاه سطح ضد اکسیدی خون را به میزان تقریبا ۲۰ درصد بالا می برد.