پارس ناز پورتال

نحوه صحیح رفو لباس

مجموعه : مدل لباس جدید
نحوه صحیح رفو لباس


رفو

سوراخها و منفذهای بسیاری از پارچه های بافته شده یا بافتنی را می توان از طریق رفو از بین برد. رفو را باید با نخی مناسب و همرنگ نمونه اصلی باشد.

 – رفوی قسمت های نازک شده لباس: در قسمت پشت پارچه، دور ناحیه ای که نازک شده بخیه های کوچک متوالی در امتداد پودها بدوزید و روی بخیه ها  را دندان موشی کنید طوری که از طرف رو دیده نشود.

 – رفوی پارگی: پارگی بزرگ با حاشیه های ناصاف باید وصله شود ولیکن اگر پارگی مستقیم و یا به شکل L باشد می توان آن را رفو کرد پارگی ریز را به وسیله بخیه زیگزاک ترمیم کنید. دو لبه را در مجاورت هم نگه داشته و تمام پارگی ها را دقیقاً در کنار هم قرار داده و آنها را زیگزاک نمایید.

 – رفوی حاشیه های فرسوده: اگر لبه لباسی نخ نما شد، می توان نوار پارچه ای پهن همرنگ یا متضاد به محل دوخت. برای پارچه های سنگین وزن از چرم و در پارچه های دیگر به تناسب از روبان و قیطان استفاده نمایید.

 – رفوی سوراخ پارچه ها: اطراف محل سوراخ را با قیچی صاف کرده و پارچه را روی قارچ رفوگری قرار دهید. ابتدا الیاف تار جدید را بدوزید و بعد پارچه را برگردانده و پودهای جدید را از رو و زیر لبه ها رد کنید. ناحیه مورد نظر را باید طوری رفو کنید که نه فقط روی حفره بلکه مقداری از خود پارچه را نیز در بر گیرد.