پارس ناز پورتال

علاقه اقایان به مصرف لوازم ارایشی !!!

علاقه اقایان به مصرف لوازم ارایشی !!!

آنچه که در سالهای اخیر نخست در میان بازیگران و ورزشکاران مرد دیده می شد و اکنون در میان قشر جوان در کوچه و خیابان فراوان دیده می شود استفاده از لوازم آرایش است که طبق آمارها، استفاده از این لوازم در میان آقایان رو به افزایش است!
به گزارش «زن فردا»؛ تا به حال درخصوص استفاده از لوازم آرایش توسط بانوان، خبرها و گزارشهای فراوانی خوانده و شنیده ایم و همچنین در خصوص ضررهای استفاده بیش از حد از آن حرف ها و حدیث های زیاد به گوشمان خورده اما به نظر می رسد باید کم کم به فکر توصیه های بهداشتی برای آقایانی باشیم.

در واقع بعید به نظر نمی رسد تا چندی دیگر مردان نیز همچون زنان به دنبال مارک های معروف اینگونه لوازم خیابانها و مغازه های زیادی را گز کنند.

در این صورت ما باید منتظر دگرگونی وسیعی از محصولات یک ست بهداشتی برای آقایان باشیم، تاکنون ست‌های بهداشتی ویژه آقایان شامل خمیردندان، عطر، اسپری، مام و ژل بعد از اصلاح بوده اما به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان لوازم آرایشی بهداشتی، در نظر دارند سری‌های جدیدی از ست‌های آرایشی ـ بهداشتی ویژه‌آقایان را روانه بازار کنند که علاوه بر این محصولات دارای کرم‌های مرطوب‌کننده و چرب‌کننده صورت، پودرها، ژل‌های مخصوص ابرو و ریمل باشد.

البته نباید فراموش کرد که استفاده از همین محصولات است که به چهره‌های برخی بازیگران در فیلم‌ها و یا تابلوهای تبلیغاتی، جلوه‌ای متفاوت می‌بخشد و شاید یکی از دلایل گرایش مردان همین امر باشد.

گرچه در سال‌های اخیر، در سراسر دنیا علاقه آقایان به زیباتر بودن، افزایش چشمگیری داشته و تا پیش از این آقایان در نهایت تلاش می‌کردند اندامی متناسب و عضلانی داشته و حداکثر تلاشی که انجام می‌دادند این بود که در باشگاه‌های بدنسازی شرکت کنند اما در حال حاضر آقایان هم به فکر زیباتر شدن آن هم با استفاده از لوازم آرایش افتاده‌اند.

چندی پیش فهرست ۵ جراحی پرطرفدار برای آقایان اعلام شد که کاشت مو و جراحی بینی در صدر این لیست قرار داشتند.

متخصصان اعتقاد دارند مردان این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن چهره و اندامی زیباتر به آنها کمک می‌کند جوان‌تر و جذاب‌تر به‌نظر برسند و در موقعیت‌های خانوادگی و شغلی موفق‌تر عمل کنند واین همان چیزی ست که تهاجم فرهنگی آن را هدف خود قرار داده است.

در حال حاضر اگر به فروشگاه‌های عرضه لوازم آرایشی ـ بهداشتی بزرگ سر بزنید، می‌بینید که قفسه مخصوص محصولات آقایان هر روز پر پیمان‌تر می‌شود و ردیف انواع کرم‌هایی که به زیبایی چهره و پوست آقایان کمک می‌کند، طولانی‌تر می گردد.

البته موضع گیری آقایان در برابر استفاده از لوازم آرایشی متفاوت است، برخی از آقایان به هیچ عنوان حاضر نیستند که از هیچ‌یک از لوازم آرایشی ـ بهداشتی استفاده کنند و هنگامی که به این گروه از آقایان پیشنهاد می‌کنید از کرم‌های ضدآفتاب بدون رنگ استفاده کنند، به‌شدت مخالفت کرده و اعتقاد دارند که چهره‌شان براق و چرب خواهد شد و جلوه مردانه‌ای نخواهد داشت.

این گروه از آقایان حتی اگر شغلی داشته باشند که به‌خاطر آن مجبور باشند ساعت‌ها در زیر آفتاب کار کنند، باز هم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را بر خودشان تحریم می کنند.

و این در حالیست که آمارها نشان می‌دهد تعداد مردانی که به سرطان پوست مبتلا می‌شوند، بسیار بیشتر از بانوان است چراکه تعداد بیشتری از آقایان در محیط خارج از منزل کار می‌کنند و از پوشش‌های مناسب مانند کلاه، چتر و دستکش و همچنین کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند.

از سوی دیگر نیز برخی از آقایان امروز جامعه ما که اغلب سنین پایین‌تری دارند،از محصولات آرایشی ـ بهداشتی استقبال زیادی می‌کنند. در برخی از آرایشگاه‌های مردانه، خدماتی بیش از خدمات معمولی که در آرایشگاه‌های مردانه رایج است مثل کوتاه کردن مو انجام می‌شود که می‌توان به برداشتن موهای صورت و ابرو اشاره کرد.

همچنین برخی از آقایان این روزها برای پوشاندن اثرات پیری از روی موهای صورت و ابرو، از انواع رنگ موها استفاده می‌کنند که یا در منزل انجام می شود ویا در آرایشگاه های مردانه.

اینکه آیا استفاده از این لوازم چه اثرات سویی بر پوست افراد می گذارد بحث جداگانه ای ست اما آنچه حائز اهمیت است گسترش استفاده از این لوازم در میان قشر جوان پسر است که تا حدودی نگران کننده نیز می تواند باشد.

به هر حال اگر آرایش کردن و ساعتها در جلوی آیینه به خود رسیدن، کاری بود که اغلب زنانه به حسابش می‌آوردند اما این روزها پسرانی را هم می‌توان دید که برای بیرون رفتن از خانه از ساعتها قبل به تکاپو می‌افتند.

صورت خود را اصلاح می کنند، موهایشان را فشن آرایش کرده، کرمهای ضد آفتاب و برنزه کننده به صورتهایشان می مالند و برخی نیز دستی به ابروی خود برده و به اصطلاح خودشان، آن را مرتب می کنند، البته بسیارند آرایشگاههای مردانه ای که زحمت این جوانان را کم کرده و موها و ابرو و صورتشان را درست می کنند واین چیزی ست که مطمئناً مسئولان ذی ربط باید به آن توجه کرده واز حاد شدن بیشتر مسئله جلوگیری کنند.

برخی کارشناسان معتقدند، پدیده‌های اجتماعی شاید در ظاهر ساده باشند اما در نگاهی تیز بین و تخصصی بسیار پیچیده‌اند و همین پیچیدگی حل آنها را دشوار می‌سازد. در واقع این پدیده‌ها همیشه ابعاد و زوایای متعددی داشته و ریشه و شکل‌گیری آنها متنوع و نیز دارای پیامدهای مختلفی ست.

در این باره یک روان‌شناس به «زن فردا» می‌گوید: بحث وضعیت ظاهری که بخشی از آن به موهای افراد برمی‌گردد، مسئله مهمی است و باید ببینیم که در حقیقت چه کسانی و در چه سنی دوست دارند وضعیت ظاهری خود را اینگونه درست کنند و از لوازم آرایش استفاده کنند، که می‌بینیم اکثریت افراد در دوره نوجوانی و جوانی قرار دارند.

به هر حال با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی ست که اینگونه رفتارها را شایسته مردان و پسران جوان نمی داند باید به دنبال راه حلی بود. چراکه از یک سو خود فرد واز سوی دیگر نیز خانواده ها و جامعه که دارای فرهنگ غنی دینی وایرانی هستند مطمئناً نمی توانند چندان در برابر این وضع بی تفاوت باشند.